![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Lainaus:
![]()
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
On helpompaa toki erikseen, mutta käyttöautolle on myös erilaisia vaatimuksia ja kuinka paljon sillä pitää sitten "offata". Ja tässä ei kait oltu offiautoa ja käyttöautoa yhdistämässä, vaan nelivetoista käyttöautoa hakemassa. Eli pääsee paremmin vaikka mökkitien huonoissa oloissa, esim talvella. Tai mä ajelen duunissa välillä talvisin mettäautoteitä ja kesäisin /syksyisin pelto-oloissa. Olen pärjännyt myös takavedolla, mutta nyt nelivedolla huomattavasti helpompaa ja varmempaa. Jumiin olen meinanut jäädä kaikilla, mutta vain offiautolla olen jäänyt jumiin!
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#3
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Suosittu käyttöauto on monella esim. joku Volvo, joissa on nelivetoakin. Olen käsittänyt näin, että jatkossa niissä on jonkinmoista sähköä mukana. Jos olis henkilöautoihmisiä, vois kokeilla vaikka jotain Volvo XC70:tä. Eniten käyttöä ja vähiten remonttia olen saanut aikaan Toyota Hiluxilla. Tämä polku voi olla siinä mielessä nähty jos uusilla dieseleillä ei ole varaa ajaa riittävän kauaa. Nythän tähänkin on kehitetty hyviä henkilöauto-ominaisuuksia ja kulkuhaluja. Tosin niitä ei saa ihan halvalla. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Itellä käyttöautona PZJ75 johon vaihdettu HDJ80 tekniikka. 890tkm mittarissa ja joka päivä tulee lisää. Kulutus 10,5l/100km ja dieselvero jotain 1150e/v.
Ainoo mihin tarviin nelivetoa on mökillä käynti huonon tien ja tavaroiden kuskaamisen takia. Harrasteauto on samassa kuin käyttöauto. Muutama uudempikin tullut omistettua, mutta eihän ne ajoa sellaset kestä, joten mieluummin ajelen tolla. Pääomakulut on positiiviset kun arvo nousee vuodesta toiseen.
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur Viimeksi muokannut Hessu888 : 14.01.2022 15:48 |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Ei nyt ihan tää mun nykytilanne osu ketjun aloittajalle täydellisenä vastauksena, mutta satuillaan nyt omakohtainen kokemus 4x4 autoista.
Mulla tulee työmatkaa tasan 60km päivässä. Käyttöautona 2007 vuoden Skoda Roomster 1.9TDI, joka kuluttaa mun ajossa 4.7 litraa satasella. Veroa tuossa on 550e vuodessa. Maksoin autosta 2000e vuonna 2019. Tänä talvena tuli sitten vihdoinkin mitta täyteen työmatkalla, kun ei siellä talvikunnossapito pelaa ollenkaan. Työpaikan pihalta joutuu myös usein kaivaa lapiolla väylän että pääsee ruudusta pois. Ostin V8 Jeep Grand Cherokeen, maksoin siitä 2700e. Vero karvan päälle 400e ja bensaa menee joku 18 litraa satasella. Mun tilanteessa järkevintä (hah) on pitää kahta autoa. Pahimmat talvipäivät ajan Jeepillä töihin, jos ei kauheasti sada lunta niin meen Skodalla. Vakuutusmaksut näistä autoista yhteensä n. 320e vuodessa, eli ei paha. Jeep on samalla harrasteauto ja kevään/kesän/syksyn reissureki. Vaimokin alkaa tajuamaan miksi on perusteltua olla kaksi autoa, kun Jeepissä on mukava istua vaikka 24h putkeen. Joutuu tosin huoltaa näin vanhoja autoja, mutta helppo se on itse tehdä pihalla. Talvellakin, vaikka se ei aina kivaa ole.
