![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Lainaus:
![]() Huoltojen hinnoissa ei selkeää eroa ole. Öljynvaihto tuollaiseen koneeseen on kalliimpi kuin perus octavian 1.6 dieseliin, kun öljymääräkin tuplasti isompi.
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Tulee muistoja mieleen, olen itse aikanaan vaihtanut M47 koneiseen bemmiin termarin, ei ollut ihan samanlainen kolmen minuutin homma kuin HJ:ssa
![]() Ilmanputsari ei sentään niin työläs kuin termari, mutta tarpeettoman paljon työtä senkin vaihtaminen teetti. Siksi ei sitä korjaamolle kannatakkaan ulkoistaa, äkkiä käy niin että osa ja työ on laskutettu ja sama paskanen filtteri paikoillaan.
__________________
Salon Seudun Offroad Ry |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Eipä ole mun penareissa vaatinut kuin muutaman kuusiokolopultin avaamisen moottorin suojamuoveista siitä myllyn päältä että ilmanputsarin pääsee vaihtamaan, ehkä tossa ekan generaation X3:ssa se on sitten jotenkin eritavoin toteutettu kuin muissa M57 koneisissa? Tais olla 4 pulttia suojamuovissa ja 4 pulttia ilmanputsarikotelossa, vartin juttu.
Kohtuu helpolla se imusatsikin on sieltä käsissä eikä se termareittenkaan vaihto ole kummonen homma. Toki ne hehkut vois kyllä munkin mielestä päästä vaihtamaan ilman imusatsin irroitusta, sitä hommaa saa nimittäin harrastaa 1-2v syklein jos haluaa että kärryssä on ehjät kynttilät. Perus huoltopisteet omasta mielestä kaikenkaikkiaan aika kivasti käsillä noissa puimureissa ollut versus moni muu moderni vehje. Ei se tietty minkään B Kadetin tasolla ole helppoudessaan mutta on siellä vähän erilaista romuakin pellin alla. Tosta ekasta X3:sta ei tosin ole kokemusta, mutta useasta 5-sarjalaisesta ja kakkoskoppasesta X5:sta kylläkin ja niissä ollut melkein kaikissa joku iteraatio M57 koneesta. |
#4
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#5
|
|||
|
|||
![]()
Onko korean ihmeessä imusatsissa tuplat imukanavat jne ja muutenkin saman kokoista 6-sylinteristä konetta ja muuta tekniikkaa sullottu sinne pellin alle? Oli mun 70-mallisessa B Kadetissakin paljon helpommin kaikki käpisteltävissä, mutta vähän huono vertailukohta ja kaikki on niin suhteellista...
|
#6
|
|||
|
|||
![]()
Enpä tiedä mitä noilla merkitystä mitä koneeseen on tungettu jos huoltokohteet on mietitty perseelleen? Esim. se ilmansuodatin. En tie mikä ihmeen aivopieru on bimmerin insinööreillä käynyt, mutta noin typerästi suunniteltua suodatinta en ole ennen nähnyt. Siellä olisi kyllä todella hyvin tilaa toteuttaa suodatin paremminkin, mut eih.. Tuon motin yksi tyyppivika on ilmeisesti nuo hehkut, jotka kuulemma kestää max. kaksi vuotta. On hieman persiistä jos sitä varten pitää aina se imusarja irroitella. Ehkä sen takia niitä ei kovin moni lähde vaihteleen. Sama pätee siihen termariin. Niin hankalassa paikkaa niin en ihmettele kun jätetään vaan vaihtamatta.
|
#7
|
|||
|
|||
![]()
Ei ne edelleenkään ole täysin perseellään ne huoltokohdat kun vertaa moneen muuhun, toki niitä löytyy helpompihuoltoisiakin laitteita. Mä 10-vuotta noita miinoja hoivailin niin ehkä ne sitten muuttuu helpommaks ekan ruuvaamisen jäljeltä, ja tosi moni kohta oli sellanen että varsinkin jotain muuta katiskaa ruuvatessa pystyi miettiä että baijerin insinööri on edes vähän miettinyt tätäkin. Kiinan tinoja ja muita itäautoja en ole ruuvannut pitkään aikaan, niin niihin ei oikein löydy modernia vertailukohtaa. Edelleen siis suhteellista onko se ihan täys paska vai ei, kaikilta kohteiltaan ei toki helppo.
