![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
STRO:n mukaan 195/50R13C renkaan max kuorma on 900kg/kpl, ja paine silloin 6.5 bar. Rengas on vain 526 mm korkea, siihen ei hirveästi vaihtoehtoja ole.
Minulla on omassa yksiakselisessa kärryssä 195R14C renkaat. Ne ovat 666 mm korkeat, ja niiden kantavuus on samaa luokkaa kuin sulla (950kg), koska sama leveys. Mutta ilmaa niissä ei tarvitse olla kuin 4.5 bar. Kärryni on 1800 kg kok painolla, joten en tarvitse sitäkään painetta. Vielä yleistä tietoa renkaista. Vannekoko ei vaikuta kantavuuteen, eikä profiilisuhde, vaan leveys. Joissakin vannekoissa ei ole hyvin renkaita tarjolla, ja se vääristää mielikuvia. Työkaveri valitti, kun ei ole 13" henkilöauton renkaissa kantavuutta, ja siirtyi kärryssään 14". Sanoin että osta 185/70R13 tai 205/60R13, niin jopas löytyy. Hänellä oli kärryn kok paino jotain tonnin luokkaa? Eikä tämä nyt tarkoita sitä että 315/35R20 katumaasturin rengas kantaisi saman kuin kuorma-auton 315/80R22.5. Ei, renkaat ovat täysin erilaiset, niitä ei voi verrata.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Mulle ainakin sanottiin perävaunuliikkeestä kun renkaita ostellu, että paineet pitäis olla vähintään se 5,5 tossa 195 / 13" rinkelissä. Kuulemma niitä hajoaa just sen takia kun ajetaan kuormaa liian pienellä paineella ja matalaprofiilinen rengas. Tiedä sitten mikä on lopullinen totuus.
Ite kuitenkin pitäny tota 5,5baria eikä ollu ongelmia, varsinkin kun kyydissä ollu reilu pari tonnia Lantikkaa ![]() Jumittunu jarru on kylläkin aiheuttanut neliskanttiseksi menemisen pariinkin kertaan ja joutunu uuden ostamaan ja yhteen tuli reikä. Pitääkin kattoa noi omat minkä muotosilta ne näyttää, en ees muista mitkä noi viimesimmät kumit oli mitkä tuli laitettua. Pari on vielä kärrin alkuperäiset.
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! https://roverfriends.fi/palsta/ ![]() 3 Amigos-never travel alone |
#4
|
||||
|
||||
![]() Mullahan onkin vastaus sun ongelmiisi, ja se tulee, Neuvostoliitosta ![]() "Lentokoneen renkaat mallia USSR, koko 660x200. 2kpl, UUSIA. Vannekoko 13 tuumaa. Surkea kuva, näyttää ihan kottikärryn renkaalta. Näihin voi tosin laittaa kuormaa 3460kg/rengas, ja ajaa sillä kuormalla 360km/h. Sisältää sisärenkaan, ja vannenauhan. Vastaa Goodyearin kokoa 26x7.75-13. Tälläisiä sulla ei ole, eikä sun kaverillasi. Mielummin ei lentokoneeseen, en ota vastuuta jos räjähtää jossain 350km/h vauhdissa. Hinta 170e/pari." Noiden rengaspaine on 10.0 bar...
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Silloin ainakin oli 175R13C tarjontaa sekä kesä- että talvirenkaissa (talvikumit nastoilla) ja kantavuudet riitti hyvin 2700 kg 2-akseliseen kärryyn. 3500 kg kärrystä en tiedä, ei taida kantavuudet siinä koossa riittää, vaan tarttis kai olla 185R14:t?
__________________
Jukka |
#6
|
||||
|
||||
![]()
10 vuotta sitten oli saman suuntaista spekulaatiota:
https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=89098
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Paljonkohan vaikuttais jos pudottelis paineet kylminä kilon pienemmiks, tai kokeilis typpitäyttöä, jotenki olettais että liikaa on painetta
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#8
|
||||
|
||||
![]() Käytäntöjä.
Itse pitänyt ei C renkaissa 2,5bar ja C renkaallisissa 3,5-4,5bar.
__________________
-82 Vihreä camo patrol -82 Hopea 2+3 projekti patrol -82 Varaosa tekniikanluovuttaja patrol |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Typpeä käytetään kilpa-autoissa ja nopeissa urheiluautoissa. Käsittääkseni se pitää helpommin paineet samana, vaikka rengas lämpiää? Sitä ajattelit tässä kärry käytössäkin?
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Juu, aattelin että jos pieni ilmatila / paine nousee lämmetessään vielä aiheuttaen tätä. Ihan mutuilua.
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#11
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Kai toi typpi ihan jees mut jos paineen kanssa joutuu pelaamaan ni hivenen hankala. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Isojen renkaiden ohjauksen "woblaus" | Koivunoksa | Tekniikka & Jutustelu | 48 | 31.07.2020 08:24 |
Renkaiden/vanteiden osto 15/17/20" ? | Mack | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 12.03.2020 13:02 |
HJ ja 35" renkaiden katsastus | jmk | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 24.03.2018 23:00 |
Renkaiden saatavuus "isot" | pesix | Chit-Chat | 12 | 27.04.2012 21:43 |
taas renkaiden mm ja tuumamitoista 15" ja 16" | pee | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 31.10.2009 23:08 |