Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 20.03.2022, 12:05
landman landman ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 08.09.06
Sijainti: kerava
Viestit: 352
Perusasetus

Aika vaikea suositella mitään renkaita toiselle, niin paljon kiinni omista mieltymyksistä ja ajo-olosuhteista. Minulla on Keravalla sattumoisin yksi sarja 235/75R15 All Terraineja Samurain=Jimnyn vakiovanteilla varastossa, jos joku haluaa käydä sovittamassa. Lisäksi Jimnyn 6×15 et0 Dotz vanteilla sarja samanlaisia renkaita vielä varastossa odottamassa kesää.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 27.03.2022, 13:49
nemola nemola ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 18.12.21
Sijainti: Suomi
Viestit: 223
Perusasetus

Tuli aiemmin kirjoiteltua TPMS-antureista "Itsellä ei ole antureita talvirenkaissa, enkä ole kaivannutkaan". No nyt ekan kerran vähän kaipailin, kun olisin asettanut mittariston kellon kesäaikaan. Tietonäytön asetustilaan pääsee "painamalla ilmaisimen valitsimen nuppia vähintään hetken aikaa". No eipäs pääse nyt, kun mittaristossa lukee se SERVICE TPMS, joka vaan poistuu hetkeksi tuota painamalla. Pitäisiköhän tuosta kirjelmöidä jollekin EU:n kellokallekomissiolle. No ehkä jaksan odotella kesärenkaita antureineen.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 27.03.2022, 19:04
nemola nemola ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 18.12.21
Sijainti: Suomi
Viestit: 223
Perusasetus

Sain kuin sainkin kellon kesäaikaan ilman TPMS-antureitakin. Tietonäytön asetustilaan pääsee "painamalla ilmaisimen valitsimen nuppia vähintään hetken aikaa" _kaksi_ kertaa. Ekalla painalluksella mittaristossa lukeva SERVICE TPMS poistuu hetkeksi. Silloin kun painaa heti uudelleen, niin pääsee asetustilaan normaalisti muuttamaan mm. kellonaikaa.

Jos painaa tuon toisen painalluksen lyhyemmin, niin silloin näytöllä vaihtuu ajotietokoneen eri näytöt yksi kerrallaan per lyhyt painallus. Ajotietokonetta pystyykin siis käyttämään myös ilman TPMS-antureita, mutta sen saa näytölle vain lyhyeksi hetkeksi kerrallaan, kun näytölle palautuu taas se SERVICE TPMS.

"Luonnollisesti" näistä tuplapainalluksista ei näyttänyt olevan mitään mainintaa käsikirjassa.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 03.04.2022, 07:57
nemola nemola ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 18.12.21
Sijainti: Suomi
Viestit: 223
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja landman Näytä viesti
Minulla on Keravalla sattumoisin yksi sarja 235/75R15 All Terraineja Samurain=Jimnyn vakiovanteilla varastossa, jos joku haluaa käydä sovittamassa. Lisäksi Jimnyn 6×15 et0 Dotz vanteilla sarja samanlaisia renkaita vielä varastossa odottamassa kesää.
Kiitos tarjouksesta näin viiveellä, mutta pähkäilyn tuloksena luulisin sopimisen arvioinnin onnistuvan riittävällä (?) tarkkuudella pienemmälläkin rengaskoolla ja mittailemalla. Juutuuppivideoiden perusteella rohkenisin olettaa, että ainakin vielä 215 leveällä renkaalla ja vakiovanteella kriittisin mitta olisi eturenkaan ja sen edessä olevan läpän (ja ehkä sisälokarin) etäisyys renkaan ollessa käännettynä. Pari tonnia ajetulla 175/80R16 nastarenkaalla mitattuna ja nettilaskurin mukaan rengaskokoja vertaamalla 215/80R15 jättäisi tilaa viitisen milliä. Tämä siis auton ollessa tasaisella maalla.

Jos olen ymmärtänyt päissäni oikein Jimnyn alustageometriaa, niin akseliväli ei ole aivan vakio vaan muuttuu hieman joustoliikkeen mukana (pitkittäiset tukivarret). Siksi voisi olla vielä tarpeen mittailla etupyörän sisäänjoustoa siten, että tuo tukivarsi olisi korin suuntaisesti, jolloin etupyörä on kai niin lähellä tuota läppää kuin voi olla.

