Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Pto (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=166872)

mikko70 25.11.2021 09:08

Pto
 
Bronco 2-90 laatikkona pm e87a siinä ei taida olla paikkaa pto:lle. Joskus ollut mutta edellinen omistaja poistanut. Mihin laatikkoon pto:n saa kiinni. Eikäs se tule kytkimen ja vaihteiston väliin?

toyopet 25.11.2021 10:52

Ennen ajovaihteistoa se olisi hyvä olla, että on jotain järkeä.
Minun toisessa entisessä jeepissä oli, aikansa lainsäädännön pakko, pto kyllä mutta se oli vaihteiston ja jakolootan jälkeen ennen takakardaania.
Eli varmaan lainkirjaimen täyttävä asennus ollut mutta eihän sillä käytännössä mitään olisi voinut tehdä, kun kierrokset riippuu ihan etenemisnopeudesta.

JAMANT 25.11.2021 15:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja toyopet (Viesti 1453296)
Minun toisessa entisessä jeepissä oli, aikansa lainsäädännön pakko, pto kyllä mutta se oli vaihteiston ja jakolootan jälkeen ennen takakardaania.
Eli varmaan lainkirjaimen täyttävä asennus ollut mutta eihän sillä käytännössä mitään olisi voinut tehdä, kun kierrokset riippuu ihan etenemisnopeudesta.

Selvästi et ole perehtynyt tuohon PTO:hon, kun sen kytki päälle, se irroitti takakardaanin vedon, jolloin voima meni vain sille PTO:n akselille ja suuntaa muutetaan vaihteistosta....

-MaTTi- 25.11.2021 17:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja toyopet (Viesti 1453296)
aikansa lainsäädännön pakko

Milloin lie ko. Bronco rekisteröity? PTO-pakko poistui 1.8.1990.

wikke 25.11.2021 17:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT (Viesti 1453315)
Selvästi et ole perehtynyt tuohon PTO:hon, kun sen kytki päälle, se irroitti takakardaanin vedon, jolloin voima meni vain sille PTO:n akselille ja suuntaa muutetaan vaihteistosta....

Toitsu kuskeilla vielä hankalampaa. :) Joutuu itse jakiksen laittaa N-eutraaliksi.

toyopet 25.11.2021 18:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT (Viesti 1453315)
Selvästi et ole perehtynyt tuohon PTO:hon, kun sen kytki päälle, se irroitti takakardaanin vedon, jolloin voima meni vain sille PTO:n akselille ja suuntaa muutetaan vaihteistosta....

No ei tullut perehdyttyä mutta kaikesta huolimatta kyllä se väärässä välissä on. Kyllä voimanotto pitää olla riippumaton vaihteista.

JAMANT 25.11.2021 19:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja toyopet (Viesti 1453321)
No ei tullut perehdyttyä mutta kaikesta huolimatta kyllä se väärässä välissä on. Kyllä voimanotto pitää olla riippumaton vaihteista.

Jaa, milläs sen suunnanvaihdon sitten tekee? Helpoiten jakis vapaalle ja vaihteilla suunta...

HeikkiH 25.11.2021 20:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja toyopet (Viesti 1453321)
No ei tullut perehdyttyä mutta kaikesta huolimatta kyllä se väärässä välissä on. Kyllä voimanotto pitää olla riippumaton vaihteista.

Miksi sen pitäisi olla riippumaton vaihteista?

Sami89 26.11.2021 06:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HeikkiH (Viesti 1453329)
Miksi sen pitäisi olla riippumaton vaihteista?

Äkkiseltää tulee mieleen ainaki hydraulipumpun pyöritys:confused:
Ikävä jossei vaikka auraa pysty liikuttamaan muuten ku liikkuessa tai et aina vekslaat jakiksen vapaalle:rolleyes:
Vinssauskäytössä ei niin väliä kaiketi:)

Arpe 26.11.2021 07:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja toyopet (Viesti 1453321)
Kyllä voimanotto pitää olla riippumaton vaihteista.

Ei taida missään maasturissa olla alunperin ns. kytkimestä riippumatonta voimanottoa.
Hihnavedolla kampiakselin etupäästä sovelluksia löytyy jälkiasennettuna monenmoisia. Lähinnä tuon hydrauliikkapumpun pyöritystä silmälläpitäen.

Muutamassa Toyotassa oon nähny HD voimanoton jakolaatikon perästä, ei kyljestä kuten normaalisti.
Näillä saa nelosvaihteella suoraan ulos moottorin kierrokset ja kaiken väännön mitä Bj:n kattila kehittää.
Tämä systeemi lienee kotimaista valmistetta. Tuskin Toyotan alkuperäisvaruste.
Esiintyy yleensä kompura-autoiks rakennetuissa lavabertoissa.

toyopet 26.11.2021 08:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HeikkiH (Viesti 1453329)
Miksi sen pitäisi olla riippumaton vaihteista?

