![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Akselin vaihtoon liittyen, alla oleva finlexistä : 3.11.2 Jousitus Ajoneuvon alustan korkeutta saa muuttaa käyttämällä ajoneuvoon soveltuvia teh- dasvalmisteisia alustan madallus- tai korotusjousia, madallus- ja korotusosia, por- taaliakseleita, ilmajousitusta tai korkeussäädettäviä alustasarjoja. Soveltuvuudesta on esitettävä osan valmistajan tai nimetyn tutkimuslaitoksen todistus. Korkeutta voi muuttaa myös jousia takomalla, vaihtamalla ja asentamalla jousen ja akselin väliin tai jousen korin puoleiseen kiinnityspisteeseen korotus- tai madalluskappaleet. Mikä mahdetaan kelpuuttaa tutkimuslaitokseksi, käykö esim. Joku oppilaitos tms? Suomessa kun ei näitä tutkimuslaitoksia hirveästi ole. Kyselin katsastuskonttorilta nimittäin mahdollisuutta leimata Unimogin akseleita rangeen ja trafilta tuli vastaus että teoriassa kyllä käytännössä ei. Eivät niinkään olleet huolissaan muusta kuin leveydestä ja korkeudesta mutta itse mietin tuota todistelua akselin soveltuvuudesta?
__________________
RRC -87 |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Tuo osan valmistajan tai luokituslaitoksen vaatiminen on aika älytön etenkin jäykkäakselisessa autossa; jos tässä mentäisi pykälien osalta järjellä niin homma menisi niin että kunhan luovuttaja- auton akselimassat sekä moottorin (teho- ja) vääntöarvot riittää autoon mihin akselit ollaan asentamassa niin homma bueno. Sehän takaisi että akseli on valmistajan mukaan vähintään yhtä vahva kuin autossa alunperin olleet.
Samalla tietysti niin, että raideleveydeltään kapeampia akseleita ei voi asentaa, leveämmät kyllä. Maastoautoon porttaaleita asentaessa akseleiden tuoman korotuksen selvittäminen olisi oikeasti helppoa*, mutta jos pykälät, trafi tai konttori ei ole siihen suostuvaisia niin voi mennä siinäkin hankalaksi ![]() Aiemmin onnistui varsin helposti jokseenkin auton iästä riippumatta, nyt kun tämä uusi "helpottava" asetus tuli voimaan niin ei ilmeisesti olekaan ihan yhtä selkeä juttu. Akselimuutos koskee maastoautojen lisäksi myös etenkin niitä (jäykkäakselisia) takatuuppareita mihin laitetaan täysin laillisesti tehokkaampi kone, joka monesti vaatii vahvempaa akselia jotta välitys ja vetarit kestää. * Jousipetien sijainti akselin korkeussuuntaiseen keskilinjaan alunperin ja akselimuutoksen jälkeen/ akseliputken halkaisija ennen ja jälkeen, porttaalirakenteen tuoma korotus vetoakselin korkeussuuntaisesta keskilinjasta porttaaliboksin akselin keskilinjaan.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
Perhana, akselistokohdassahan tosiaan on eri tavalla.. ei voi muistaa kaikkea
![]() ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Eli ei tarvi akseleista tutkimuslaitoksen tai valmistajan lappua. Helpottaa kummasti elämää. Riittäneekö akseleista selvitys kun kaivelee Unimogin massat ym. Paperille?
Edit. Riittääkö omatekoinen yhtäläisyysselvitys?
__________________
RRC -87 Viimeksi muokannut JNaukki : 07.09.2021 15:12 |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Akselimassoista ja moottoritehoista sun esittämä luotettava selvitys riittää. Yhtäläisyysselvitys on suomennettu määräyksen alussa: Lainaus:
Lainaus:
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
No sieltähän se löytyi, pitäisi osata tarkemmin lukea noita. Kiitoksia paljon! Tähän tötteröön on tulossa 5x130 jako noihin akseleihin, ajatus laittaa esim. G mersun jarrulevyt.
__________________
RRC -87 |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Mitenkäs tuo homma menee tuon tehon suhteen? Kun orkkis akseleilla teho saa kasvaa sen 20% entäs sitten kun akselit on vaihdettu, päteekö sama 20% tehonlisäys?
__________________
RRC -87 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Rajat kiinni ja äkkiä!! | Lars | Society | 3 | 09.02.2016 19:31 |
Kylla ne kohta autoihinkin tarkat rajat... | Korpikumpu | Chit-Chat | 16 | 19.12.2009 20:38 |
LJ 70 rengasmuutoksen paperit | PikkuPeikko | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 06.02.2008 06:49 |
Onko pykälät lavan pituudesta muuttumassa? | _Metal_ | Tekniikka & Jutustelu | 25 | 09.07.2007 10:34 |