Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 06.09.2021, 22:40
JNaukki:n Avatar
JNaukki JNaukki ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 07.08.11
Sijainti: Alavieska,suomi
Viestit: 482
Perusasetus

Akselin vaihtoon liittyen, alla oleva finlexistä :

3.11.2 Jousitus
Ajoneuvon alustan korkeutta saa muuttaa käyttämällä ajoneuvoon soveltuvia teh-
dasvalmisteisia alustan madallus- tai korotusjousia, madallus- ja korotusosia, por-
taaliakseleita, ilmajousitusta tai korkeussäädettäviä alustasarjoja. Soveltuvuudesta
on esitettävä osan valmistajan tai nimetyn tutkimuslaitoksen todistus. Korkeutta voi
muuttaa myös jousia takomalla, vaihtamalla ja asentamalla jousen ja akselin väliin
tai jousen korin puoleiseen kiinnityspisteeseen korotus- tai madalluskappaleet.

Mikä mahdetaan kelpuuttaa tutkimuslaitokseksi, käykö esim. Joku oppilaitos tms? Suomessa kun ei näitä tutkimuslaitoksia hirveästi ole. Kyselin katsastuskonttorilta nimittäin mahdollisuutta leimata Unimogin akseleita rangeen ja trafilta tuli vastaus että teoriassa kyllä käytännössä ei. Eivät niinkään olleet huolissaan muusta kuin leveydestä ja korkeudesta mutta itse mietin tuota todistelua akselin soveltuvuudesta?

__________________
RRC -87
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 07.09.2021, 08:16
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Tuo osan valmistajan tai luokituslaitoksen vaatiminen on aika älytön etenkin jäykkäakselisessa autossa; jos tässä mentäisi pykälien osalta järjellä niin homma menisi niin että kunhan luovuttaja- auton akselimassat sekä moottorin (teho- ja) vääntöarvot riittää autoon mihin akselit ollaan asentamassa niin homma bueno. Sehän takaisi että akseli on valmistajan mukaan vähintään yhtä vahva kuin autossa alunperin olleet.
Samalla tietysti niin, että raideleveydeltään kapeampia akseleita ei voi asentaa, leveämmät kyllä.
Maastoautoon porttaaleita asentaessa akseleiden tuoman korotuksen selvittäminen olisi oikeasti helppoa*, mutta jos pykälät, trafi tai konttori ei ole siihen suostuvaisia niin voi mennä siinäkin hankalaksi


Aiemmin onnistui varsin helposti jokseenkin auton iästä riippumatta, nyt kun tämä uusi "helpottava" asetus tuli voimaan niin ei ilmeisesti olekaan ihan yhtä selkeä juttu.

Akselimuutos koskee maastoautojen lisäksi myös etenkin niitä (jäykkäakselisia) takatuuppareita mihin laitetaan täysin laillisesti tehokkaampi kone, joka monesti vaatii vahvempaa akselia jotta välitys ja vetarit kestää.


* Jousipetien sijainti akselin korkeussuuntaiseen keskilinjaan alunperin ja akselimuutoksen jälkeen/ akseliputken halkaisija ennen ja jälkeen, porttaalirakenteen tuoma korotus vetoakselin korkeussuuntaisesta keskilinjasta porttaaliboksin akselin keskilinjaan.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 07.09.2021, 09:59
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.073
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JNaukki Näytä viesti
Akselin vaihtoon liittyen, alla oleva finlexistä :

