![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Aika vaikea suositella mitään renkaita toiselle, niin paljon kiinni omista mieltymyksistä ja ajo-olosuhteista. Minulla on Keravalla sattumoisin yksi sarja 235/75R15 All Terraineja Samurain=Jimnyn vakiovanteilla varastossa, jos joku haluaa käydä sovittamassa. Lisäksi Jimnyn 6×15 et0 Dotz vanteilla sarja samanlaisia renkaita vielä varastossa odottamassa kesää.
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Tuli aiemmin kirjoiteltua TPMS-antureista "Itsellä ei ole antureita talvirenkaissa, enkä ole kaivannutkaan". No nyt ekan kerran vähän kaipailin, kun olisin asettanut mittariston kellon kesäaikaan. Tietonäytön asetustilaan pääsee "painamalla ilmaisimen valitsimen nuppia vähintään hetken aikaa". No eipäs pääse nyt, kun mittaristossa lukee se SERVICE TPMS, joka vaan poistuu hetkeksi tuota painamalla. Pitäisiköhän tuosta kirjelmöidä jollekin EU:n kellokallekomissiolle.
![]() |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Sain kuin sainkin kellon kesäaikaan ilman TPMS-antureitakin.
![]() Jos painaa tuon toisen painalluksen lyhyemmin, niin silloin näytöllä vaihtuu ajotietokoneen eri näytöt yksi kerrallaan per lyhyt painallus. Ajotietokonetta pystyykin siis käyttämään myös ilman TPMS-antureita, mutta sen saa näytölle vain lyhyeksi hetkeksi kerrallaan, kun näytölle palautuu taas se SERVICE TPMS. "Luonnollisesti" näistä tuplapainalluksista ei näyttänyt olevan mitään mainintaa käsikirjassa. |
#4
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Jos olen ymmärtänyt päissäni oikein Jimnyn alustageometriaa, niin akseliväli ei ole aivan vakio vaan muuttuu hieman joustoliikkeen mukana (pitkittäiset tukivarret). Siksi voisi olla vielä tarpeen mittailla etupyörän sisäänjoustoa siten, että tuo tukivarsi olisi korin suuntaisesti, jolloin etupyörä on kai niin lähellä tuota läppää kuin voi olla. Koko 205/80R16 kyllä himottaisi laajemman rengasvalikoiman vuoksi, mutta ilman alustan korotusta sopiminen voi mennä jo liian tarkalle muussa kuin poseerauskäytössä. Tuolla saisi kyllä ehkä maksimoitua maavaran lisäyksen kapeahkolla renkaalla. Koosta 215/80R15 olen bongannut netistä pari kolme mainintaa tyyliin full flex no rubbing. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Edessä oleva läppä tosiaankin ensimmäisenä ottamassa renkaaseen käännettäessä. Läppää todennäköisesti helppo taivuttaa kuumailmapuhaltimen avulla. Kuvassa oman korotetun Jimnyn 235/75r15 Nokialainen 0et vanteella tasaisella renkaat käännettynä. Väliä jää n.10mm.
|
#6
|
|||
|
|||
![]()
Laitan tännekin kuvan Jimnyn esitteestä, kuinka luistonesto toimii hitaalla nelivedolla. Manuaalissa asia esitetty hieman sekavasti. Kannattaa kokeilla niin osaa tositilanteessa antaa riittävästi kaasua sen aktivoimiseen.
|
#7
|
|||
|
|||
![]()
Tuollaiset pienet apupeilit kartturin ulkopeilin alla on ilmeisesti vain japsimarkkinoiden autoissa. Vaikuttaisivat näppärältä budjettiratkaisulta renkaiden näkemiseen kuskin pukilta, jos vaan tietäisi mistä tuollaiset saisi ja mihin hintaan, Pikaisella surffailulla tarvikkeina en löytänyt tuollaisia kahteen suuntaan peilejä samassa kotelossa.
https://www.youtube.com/watch?v=oG_tMMhtBGc&t=720s Viimeksi muokannut nemola : 07.04.2022 13:11 |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Löysin _ehkä_ osanumeron (99122-77R10-ZVR) tuollaisille japsimarkkinoiden Jimnyn ulkopeileille, joista ilmeisesti toisessa on tuollainen apupeili. _Ehkä_ siksi, että tuo löytyi eBaystä myynti-ilmoituksesta. Mutta tuossahan on se ongelma, että tuohan tulisi Suomessa kartturin sijasta kuskin puolelle, joka toki olisi kiva sekin, mutta vähemmän hyödyllinen, koska kuskihan voi avata ikkunansa ja kurkkia renkaita.
