![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|||
|
|||
![]() Osaako joku sanoa kuuluisiko hydraulisen A442f laatikon venttiilikoneistossa olla pultit noissa sinisellä ympyröidyissä kohdissa? Otin automaatin öljypohjan irti ja putsasin suodattimen, jonka yhteydessä tuon huomasin. Tuolla oli aikaisemminkin joku käynyt, niin jäin miettimään onko entisen sepän jäljiltä? Nuo ovat siis kierteisiä reikiä ja nuo venttiilikoneiston pultit tuohon sopisivat.
|
|
||||
|
||||
![]()
Katoitko räjäytyskuvista kuuluisiko tossa olla joku levymäinen osa noiden pulttien alla? Jotenkin näyttää siltä, että ei siinä turhaan noita muitakaan pultteja kuuluisi olla.
|
|||
|
|||
![]() Ulkomuistista....
Eihän ole alkuperäistä vakionopeussäädintä?
Minulla on mielikuva, että tuossa voisi olla alkuperäisen vakionopeussäätimen sähköisesti ohjattu hydrauliikan venttiili, jonka tarkoitus on ehkäistä vakionopeudensäätin päällä vaihteiden (Olikohan OD ja D?) edestakainen vaihtaminen, vai olikohan pelkästään OD:lla turbiinin lukon toiminnan vakauttaminen? -> Jos on toiminut normaalisti, niin en huolestuisi "puutteesta" En löytänyt pikaisella hakemisella tuota hydraulisesti ohjatun 442f manuaalia (-kirjaa) |
|
|||
|
|||
![]()
Ei ole vakkaria tässä. Yritin räjäytyskuvista tulkata kuuluisiko tuossa olla mitään, mutta selkoa ei riittävästi saa. Netistä en myöskään löytänyt kuvaa tuosta hydrauliversiosta, uudemmasta kyllä useampiakin.
Laatikkohan ei pelaa normaalisti niin sillä tähän putsausoperaatioon aloinkin. Kylmänä ei vaihda ykköseltä ylöspäin jos ajaa D silmässä. Kakkosen kautta pääsee sitten isommille pykälille kun laatikko lämpeää. Lämpimänä toimii muuten normaalisti, mutta tahtoo nakata nelosta silmään jo 40 vauhdissa ja ei pienennä pykäliä moottorijarrutuksessa. Kun on melkein pysähdyksissä niin silloin nakkaa 1 silmään. Muuten löytyy kaikki pykälät ja turbiinikin lukittuu. Ilmavirran kanssa asiasta keskustelin ja hänelle kuulosti ettei paineet laatikossa ole tarpeeksi kovat ja suositteli sihdin puhdistamista, millä ei ollut vaikutusta. Kickdown-vaijeria olen säädellyt ja sen eri säädöillä ei vaikutusta muutakuin vaihtojen kovuuteen. Kuuluuko tuossa vaijerissa olla "löysää" kun kaasu on painettuna pohjaan? Eli kun kaasupoljin on painettu autosta pohjaan ja menen pumpulta nykimään tuota vaijeria, se tulee vielä ulos jonkin matkaa ennenkuin selvästi pohjaa laatikon päästä. Tuota ei saa kyllä pohjaamaan tuota vaijeria säästämällä, on sen verran löysää siinä. |
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Ja ylöspäin lappaa vaihteita halkomiehen tahtiin, jos kick-down? /kaasuvaijeri löysällä. Ja muistini mukaan tuossa laatikon vaijerissa on ns. liikaa, siis ei saa rajoitettua kaasupolkimen liikettä.(Olen joutunut säätelemään aika paljon, kun syöttöpumppu kävi Ylivieskassa Pilaantumassa) Käsitinkö oikein; siis D asennossa kylmänä, (tarkoittaa mitä, esim. vuorokauden seisota +10 asteen lämmössä) ei löydä isompia vaihteita? Toimiiko samoin OD asennossa? Jos kylmänä ei toimi loogisesti, ja lämpimänä toimii, niin joku paikka jumii? ja keskipakosäädin ei kovin herkästi jumi, joten arvelen venttiilivikaa....? onhan automaatin öljyn jäähdytyskierto syylärin alareunaan toiminnassa? Noista korjauskirjoista tms.(tällä tontilla,missä?) selviäisi nuo paineet yms. kuormitustilanteissa, jotka on aika kovat jossain tilanteessa(räjäytin painemittarin letkun, ja samalla öljysin ATF:llä hallin lattian, ei kestänyt muistaakseni n.21 kg/cm2 painetta? Onko huoltohistoriasta tietoa? Paljonko on ajettu, miten huollettu ja mitä sinne automaattiin on mahdollisesti laitettua? siis onkohan laitettu esim. tiivisteiden eheytys- ainetta, jotka turvottaa kuluneet tiivisteet pitäväksi? |
|
|||
|
|||
![]()
Itselläkin hydraulinen a442f laatikko ja aika nopeasti tosiaan 4 vaihteen pykältää, mutta toimii kyllä muuten hyvin laatikko.
