Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 30.12.2021, 22:57
Jeep-Ukko:n Avatar
Jeep-Ukko Jeep-Ukko ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 26.10.04
Sijainti: Kuopion seutu, Finland.
Viestit: 702
Perusasetus

Itselläni nyt 2004 Passat farmari. 1.9 tdi manuaali Torsen neliveto.
Vähän vajaa 800 e vuosi verot henkilöautona. (Pitää perhe mahtua kyytiin. Pakuna olisi edullinen.)
Vakuutus 80 % (vai 85 %?) bonuksilla jää muistaakseni noin 200 e vuosi. (Toki vakuutus hintaanhan vaikuttaa henkilön ikä, paikkakunta, jne. mutta suuntaa antaa).
5 vuotta sitten osto hinta oli muistaakseni 4700 e. 410 tkm ajettuna.
Nyt mittarissa 510 tkm. Myynti arvo, tonni-kaksi.

Emännällä 2001 Passat sedan. 2.5 V6 tdi manuaali Torsen.
Vero taitaa olla karvan yli 800 e. Ja vakuutus täysillä bonjksill sen parisataa.
Auto ollut meillä jo 9 vuotta, ostaessa maksettiin muistaakkseni 7500 e. 280 tkm ajettuna.
Nyt mittarissa 490 tkm. Ja auton arvo tonni-kaksi.

Matka ajossa tuo 2.5 menee jopa pienemmällä kulutuksella kuin 1.9.
Kaupunki oloissa ja sekalaisessa ajossa 2.5 vie enemmän.


Pari viikko sitten ostin 2009 Audi A4 farmari, 3.0 V6 tdi manuaali Torsenin. Tästä ei vielä isommin kokemuksia kertoa.
Farmari passatti tulee lähiaikoina myyntiin.
Kyllä tuommonen jatkuva neliveto on ihan perus maantie ajossakin mukavan vakaa kulkemaan. Ja mutkaisia kyläteitä. Varsinkin näin talvikeleillä. Sähköohjatgua etuveto Haldexia en ota ikinä.
Koti piha rinne tontti, autotalli pihaan tultaessa alhaalla, talo mäen päällä ylhäällä. Keli kuin keli, nelikolla ei ongelmia päästä talon viereen, helppo kauppa kassit kantaa sisälle, jne. Vajaa vetoiset talvikelillä jää useimmiten puoli rinteeseen ja mieluiten jää tallin eteen, neliveto olla pitää.


Lisätään vielä, että tuo 2005 1.9 on se pumppusuutin moottori, ominaisuutena iso kulutus.
Olisiko jo 12 vuotta aikaa, kun tuli yhdessä auto kaupassa vaihdossa -98 mallin A4, bensa manuaali Torsen.
Sen jälkeen jälkeen näistä VAG konsernin vehkeistä innostuin.
On ollut muutama 1.9 tdi jakaja pumpullista (paras moottori mitä näissä on ollut), 2.5 tdi v6 muutamakin eri, 2.3 vr5 bensa, 2.6 ja 2.8 v6 bensa. Kaikki manuaali torsen.
Passatin vanhempaa syncroo en ole huolinut. Enkä näitä uudempaa haldexilla olevia.
VAG automaatteja ei, (tosin 3.0 v6 tdi jatkeena olevat automaatit kuulemma on toimivia ja hyviä).
Ja toki RossTech täyden lisenssin VCDS kaapeli tuli aikanaan hommattua, ja on ollut tarvetta, mutta en koe silti että näissä VAG vehkeissä olisi sen enempää remonttia kuin muun merkkisissäkään. Kyseisen konsernin tuotteet tullut tutuiksi, niin niiden kanssa pärjää hyvin.


Viimeksi muokannut Jeep-Ukko : 30.12.2021 23:22
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 31.12.2021, 10:28
turakki turakki ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.11.03
Sijainti: Hämeenkyrö, Finland.
Viestit: 939
Perusasetus

Tällä hetkellä omassa käytössä -97 pitkä pajero. Juuri katsoin joko olisi viisi vuotta tullut tuolla täyteen, mutta olikin jo seitsemän. Hirveää luottoa tuohon ei ole koskaan tullut. Aika paljon on ollut pikkuvikaa, toki myös ruosteremonttia. Eikä edes puolta miljoonaa mittarissa. Omaan makuuni hiukan vanha auto noin uudeksi...

Toisaalta pajero hoitaa ison osan tehtävistään mallikkaasti. Töihin sillä pääsee, vaikka ei olekaan aurattu. Kärry kulkee perässä, myös jonkinmoisessa lumessa. Romut mahtuu kyytiin mukavasti. Sisälle saa juuri 240 pitkät metsäsukset, airot tai polkupyörän. Miinuksena kaksipaikkaisuus.