Kun on tottunut muissa japsimerkeissä runsaampaan japsimarkkinoiden automallien osatarjontaan lähempänäkin Suomea, niin hiukan ihmetyttää Jimnyn kohdalla tuollaisten huono löytyvyys netistä Japanin ulkopuolelta. Tuollaisen apupeilin lisäksi esim. Suzukin OEM LSD taka-akselille (9912P-77R21) voisi kiinnostaa, jos/kun se toimisi tarvikeosia paremmin yhdessä Jimnyn sähköaivojen kanssa. Esim. 4L-alueella Jimnyn vakio jarrulla ilmassa olevaa pyörää jarruttava "apukuski" ja jarrut voisivat päästä vähemmällä, jos se toimisi lukitsevana herätteenä tuolle LSD:lle (Torsen?) ja sen jälkeen veto päällä etenemisestä huolehtisi tuo LSD sähköaivoja tasaisemmalla vedolla. Voisi kuvitella tai ainakin toivoa, että ainakin tuo OEM toimisi tuohon tyyliin. Bonuksena tuollainen LSD voisi tehdä Jimnyn takavedolla ajamisesta etenemiskykyisempää. EDIT: Aika niukkaa on Japanissa melko yleisen rengaskoon 185/85R16 tarjontakin muualla. EDIT2: Jaa, saattaahan se olla, että tuossa eBayn ilmoituksessa kaupataan vain peilien kuoria (Cover) ja tuo apupeili ei tule niiden mukana. Viimeksi muokannut nemola : 16.04.2022 12:11 |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Juu, kyllähän pikkupeilejä löytyy tarvikkeina takarenkaan vilkuiluun, mutta kun se eturengas olisi vähintään yhtä tärkeä ja tuo Suzukin versio ei näyttäisi itse kyhätyltä. Mutta DIY jostain tarvikepeilistä taitaisi olla ainoa ratkaisu, kun kartturin peili on auton oikeassa kyljessä.
EDIT: Lisäsin vielä parit kuvat bongaamistani myytävistä peileistä. Apupeilit näyttäisivät olevan kiinteästi kiinni isossa peilissä. Osanumerot eroavat, joten jotain eroa peileissä lienee, ehkä väri ja onko sähkölämmitys vai ei tmv. Nelivetoisessa Dacia Dusterissa on muistaakseni samassa paikassa eli peilin alareunassa kameran linssi, jonka kuva näkyy kojetaulun näytöllä. Viimeksi muokannut nemola : 17.04.2022 15:52 |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Jep. Tuli eilen testattua ristiriipuntaa siten, että ajoin siihen tilanteeseen hitaalla nelivedolla ykkösellä "tyhjäkäynnillä" kaasua painamatta. Riipunnan havaitsi kabiinistakin siitä, että auto jäi paikalleen, mutta muuten moottori kävi eli ristikkäiset pyörät pyörivät tyhjää. Antamalla tasaisesti vähän lisää kaasua auto eteni taas ABS ruksuttaen.
|
#12
|
|||
|
|||
![]()
Tämä järjestelmä tuntuu toimivan hyvin tiukemmassakin tilanteessa esim. jyrkässä rinteessä. Myös pidon vaihdellessa nopeasti puolelta toiselle epätasaisessa rinteessä en ole havainnut tukehtumisilmiötä vaan osaa jarrutella aina oikeita pyöriä. Kytkettävien lukkojen veroinen se ei sentään ole, mutta reilu parannus verrattuna vaikkapa edellisen sukupolven Jimnyyn!