Koko 205/80R16 kyllä himottaisi laajemman rengasvalikoiman vuoksi, mutta ilman alustan korotusta sopiminen voi mennä jo liian tarkalle muussa kuin poseerauskäytössä. Tuolla saisi kyllä ehkä maksimoitua maavaran lisäyksen kapeahkolla renkaalla. Koosta 215/80R15 olen bongannut netistä pari kolme mainintaa tyyliin full flex no rubbing.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 03.04.2022, 15:36
landman landman ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 08.09.06
Sijainti: kerava
Viestit: 352
Perusasetus

Edessä oleva läppä tosiaankin ensimmäisenä ottamassa renkaaseen käännettäessä. Läppää todennäköisesti helppo taivuttaa kuumailmapuhaltimen avulla. Kuvassa oman korotetun Jimnyn 235/75r15 Nokialainen 0et vanteella tasaisella renkaat käännettynä. Väliä jää n.10mm.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	IMG_20220403_151319.jpg‎
Views:	330
Size:	174,2 Kt
ID:	101706  
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 07.04.2022, 05:25
landman landman ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 08.09.06
Sijainti: kerava
Viestit: 352
Perusasetus

Laitan tännekin kuvan Jimnyn esitteestä, kuinka luistonesto toimii hitaalla nelivedolla. Manuaalissa asia esitetty hieman sekavasti. Kannattaa kokeilla niin osaa tositilanteessa antaa riittävästi kaasua sen aktivoimiseen.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	IMG_20220407_060704.jpg‎
Views:	236
Size:	172,7 Kt
ID:	101741  
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 07.04.2022, 13:08
nemola nemola ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 18.12.21
Sijainti: Suomi
Viestit: 223
Perusasetus

Tuollaiset pienet apupeilit kartturin ulkopeilin alla on ilmeisesti vain japsimarkkinoiden autoissa. Vaikuttaisivat näppärältä budjettiratkaisulta renkaiden näkemiseen kuskin pukilta, jos vaan tietäisi mistä tuollaiset saisi ja mihin hintaan, Pikaisella surffailulla tarvikkeina en löytänyt tuollaisia kahteen suuntaan peilejä samassa kotelossa.

https://www.youtube.com/watch?v=oG_tMMhtBGc&t=720s

Viimeksi muokannut nemola : 07.04.2022 13:11
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 16.04.2022, 11:51
nemola nemola ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 18.12.21
Sijainti: Suomi
Viestit: 223
Perusasetus

Löysin _ehkä_ osanumeron (99122-77R10-ZVR) tuollaisille japsimarkkinoiden Jimnyn ulkopeileille, joista ilmeisesti toisessa on tuollainen apupeili. _Ehkä_ siksi, että tuo löytyi eBaystä myynti-ilmoituksesta. Mutta tuossahan on se ongelma, että tuohan tulisi Suomessa kartturin sijasta kuskin puolelle, joka toki olisi kiva sekin, mutta vähemmän hyödyllinen, koska kuskihan voi avata ikkunansa ja kurkkia renkaita.

Kun on tottunut muissa japsimerkeissä runsaampaan japsimarkkinoiden automallien osatarjontaan lähempänäkin Suomea, niin hiukan ihmetyttää Jimnyn kohdalla tuollaisten huono löytyvyys netistä Japanin ulkopuolelta. Tuollaisen apupeilin lisäksi esim. Suzukin OEM LSD taka-akselille (9912P-77R21) voisi kiinnostaa, jos/kun se toimisi tarvikeosia paremmin yhdessä Jimnyn sähköaivojen kanssa. Esim. 4L-alueella Jimnyn vakio jarrulla ilmassa olevaa pyörää jarruttava "apukuski" ja jarrut voisivat päästä vähemmällä, jos se toimisi lukitsevana herätteenä tuolle LSD:lle (Torsen?) ja sen jälkeen veto päällä etenemisestä huolehtisi tuo LSD sähköaivoja tasaisemmalla vedolla. Voisi kuvitella tai ainakin toivoa, että ainakin tuo OEM toimisi tuohon tyyliin. Bonuksena tuollainen LSD voisi tehdä Jimnyn takavedolla ajamisesta etenemiskykyisempää.