__________________
JEEP ZJ 5.2 1993 -FJDC- Viimeksi muokannut Down : 15.01.2022 09:32 |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Mun -00 mallinen 4.7l Grandi vie matka-ajossa tankkauksista laskettuna 11,6-12,8 litraa satkulle, riippuen siitä että kuinka paljon osuu 80/100 tietä ja minkä verran moottoritietä. Porvoosta tonne Vilppulan hoodeille kun jyystää menemään, siinä on mun mittamatka ja baltiarallaa 300km suuntaansa riippuen mitä kautta koukkii menemään.
Porvoon ja Helsingin väliä kun veivaa niin se keskikulutus on karvan alle 15-litraa satkulle tankkauksista laskettuna. Siinä 10km suuntaansa kylärallia, motaria helstinkyyn ja takaisin +10km/h rajoituksiin kesälläkin) ja sitten niissä ruuhkissa ja kehillä nysväämistä. Oman ajelun tyypillisintä seka-ajoa tämä siis. Umpipakastuneella moottorilla talviaikaan Porvoon ja kämpän väliä ipanoita kouluun heittäessä 13km suuntaansa se kulutus sitten pomppaa pahimmillaan lähemmäksi 18-litraa. Talvisinkin se kulutus nurkka-ajossa on yleensä siellä jossain 16-litran haminoilla. Varsinkin jos tota matka-ajoa on niin en miettis bensana ainakaan yhtään japsia. Jos taas halvalla pitäisi päästä niin sitten se olis pakuksi leimattu XC70 Volvo dieselpannulla sieltä jostain 2005-2007 kintailta. Perustoimivia vehkeitä ja kulkee vajaavetoisena yllättävän pienellä aineella tollanen V70. Noikin taitaa olla kympin kuluttavia bensana, nurkkapyörityksessä mennee enemmänkin. Jeepin kulutuslukemat ei ole mitään sukkasiltaan ajettuja lukemia, oma ajotyyli on aika rivakka. V8 on kiva ajella, siitä ei pääse yli eikä ympäri. |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Volvolla sanoivat että moottoria ei voi korjata? Olivat sitä mieltä, että lohko on pilalla? Takuu oli ummessa, ja olisi pitänyt ostaa vaihtomoottori. Jotain muistikuvaa, että olisi kuulemma tyyppivika??? Muistaakseni myi sitten rikkinäisenä pois, ja otti takkiin tonni tolkulla, autolla kun oli silloin vielä arvoakin.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#8
|
|||
|
|||
![]() Volvo 850/v70 AWD Ruostuva/tuhoutuva takavedon holkki.Lainaus:
-> Noissa poikittaiskoneiden "alkupään Haldex-" 4 awd volvoissa on tuon tuon holkin/akseleiden ruostumisen/jauhaantumisen lisäksi myös nuo sama ongelma kuin 4-motion volkkareissa: nelivedon esipainepumppu porsii noin 200-400 tkm. ja sen huomaa siitä, että takarenkaat ei vedä. (ainakin vm. 2002 Audi A3 Quatrossa) Noissa Volvon vaihteiston kulmavaihteissa, ainakin noissa alkupään? on erilainen rakenne kuin noissa "Vokkeloissa"? Tuo ruostunut/porsinut jakolaatikon/holkki/kardaani liitokset on kalliita korjata, pitää ostaa 2 akselia, ja holkki.... -> joku varmaan koneistaa nuo akselit, ja tekee uuden holkin, mutta paljonko maksaa? (siis ongelma noissa ensimmäisissä v70 awd, onko myös uudemmissa? |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään BJ,n tankki -78/vanhempi | Timppa T | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 29.04.2020 03:57 |
Ostetaan toyota hilux 06 uudempi land cruiser 2005 uudempi hinta alle 6000euroa | toyota4x4 | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 18.09.2019 06:24 |
Myydään / Vaihdetaan 2 kpl käyttämättömiä BFG MT 30/9,5 R15 TA KM (vanhempi) | Finderi | O/M/V Renkaat ja vanteet | 13 | 16.09.2015 21:19 |
Ostetaan vanhempi BFG 235/75 R15 MT hakusessa | Finderi | O/M/V Renkaat ja vanteet | 1 | 02.12.2012 13:45 |
Defender Td5 vai vanhempi? | Kuutio Kuitunen | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 23.06.2009 14:05 |