|
#13
|
|||
|
|||
![]()
Huomasin, että TekniikanMaailman autosisällön tuottaja Lauri Ahtiainen kertoo artikkelissaan,
että Suzuki Jimny on hänen maailmassaan ainoa auto ikinä, mikä on herättänyt voimakasta omistamisen halua. Autotoimittajan työnkuva huomioiden tätä voi pitää Jimnyä kohtaan jonkinlaisena papukaijamerkkinä. https://tekniikanmaailma.fi/autojen-...okin-ihan-muu/ Viimeksi muokannut Rakennusmetsuri : 26.05.2022 08:47 |
#14
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Lainaus:
Irti pääsi sitten pari kertaa laittamalla sutivan renkaan alle kumimaton ja kerran liukkaammassa paikassa oksankarahkan. ![]() Viimeksi muokannut nemola : 25.04.2023 19:06 |
#15
|
|||
|
|||
![]()
Jimnyn jarruilla toimivan poikittaislukituksen aktivoimista kannattaa harjoitella, kuten olen jo aiemmin kertonut. Omien testausten perusteella toimii samanlailla niin ristiriipunnassa kuin vaan ristisutimistilanteessa kesällä ja talvella. Vaatii kytkeytyäkseen riittävästi peruskaasua varsinkin jyrkässä ylämäessä, jossa vääntöä tarvitsee siirtää reilummin. Sopivasti kaasua käyttämällä lukitus pitää niin takana kuin edessäkin tiukemmassakin tilanteessa.
|
#16
|
|||
|
|||
![]()
Kuvassa vielä Punkalta pieni testinyppylä, jossa toisinpäin ajettaessa aktivoituu niin taka kuin etu lukituskin. Vaikka kuvassa näyttää vaatimattomalta niin en ole vielä nähnyt yhdenkään lukottoman auton selviävän siitä!
|
#17
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Isommista renkaista on foorumeilla juttua mikä määrä vaikuttaa takapuolituntumalla minkäkin verran välityksiin ja mielipiteet vaihtelee missä raja kulkee. Syynä tod.näk. erilaiset maut, ajotavat ja millaista ajoa. Itsellä kun tämä on eka auto alennusvaihteilla, niin niiden kesyhköistä välityksistä huolimatta ne eivät tuntuisi heti riittämättömiltä (paitsi ehkä alamäkihidastimen hitaampi 5 km/h, mutta sen ei luulisi nopeutuvan vähän (EDIT: maks. nopeusmittarivirheen verran) isommilla renkailla). Viimeksi muokannut nemola : 27.07.2022 08:32 |
#18
|
|||
|
|||
![]()
Onko noita Jimnyn hälytyksiä ?
Kahesti samassa risteyksessä, vasen kaista pysähdyksissä, minä oikeaa kaistaa kurvissa ohittamassa, ja keskimmäinen näyttö normaalisti valkoisilla kirjaimilla, nyt kaikki punaisilla kirjaimilla vilkuttaa, ja piippaa. Onko se se törmäyshälytys ? Muilla kokemuksia ? Jimny LCV |
#19
|
|||
|
|||
![]()
Törmäyshälytyshän se on. Tai siis törmäysvaroitinjärjestelmän varoitin. Eikä ole mikään erehtymätön eli joskus voi tulla turha hälytys. Tuon lisäksi löytyy myös kaistavahdin varoitustoiminto ja auton heittelehtimisvaroitus. Halutessaan niitä voi yrittää kytkeä pois päältä niistä kojetaulun parista napista ratin vasemmalta puolelta. Kuva niistä löytyy omistajan käsikirjasta:
6. Kahden anturin törmäysvaroitinjärjestelmän ”OFF”-kytkin (jos kuuluu varusteisiin) 7. Kaistavahdin varoitustoiminto ”OFF” (pois) -kytkin (jos kuuluu varusteisiin) Juttua näistä löytyy paljonkin omistajan käsikirjasta, ainakin sivuilta: 2-48 2-49 2-50 3-19 3-29 3-30 3-31 3-32 3-33 3-34 3-37 3-38 3-43 3-44 3-45 3-46 3-47 3-48 3-49 3-50 3-51 3-52 Ja jos ei ole tuota omistajan käsikirjaa, niin löytyy tuolta: https://www.suzuki.fi/suzuki-huolto/kayttooppaat/ Itse olen antanut varoittimien olla oletuksen mukaan päällä. Varoitelkoot kun siltä tuntuu. Tuohon törmäysvaroitinjärjestelmän varoittimeen liittyy muuten myös automaattinen jarrutus, jonka sain kerran aktivoitumaan saapuessani poikkeuksellisen pieneen liikenneympyrään, jossa ajoi juuri silloin toinen auto ja tuo systeemi kai tulkitsi, että saatan ajaa sen kylkeen. Ei tuo ollut mikään paniikkijarrutus, mutta ABS ehti surahtamaan.No tulipahan testattua, että tuo toimii tarvittaessa. Tuolloin ei ollut tarve. Hitaalla nelivedolla nuo varoittimet kytkeytyvät automaattisesti pois päältä, kuten myös ESP. |
#20
|
|||
|
|||
![]()
Täällä olevien kuvien perusteella monet käyttävät peltivanteita alkuperäisiä isompien renkaiden kanssa. Alkuperäinen painaa kai noin 8 kg ja suunnilleen saman taitaa muutkin, esim. 15" Dotz Modular Beadlock. Itselläkin ajatuksena jatkaa peltivanteilla, koska ne olisivat muotoilun puoleen helposti puhdistettavat (ja miksei helpommin oikaistavatkin), mutta dieettiä ajatellen kiinnostus heräsi 5,5x15" aluvanteeseen Oxxo Forrest, jolle felgenoutlet.com kertoo painoksi 6,20 kg ja on vielä hinnaltaankin noiden peltivanteiden luokassa. Eihän tuolla painolla muuten niin väliä, mutta sillä kompensoisi isompien renkaiden lisäpainoa (tosin tuolle vanteen leveydelle maks. 215 rengas). Niin se kysymys, onko kellään varmempaa tietoa tuon Oxxo Forrestin painosta?
