Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 20.09.2022, 16:54
joolvi joolvi ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 24.11.19
Sijainti: Suomi
Viestit: 25
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Mistä vierintäkehän muutoksesta oikein höpiset=
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HeikkiH Näytä viesti
Eläppä sekoita asioita, vierintäkehän muutos vaikuttaa mittarivirheeseen, ei renkaan kokoon
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Ei tuota 5%:n sääntöä enää ole.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja nemola Näytä viesti
Ordnung muss sein! Ymmärtääkseni noin siis silloin, jos ei ole erikseen hyväksytty muita rengaskokoja (ABE ja/tai TUV). Esim felgenoutlet.com:sta löytyy vannekohtaiset Type Approvalit pdf-tiedostoina ja niissä on lueteltu sallitut rengaskoot ko. automalliin ko. vanteelle. Aivan hullua toki tuokin.
Noniin! Katsoin vielä hieman tarkemmin tuota Traficomin viimeisintä määräystä (TRAFICOM/194495/03.04.03.00/2019), ja silmään pisti seuraavaa. Olen myös päivitellyt tuonne Suomen Nissan-kerhon keskustelupalstalle sitä mukaan, kun uutta tietoa ilmaantuu:

Lainaus:
3.13 Renkaat ja vanteet

Renkaan ulkohalkaisijallatarkoitetaan STRO:n tai ETRTO-normien rengasnormin mukaista kyseiselle rengaskoolle ilmoitettua normaalihalkaisijaa. Renkaan ulkohalkaisijaa saa muuttaa ajoneuvon valmistajan ilmoittamaan suurimpaan renkaaseen verrattunaenintään 15 prosenttia. Muutettaessa renkaan ulkohalkaisijaa, on mahdolliset nopeudenrajoitin ja ajopiirturi kalibroitava sekä nopeusmittarin näyttämä tarvittaessa korjattava.

Muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä renkaan leveyden muuttaminen ajoneuvon valmistelijan ilmoittamaan leveimpään renkaaseen nähden enintään 50 prosenttia tai 105 millimetriä suuremman arvoista ollessa määräävä.
15 prosenttia on melko avokätinen ainakin M1-luokan ajoneuvojen kohdalla. Tosin en sitten tiedä kuinka rajoittavaksi muodostuu, kun löytyy vielä se kuuluisa G sieltä perästä — maavaraa ja tilaa kun rengaskaaren alta löytyy ihan eri tavalla.

Näemmä tuota nopeudenrajoittimen kalibrointia / nopeusmittarin näyttämän korjaamista tuossa kuitenkin vaaditaan.

Ylempänä samaa kappaletta todetaan:

Lainaus:
Renkaan ja vanteen on oltava muodon ja mitoituksen osalta toisiinsa yhteensopivat STRO-normien tai ETRTO-normien tai renkaan valmistajan ilmoituksen mukaisesti. Rengasmuutokset tulee toteuttaa niin että roiskesuojavaatimukset täyttyvät.
Tulisiko noista yhtään säikähtää, jos lähtee leikkimään pienemmillä vanteilla ja paksummilla kumeilla...? Renkaan ja vanteen STRO-/ERTTO -yhteensopivuus, ei mitään käryä koko asiasta...


Viimeksi muokannut joolvi : 20.09.2022 17:00
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 20.09.2022, 18:24
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.444
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja joolvi Näytä viesti
15 prosenttia on melko avokätinen ainakin M1-luokan ajoneuvojen kohdalla. Tosin en sitten tiedä kuinka rajoittavaksi muodostuu, kun löytyy vielä se kuuluisa G sieltä perästä — maavaraa ja tilaa kun rengaskaaren alta löytyy ihan eri tavalla.
Rengas ja vanne ei tietenkään saa osua mihinkään korin, jousituksen tai ohjauksen rakenteisiin.

Lainaus:
Näemmä tuota nopeudenrajoittimen kalibrointia / nopeusmittarin näyttämän korjaamista tuossa kuitenkin vaaditaan.
Itse ainakin ihan mielellään kalibroin mittarin näyttämään oikein, paljon mukavampi ajaa.


Lainaus:
Tulisiko noista yhtään säikähtää, jos lähtee leikkimään pienemmillä vanteilla ja paksummilla kumeilla...? Renkaan ja vanteen STRO-/ERTTO -yhteensopivuus, ei mitään käryä koko asiasta...
Tarkoittaa sitä että vanteen ja renkaan leveys pitää olla standardien mukaiset. Maastorenkaissa tosin ei käytännössä ole katsastuksissa valitettu jos käyttää liian kapeaa vannetta renkaaseen nähden. Hyvin tyypillisesti esim. käytetään 8" leveää vannetta 12.50" leveille kumeille, vaikka STRO/ ERTRO kaipaisi minimissään 8.5" leveän vanteen.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
alusta, korottaminen, muutoskatsastus, off road, rengasmuutos


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Turbon koko merkintöjen tulkintaa mikjus Tekniikka & Jutustelu 10 27.10.2015 18:47
Ajoneuvon kantavuus Ex_inkkari Tekniikka & Jutustelu 24 04.02.2014 04:18
Rengaskoon muutokset, lain tulkintaa Pasi Tekniikka & Jutustelu 25 11.08.2008 19:32
kummallista jampeli Chit-Chat 8 24.04.2007 10:33
Akk sääntöjen tulkintaa SamiN Tekniikka & Jutustelu 16 19.03.2007 23:18


Sivu luotu: 22:57 (GMT +2).