EDIT: Aika niukkaa on Japanissa melko yleisen rengaskoon 185/85R16 tarjontakin muualla.

EDIT2: Jaa, saattaahan se olla, että tuossa eBayn ilmoituksessa kaupataan vain peilien kuoria (Cover) ja tuo apupeili ei tule niiden mukana.

Viimeksi muokannut nemola : 16.04.2022 12:11
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 16.04.2022, 17:10
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.048
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja nemola Näytä viesti
Tuollaiset pienet apupeilit kartturin ulkopeilin alla on ilmeisesti vain japsimarkkinoiden autoissa. Vaikuttaisivat näppärältä budjettiratkaisulta renkaiden näkemiseen kuskin pukilta, jos vaan tietäisi mistä tuollaiset saisi ja mihin hintaan, Pikaisella surffailulla tarvikkeina en löytänyt tuollaisia kahteen suuntaan peilejä samassa kotelossa.

https://www.youtube.com/watch?v=oG_tMMhtBGc&t=720s
En ryhtynyt Googlettelemaan, mutta luulisi universaale saavan joka toisesta tarvikeliikkeestä? Moisia näkee useinkin milloin missäkin ajokeissa (ainakin kaupungeissa kanttikiven kurkistimina & taskuparkki jeesareina), ja tuskinpa ne aina merkkikohtaisia on...
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 16.04.2022, 20:24
nemola nemola ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 18.12.21
Sijainti: Suomi
Viestit: 223
Perusasetus

Juu, kyllähän pikkupeilejä löytyy tarvikkeina takarenkaan vilkuiluun, mutta kun se eturengas olisi vähintään yhtä tärkeä ja tuo Suzukin versio ei näyttäisi itse kyhätyltä. Mutta DIY jostain tarvikepeilistä taitaisi olla ainoa ratkaisu, kun kartturin peili on auton oikeassa kyljessä.

EDIT: Lisäsin vielä parit kuvat bongaamistani myytävistä peileistä. Apupeilit näyttäisivät olevan kiinteästi kiinni isossa peilissä. Osanumerot eroavat, joten jotain eroa peileissä lienee, ehkä väri ja onko sähkölämmitys vai ei tmv. Nelivetoisessa Dacia Dusterissa on muistaakseni samassa paikassa eli peilin alareunassa kameran linssi, jonka kuva näkyy kojetaulun näytöllä.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	KuvakaappausPeiliEtuJaTakarengas_2022-04-16_21-13-43.png‎
Views:	231
Size:	779,4 Kt
ID:	101856   Click image for larger version

Name:	KuvakaappausPeiliEtuJaTakarengas_2022-04-17_16-31-15.png‎
Views:	162
Size:	419,3 Kt
ID:	101858   Click image for larger version

Name:	KuvakaappausPeiliEtuJaTakarengas_2022-04-17_16-35-37.png‎
Views:	168
Size:	396,3 Kt
ID:	101859  

Viimeksi muokannut nemola : 17.04.2022 15:52
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 23.05.2022, 11:44
nemola nemola ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 18.12.21
Sijainti: Suomi
Viestit: 223
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja landman Näytä viesti
Laitan tännekin kuvan Jimnyn esitteestä, kuinka luistonesto toimii hitaalla nelivedolla. Manuaalissa asia esitetty hieman sekavasti. Kannattaa kokeilla niin osaa tositilanteessa antaa riittävästi kaasua sen aktivoimiseen.
Jep. Tuli eilen testattua ristiriipuntaa siten, että ajoin siihen tilanteeseen hitaalla nelivedolla ykkösellä "tyhjäkäynnillä" kaasua painamatta. Riipunnan havaitsi kabiinistakin siitä, että auto jäi paikalleen, mutta muuten moottori kävi eli ristikkäiset pyörät pyörivät tyhjää. Antamalla tasaisesti vähän lisää kaasua auto eteni taas ABS ruksuttaen.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 23.05.2022, 19:12
landman landman ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 08.09.06
Sijainti: kerava
Viestit: 352
Perusasetus

