![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Minkälaisia välityksiä on porukka käyttäny 38.5 renkaitten kanssa Hj:ssa? Itsellä kun on semmonen ongelma että, vakio välityksillä on 35 renkaallakin liian nopea metsässä ja ostin tuossa taannoin 38.5 renkaat (ei ole ollut kertaakaan vielä alla koska, tiedän olevan liian nopea) ja nyt tässä mietin että, saako tarpeeksi hitaan jos laitan hyllystä löytyvät bj:n 4.11 perävälitykset ja 2.1 jakolaatikko välityksen noitten kaveriks? Joo... Tiedän että on 4.1 myynnissä mutta, haluaisin käyttää valmiiksi löytyviä osia ja sijoittaa nuo välityksen hankkimiseen käytettävät rahat muuhun tarpeelliseen. Miten voi laskea kokonais välityssuhteen jakiksesta renkaille?
__________________
x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x Kahta en vaihda, neloselta ykköselle ja vauhdista pakille. En juo uskonnollisista syistä... Vaan ihan muista syistä. https://www.youtube.com/channel/UCf7...qzW7i8mdpHyLWQ ISORY SLCK #556 |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Mulla tais Lj:n kokonaisvälitys olla jotai 73 paikkeilla ja ajan just 38- pyörillä. Tuolla välityksellä pikku moottorin kanssa jo ihan pärjäilee, joskus kaivannut vieläkin hitaampaa... Mutta on jo miellyttävä ajettava tuolla. Kokonaisvälitys laskenta: 1.vaihde x jakis x perävälitys= kokonaisvälitys.
|
#3
|
|||
|
|||
![]() Paljonko on tarpeeksi? mikä HJ? (hj-61 12h-t moottori on vakiona kenguru)Lainaus:
Ja jos perät bj;stä niin välitys on tuo 4,11. Ja jos suoraa laskee päässä, niin tuo muutos perissä riittää eliminoimaan tuon renkaan koon kasvattamisen? ja mikä jakis/välityssarja löytyy hj: hin, miinkä hidas puoli on 2.1? Nimittäin tuo isompi rengas tarjoaa enemmän pitoa, ja se korostaa pienten välitysten puutetta. Siis noiden muutosten jäljeen, päälaatikko vakio, jakis 2,1 (mikä?) ja perät 4.111; Kokonaisvälitys olisi noin 40? ja jos on ruuvattu vakio 2H, niin kytkin kovilla n.2400? kg autossa, jos pitää hillitä kulkua/hakea voimaa jalka kytkimellä? Vertailun vuoksi: Minulla nimimerkin mukaisessa BJ:ssä päävaihteisto alkuperäinen, ja siinä 1. vaihde on pikkuisen hitaampi kuin HJ-6x . Jakolaatikossa oma 2,85? hidaspuoli, ja perät 4.88. Renkaat 38x12,5. Siis kokonaisvälitys n.2000 kg painavassa on noin 68. (toki moottori on BJ-42;n 90 hv 3,4 litran esikammio vapari, jossa vähintään samat väännöt 500-600 r/min kuin alkuperäisessä) Alunperin kokonaisvälitys on bj-4x on noin 40. Ja jo noista muutoksista johtuen 38 renkailla ei saa pienen puolen pakilla renkaisiin vauhtia, että kaivaisivat/lennättäisivät noilla n. 90 hevosvoimalla erityisesti paksussa lumessa, tarpeeksi.... toki nopen puolen pakki korjaa tilanteen.... Ja sitten plussapuolella se, että kun ajaa pahaan paikkaan, niin kaksi jalkaa riittää... siis BJ ei sammu pikkupolen 1:llä, vaikka tyhjäkäynnillä lukot kiinni ... |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Aikoinaan luin joltain foormilta että, hj vakio jakisvälläri on 1.3jotain ja tuli moottorin mukana ostettua, joku kymmenen vuotta sitten tehty välitys sarja jossa on 2.1 välitys. Näin ollen kun tarkistelin nettiä paremmin, selvis että nappinelikossa on tuo 2.276 välitys ja sellainen on tulossa autoon muutenki. Mutta siitä huolimatta, kokonaisvälitys jää 45,3 eli se jää liian nopeaksi varmasti 38:lla.
__________________
x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x Kahta en vaihda, neloselta ykköselle ja vauhdista pakille. En juo uskonnollisista syistä... Vaan ihan muista syistä. https://www.youtube.com/channel/UCf7...qzW7i8mdpHyLWQ ISORY SLCK #556 |
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Jää varmasti. Paras ratkaisu on ostaa jakikseen 4.1 välitys sarja. 5,29 perä välityksillä autosta tulee jo siedettävä noilla renkailla. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Pitääkö paikkaasa ne puheet että, 5.29 ei ois kestävämmästä päästä? Ja toisena kysymyksenä siihen että, mites sitten kierokset maantiellä 80 vauhissa ja karkaako liika korkeelle 35 tai pienemmillä rattailla?
Tapauksessa on kyse autosta jolla ajetaan sekä offia, että myös safaria hiekkatiellä yms. Ja 4.1 kun maksaa rahaa niin, en tiedä oisko mitään järkeä vaihtaa 38.5 -> 37 ja ajaa hyllystä löytyvillä välityksillä? Maksaako vaivaa ja onko ne 37 kuinteki loppupeleissään liian pienet?
__________________
x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x Kahta en vaihda, neloselta ykköselle ja vauhdista pakille. En juo uskonnollisista syistä... Vaan ihan muista syistä. https://www.youtube.com/channel/UCf7...qzW7i8mdpHyLWQ ISORY SLCK #556 Viimeksi muokannut opelman : 27.06.2022 12:59 |
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() 4,11 on aivan sama vaihtaako vai ei mitään hyötyä ei saa. Jakolaatikon välit pudottaa eniten ja vaikuttaa eniten ja on minun mielestäni paras vaihtoehto. |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x Kahta en vaihda, neloselta ykköselle ja vauhdista pakille. En juo uskonnollisista syistä... Vaan ihan muista syistä. https://www.youtube.com/channel/UCf7...qzW7i8mdpHyLWQ ISORY SLCK #556 |
#9
|
|||
|
|||
![]() mistä väliyssuhteen tiedot?Lainaus:
ja alipaine/nappileliveto? muistaakseni sama. En yhtä-äkkiä keksi, missä cruiserissa olisi tuo 2.276 välitys:tuota suuruusluokkaa on ensimmäiset 3.8 litran bensan fj-40 jakikset. jos laitat n.4 välityksillä olevan jakolaatikon, ja yli 5 perät, niin pakki kohtuuttoman hidas. (toki jos harrastat kalliokiipeilyä, niin silloinhan se ei haittaa.....) |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Discovery topic | Heguli | Chit-Chat | 266 | 21.08.2025 08:39 |
Huutonet Topic | psychobilly | Linkit | 15 | 03.03.2016 22:38 |
Syntymäpäiväonnittelu -topic | Skorpioni | Chit-Chat | 116 | 02.03.2014 18:32 |
Flippikeula topic | Repro | Tekniikka & Jutustelu | 14 | 03.12.2007 21:37 |