Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 14.12.2021, 23:52
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 707
Perusasetus

Hämmennetään vielä lisää. Saahan ohjauksen toimimaan yhtaikaa. Hyvä esimerkki jenkkiautoissa käytetyt jarrujen hydroboostit. Hydrauliikkapiirit kytketään vaan peräkkäin. H1:ssä mulla on edellisten lisäksi Milemarkkerin vinssi kolmantena laitteena pumpun perässä. Auran tapauksessa hyvä järjestys varmaan: Pumppu - > ohjaustehostin -> auran venttiilit. Ainoa juttu mitä pitää vähän miettiä on auran sylintereiden ylipainerajat. Jos ei ole mitään niin liikkeen pohjatessa pumpun varo antaa myöden ja tehostus häviää. Eli auran sylintereille niin pienet rajat kuin mahdollista.

Heti seuraava mieleen tuleva vaihtoehto on jonkun auton sähköinen tehostimen pumppu. Näitäkin alkaa jo olla paalaamoissa.

Kolmas vaihtoehto voisi olla 24V koneikko 12V systeemissä. Pyörii varmasti puolella jännitteelläkin tuotto ja paine jää vajaaksi, mutta tuossa auran liikuttelussa ei taida olla merkitystä.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 15.12.2021, 06:13
Hessu_Hopo Hessu_Hopo ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 09.06.05
Sijainti: Heinola
Viestit: 282
Perusasetus

Tuossa järjestyksessä tulee tilanne että tehostajan paluulinjassakin on auraa käytettäessä paine. Miten tehostaja silloin toimii ja kestääkö kaikki tehostajat (siis sellaiset joita ei ole tarkoitettu hydrobuust käyttöön) paluulinjassa korkeita paineita?
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 21.12.2021, 14:04
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.528
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hessu_Hopo Näytä viesti
Tuossa järjestyksessä tulee tilanne että tehostajan paluulinjassakin on auraa käytettäessä paine. Miten tehostaja silloin toimii ja kestääkö kaikki tehostajat (siis sellaiset joita ei ole tarkoitettu hydrobuust käyttöön) paluulinjassa korkeita paineita?
Ainakin GM hydeboosti on painelinjassa ensin, sitten ohjaustehostin. Ohjaukselta vapaa paluu säiliöön. En tiedä sietäisikö paluulinjaan painetta, en ole kokeillut.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate

”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 21.12.2021, 18:48
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH on kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.614
Perusasetus

Milemarkerin tapauksessa vinssin venttiili asennetaan ennen simpukkaa, joten auran kanssa lienee tehtävä samoin, tuskin simpukan paluupuolta voi käyttää. Ohjaus on tosin ilman tehostusta sillä hetkellä kun auraa käyttää, mutta se tuskin on iso haitta.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 22.12.2021, 09:08
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 707
Perusasetus

Totta puhut. Näin se on omassa H1:ssäkin. Milemarker -> hydroboost -> tehostin.
Ei tehostus välttämättä häviä jos eri laitteiden omat varot ovat säädetty oikein. Tässä systeemissä kun ei ole erillisiä paluulinjoja joka laitteelta niin öljy kiertää niin kauan kunnes pumpun varo päästää läpi. Auran tapauksessa vaan laittaa aurasylinterille pienemmät varot tai ohjaa vaan harkitusti niin, että ei vedä laitaan.

Asiaan liittyvää "turhaa tietoa". Mulla on H1:ssä painemittari tehostinpiirissä. Käyttäytyy suunnilleen seuraavasti:
- Vapaavirtaus noin 10bar. Tämä johtuu ohjaustehostimen inputissa olevasta neulansilmä (virtauksen rajoitus) venttiilistä.
- Normaali jarrutus 15... 20bar. Kova jarrutus 50bar.
- Normaali ohjausliikkeet 12 ... 20bar. Maastossa tietty enempi. Ohjaus stoppariin -> pumpun varo 100bar.
- Milemarkkerilla veto 10 ... 100bar eli koko alue. Ohjaus on messissä kunnes vinssillä vetää pumpun varon rajalle. Ohjauksen vääntäminen vinssatesa pienentää vinssimoottorin yli jäävää eropainetta eli alentaa max vetovoimaa.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 22.12.2021, 09:21
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH on kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.614
Perusasetus

Itsellä ei ole kokemusta Milemarkerista, mutta muistan joskus aikanaan olleen juttua 4Wheel & Offroad-lehdessä vinssin testistä, ja siinä kritisoitiin tuota tehostimen katoamista vinssatessa.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 22.12.2021, 13:32
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.528
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Säätäjä_setä Näytä viesti

Asiaan liittyvää "turhaa tietoa". Mulla on H1:ssä painemittari tehostinpiirissä. Käyttäytyy suunnilleen seuraavasti:
- Vapaavirtaus noin 10bar. Tämä johtuu ohjaustehostimen inputissa olevasta neulansilmä (virtauksen rajoitus) venttiilistä.
Käsittääkseni kun rattia ei käännetä paineistaa systeemi simpukan molemmat puolet kevyesti, varmaan just toi 10bar on sitä. Ainakin sektorivarsi klappaa hieman ja sitä voi käsin käännellä kun kone ei käy. Koneen kun käynnistää, sektorivarsi jämähtää "kiinteäksi" vaikka rattiin ei koske.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate

”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 22.12.2021, 15:27
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 707
Perusasetus

En ole koskaan tutkinut ihan tarkkaan minkälainen venttiilistä Saginavin simpukan sisällä on.
Tuo virtauksen rajoitus kuitenkin inputissa ja sen tarkoitus on rauhoittaa liikkeitä. On tuossa sellainen mokakin mikä on aikanaan maksanut mulle simpukan. Halkes hydraulisesti. Fillarit linkussa ojaan ja poks. Moka on siinä, että simpukassa ei ole varoa vaan ainoastaan pumpussa tuon virtauksen rajoitusventtiilin takana. Kun paine alkaa nousta nopeasti ei takaisinvirtaus varoon riitä.

Tuo klapin häviäminen paineistettuna kuulostaa normaalilta toiminnalta. Ilman painetta suuntaventtiiliä voi keikutella vapaasti laidasta toiseen. Paineistettuna piiristä tulee servo kuten pitääkin. Kun venttiili alkaa aukeamaan antaa se heti vastavoiman yritetylle liikkeelle. Tämä tietysti lepoasennosta kumpaankin suuntaan. Tässä yksi netistä sattumanvaraisesti poimittu selitys.

https://www.4wdmechanix.com/history-...teering-gears/
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Hydraulisylinterin tiivisteiden vaihto Tampere Racingrabbit Tekniikka & Jutustelu 6 08.06.2020 18:08
Syöttöpumpun lukitseminen Nevakiitäjä Tekniikka & Jutustelu 6 15.03.2011 06:28
Hydraulisylinterin lähtöjen asento veijon-esso Tekniikka & Jutustelu 8 10.11.2010 20:59
Hydraulisylinterin iskun rajoitus? kivinen Tekniikka & Jutustelu 12 25.08.2005 10:48


Sivu luotu: 21:56 (GMT +2).