![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Tohon järjestelmään kannattaa laittaa paineanturi ihan jo sen takia että jos kaasut karkaa järjestelmästä niin katkaisee kompuran toiminnan ettei pyöri kuiviltaan. Pelkällä pakkasanturilla se antaa kopressorin pyörä eikä katkaise sen toimintaa kun ei kylmää tule.
__________________
KYM#4 |
#2
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Lainaus:
__________________
BJ75 SLCK #274 |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Löytyihän se ilmastoinnin ohjainboxi johtosarjoineen yhdeltä palstalaiselta kuitenkin. Tuo on otettu LJ78:sta ja on siis 12 volttinen, mutta siiitä ongelmasta selviää lisäämällä pari relettä systeemiin.
Lähes oikea kytkentäkaaviokin löytyi, rakensin vielä varuilta testisysteemin, että sain kokeiltua johdotukset ja ite ohjainboxin toimivuuden. Videolla "ammattimainen" testiasetelma, jossa mukillinen jäävettä kuvaa jäätyvää höyrystintä ja 12 V polttimo esittää kompuran magneettikytkintä ![]() https://www.youtube.com/watch?v=BPvfZEosCRI Lauhduttimen kanssa ei yllätyksiä, hyvin käy paikoilleen. Pari kiinnikettä joutuu vielä tekemään.
__________________
BJ75 SLCK #274 |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Tankkiprojekti valmis. Ei onneksi tarvinnut ruosteita paikkailla, kevyesti hiekkapuhalluksella pinta puhtaaksi ja röppöruiskulla epoksia ja uretaania pintaan.
12H-T:n polttoainepaluuta varten juottelin toisen putken tankin laippaan. Mittari näytti käytännössä vaan täyttä tai tyhjää, joten vaihdoin uuden tankinanturin, jospa se sillä korjautuu. Olisi pitänyt älytä laittaa tankki kiinni ennen kuin korin ja rungon yhdistin.. Nyt piti kardaani ja pakoputken keskiosa vielä irrottaa ja nostaa kopan takaosaa parikymmentä senttiä ylös että sain tankin ährättyä paikalleen, eikä ollut sittenkään kovin helppo homma. Alkuperäinen tankintäyttöputki oli säilynyt yllättävän hyvänä. Ehkä tuokin olisi ollut hyvä nyt kunnon maaleilla vetää, mut en raskinut noin nättiä maalata.. Maalaa sitten kun ruostuu ![]() Päivän kestäneen tankin asennusurakan jälkeen tajusin, että ilmalämmittimen tankkiotin unohtui laittaa paikoilleen. Ihme kyllä, ottimen sai asennettua mittarin anturin laippaan tankkia irrottamatta, onneksi.. Peltinen kojelaudan runko oli "ihan siisti", mutta oli siinä naarmuja, kolhuja ja vähän pintaruostettakin tuulilasin alareunan kohdilla. Pikku miettimisen jälkeen päätin sitten maalata koko kojelaudan uudestaan, kun se kerran oli nyt irrallaan. Tuo Epocoat-epoksi toimii kohtuu hyvin hiovärinäkin, esim. tässä kun hiekkapuhalsin vaan ongelmapaikat, sai epoksilla maalatut hiekkapuhallusrajat hävitettyä hiomalla ensin 320:llä ja sitten viimeistely hienolla karhunkiellä. Keltaista happomaalia laitoin vielä ohuet hunnut korjattuihin kohtiin, joissa tuli hiottua maalipinta puhki metallille asti. PPG:n matta-akryylin värisävy sattui aika justiinsa. Samalla tuli selvitettyä Samppahj:n avustuksella että 60:n kojelaudassa on tummempi sävy, vaikka olin tietävinäni että sävyt olisi samat. Mittariston samea lasi elpyi ihan nätiksi Autoglymin paint renovatorilla. Kojelauta on jo ihan hyvässä vaiheessa. Pään raapimista vaan aiheuttaa se, että osaisi kasata kaiken kerralla oikeassa järjestyksessä ettei tarvitsisi purkaa koko systeemiä jonkun pikkunippelin takia.. Tuttavapiiristä ihan lähistöltä löytyi VX-mallin LJ70 josta alkuperäinen ilmastointi on poistettu käytöstä jo aikaa sitten, mutta osat oli kompuraa lukuunottamatta paikoillaan. Nuo joutavat ilmastoinnin hilppeet sain irroitella talteen, ovat varmasti tarpeen omassa projektissa. Sisäyksikkö meni paikoilleen ongelmitta.. .. kun sai porattua reiän sopivaan kohtaan rintapellissä kylmäaineputkille. Tuo läpivientikumi on LJ70:stä hyödynnetty.. ..kuin myös sisäyksikön kiinnikkeet. Uus ilmastoinnin säätöpaneeli ja säädin paikoillaan. LJ70:stä löytyi myös ohjauspylvään alle ilmakanava, jossa tuommonen ilmaräppänä. Tämä kait vaan ilmastoinnin yhteydessä oleva juttu?
__________________
BJ75 SLCK #274 |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Nättiä.🤩😎
|
#6
|
|||
|
|||
![]()
Akkujen/akkutelineiden sovitteluhommia. Kuskinpuolen akulle jää just riittävästä tilaa onneksi, ilmastoinnin kompurakin taitaa mahtua tuohon laturin yläpuolelle.
Samaan syssyyn tein akkukaapelit 50 mm² kuparipiuhasta. Pujottelin johdot muovisen kurttuputken sisään, puristelin liittimet johtojen päihin ja lopuksi liimalla vuorattua kutistesukkaa liitosten päälle. Ilmastoinnin kehitystyö nytkähti vähän eteenpäin, kun löysin Autodocista (kiinalaisen?) 12 V kytkeytyvän halppiskompuran, jonka tuurillaan saanee sovellettua toimivaksi Ruiseriin. Jännä muuten, että sama tuote Autodoc.fi:ssä 107 euroa kaikkineen ja Autodoc.de:stä tilattuna samalle kompuralle tuli hintaa 87 €.. Pienellä kiinnitysten muokkauksella tuon pitäisi istua paikoilleen. Taka- ja takasivuikkunat paikoillaan. Etummaiset sivuikkunat vaihtuu liuku-mallisiin, niiden kehykset on vielä maalausta vailla. Sisällä ovipahvit ja ovien muut hilppeet ja matot meni toivottavasti lopullisesti paikoilleen. Kojelautaan pitää vielä kaikenlaista näpertää.
__________________
BJ75 SLCK #274 Viimeksi muokannut Jull : 12.11.2022 22:51 |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Tuleeks Recarot jakkaroiks?
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty Bj75 pakettiauton "kovat" takapenkit | Erion | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 4 | 12.06.2018 08:51 |
Nopeusmittarin vaijeriin "" T-kappale"" Hodarin automaatin päivitykseen | BJ-40/76 | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 26.04.2015 22:05 |
Ostettu 35",36" tai 37" renkaat 15" reiällä ja 10", vähintään -44 et japsijako vanteet | Dectane | O/M/V Renkaat ja vanteet | 1 | 19.01.2013 15:02 |
"nysäakseli" miten virheetön sen tarvii olla?edit, entäs "hubi"? | lacrits68 | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 17.04.2011 17:00 |