![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#6
|
|||
|
|||
![]() Esijännityksen mittaaminen/kuluneet laakerit.Lainaus:
Lainaus:
Jos käyttöauto, niin kannattaisi käyttää perä kokonaan auki, ja tarkistaa laakerit: Tuo 0,2 mm on aika iso välys, ja voinut aiheuttaa pinjonin/lautaspyörän hampaisiin kulumaa. Ja kun vedetään nyt nimellistiukkuuteen, niin voi alkaa ääntää...(varmaan jo ääntänytkin) Jos jätät tuohon 0,2mm välykseen, niin rasittaa laakereita ja stefaa, ja ennen kaikkea välityksen hampaita. Asiaan; laakerin esijännityksen mittaaminen: Minä mittaan esijännityksen digitaalisella/elektronisella kalavaakalla: Pinjonin laippaan/ristikon kiinnityspaikkaan pultti, ja siitä pultin keskikohdan etäisyys mitataan pinjonin keskikohtaa. (yleensä helpompi mitata vastakkaisten reikien väli keskektä keskelle, ja jaetaan kahdella) Ja sitten kalavaakalla mitataan liikkeelle lähtö voima (90 asteen kulmassa pultin ja pinjonin suhteen; siis jos pultti osoittaa suoraa oikealle, niin vedetään alaspäin.... muuten kalavaaka näyttää liikaa) Ja miten momentti lasketaan? Oletetaan että pultin keskipiste on 4 cm pinjonin keskipisteestä (Vastakkaiset pultit laipassa 8cm keskeltä keskelle) Ja tuo 4 cm on 0,04 metriä, joten 1m/0,04m=25 Fysiikassa momentti on voima x voiman varsi Ja kun tuo liikkeellelähtö momentti ilmoitetaan Newtonmetrinä, niin kun "voimanvarsi" on 0,04metriä, siis 1/25 metriä (ks. yllä) niin voiman pitää olla 25 kertaa niin suuri, kuin ohjekirja tms. kertoo, kun yksikkö on Nm. esim. jos laakerin esijännitys pitää olla (arvaus; en muista edes toyotan momentteja, käytän 2 Nm, niin helpompi hahmottaa) esijännitys 2 Nm: (=momentti) Ja yllä laskettiin että pultin keskipisteen etäisyys pinjonin keskipisteestä on 4cm = 0,04m (=voiman varsi) Ja koska momentti = voima x voiman varsi; ja tiedetään momentti ja voiman varsi: niin yhtälö muotoutuu muotoon: voima = momentti/voiman varrella. siis 2 Nm / 0,04m = 50 N joka on käytännössä 5kg kalavaakan näytössä. (kuulostaa paljolta, olikohan 1/10 osa tuosta? mutta toyotissa tosiaankin puhutaan normi kalavaakalla mitattavista voimista; Jeepin esikiristykset täysi mysteeri) Tarkista, mitä Jeeppiin ilmoitetaan momentteja! (ylläolevat ns. hilseestä, helpompi "opastaa"- kun luvut ns. helppoja) (toyotaan, esim. hdj-80:een löytyy akseleihin noita esikiristys/liikkeelle lähtö momentteja esim. pyöränlaakerit, olkatapit, pinjoni- ja tasauspyörästö etu/taka; stefalle/tiivisteellä ja ilman) |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostettu Jeep Grand Cherokee ZJ-93 rumpujarrullisen taka-akselin ABS-anturi oikealle puolelle | WinChester | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 26.11.2018 08:14 |
Ostetaan Jeep Grand Cherokee -93 taka kardaani | PunisherFIN | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 9 | 02.10.2015 23:17 |
Jeep grand cherokee zj taka-akseli kysymys | ZAU | Tekniikka & Jutustelu | 18 | 19.01.2013 19:12 |
Ostetaan Taka-akseli Jeep Grand Cherokee 4.0 ZJ | JuhaVee | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 30.05.2012 11:17 |
Jeep xj pinionin stefan vaihto ? | sako | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 20.06.2010 19:46 |