3.11.2 Jousitus
Älä lue jousituskohtaa jos akseleita olet vaihtamassa:
Lainaus:
3.10 Akselisto ja alusta
Akseliston tai akseliston osien vaihtaminen on sallittua samaan mallisukupolveen
kuuluvan ajoneuvon akselistoon, mallisukupolveen kuuluvaan ajoneuvoon tarkoitettuun akselistoon ja akseliston osiin tai akseliston perustyypiltään vastaaviin ajoneuvoihin tarkoitettuihin akseleihin tai akselistorakenteen muutososiin, jos:
1) ajoneuvoon vaihdettava akselisto, akseliston osat tai akselistorakenteen muutososat on tarkoitettu akselimassaltaan tai valmistajan sallimalta akselimassaltaan sekä teholtaan vähintään muutoksen kohteena olevaa ajoneuvoa vastaavaan ajoneuvoon;
2) ajoneuvoon vaihdettavien tai lisättävien akseliston osien tai akselistorakenteen muutososien tulee kiinnikkeitä lukuun ottamatta olla tehdasvalmisteisia
ja soveltuvia muutoksen kohteena olevassa ajoneuvossa yleisessä tieliikenteessä käytettäviksi; asiasta on esitettävä yhtäläisyysselvitys muutoskatsastuksessa;
3) raideleveys muuttuu enintään 100 mm;
4) mahdollisesti tarvittavat uudet tukivarsien tai jousien kiinnikkeet tai akselisto
kokonaisuutena kiinnitetään ajoneuvon runkopalkkeihin tai muihin riittävän
lujuuden omaaviin rakenteisiin; ja
5) muutoskatsastuksessa esitetään hitsausselvitys sekä selvitys muutettujen rakenteiden ja omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta.
Ajoneuvon akselivälin pidentäminen tai lyhentäminen taikka akselin poistaminen tai
asentaminen ajoneuvon vertailuajoneuvoa vastaavaksi on sallittu. Muutos on tehtävä
ajoneuvon valmistajan ohjeiden mukaisesti.
Muutoksissa on huomioitava vaikutukset jarruihin, katso määräyksen kohta 3.12.
Tuolta löytyy nimetyt tutkimuslaitokset: https://www.traficom.fi/fi/liikenne/...kimuslaitokset
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 07.09.2021, 12:25
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Perhana, akselistokohdassahan tosiaan on eri tavalla.. ei voi muistaa kaikkea
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 07.09.2021, 15:08
JNaukki:n Avatar
JNaukki JNaukki ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 07.08.11
Sijainti: Alavieska,suomi
Viestit: 482
Perusasetus

Eli ei tarvi akseleista tutkimuslaitoksen tai valmistajan lappua. Helpottaa kummasti elämää. Riittäneekö akseleista selvitys kun kaivelee Unimogin massat ym. Paperille?
Edit. Riittääkö omatekoinen yhtäläisyysselvitys?
__________________
RRC -87

Viimeksi muokannut JNaukki : 07.09.2021 15:12
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 07.09.2021, 15:50
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.073
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JNaukki Näytä viesti
Eli ei tarvi akseleista tutkimuslaitoksen tai valmistajan lappua. Helpottaa kummasti elämää. Riittäneekö akseleista selvitys kun kaivelee Unimogin massat ym. Paperille?
Edit. Riittääkö omatekoinen yhtäläisyysselvitys?
Ei tarvii tutkimuslaitosta eikä valmistajaa vaivata asialla.

Akselimassoista ja moottoritehoista sun esittämä luotettava selvitys riittää.

Yhtäläisyysselvitys on suomennettu määräyksen alussa:
Lainaus:
18)yhtäläisyysselvityksellä valmistajan laatimaa selvitystä tai kirjallisista lähteistä löytyvää selvitystä muutettavan ajoneuvon ja sitä muutoksen kohteena
olevien ominaisuuksien osalta vastaavan ajoneuvon välisistä eroista
;
Jarruista saattaa tulla vaan ongelma, Mogin rumpujarruilla kun ei homma Rangen kanssa etene:
Lainaus:
6) muuta kuin lisävarusteena olevaa jarrujen lukkiutumisenestojärjestelmää ei
poisteta eikä levyjarruja vaihdeta ajoneuvon vertailuajoneuvoon kuulumattomiksi rumpujarruiksi.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 07.09.2021, 22:38
JNaukki:n Avatar
JNaukki JNaukki ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 07.08.11
Sijainti: Alavieska,suomi
Viestit: 482
Perusasetus

No sieltähän se löytyi, pitäisi osata tarkemmin lukea noita. Kiitoksia paljon! Tähän tötteröön on tulossa 5x130 jako noihin akseleihin, ajatus laittaa esim. G mersun jarrulevyt.
__________________
RRC -87
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 09.09.2021, 07:22
JNaukki:n Avatar
JNaukki JNaukki ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 07.08.11
Sijainti: Alavieska,suomi
Viestit: 482
Perusasetus

Mitenkäs tuo homma menee tuon tehon suhteen? Kun orkkis akseleilla teho saa kasvaa sen 20% entäs sitten kun akselit on vaihdettu, päteekö sama 20% tehonlisäys?
__________________
RRC -87
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Rajat kiinni ja äkkiä!! Lars Society 3 09.02.2016 19:31
Kylla ne kohta autoihinkin tarkat rajat... Korpikumpu Chit-Chat 16 19.12.2009 20:38
LJ 70 rengasmuutoksen paperit PikkuPeikko Tekniikka & Jutustelu 5 06.02.2008 06:49
Onko pykälät lavan pituudesta muuttumassa? _Metal_ Tekniikka & Jutustelu 25 09.07.2007 10:34


Sivu luotu: 07:18 (GMT +2).