Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 05.02.2022, 22:39
Saija:n Avatar
Saija Saija ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 10.08.06
Sijainti: ?
Viestit: 776
Perusasetus

Jos saa lainata topicia, niin haluaisin saada suosituksia/epäsuosituksia.

Nyt käyttökinnerinä Grand Vitara 2,5 V6 vm 2000. Alkaa olemaan tarve uudemmalle ja koska oikeasti haluan työvuorojen ja asuinpaikan takia nelivedon, niin kaipaan käyttökokemuksia jne.

Harkinnassa uudempi (2010>) GV, mutta ne ovat ymmärtääkseni jatkuvia nelivetoja ja mietityttää, että eteneekö sujuvasti sellaisessa 30-40cm umpihangessa?

Kriteerit tulevalle autolle: Bensa, automaatti ja konvertoitavissa kaasulle. Hinta max 15 000

Kiitos

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 06.02.2022, 16:52
vexi4x4:n Avatar
vexi4x4 vexi4x4 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 09.07.09
Sijainti: KAJAANI
Viestit: 447
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Saija Näytä viesti
Jos saa lainata topicia, niin haluaisin saada suosituksia/epäsuosituksia.

Nyt käyttökinnerinä Grand Vitara 2,5 V6 vm 2000. Alkaa olemaan tarve uudemmalle ja koska oikeasti haluan työvuorojen ja asuinpaikan takia nelivedon, niin kaipaan käyttökokemuksia jne.

Harkinnassa uudempi (2010>) GV, mutta ne ovat ymmärtääkseni jatkuvia nelivetoja ja mietityttää, että eteneekö sujuvasti sellaisessa 30-40cm umpihangessa?

Kriteerit tulevalle autolle: Bensa, automaatti ja konvertoitavissa kaasulle. Hinta max 15 000

Kiitos
Suzukia sen enempää tuntematta, mutta jos 40cm pakkaspuuteria, menee pitävällä alustalla mikä vaan, mutta jos 40cm nuoskalunta, ei mee vakiona mikään
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 06.02.2022, 20:16
Mylppy Mylppy ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.09.04
Sijainti: Häme
Viestit: 1.365
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Saija Näytä viesti
Jos saa lainata topicia, niin haluaisin saada suosituksia/epäsuosituksia.

Nyt käyttökinnerinä Grand Vitara 2,5 V6 vm 2000. Alkaa olemaan tarve uudemmalle ja koska oikeasti haluan työvuorojen ja asuinpaikan takia nelivedon, niin kaipaan käyttökokemuksia jne.

Harkinnassa uudempi (2010>) GV, mutta ne ovat ymmärtääkseni jatkuvia nelivetoja ja mietityttää, että eteneekö sujuvasti sellaisessa 30-40cm umpihangessa?

Kriteerit tulevalle autolle: Bensa, automaatti ja konvertoitavissa kaasulle. Hinta max 15 000

Kiitos :)
Itselläni oli nyt sen noin 140k kilometrin ajan käyttiksenä Grand Vitara 2012. Hankkiessa oli noin 160k mittarissa ja pois vaihtaessa 3 vuoden jälkeen noin 300k. Vaikka on jatkuva neliveto, niin noissa on ihan kiinteäksi väänettävä jakolaatikko ja erillinen hidaspuoli. Pääsi sillä ihan kohtuullisesti lumihangessakin:)

Ihan mukava auto ja ei mikään mahdoton ajettavakaan. Vähän turhan lähellä penkki oli itselleni, mutta ei näin 185+cm pituisena mikään mahdoton kuitenkaan. Omani oli diisseli 1.9, eli ranskaan viittavaa tekniikkaa. Suurimmat remontit sen ympärillä tehtiin. EGR, välijäähdytin yms. meni uusiksi tuona aikana. Ja yllätys suurena remonttina termostaatti. Siinä oli pari asennuspöydällistä osia irti, että termostaatin sai korjaamo vaihdettua:) Tuli kyllä sillä kuntoon ja taas lämmintä sisälläkin riitti, onneksi. Samoin yllätyksenä voi tulla jakohihnan vaihtoväli, joka oli 75k. Toisaalta moottoriöljyä ei vaihtovälillänsä kulunut normaalista poikkeavasti ja sen 20k pystyi ongelmitta ajamaan lisäämättä.

Alustaltaan / vetolinjaltaan ollut kyllä vähiten ongelmallinen auto jota itselläni ollut. Alustasta ainoa mitä tuon itselläni oloajalla vaihdettiin oli taakse jarrupalat. Muuten yhtään niveltä tai vastaavaa ei mennyt. Tosin vaihdatin kyllä öljyt periin yms. pari kertaa ennakoivasti.

