![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Laittakaahan kommentteja hyvistä akuista. Itsellä kanttilamppuinen LJ ja akut pitäisi uusia. Jatkaako lyijyakuilla (=halpa) vai vaihtaako AGM akkuihin? Nyt ollut Exide EA770 akut ja olen ollut niihin tyytyväinen (>5v. vanhat). Näyttää mätänet myyvän 129€ kappalehintaan. 50€ lisää niin saisi Exiden EK700 AGM akun. Nykyiset akut kokoa p278xl175xk190mm. Pituutta voi kasvattaa ~20mm mutta muuten haluan pysyä samassa koossa. Toinen keskustelu on sitten latauksen riittävyys. Minulla oli 90 ampeerin laturi ja se ei riittänyt reippaammassa vinssauksessa. Reippaan vinssauksen jälkeen laturi puski 60-70A virtaa korotetulla (1500rpm) tyhjäkäynnillä. Nyt vaihdoin 120A laturiin. Minulla on normaalissa ajossa virran kulutus 20A (käytännössä valot ja lämppäri). Tuohon sitten päälle pumput ja flektit jos sellaisia on. Vinssi ottaa semmoisen 500A vinssatessa (+/-200A riippuen kuormituksesta ja jännitteestä). Karkeasti voi ajatella, että vinssaaminen vastaa auton starttaamista. Eli ilman latausta voi vinssata saman ajan, kuin akuissa riittää hönkä pyörittää starttia. Eli jos meinaat vinssata yli 2 minuuttia niin latauksen pitää olla kunnossa.
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
eipä mittään
Viimeksi muokannut Mika_T : 19.10.2021 21:46 |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Optiman yellowtop. BJssä 2 x 55Ah ja hodarissa 2 x 75Ah. Edelliset kesti BJssä yli 10v kunnes kypsyivät. Käyttö oli aika rajua suunnistuskisaa ja safaria joissa vedettiin kaikki mehut akuista. Paras noissa on että kestää syväpurkausta johon normi akut saattaa kyykätä. Itse tullut kokeiltua vahingossa pari kertaa niin että autoon jäänyt kompura päälle, yön aikana letku tai suodatin räjähtänyt ja lupsuttanut akut tyhjäksi. Aamulla kompura kävi enää todella harvaan.
Omat kokemukset Optimoista on hyviä mutta maanantaikappaleita ollut paljon kaveripiirissä ja siksi saanut huonoakin mainetta. Ilmeisesti tuotantoa nykyään mexicossa ja laatu vaihtelee? |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Optima kesti Bobbarissa hyvänä neljä vuotta viimeisen vuoden siten että laturin perästä käyntiin.
Mutta sillä ei vinssata, ja kattllahuoneessa on nihkeesti lämmintä.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Optiman hinnalla voi laittaa kahden vuoden välein uudet lyijyakut
|
#6
|
|||
|
|||
![]()
Lyijyakkujahan ne AGM:t ja Optimatkin on. Jos laturin säädin antaa akkuvalmistajan määrittämän jännitteen, niin pitäisi sillä latautua täyteen, kun tarpeeksi kauan pörrää. Erillisellä akkulaturilla kannattaa ajoittain varmistaa, ettei jää liian pitäksi aikaa vajaaksi.
__________________
Jukka |
#7
|
||||
|
||||
![]()
No enpäs sitten kuitenkaan ostanut optimoita, hinta vaan ratkaisi tälläkin kertaa. Tuttava varaosa myyjä möi nyt exide premium carbon boost EA1000 100ah/900a akkuja 2kpl/285€
Nuo ovat 2v takuulla niin jos menisivät edes sen.. Vanhoista Vartan h3 toinen on paskana, kestivät nyt ainakin 5v joten varmaan olivat hintansa arvoiset ainakin minun käytössä. Auto oli alkuaan käyttöauto, nykyään vain katsasteltu offiauto joka vähällä käytöllä. Laturina ollut vanhaa toyotan vakiota, välillä oli myös Vaneten 90a laturi joka hajosi niin laitoin tilalle uuden Lj70 tarkoitetun 60a laturin. Huollon ja korjauksen takia halusin autoon välillä jotain toyotan tehtaan tarkoittamaa ja noita toyotan omia on vielä hyllyssä varalle. Tarkoitus olisi kuitenkin rakennella toinen laturi tuon toyotan oman rinnalle koska silloinkin kun oli tuo 90a laturi paikallaan niin ei se tuntunut riittävän. Valoja ei ajellessa tyhjää poltella(maastossa), puhallin moottorikin pyörii vain tarvittaessa. Takavinssinä on mekaaninen jolla on sit tiukat paikat pelastettu. Yleensä kun aletaan olla konepelti syvyydessä tiukassa niin ei tuo 80:1 välitteinen runva meinaa jaksaa.. Täytyy nyt kokeilla noilla akuilla ja jonkinlaisella lisälaturilla. Sitten vois vinssin päivittää vaikka 110:1 välitteiseen. |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Just viiime viikonloppuna 75 yellow top kyykkäsi kesken vinssauksen. Ei jaksanu ees startata enää. aiemmin uralla oli vinssattu sopivasti ja kaikki toimi normaalisti.
