Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JasuT
(Viesti 1453353)
Nyt alkoi kiinnostamaan, lähinnä toteutustapa miten on saatu tehtyä tuommoinen? Lähinnä akateemisessa mielessä, tekniset sovellukset kiinnostaa aina...
Mielikuva jäänyt jostakin traktorista, että voisi valita miten PTO toimii, siis ajonopeuden mukaan tai moottorin kierrosten mukaan, ja senkin että katkeaako pyöritys kytkintä painaessa (oliko näihinkin kaksoiskytkintä, eli ensin katkeaa veto pyöriltä ja syvemmälle painaessa ulosotolta)..?
Varmaan aika monenlaisia sovelluksia on traktoripuolellakin, omat vähäiset kokemukset on lähinnä Zetor 25, Dexta, 502 Valmet, Kubota -linjalta, eli ristuksenvanhoista vermeistä...
|
Kaksoiskytkin ja aika monenlaista tapaa on, joissakin on tuplanopeudet eli 540rpm ja 1000rpm ulosotolle valittavissa, vähän miten on aikanaan ruksittu mukaan. Nykyään kun on portaattomat, niin koneen kierrokset pysyy käyttökierrosalueella ja rullalla valitaan nopeus.
Suunnanvaihtoa ei kyllä ole oikein missään paitsi jossain vanhoissa, joissa se on ihan samanlailla lootan perästä otettu.
502 oli ennen ja siinä ei ollut kaksoiskytkintä (nämä on niitä aikanaan tehtyjä valintoja) ja oli muuten hankala laite esim. lingon kanssa, kun linko jää pyörimään, niin ei saa vaihdettua vaihdettakaan ennenkuin linko pysähtyy.
Ja jossain nuoskassa sitten kun lähtee yhtä aikaa nollasta liike ja heittosiipien pyörintä niin tukokset oli aika yleisiä.
Nykyisellään on tuommoinen vähän tuoreempi näkemys aiheesta mutta mekaaninen kuitenkin, tuplakytkimellä, ulosotto käsivivulla ja ajokytkin polkimella, kierrokset voi pitää vakiona ulosotto pyörii ja vaihteella voi säädellä nopeutta. Huomattavasti helpompi toimia eri tilanteissa.
Hydaulit tietysti omalla pumpullaan.
Mutta silti kankeaa nykykoneisiin.
|