No ehkä olen ajanut liikaa traktorilla mutta kyllä se vaan kätevämpi monessa kohti on, jos voimaa saa ulos tasaisesti kulkuneuvon nopeudesta tai moottorin kierroksista riippumatta.
Suunnanvaihto on tuossa tietysti se, mikä ei toisaalta onnistu. Ja vinssaushommissa kai sitten se ja sama mutta jos tosiaan jotain hydauliikkaa sen kautta käyttää, niin aika kökköistä hommaa on.

EDIT: niin no tietysti tuommoiset tapaukset pitäisi varustaa ihan erikseen sitä varten niin homma toimii.

JasuT 26.11.2021 10:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja toyopet (Viesti 1453351)
No ehkä olen ajanut liikaa traktorilla mutta kyllä se vaan kätevämpi monessa kohti on, jos voimaa saa ulos tasaisesti kulkuneuvon nopeudesta tai moottorin kierroksista riippumatta.

Nyt alkoi kiinnostamaan, lähinnä toteutustapa miten on saatu tehtyä tuommoinen? Lähinnä akateemisessa mielessä, tekniset sovellukset kiinnostaa aina...

Mielikuva jäänyt jostakin traktorista, että voisi valita miten PTO toimii, siis ajonopeuden mukaan tai moottorin kierrosten mukaan, ja senkin että katkeaako pyöritys kytkintä painaessa (oliko näihinkin kaksoiskytkintä, eli ensin katkeaa veto pyöriltä ja syvemmälle painaessa ulosotolta)..?

Varmaan aika monenlaisia sovelluksia on traktoripuolellakin, omat vähäiset kokemukset on lähinnä Zetor 25, Dexta, 502 Valmet, Kubota -linjalta, eli ristuksenvanhoista vermeistä...

toyopet 26.11.2021 10:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JasuT (Viesti 1453353)
Nyt alkoi kiinnostamaan, lähinnä toteutustapa miten on saatu tehtyä tuommoinen? Lähinnä akateemisessa mielessä, tekniset sovellukset kiinnostaa aina...

Mielikuva jäänyt jostakin traktorista, että voisi valita miten PTO toimii, siis ajonopeuden mukaan tai moottorin kierrosten mukaan, ja senkin että katkeaako pyöritys kytkintä painaessa (oliko näihinkin kaksoiskytkintä, eli ensin katkeaa veto pyöriltä ja syvemmälle painaessa ulosotolta)..?

Varmaan aika monenlaisia sovelluksia on traktoripuolellakin, omat vähäiset kokemukset on lähinnä Zetor 25, Dexta, 502 Valmet, Kubota -linjalta, eli ristuksenvanhoista vermeistä...

Kaksoiskytkin ja aika monenlaista tapaa on, joissakin on tuplanopeudet eli 540rpm ja 1000rpm ulosotolle valittavissa, vähän miten on aikanaan ruksittu mukaan. Nykyään kun on portaattomat, niin koneen kierrokset pysyy käyttökierrosalueella ja rullalla valitaan nopeus.
Suunnanvaihtoa ei kyllä ole oikein missään paitsi jossain vanhoissa, joissa se on ihan samanlailla lootan perästä otettu.

502 oli ennen ja siinä ei ollut kaksoiskytkintä (nämä on niitä aikanaan tehtyjä valintoja) ja oli muuten hankala laite esim. lingon kanssa, kun linko jää pyörimään, niin ei saa vaihdettua vaihdettakaan ennenkuin linko pysähtyy.
Ja jossain nuoskassa sitten kun lähtee yhtä aikaa nollasta liike ja heittosiipien pyörintä niin tukokset oli aika yleisiä.

Nykyisellään on tuommoinen vähän tuoreempi näkemys aiheesta mutta mekaaninen kuitenkin, tuplakytkimellä, ulosotto käsivivulla ja ajokytkin polkimella, kierrokset voi pitää vakiona ulosotto pyörii ja vaihteella voi säädellä nopeutta. Huomattavasti helpompi toimia eri tilanteissa.
Hydaulit tietysti omalla pumpullaan.

Mutta silti kankeaa nykykoneisiin.

JasuT 26.11.2021 10:53

^Kiitos, selvitti ainakin alustavasti. Nyt ehkä vähän jo kärryillä, ehkä...

Ainiin, onhan noissa omissa romuissa, Serieksessä ja Classicissa ulosotot, lähtö "kätevästi"vaihteiston jälkeen ennen jakoaskia. PTO omalla vivulla. PTO:n suunta ja nopeus riippuu vaihteesta, jakoaskin ollessa vapaalla voi sitten pyöritellä mitä haluaa, monenlaista väkkärää on ollut tehtaaltakin tarjolla ainakin Seriekseen...


Sivu luotu: 13:29 (GMT +2).