|
#21
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Renkaiksi valikoitui "tuhannen ja yhden yön renkaiden" rengaslotossa Cooper Discoverer A/T3 Sport 2:n sijasta Cooper Discoverer A/T3 Sport. Vanne + rengas painaa noin pari kiloa alkuperäisiä enemmän. Viimeksi muokannut nemola : 22.08.2022 08:29 |
#22
|
||||
|
||||
![]()
Muistakaa toki että renkaiden mitat ovat todellakin "nimellismittoja"! Eli jos jonkin valmistajan tietyn kokoinen rengas passaa, niin toisen välttämättä todellakaan.
Tuossa vanhan Jimpan ketjussa kirjoitin huomion saman valmistajan, "samasta renkaasta" mutta "päivitettyllä kuviolla": Lainaus:
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
#23
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
https://www.coopertires.com.au/the-c.../tyre-glossary "O.D. (Outside Diameter) Measurement of tyre from top to bottom when inflated and mounted on rim." Esim. AT3 4S https://www.coopertires.com.au/our-r...4-tyres/at3-4s 225/70-15 normi 696mm (EDIT: https://www.miata.net/garage/tirecalc.html ) todellinen 703mm (EDIT: OD MM) 265/70-15 normi 752mm todellinen 753mm 235/75-15 normi 734mm todellinen 730mm 215/70-16 normi 707mm todellinen 704mm 235/70-16 normi 735mm todellinen 732mm 255/70-16 normi 763mm todellinen 763mm 235/65-17 normi 737mm todellinen 742mm 245/65-17 normi 750mm todellinen 750mm 255/65-17 normi 763mm todellinen 766mm 265/50-20 normi 773mm todellinen 775mm 275/55-20 normi 810mm todellinen 811mm 275/45-22 normi 806mm todellinen 813mm Viimeksi muokannut nemola : 23.08.2022 07:14 |
#24
|
|||
|
|||
![]()
Eilen tuli ajettua Jimnyllä ekan kerran rankahkossa sateessa. Sen perusteella voi todeta, että _muulloin_ Jimnyn melutaso on hyvin kohtuullinen.
![]() |
#25
|
|||
|
|||
![]()
Jos arvioi mm:n tarkkuudella isompien renkaiden mahtumista, niin kannattaa huomioida, että Jimnyn muovinen etupuskuri ei ehkä ole niin millilleen eturenkaisiin nähden. Kuvissa yhdeltä juutuuppivideolta japsiversio JB64 ja 185/85R16.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 2 (0 jäsentä and 2 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Uusi Jimny | Nerd-O | Chit-Chat | 157 | 19.02.2020 18:46 |
Myyty Toyota 4runner 3.0 bensa/Projekti uusi vuosi uusi hinta 950€ | jyväjemmari | O/M/V Ajoneuvot | 2 | 01.01.2017 19:50 |
Myydään Suzuki Jimny UUSI kytkinpaketti Exedy merkkinen 150eur | korbimotors | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 27.06.2016 18:10 |
Myyty Suzuki Jimny uusi alkuperäinen takapönttö | ajelija | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 11 | 23.09.2014 23:37 |
Myyty Suzuki Jimny 1.3JLX -02 "Off / On Road Jimny" | JER81 | O/M/V Ajoneuvot | 2 | 16.09.2009 21:01 |