Toisena kulkineena tietysti -79 Bj. Tämän ostin silloin, kun tuo pajero myytiin uutena. Kilometreistä ei ole mitään hajua, mutta koko remppakierros on käyty läpi ainakin kertaalleen. Bj palveli talouden ainoana autona noin kuusi vuotta. Ylläpitoahan tämän ikäluokan vehkeet vaativat reilusti, mutta vastineeksi saa tiettyä vanhanaikaista luotettavuutta. Tällä on tultu toistaiseksi aina ajamalla kotiin. Arvonalenemaakaan ei tällaisessa ole, omansa saa pois milloin haluaa.

Puolisolla on -07 octavia. 1.9 tdi nelikko. Työmatka noin 65km siivu, josta kympin verran tosi hankalaa ja huonosti hoidettua asvalttikiemuraa. Vajaavetoisiakin on kokeiltu, mutta hankalana talvena ei oikein toimi.
Tästä jouduttiin köyhtymään pari satkua ajettuna noin 11 ke. Remonttia on tuokin vaatinut. Kalleimpana manuaalilootan laakerointi. Itse en näitä vag vehkeitä ole oikein oppinut ymmärtämään. Taitaa aivoissa olla lähtötilana jonkinlainen japsimoodi. Tavoite tuolle autolle on noin 400 tkm. Sen verran hyvin on tämäkin tarpeensa täyttänyt, että seuraajan hakeminen ahdistaa jo etukäteen.

Itsellä on niin sanotusti tilanne päällä, pajeron seuraajan haku on käynnissä. Helmikuussa leimaaminen vaatisi hieman enemmän remppaa, kuin nyt olisi aikaa ja kuntoa tehdä. Lisäksi tarvetta alkaisi olla takapenkillekin ajoittain. Pappamaistuva minäni kaipaisi hiukan mukavuuksia, kuten jonkinlaisen jatkuvan nelivedon ja automaattivaihteet. Toisaalta vetokyvyssä riittäisi pari tonnia, eikä varsinaisesti maastoon tarvitse mennä. Maavaraa huonolle ja lumiselle tielle lähinnä. Budjetti olisi reilu kymppi. Kilometrit kun pyörii 15 tkm luokassa, bensa ja diisseli lienevät aika samalla viivalla. Katsotaan mihin päädyn.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 31.12.2021, 10:29
MetAxi MetAxi ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 08.03.09
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 514
Perusasetus

Ei henkilöauto, mutta 6- (tai 7-) paikkainen 4-veto kuorma-auto VW Crafter on haavelistalla. Uusi, 5 vuoden takuulla.
About tuommoinen: https://www.blocket.se/annons/skane/...erans/98957715

Automaattilaatikolla, 3200 kg koukku. Ehkä vielä ilmajouset taakse lisävarusteena.

Korin mitat on vielä harkinnassa; toisaalta pitkässä ja korkeassa olis tilaa, pätkä ja matala taas olis ketterämpi. Ja lisäpenkkien kanssa pätkän tavaratila jää lyhyeksi moottorikelkalle.

Maksaa toki rahaa, autoverottomuudesta huolimatta. Vastapainona vähemmillä autoilla pärjääminen, pieni käyttövoimavero ja kohtuulliset vakuutusmaksut.

Paskat puolet ad blue, nopeudenrajoitin ja digipiirturi. Ja itse joutuu aina ajamaan.

Viimeksi muokannut MetAxi : 16.01.2022 19:43 Perustelu: Linkki lisätty
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 31.12.2021, 11:11
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.073
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja MetAxi Näytä viesti
ja digipiirturi
Ei tarvii tässä painoluokassa jos omia kamoja ajelet (=ajo- ja lepoaikasäädöksiä ei tarvitse noudattaa).
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 31.12.2021, 11:36
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.073
Perusasetus

Ite asiaan; en oikein välitä nykyautoista, liikaa (rikkimenevää/korjauskelvotonta) elektroniikkaa.

Tollanen 15 vuotta vanha vähän isompi auto tuntuu mielekkäältä, auton hinta ei laske enää vuosimallin mukaan, tyyppiviat tiedossa joita pystyy ennaltaehkäisemään, varaosat halvempia, vakuutukset halvempia, mutta autosta löytyy kuitenkin ABS, EBS ja airbägit. Noi on hyvä olla käyttöautossa. Käytännön kulutus jokseenkin sama kuin vastaavissa 10 vuotta uudemmissa, vaikka paperilla meniskin uudempi reilusti pienemmällä, ne on vaan optimoitu päästömittausta varten. WLTP-kulutukset ilmoitetuissa ei niin järjetön heitto todelliseen kulutukseen.