Tämä järjestelmä tuntuu toimivan hyvin tiukemmassakin tilanteessa esim. jyrkässä rinteessä. Myös pidon vaihdellessa nopeasti puolelta toiselle epätasaisessa rinteessä en ole havainnut tukehtumisilmiötä vaan osaa jarrutella aina oikeita pyöriä. Kytkettävien lukkojen veroinen se ei sentään ole, mutta reilu parannus verrattuna vaikkapa edellisen sukupolven Jimnyyn!
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 26.05.2022, 08:43
Rakennusmetsuri Rakennusmetsuri ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 21.01.22
Sijainti: Pirkanmaa
Viestit: 19
Perusasetus

Huomasin, että TekniikanMaailman autosisällön tuottaja Lauri Ahtiainen kertoo artikkelissaan,
että Suzuki Jimny on hänen maailmassaan ainoa auto ikinä, mikä on herättänyt voimakasta omistamisen halua.
Autotoimittajan työnkuva huomioiden tätä voi pitää Jimnyä kohtaan jonkinlaisena papukaijamerkkinä.

https://tekniikanmaailma.fi/autojen-...okin-ihan-muu/

Viimeksi muokannut Rakennusmetsuri : 26.05.2022 08:47
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 25.04.2023, 19:02
nemola nemola ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 18.12.21
Sijainti: Suomi
Viestit: 223
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja landman Näytä viesti
Laitan tännekin kuvan Jimnyn esitteestä, kuinka luistonesto toimii hitaalla nelivedolla. Manuaalissa asia esitetty hieman sekavasti. Kannattaa kokeilla niin osaa tositilanteessa antaa riittävästi kaasua sen aktivoimiseen.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja nemola Näytä viesti
Jep. Tuli eilen testattua ristiriipuntaa siten, että ajoin siihen tilanteeseen hitaalla nelivedolla ykkösellä "tyhjäkäynnillä" kaasua painamatta. Riipunnan havaitsi kabiinistakin siitä, että auto jäi paikalleen, mutta muuten moottori kävi eli ristikkäiset pyörät pyörivät tyhjää. Antamalla tasaisesti vähän lisää kaasua auto eteni taas ABS ruksuttaen.
Noin tuli siis kokeiltua kesäkelillä hyvin tuloksin. Viime talvi tuli ajeltua ympärivuotisilla renkailla ja pari kolme kertaa jäi kiinni ristiriipunnan sijasta ristisutimistilanteeseen. Jäin miettimään miksiköhän ainakin vaikutti siltä, että tuo Jimnyn luistonesto tmv. (joka irroitti auton kesällä ristiriipunnasta) ei aktivoitunut talvella lumessa, kun mikään pyörä ei ollut ilmassa ja auto ei ollut pohjasta kiinni. Hitaalla nelivedolla kokeilin myös ja sillähän sen pitäisi aktivoitua.

Irti pääsi sitten pari kertaa laittamalla sutivan renkaan alle kumimaton ja kerran liukkaammassa paikassa oksankarahkan. Jäi vaan mieleen, että vaatiiko tuon Jimnyn vetoavun aktivoituminen ristikkäisten sutivien pyörien lisäksi jotain muutakin. Olisin jo laittanut tuon kuskin virheeksi, mutta kun kävi talven aikana useamman kerran ja on kokemus myös sen toimimisesta kesäkelillä. Tunnistaako joku jotain vastaavaa ja jään kaipailemaan tuohon avustajaan talviajotilaa tmv. vai löydänkö sittenkin syyn peilistä? Lisäkokeilut jää ensi talveen.

Viimeksi muokannut nemola : 25.04.2023 19:06
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 26.04.2023, 16:34
landman landman ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 08.09.06
Sijainti: kerava
Viestit: 352
Perusasetus

Jimnyn jarruilla toimivan poikittaislukituksen aktivoimista kannattaa harjoitella, kuten olen jo aiemmin kertonut. Omien testausten perusteella toimii samanlailla niin ristiriipunnassa kuin vaan ristisutimistilanteessa kesällä ja talvella. Vaatii kytkeytyäkseen riittävästi peruskaasua varsinkin jyrkässä ylämäessä, jossa vääntöä tarvitsee siirtää reilummin. Sopivasti kaasua käyttämällä lukitus pitää niin takana kuin edessäkin tiukemmassakin tilanteessa.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 26.04.2023, 16:43
landman landman ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 08.09.06
Sijainti: kerava
Viestit: 352
Perusasetus