Toinen suuri korjaus oli ilmastoinnin sisäkennon kondensioveden poistoputken hajoaminen, joka on aika lähellä tyyppivikaa. Päästää sen jälkeen kondensiovedet pelkääjän jalkotilaan. Tätä yritettiin erilaisilla kikoilla korjata, mutta kojelaudan irroitusta käytännössä vaati toimiva korjaus.

Japanialainen kori kuitenkin osoitti ensimmäisiä kukkaan puhkeamisen merkkejä. Takaluukkussa rupesi parista kohtaa ruskeaksi vaihtumaan sävy ja takaovien takaa pilareista löytyi myös pari pientä väriä vaihtanutta kohtaa. Itse alustassa taas ei ollutkaan mainittavaa ruostetta. Nuo oli enemmän kaunesuvirheitä kuin oikeita ongelmia.

Positiivistä oli vetomassa, sen 2000kg sai laittaa perään, eli pystyi tarvittaessa toistakin suzukia vetämään trailerilla. Kuitenkaan en sitä suosittele yhtään pidempää matkaa... Aivan liian kevyt ja tehoton siihen homaan:)

Säilytin kuitit mitä autolle tuli huoltoa ja normaalia kulutusosaa. Niin noin 140k kilometrin aikana meni huoltoja / kulutusosia tähän aika tarkkaan 10k€ :) Hankintahinta oli noin 16k ja vaihdossa sai noin 8k ja autoliike laittoi myyntiin 10k pyyntihinnalla, jolla se ilmeisimmin meni kahdessa päivässä seuraavalle onnelliselle.

Suurimmat remontit:
- EGR venttiili
- Välijäähdytin
- Ilmastoinnin lauhdutin

Ja syy miksi auto vaihtui oli puhtaasti se, että kilometrejä tulee runsaasti ja halusi automaattin ja adaptiivisen vakkarin. Uudempi Vitara olisi ollut mieluinen, mutta kun ei sillä saa oikein kärryä vetää. Joten itselläni oli valintana vanha Volvo. XC60 -14.

Suzukin plussat:
- Kohtuu moderni
- Luotettava

Suzukin miinukset:
- Yllättävän kallis ylläpitää
- Pieni kuskin paikka
- Alkava ruoste
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	suxnuki.jpg‎
Views:	486
Size:	194,0 Kt
ID:	101254   Click image for larger version

Name:	valijaahdytin.jpg‎
Views:	1407
Size:	357,6 Kt
ID:	101255  

Viimeksi muokannut Mylppy : 06.02.2022 20:28
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 06.02.2022, 21:38
riude riude ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 16.04.06
Sijainti: SLN, .
Viestit: 933
Perusasetus

3v ja 140tkm, 10k€ huoltoihin ja korjaamolle? Huh huh
Eikö tuo ole jo kuin jeeppi?
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 07.02.2022, 05:49
MiKo:n Avatar
MiKo MiKo ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 03.06.06
Sijainti: Rovaniemi
Viestit: 1.563
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja riude Näytä viesti
3v ja 140tkm, 10k€ huoltoihin ja korjaamolle? Huh huh
Eikö tuo ole jo kuin jeeppi?
Jo ei Jeeppiä paskempaa ole kyllä olemassakaan… ja puhun kokemuksesta.

Paljonko nuo remontit olis ollu ite tekemällä? 1000€?
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 07.02.2022, 07:38
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.876
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja MiKo Näytä viesti
Jo ei Jeeppiä paskempaa ole kyllä olemassakaan… ja puhun kokemuksesta.

Paljonko nuo remontit olis ollu ite tekemällä? 1000€?
Pelkät öljyn vaihdot tekee muuten tuona aikana enemmän Olettaen että teettää ne jossain liikkeessä. Siinä jos on vielä perien ja laatikon öljyjen vaihdot niin äkkiä se maksaa. Ja tosiaan jos siellä piti fiksata kondenssioveden poistoputkea, joka ilmeisesti vaatii kojelaudan irroituksen niin se ei taatusti ole halpaa. Enkä kyllä varmaan itse jaksaisi lähteä sellaista operaatiota tekeen.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 07.02.2022, 08:01
jli jli ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 23.09.19
Sijainti: Keski-Suomi
Viestit: 468
Perusasetus