Sit kun vielä valkkaa merkin joka ei porsi joka puolelta jatkuvaan, niin auton pito aika simppeliä ja edullista. Ettii vähän ajetun ja vähäruosteisen aihion alkuun niin on järkeä pitää sitä hyvänä jatkossakin.

Meillä on kolme melko erityyppistä kotteroa pihassa:
- 2006 FJ Cruiser (ollut jo reilu 10 vuotta), 4-litran bensakone maakaasutettuna ja remmiahdettuna
- 2009 Urban Cruiser 1.4 D-4D, kohta 300 tkm mittarissa, tällä pääsee todellisella 4.5-5 litran kulutuksella sahattua töihin ja takaisin (tämäkin ollut jo 5,5 vuotta)
- 2016 Prius (lähinnä vaimon ajossa), viime syksyn hankinta. Tällä saa itteensä härnättyä nykyajan apuelektroniikalla, on adaptiivista cruisea, kaistanvahtaajaa, taskuparkkiin peruutusavustin (pyörittelee rattia ominpäin) jne. Japanissa tehty Toyota kyseessä niin uskaltaa luottaa että kaikki pelais tovin aikaa niinku kuuluuki. Ilmoitettu keskikulutus 3,3 l/100 km, todellisuudessa 4,8-5,2 l/100 km, saas nähä meniskö kesäsäällä pienemmällä...
- ja onhan se tuo 1981 Land Cruiser BJ42 -projekti sitten vielä toisessa päässä verrokkina, pääsee oikeittein aitojen asioiden äärelle sitten kunhan on ajokunnossa. Käy vaikka ilman akkuja täysin mekaanisesti kunhan saa ekaks käyntiin. Ei piippaile summerit, hermo lepää.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 31.12.2021, 12:18
AVRO:n Avatar
AVRO AVRO ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.08.03
Sijainti: Mäntsälä
Viestit: 3.565
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Ei piippaile summerit, hermo lepää.
Tämä on kyllä noiden omien kesäbiilien kanssa ihanaa, vaikkei tuo oman aikansa elektroniikkahälvetti Range niin kauhia ole niin kyllä tuolla P6:lla ja Kisulla on mukava päästellä kesällä. Mutta nepä eivät ole nelivetoja muuten kuin tuon P6:n osalta, se vetää neljästä ovesta.
__________________
Range Rover P38A, bi-fuel. Bensa/CNG.
RRC 3,9SE -90. Valkoinen.
Jaguar S-Type 3.0 Sport -01, RHD, Lontoossa
Rover P6 3500efi -72, "pikkuauto"
Jaguar XJ-S V12, series II -89, "kisu"
Range Rover P38A -95, purkuraato
Volvo C303, muutti pois.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 31.12.2021, 14:44
HiluxMan:n Avatar
HiluxMan HiluxMan ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Petäjävesi, Finland.
Viestit: 926
Perusasetus

-rouva tykkää ajaa -99 paketti Pajerolla. Automaatti, tietysti. Toiminut tähän asti hyvin, itse huollettu alkaen n.70 tkm mittarilukemasta, nyt n.317 tkm. Ainoat viat ajonestolaitteen murkula, ohitettu, sitten pa.tankin anturi uusittu ja lopuksi ilmastointilaitteen sähköflekti. Muutoin normaalihuollot, heti hankittuani ruostesuojattu, ei ole tarvinnut hitsata kuin puolikas kynnyskotelo kun sen suojaproppu oli pudonnut ja kotelo täynnä moskaa. Omistanut auton toistakymmentä vuotta.

-itse nyt 2001 Subaru Outback H6:lla. Happianturit ja yksi nokka-akselin asentoanturi uusittu. Ja pyörien laakerit kertaalleen. Muutoin olen tehnyt normaalihuollot. Ajettu n.180 tkm. Kohta omistanut 10 vuotta.

-Hilux V6 1988, uudesta itsellä. Ollut paljon hupia aikoinaan offroadia ajellessani. Otetaan nykyään ajoon kun tarvetta esiintyy.

-Jaguar S-type R 2004, kesähupiauto. Pienin kulutus kaikista pihan autoista, yllättävää sinänsä.

-Land Cruiser 1997 automatique. Ostettu mielijohteesta, vähän ajettu palokunnan johtoauto. Siisti kulkine, vuorotteluvapaalla nyt.

