Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #6  
Vanha 18.10.2021, 22:04
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Esijännityksen mittaaminen/kuluneet laakerit.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ETL Näytä viesti
Quadra Drive 2 ja Chrysler 8.25” perä. Perästä pultattu kardaanin laippa irti, jotta pinionin vuotavan stefan sai vaihdettua. Korjaamokäsikirja antaa laipan kiristykselle momentin 285 Nm, mutta koska akselia ei irroitettu ja uutta esipuristusrengasta ei vaihdettu laakerien väliin, kiristys on tehty Youtubessa olevan ohjevideon mukaisesti, missä mutteriin ja akseliin merkattiin asento, missä ne olivat ennen avausta ja kiristettiin siihen samaan.
Kiristysmomentti siihen että se oli samassa kireydessä ei ollut tuntumalla lähellekään 285 Nm. Heittokellolla kardaanin laipasta mitattuna pitkittäisvälys on 0,2 mm ja säteisvälys saman 0,2 mm. Onko tämä välys liikaa?
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T Näytä viesti
On.
Kiristä varovasti välys pois kokonaan.
Oikein tehden pinionin laakereilla pitää olla pieni esijännitys joka mitataan pinion akselin pyörintä momentista, eli sorapiha neuvona välys pois ja ihan hitunen päälle.
Jeeppeistä ei juuri kokemusta, mutta kuulostaa, että sama periaate kuin toyotissa.

Jos käyttöauto, niin kannattaisi käyttää perä kokonaan auki, ja tarkistaa laakerit: Tuo 0,2 mm on aika iso välys, ja voinut aiheuttaa pinjonin/lautaspyörän hampaisiin kulumaa.
Ja kun vedetään nyt nimellistiukkuuteen, niin voi alkaa ääntää...(varmaan jo ääntänytkin)
Jos jätät tuohon 0,2mm välykseen, niin rasittaa laakereita ja stefaa, ja ennen kaikkea välityksen hampaita.

Asiaan; laakerin esijännityksen mittaaminen:

Minä mittaan esijännityksen digitaalisella/elektronisella kalavaakalla:
Pinjonin laippaan/ristikon kiinnityspaikkaan pultti, ja siitä pultin keskikohdan etäisyys mitataan pinjonin keskikohtaa. (yleensä helpompi mitata vastakkaisten reikien väli keskektä keskelle, ja jaetaan kahdella)

Ja sitten kalavaakalla mitataan liikkeelle lähtö voima (90 asteen kulmassa pultin ja pinjonin suhteen; siis jos pultti osoittaa suoraa oikealle, niin vedetään alaspäin.... muuten kalavaaka näyttää liikaa)

Ja miten momentti lasketaan?
Oletetaan että pultin keskipiste on 4 cm pinjonin keskipisteestä (Vastakkaiset pultit laipassa 8cm keskeltä keskelle)
Ja tuo 4 cm on 0,04 metriä, joten 1m/0,04m=25
Fysiikassa momentti on voima x voiman varsi
Ja kun tuo liikkeellelähtö momentti ilmoitetaan Newtonmetrinä, niin kun "voimanvarsi" on 0,04metriä, siis 1/25 metriä (ks. yllä)
niin voiman pitää olla 25 kertaa niin suuri, kuin ohjekirja tms. kertoo, kun yksikkö on Nm.

esim. jos laakerin esijännitys pitää olla (arvaus; en muista edes toyotan momentteja, käytän 2 Nm, niin helpompi hahmottaa)
esijännitys 2 Nm: (=momentti)
Ja yllä laskettiin että pultin keskipisteen etäisyys pinjonin keskipisteestä on 4cm = 0,04m (=voiman varsi)

Ja koska momentti = voima x voiman varsi; ja tiedetään momentti ja voiman varsi: niin yhtälö muotoutuu muotoon:
voima = momentti/voiman varrella.

siis

2 Nm / 0,04m = 50 N joka on käytännössä 5kg kalavaakan näytössä.

(kuulostaa paljolta, olikohan 1/10 osa tuosta? mutta toyotissa tosiaankin puhutaan normi kalavaakalla mitattavista voimista; Jeepin esikiristykset täysi mysteeri)

Tarkista, mitä Jeeppiin ilmoitetaan momentteja! (ylläolevat ns. hilseestä, helpompi "opastaa"- kun luvut ns. helppoja)

(toyotaan, esim. hdj-80:een löytyy akseleihin noita esikiristys/liikkeelle lähtö momentteja esim. pyöränlaakerit, olkatapit, pinjoni- ja tasauspyörästö etu/taka; stefalle/tiivisteellä ja ilman)
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostettu Jeep Grand Cherokee ZJ-93 rumpujarrullisen taka-akselin ABS-anturi oikealle puolelle WinChester O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 26.11.2018 08:14
Ostetaan Jeep Grand Cherokee -93 taka kardaani PunisherFIN O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 9 02.10.2015 23:17
Jeep grand cherokee zj taka-akseli kysymys ZAU Tekniikka & Jutustelu 18 19.01.2013 19:12
Ostetaan Taka-akseli Jeep Grand Cherokee 4.0 ZJ JuhaVee O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 30.05.2012 11:17
Jeep xj pinionin stefan vaihto ? sako Tekniikka & Jutustelu 8 20.06.2010 19:46


Sivu luotu: 10:41 (GMT +2).