![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
Suunnanvaihtoa ei kyllä ole oikein missään paitsi jossain vanhoissa, joissa se on ihan samanlailla lootan perästä otettu. 502 oli ennen ja siinä ei ollut kaksoiskytkintä (nämä on niitä aikanaan tehtyjä valintoja) ja oli muuten hankala laite esim. lingon kanssa, kun linko jää pyörimään, niin ei saa vaihdettua vaihdettakaan ennenkuin linko pysähtyy. Ja jossain nuoskassa sitten kun lähtee yhtä aikaa nollasta liike ja heittosiipien pyörintä niin tukokset oli aika yleisiä. Nykyisellään on tuommoinen vähän tuoreempi näkemys aiheesta mutta mekaaninen kuitenkin, tuplakytkimellä, ulosotto käsivivulla ja ajokytkin polkimella, kierrokset voi pitää vakiona ulosotto pyörii ja vaihteella voi säädellä nopeutta. Huomattavasti helpompi toimia eri tilanteissa. Hydaulit tietysti omalla pumpullaan. Mutta silti kankeaa nykykoneisiin.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
^Kiitos, selvitti ainakin alustavasti. Nyt ehkä vähän jo kärryillä, ehkä...
Ainiin, onhan noissa omissa romuissa, Serieksessä ja Classicissa ulosotot, lähtö "kätevästi"vaihteiston jälkeen ennen jakoaskia. PTO omalla vivulla. PTO:n suunta ja nopeus riippuu vaihteesta, jakoaskin ollessa vapaalla voi sitten pyöritellä mitä haluaa, monenlaista väkkärää on ollut tehtaaltakin tarjolla ainakin Seriekseen... |