Juuri kun pääsin kiroilemasta, kuinka dusterin laajempi määräaikaishuolto maksoi 318 euroa... Yleensä on ollut reilusti halvempi.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 07.02.2022, 19:49
MiKo:n Avatar
MiKo MiKo ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 03.06.06
Sijainti: Rovaniemi
Viestit: 1.563
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O Näytä viesti
Pelkät öljyn vaihdot tekee muuten tuona aikana enemmän Olettaen että teettää ne jossain liikkeessä. Siinä jos on vielä perien ja laatikon öljyjen vaihdot niin äkkiä se maksaa. Ja tosiaan jos siellä piti fiksata kondenssioveden poistoputkea, joka ilmeisesti vaatii kojelaudan irroituksen niin se ei taatusti ole halpaa. Enkä kyllä varmaan itse jaksaisi lähteä sellaista operaatiota tekeen.
No en nyt laskenu öljynvaihtoja remontteihin kun ne nyt on tehtävä oli vehe mikä hyvänsä..
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 07.02.2022, 21:20
Mylppy Mylppy ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.09.04
Sijainti: Häme
Viestit: 1.365
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja MiKo Näytä viesti
No en nyt laskenu öljynvaihtoja remontteihin kun ne nyt on tehtävä oli vehe mikä hyvänsä..
Aivan, samalla tavalla sillä ei ole merkitystä että viekö auto vaikka 5 tai 25 litraa satasella. Näin se tämän logiikan mukaan menisi, kun menisi se kuitenkin kaikissa...;) Kun katsotaan kuluja mitä oikeasti menee, niin siihen lasketaan kaikki mukaan. Niin öljyt, huollot, renkaat, tuulilasit kuin varsinaiset korjaukset. Tämän päälle sitten tietysti polttoaineet, verot, vakuutukset, arvonalenema jne. joita en laskelmassani edes huomioinut. (laskin kyllä, mutta se sattui jo liikaa;) Lähinnä halusin heittää jotain todellista ja oikeaa lukemaa paljon 140k km omistusajalla meni, eikä puhdasta shellin baarin mutu tuntumaa.

Nooh, nopoisasti laskettuna kuiteista osien osuus (öljyt, vara ja kulutusosat yms.), noin 6000 euroa. Tosin kaikessa ei voi suoraan sanoa mikä on osan tai työn hinta. Esimerkiksi ilmastointihuollot, tuulilasin vaihto yms., näistä laskin semmoisen 2/3 osahinnoiksi.

Jotain hauskoja (ei niin hauskoja...) hintoja kuiteista:

- Käyttöhihnan kiristin: 297€

- Termostaatti: 120€ (+ 6,5h vaihtotyö.)
Huoltomanuaalin ohje alkaa... "1) Remove engine assembly referring to “Engine Assembly Removal and Installation”." Onneksi ihan niin paljoa ei siinä kuitenkaan työtä ole ollut:)

- Välijäähdytin 482€

- EGR venttiili 961€

Ja kyllä, saa varmasti halvemmalla kun metsästää netistä yms.

Kyllä sitä autoista kuluja tulee. Se on täyttä itsepetosta jos kuvittelee vaikka tonnilla selviävän auton ylläpidossa kolmessa vuodessa, vaikka kuinka itse tekisi ja auto on jotain muuta kuin lada 1200l:) Todellisuudessa autoilu maksaa kun kilometrejä tulee edes kohtuulliesti.

Mutta kuitenkin ehdottomasti mieluummin kohtuu tuore ajoneuvo, kuin jokin vanha kottero. Mukavalle matkanteolle ja luotettavuudelle täytyy kuitenkin laskea arvoa. Itselläni se vanha kottero on harraste masiina. Sitä voi korjata itse eikä se ole niin tarkkaa jos joutuu matkan päällä korjaamaan, mutta päivittäinen kulkuneuvo pitääkin sitten toimia. Se viedään säännöllisesti autokorjaamolle, otetaan sijaisauto ja toivotaan että saa samana päivänä takaisin;)
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään BJ,n tankki -78/vanhempi Timppa T O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 29.04.2020 03:57
Ostetaan toyota hilux 06 uudempi land cruiser 2005 uudempi hinta alle 6000euroa toyota4x4 O/M/V Ajoneuvot 0 18.09.2019 06:24
Myydään / Vaihdetaan 2 kpl käyttämättömiä BFG MT 30/9,5 R15 TA KM (vanhempi) Finderi O/M/V Renkaat ja vanteet 13 16.09.2015 21:19
Ostetaan vanhempi BFG 235/75 R15 MT hakusessa Finderi O/M/V Renkaat ja vanteet 1 02.12.2012 13:45
Defender Td5 vai vanhempi? Kuutio Kuitunen Tekniikka & Jutustelu 5 23.06.2009 14:05


Sivu luotu: 04:46 (GMT +2).