Kalvaimella voisi ilmeisesti hieman pidentää hehkujen ikää, päätermarin kestoa on moni seppä peipannut asentamalla olikos nyt joku VAG konsernin termarin suoraan sinne yläletkun sisään. Ranetusta parhaimmillaan mutta ilmeisesti toimivaa, oikeet termarit ei kestä oikein kunnolla edes orkkiksena tai Behrinä (orkkis valmistaja) halvoista tarvikkeista puhumattakaan. EGR termarin sisuskalut voit kääntää toistepäin ja pysäyttää vedenkierron ja termarin tarpeen. Silloin pitää toki tulpata EGR purkessa pakokaasujen liikkuminen, se on suht helppo toimenpide sekin. EGR venttiilin päästä tais hoitua euron tai kahden kolikolla jopa ![]() Kaikki bemarit on pirun hyviä ajaa ja niissä on hienot voimalinjat. Silloin kun ne toimii ja on muutenkin kunnossa siis... |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Renkulaa saapui ja ne hienosti laitettiin vanteelle. Vaikka metriäkään noilla ei ole vielä ajettu niin yllättävän karheilta ne tuntuu. Lisäksi noissa on oikein lumihiutale merkki, jonka myötä ne menee myös talvirenkaasta. Sitä en tiedä miten kehuttavat talvirenkaat noi on.
Mutta mulla nyt sattui olemaan myös Marshallin nastarenkaat tuossa samaisessa 235/65-17 koossa. Ne mätkästiin myös vanteelle ja auton alle. Tässä hieman kokoeroa alkuperäisen renkaan (235/55-17) ja uuden koon renkaan kanssa. Lisäksi alunperin auto näyttää tältä kun alkuperäinen rengaskoko on alla Ja tältä kun tuo hieman kookkaampi rengas on alla Omasta mielestä tulee heti paljon paremman näköinen kun renkaassa on vähän enemmän ilmaa, eikä se ole mikään typerän näköinen matalaprofiili rengas. Tuo uusi koko on ilmeisesti maksimi jos ei tee mitään korotuksia tms. Ollaan hyvin lähellä, ettei se ota kiinni noihin pyöräkotelon muoveihin edessä. Itseasiassa sinne muoviin on hieman jäänyt jälkeä, että hipaisee sitä. Pitää vähän muovailla sisäänpäin niitä muoveja tai katsoa onko jotkin kiinnikkeet irronnut sieltä. Toi autohan on siis täynnä halpaa kierrätysmuovia aivan joka paikassa. Mittasin myös maavaran helman kohdalta alkuperäisillä renkailla ja uusilla. Alkuperäinen mitta oli edessä 25cm ja takana 27cm. Mitat otettu siis edessä renkaan takaa helmasta ja takana taas renkaan edestä helmasta. Heti kun uudet nakit oli alla niin edessä oli 29cm ja takana 31cm helman mitat. Oispa pysynyt tuossa mitoissa.. Pienen lenkin jälkeen edessä mitta on nyt 26.5cm ja takana 28.5cm. Eli 1.5cm maavaraa lisää. Samassa operaatiossa vähän katselin niitä vetarin kulmia. Kun auto seisoo paikallaan niin vetarit on suorina. Näin ollen sitä voisi kyllä lähteä korottamaan, eikä se pitäisi olla vetareille mikään ongelma. Tosin koska tuohon ei saa iskareille mitään korotusta niin se aiheuttaa sitten ongelman ulosjoustossa. Jos lähtee esim. +50mm jousikorotuksella niin ulosjousto puuttuu melkein täysin kun se iskari rajoittaa ulosjoustoa. Joku +30-35mm vois olla järkevä korotus. Mut katsoo nyt jaksaako sellaisia tilailla. Tuo bimme ei kyllä ihan kauheasti vakuuta. Se ei ole kovin kehuttava peli ajella. Aikaisempi Hyundai Santa Fe oli paljon parempi ajella. Sisältä se näyttää kunnon kierrätysautolle, kun kaikki on tehty jostain jätemuovista. Se syö aivan vitusti dieseliä. Alle 10 kulutus tuntuu ihan mahdottomuudelta vaikka kuin ajaa maantiellä pihistellen. Sit se on myös todella ahdas. Tiukkaa teetti saada kyytiin kaksi rengassarjaa. Vielä kun siinä on aivan vitunmoiset verotkin. Nooh. Onneksi sillä ei kauheasti ajella kun se on vain vetoautona. Siinä on ihan kiva kun nokan alla on tehoa. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostetaan Gr Patrol korotus jouset tai korin korotus sarja. | makke_mies | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 24.10.2019 21:45 |
hj 61 soa korotus | Hintsanen | Maasturiprojektit | 7 | 20.08.2009 08:27 |
HDJ:n korotus | IVP4x4 | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 14.09.2007 06:45 |
Korotus | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 06.12.2005 17:03 | |
FJ-55 Korotus? | jambo72 | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 12.11.2004 09:23 |