Päädyttiin vaihtamaan akku toisesta autosta. Vanhaan kun pääsi käsiksi niin oli kuumunut niin ettei kättä kärsinyt päällä pitää. Juontanee juurensa siitä, että oli elokuussa jäänyt vhf päälle ja ollut 2 kuukautta imemässä virtaa. Akkujännite oli 2.8V. Se virhe tuli luultavasti siinä että autoa käyttämällä latasin sen. Ohje sanoo ilmeisesti että lepojännitteen päästessä alle 11V, pitä ladata muutaman ampeerin virralla täyteen. Pari kertaa aiemminkin on jäänyt kulutusta päälle viikoiksi, mut sillon olen muistaakseni ladannut pikku c-tekillä. Kun akkua tutkiskeli niin kennojen kohdat kannesta on vähän pullollaan.
__________________
www.OFFROADOULU.com |
#9
|
||||
|
||||
![]()
En oo viimeaikoina Exiden akuilla vinssaillu, mutta muutama 85 / 90 ja 100 Ah:n Mätänetistä ostetut on ollu sellasta kuraa, että yhtään Exideä en enää osta ihan lähiaikoina....joskus vissiin olivat hyviä akkuja, kun joku vanhempi kesti kyllä hyvin itsellä vinssaustakin, noi ei ees normikäyttöä ja vähän satunnaista webastoa talvella....
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! https://roverfriends.fi/palsta/ ![]() 3 Amigos-never travel alone |
#10
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#11
|
|||
|
|||
![]()
Mites jos laittasit noita salkkuakkuja mitä bassopojat käyttää? Pari kolme kappaletta vaikka 150ah akkuja niin eiköhän yhen vinssin saa jo sen verran kuumaksi että vinssin tuho saattaa olla lähempänä kuin virran loppuminen... Niistähän lähtee virtaakin (amppeereja) sen verran että sen puute ei oo ongelma. Niitä akkuja tuntuu olevan kaupan noissa fb ryhmissä suorastaan edullisesti. Ainoo miinus on et esim. 3kpl 150ah salkkua painaa semmone pyöree 200kg.
|
#12
|
||||
|
||||
![]() Toinen ajatusmalli ehkä mahdollinen?
Seuraan sivusta ihan kun aika ei riitä, "pihasiivous" meneillään...
Jos on huutava hetkellinen tarve energialle (esim.sähkö) asiaa voi lähestyä toisella tavalla: On olemassa laite nimeltä EV range extender eli käytännössä nelitahtimoottori/ DC-generaattori missä on automaattinen akkulaturi ja monesti startti mukana Näitä on yleisesti käytössä aasiassa itserakennetuissa ev-laitteissa, paikalliset ilmansaastepykälät... Ja sellainen voi vaikka rakentaa itse salkkuaggregaatista missä invertteri rikki->auton generaattori tilalle Toki se vaatii että autossa on tilaa mutta tuo samalla varasähkölähteen latamaan akkuja muutenkin Itsellä on vanhasta 2T generaattorista tehty 12V "akkulaturi", volvon 55A laturi hoitaa sähköt Ihan huviksi tehty, toimii mutta vaatii jatkuvaa valvontaa kun puuttuu kierroslukusäädin Viimeksi muokannut Moggen : 03.11.2021 08:54 |
#13
|
||||
|
||||
![]() Paikallisakut autokäytössä
Nimimerkki Patu kirjoitti:
Mites jos laittasit noita salkkuakkuja mitä bassopojat käyttää? Pari kolme kappaletta vaikka 150ah akkuja niin eiköhän yhen vinssin saa jo sen verran kuumaksi että vinssin tuho saattaa olla lähempänä kuin virran loppuminen... Niistähän lähtee virtaakin (amppeereja) sen verran että sen puute ei oo ongelma. Niitä akkuja tuntuu olevan kaupan noissa fb ryhmissä suorastaan edullisesti. Ainoo miinus on et esim. 3kpl 150ah salkkua painaa semmone pyöree 200kg. Paikallisakku tarjoaa pientä virtaa ulos pitkällä ajanjaksolla ja lataus on myös pienellä jatkuvalla virralla Liitän kuva esimerkiksi: Viimeksi muokannut Moggen : 03.11.2021 08:55 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
mönkijän vinssausta | peedro | Chit-Chat | 12 | 21.11.2009 17:32 |
Ensi kesää ajatellen... | nana | Tekniikka & Jutustelu | 20 | 10.10.2008 12:21 |
turvallista vinssausta! | mauno | Chit-Chat | 32 | 03.10.2006 15:31 |
Vinssausta, oppitunti 1 | Chit-Chat | 4 | 09.11.2005 14:05 | |
Puihin nojaamista ja vinssausta | Peeveli | Tekniikka & Jutustelu | 18 | 23.10.2005 22:17 |