Kuvassa vielä Punkalta pieni testinyppylä, jossa toisinpäin ajettaessa aktivoituu niin taka kuin etu lukituskin. Vaikka kuvassa näyttää vaatimattomalta niin en ole vielä nähnyt yhdenkään lukottoman auton selviävän siitä!
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	IMG_20230415_111307.jpg‎
Views:	272
Size:	593,8 Kt
ID:	104571  
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 27.07.2022, 08:07
nemola nemola ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 18.12.21
Sijainti: Suomi
Viestit: 223
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja landman Näytä viesti
Edessä oleva läppä tosiaankin ensimmäisenä ottamassa renkaaseen käännettäessä. Läppää todennäköisesti helppo taivuttaa kuumailmapuhaltimen avulla.
Tuo etupyörän edessä sisälokarin alareunassa oleva läppä näyttäisi olevan kiinni kolmesta kohtaa ja siten erikseen irroitettavissakin (pari tosin näyttää ruuvin sijaan niiteiltä). Joku tarkoitushan tuolla on ja lähinnä tulee mieleen, että se on laitettu vaan ottamaan varoituksena ekana vastaan kosketukset isommilla renkailla ja siten välttyä hieromasta mitään oleellisempaa. Muotoilu ja poistaminen sitten ns. omalla vastuulla.

Isommista renkaista on foorumeilla juttua mikä määrä vaikuttaa takapuolituntumalla minkäkin verran välityksiin ja mielipiteet vaihtelee missä raja kulkee. Syynä tod.näk. erilaiset maut, ajotavat ja millaista ajoa. Itsellä kun tämä on eka auto alennusvaihteilla, niin niiden kesyhköistä välityksistä huolimatta ne eivät tuntuisi heti riittämättömiltä (paitsi ehkä alamäkihidastimen hitaampi 5 km/h, mutta sen ei luulisi nopeutuvan vähän (EDIT: maks. nopeusmittarivirheen verran) isommilla renkailla).

Viimeksi muokannut nemola : 27.07.2022 08:32
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 28.07.2022, 03:04
Jimny2010 Jimny2010 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.04.15
Sijainti: Turku Suomi
Viestit: 72
Perusasetus

Onko noita Jimnyn hälytyksiä ?
Kahesti samassa risteyksessä, vasen kaista pysähdyksissä, minä oikeaa
kaistaa kurvissa ohittamassa, ja keskimmäinen näyttö normaalisti
valkoisilla kirjaimilla, nyt kaikki punaisilla kirjaimilla vilkuttaa, ja piippaa.
Onko se se törmäyshälytys ?
Muilla kokemuksia ?
Jimny LCV
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 28.07.2022, 08:53
nemola nemola ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 18.12.21
Sijainti: Suomi
Viestit: 223
Perusasetus

Törmäyshälytyshän se on. Tai siis törmäysvaroitinjärjestelmän varoitin. Eikä ole mikään erehtymätön eli joskus voi tulla turha hälytys. Tuon lisäksi löytyy myös kaistavahdin varoitustoiminto ja auton heittelehtimisvaroitus. Halutessaan niitä voi yrittää kytkeä pois päältä niistä kojetaulun parista napista ratin vasemmalta puolelta. Kuva niistä löytyy omistajan käsikirjasta:

6. Kahden anturin
törmäysvaroitinjärjestelmän
”OFF”-kytkin (jos kuuluu varusteisiin)
7. Kaistavahdin varoitustoiminto ”OFF”
(pois) -kytkin (jos kuuluu varusteisiin)

Juttua näistä löytyy paljonkin omistajan käsikirjasta, ainakin sivuilta:

2-48
2-49
2-50

3-19

3-29
3-30
3-31
3-32
3-33
3-34

3-37
3-38

3-43
3-44
3-45
3-46
3-47
3-48
3-49
3-50
3-51
3-52

Ja jos ei ole tuota omistajan käsikirjaa, niin löytyy tuolta:

https://www.suzuki.fi/suzuki-huolto/kayttooppaat/

Itse olen antanut varoittimien olla oletuksen mukaan päällä. Varoitelkoot kun siltä tuntuu. Tuohon törmäysvaroitinjärjestelmän varoittimeen liittyy muuten myös automaattinen jarrutus, jonka sain kerran aktivoitumaan saapuessani poikkeuksellisen pieneen liikenneympyrään, jossa ajoi juuri silloin toinen auto ja tuo systeemi kai tulkitsi, että saatan ajaa sen kylkeen. Ei tuo ollut mikään paniikkijarrutus, mutta ABS ehti surahtamaan.No tulipahan testattua, että tuo toimii tarvittaessa. Tuolloin ei ollut tarve.