Turbiinilukko lukittuu n.65kmh vauhdissa, onko ihan normaali vauhti? Ja pystyykö tuota vaihtamista ja turbiinin lukittumista säätämään? Tuntuu, ettei se kickdown vaijeri vaikuta kovinkaan paljon. Edit: Niin ja mistähän löytäisin alkuperäisen ahtokaran, kun nykyistä on viilattu minusta aika reilusti. Viimeksi muokannut P3rttu : 11.10.2022 13:34 |
|
|||
|
|||
![]()
Minulla tuo automaatti tuntuu pyrkivän lämpimänä ollessaan ajelemaan nelonen silmässä lähes kokoajan. Sitten kiihdytyksissä hakee kyllä pykälää alempaa vauhtia tai jos kaasun laittaa pohjaan niin alempaakin. Hissukseen kun kiihdyttelee niin pukkaa nelosta silmään jo n. 50 vauhdista ja pysyy nelosella aina melkein pysähdyksiin saakka, eli ei pudota pienemmälle ennen kuin kaasulla "hoksauttaa" laatikkoa pudottamaan. Kun ollaan melkein pysähdyksissä pudottaa sitten suoraa ykköselle. Jos otan paikaltaan reilulla kaasulla kiihdytyksen laatikko kyllä käy pykälät järjestyksessä läpi ja vaihtaa ne vielä oikeissa vauhdeissakin manuskan mukaan. Minulla turbiini lukittuu kun mittarissa n. 80km/h.
Tarkoitin siis kylmällä laatikolla sitä, että auto on seissyt vuorokauden, lämpötilalla en ole havainnut olevan juurikaan vaikutusta. Mutta siis jos kylmällä lootalla lähden D silmässä liikkeelle, ei vaihda pois ykköseltä. Manuaalisesti kun laitan kakkosen silmään ja ajelen sillä muutaman kilometrin voi tarjota jo kolmosta tai D:tä ja silloin nostaa isommalle. Jos liian aikaisin tarjoaa 3 tai D:tä, pudottaa takaisin ykköselle. OD namiskaa tässä ei ole laisinkaan. Automaatin huoltohistoriasta ei ole mitään tietoa, auto ollut minulla vasta n. 10tkm, jona aikana vaihdettu huuhtelemalla öljyt ja nyt vaihdettu öljypohjan puhdistuksen yhteydessä lisää. Syylärin jäähdytyskierto ei ollut toiminnassa vaan oli päät yhdistettynä letkulla. Nyt olen siihen itse lisännyt laatikolle jäähdyttimen. Laatikkoon olen laittanut Dexron II öljyä. Kannattaisikohan kokeilla jotain automaatin lisäaineita tiivisteille? Missä vauhdeissa teillä tarjoaa loota nelosta sisään? |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 13 (0 jäsentä and 13 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
4Runnerin omistajat tänne | Daddy's Toy | Chit-Chat | 34 | 12.10.2022 09:51 |
Suzukin omistajat tänne | Suzukisj410K | Chit-Chat | 260 | 17.06.2015 12:01 |
Pehmolelukoiran omistajat tänne!!! | baxxter | Chit-Chat | 16 | 24.05.2013 20:27 |
Jeepin Omistajat Tänne | KössiKenguru | Chit-Chat | 114 | 03.10.2012 19:02 |
BULLTERRIERIN omistajat tänne! | Urbancityboy | Chit-Chat | 14 | 20.09.2009 18:30 |