Näillä ajatellut ajella kun ovat riittävän vanhaa tekniikka, toistaiseksi lähes kaikki ylläpitotoimet olen tehnyt itse.
__________________
__________________________________________________ __________________________________________________ ________
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 04.01.2022, 11:37
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.877
Perusasetus

Nyt kun tuo dieselin hinta alkaa olla lähemmäs 2e niin ihan kiva kun pihassa on sähköauto. Vaikka se onkin muutoin aivan paska auto. Mutta sillä ajaminen on puoli ilmaista. Töissä voi ilmaiseksi ottaa seinästä sähköt ja työpäivän aikana akku latautuu aina täyteen. Kovin yllättäen sillä ei voi lähteä yhtään mihinkään kun kyseessä on sähköauto. Aina pitää suunnitella menemiset kun omistat sähköauton. Joka on ihan perseestä. Eikä voi edes välttämättä työpäivän jälkeen todeta, että käyn vaikka hyvinkäältä hakemassa jotain. Koska pääset sinne hyvinkäälle, mut et pääse pois sieltä kun akku loppuu. Sit on hirvee metsästys mistä saat toimivan laturin ja onko sillä laturilla joku. Ratkaisu asiaan olisi tietenkin isompi akku autoon. Mut hitto kun ne iso akkuiset pelit maksaa sellainen 50ke vähintään. En ikinä laita niin paljon rahaa autoon.

Sit taas sähköauto aiheuttaa sen ongelman, että sulla on pakko olla kaksi autoa. Koska eihän noilla paskoilla saa vetää yhtään mitään. Lisäksi jos tarvii lähteä käymään jossain kauempana, kuten vaikka mökillä niin kesällä pääsen sähkökinnerillä mökille. Talvella en pääse. Joten talvella tuo pihassa oleva diesel peli sitten hurahtaa käyntiin ja sillä mennään. Ja diesel siksi, että mitä suuremmat käyttömaksut siinä on niin sen järkevämpää se on laittaa heti seisontaan kun sitä ei tarvi. Jos se ois joku pieni bensa peli niin sitä ei välttämättä tarvisi koko ajan laittaa seisontaan kun sitä voi yllättäen tarvii.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 07.02.2022, 21:54
Jeep-Ukko:n Avatar
Jeep-Ukko Jeep-Ukko ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 26.10.04
Sijainti: Kuopion seutu, Finland.
Viestit: 702
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jeep-Ukko Näytä viesti
Pari viikko sitten ostin 2009 Audi A4 farmari, 3.0 V6 tdi manuaali Torsenin.
Tuossa aijemmin tuli mainittua, että tuollainen käyttäauto neliveto tuli hommattua.

Ylläpito kuluihin.
Tässä lähiaikoina on tuohon tullut n. 2500 e jo varaosiin laitettua.
Kytkin + kaksoimassa vaihtipyörä.
Purkaessa tuli todettua, että moottori kumityynyt oli riekaleina.
Startti on v-mäisessä välissä, niin samalla nyt se vaihtoon.
Etupäässä molemmin puolin alatukivarsien rungon puolen kiinnityksen kumipuslat paskana ja kallistuksen vakaajan toinen koiranluu väljä, niin otin koko tukivarsisetin samantein.
Termostaatti, vesipumppu, ym. nippeliä ja nappelia, tiivisteitä venakoppiin, jne.

Mutta ostaessa kytkinvika oli tiedossa, osto hinta sen mukaisesti edullinen ja remontin jälkeen hinta jää vielä alle markkina hinnan, mitä vastaavista ajokuntoisista pyydetään.
Ja tietääpähän nyt, että on sitten uutta osaa ja kunnossa oleva auto.

Enemmän vituttais, jos ostaa markkinahinnan mukaisen ajokuntoisen ja heti hetken päästä siihen päälle parin tonnin remontti.

Kaikkien autojen ylläpito maksaa. Toisissa vähän enempi ja toisissa vähempi.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään BJ,n tankki -78/vanhempi Timppa T O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 29.04.2020 03:57
Ostetaan toyota hilux 06 uudempi land cruiser 2005 uudempi hinta alle 6000euroa toyota4x4 O/M/V Ajoneuvot 0 18.09.2019 06:24
Myydään / Vaihdetaan 2 kpl käyttämättömiä BFG MT 30/9,5 R15 TA KM (vanhempi) Finderi O/M/V Renkaat ja vanteet 13 16.09.2015 21:19
Ostetaan vanhempi BFG 235/75 R15 MT hakusessa Finderi O/M/V Renkaat ja vanteet 1 02.12.2012 13:45
Defender Td5 vai vanhempi? Kuutio Kuitunen Tekniikka & Jutustelu 5 23.06.2009 14:05


Sivu luotu: 18:01 (GMT +2).