Hitaalla nelivedolla nuo varoittimet kytkeytyvät automaattisesti pois päältä, kuten myös ESP.
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 30.07.2022, 09:48
nemola nemola ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 18.12.21
Sijainti: Suomi
Viestit: 223
Perusasetus

Täällä olevien kuvien perusteella monet käyttävät peltivanteita alkuperäisiä isompien renkaiden kanssa. Alkuperäinen painaa kai noin 8 kg ja suunnilleen saman taitaa muutkin, esim. 15" Dotz Modular Beadlock. Itselläkin ajatuksena jatkaa peltivanteilla, koska ne olisivat muotoilun puoleen helposti puhdistettavat (ja miksei helpommin oikaistavatkin), mutta dieettiä ajatellen kiinnostus heräsi 5,5x15" aluvanteeseen Oxxo Forrest, jolle felgenoutlet.com kertoo painoksi 6,20 kg ja on vielä hinnaltaankin noiden peltivanteiden luokassa. Eihän tuolla painolla muuten niin väliä, mutta sillä kompensoisi isompien renkaiden lisäpainoa (tosin tuolle vanteen leveydelle maks. 215 rengas). Niin se kysymys, onko kellään varmempaa tietoa tuon Oxxo Forrestin painosta?
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 22.08.2022, 08:21
nemola nemola ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 18.12.21
Sijainti: Suomi
Viestit: 223
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja nemola Näytä viesti
Juutuuppivideoiden perusteella rohkenisin olettaa, että ainakin vielä 215 leveällä renkaalla ja vakiovanteella kriittisin mitta olisi eturenkaan ja sen edessä olevan läpän (ja ehkä sisälokarin) etäisyys renkaan ollessa käännettynä.
215/80R15 kokoiset renkaat ovat nyt pyörineet vakioalustaisen Jimnyn alla reilun puolensataa kilsaa ja kokeilujen perusteella eivät ota kiinni mihinkään vakiovanteiden speksejä vastaavilla tarvikevanteilla (Oxxo Forrest). Aivan 100% varma ei voi vielä olla tuosta täydestä koskemattomuudesta kaikissa joustotilanteissa kaikilla kuormilla, koska pelivaraa jäi vähimmillään ehkä noin puolisen senttiä, mutta yritystä oli kyllä ristiriipunnan verran ratti käännettynä. Silloin hiukan yllättäen pienin pelivara olikin eturenkaan edessä olevan tuon alaläpän sijaan sen yläpuoliseen sisälokasuojaan. Sen verran vähän jää pelivaraa, että samassa koossa muilla renkailla raapiminen voi olla tapauskohtaista (esim. pinnoitetut renkaat).

Renkaiksi valikoitui "tuhannen ja yhden yön renkaiden" rengaslotossa Cooper Discoverer A/T3 Sport 2:n sijasta Cooper Discoverer A/T3 Sport. Vanne + rengas painaa noin pari kiloa alkuperäisiä enemmän.

Viimeksi muokannut nemola : 22.08.2022 08:29
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 22.08.2022, 17:30
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.048
Perusasetus

Muistakaa toki että renkaiden mitat ovat todellakin "nimellismittoja"! Eli jos jonkin valmistajan tietyn kokoinen rengas passaa, niin toisen välttämättä todellakaan.

Tuossa vanhan Jimpan ketjussa kirjoitin huomion saman valmistajan, "samasta renkaasta" mutta "päivitettyllä kuviolla":

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja wikke Näytä viesti
Ystävät hyvät, muistakaahan että nuo renkaiden koot ovat sitten nimellismittoja. Kun Jimnyn kaltaisissa pikku kikkareissa ilman leikkelyä rengastus rupeaa olemaan liki milli peliä.

2" korotuksella (todellisuus N.70-80mm) BF Goodricht KM2 Mutikat 215/75-R15 elämään ensinmäisen facelift Jimnyn puskurin kanssa rimaa hipoen, ja ottivat kiinni ainoastaan täydessä sisäänjoustossa "puskuriin". Vaan, BFGoodrich Mud-Terrain T/A KM3 alle laitettuna nappulat rallattelivat iloisesti muoveihin ihan tasaisellakin kääntyessä. Ja syy? Vaikka kumpaisetkin sama kokoa ja sama valmistaja, niin KM2 kulutuspinta uloimmasta nappulasta vastakkaiseen 159mm. Vastaava mitta KM3:silla 186mm. !

Ja ei, ei netin syövereistä. Kävin juuri mittaamassa: KM2 ajamaton vararengas, ja alle 15K ajetut KM3:set alla.

Pinnatuissa sitten halkasijaheitto voi olla jo tuossakin koossa melkoinen!
Edit: Linkki: https://forums.offipalsta.com/showth...107836&page=30
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa.
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 22.08.2022, 22:06
nemola nemola ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 18.12.21
Sijainti: Suomi
Viestit: 223
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja wikke Näytä viesti
Muistakaa toki että renkaiden mitat ovat todellakin "nimellismittoja"
Todellakin näin ja jopa saman rengasmallin eri kokojen välillä näyttää olevan eroja todellisen halkaisijan ja normin välillä. Tosin sillä varauksella, että olen yhtä työkuntoinen kuin pm. ;-)

https://www.coopertires.com.au/the-c.../tyre-glossary
"O.D. (Outside Diameter) Measurement of tyre from top to bottom when inflated and mounted on rim."

Esim.
AT3 4S
https://www.coopertires.com.au/our-r...4-tyres/at3-4s

225/70-15
normi 696mm (EDIT: https://www.miata.net/garage/tirecalc.html )
todellinen 703mm (EDIT: OD MM)

265/70-15
normi 752mm
todellinen 753mm

235/75-15
normi 734mm
todellinen 730mm

215/70-16
normi 707mm
todellinen 704mm

235/70-16
normi 735mm
todellinen 732mm

255/70-16
normi 763mm
todellinen 763mm

235/65-17
normi 737mm
todellinen 742mm

245/65-17
normi 750mm
todellinen 750mm

255/65-17
normi 763mm
todellinen 766mm

265/50-20
normi 773mm
todellinen 775mm

275/55-20
normi 810mm
todellinen 811mm

275/45-22
normi 806mm
todellinen 813mm

Viimeksi muokannut nemola : 23.08.2022 07:14
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 29.08.2022, 11:08
nemola nemola ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 18.12.21
Sijainti: Suomi
Viestit: 223
Perusasetus

Eilen tuli ajettua Jimnyllä ekan kerran rankahkossa sateessa. Sen perusteella voi todeta, että _muulloin_ Jimnyn melutaso on hyvin kohtuullinen.
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 03.09.2022, 10:00
nemola nemola ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 18.12.21
Sijainti: Suomi
Viestit: 223
Perusasetus

Jos arvioi mm:n tarkkuudella isompien renkaiden mahtumista, niin kannattaa huomioida, että Jimnyn muovinen etupuskuri ei ehkä ole niin millilleen eturenkaisiin nähden. Kuvissa yhdeltä juutuuppivideolta japsiversio JB64 ja 185/85R16.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	Kuvakaappaus18585R16JB64_2022-04-17_20-10-26.png‎
Views:	196
Size:	502,0 Kt
ID:	103022   Click image for larger version

Name:	Kuvakaappaus18585R16JB64_2022-04-17_20-13-15.png‎
Views:	203
Size:	762,7 Kt
ID:	103023  
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 2 (0 jäsentä and 2 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Uusi Jimny Nerd-O Chit-Chat 157 19.02.2020 18:46
Myyty Toyota 4runner 3.0 bensa/Projekti uusi vuosi uusi hinta 950€ jyväjemmari O/M/V Ajoneuvot 2 01.01.2017 19:50
Myydään Suzuki Jimny UUSI kytkinpaketti Exedy merkkinen 150eur korbimotors O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 27.06.2016 18:10
Myyty Suzuki Jimny uusi alkuperäinen takapönttö ajelija O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 11 23.09.2014 23:37
Myyty Suzuki Jimny 1.3JLX -02 "Off / On Road Jimny" JER81 O/M/V Ajoneuvot 2 16.09.2009 21:01


Sivu luotu: 23:12 (GMT +2).