Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 20.08.2021, 06:18
Sumsar Sumsar ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 18.04.16
Sijainti: Kempele, Suomi
Viestit: 735
Perusasetus

Repullinen releitä ja johtoja hankittu. Ensimmäiset johdotkin ehdin vetämään. Ajattelin ensin vetä johdot flekteiltä ja antureilta yhteen paikaan, mihin tulee releet ja virrat. Sitten pääsee yrittämään niiden kytkentää. Releitä tulee (valitettavan) paljon, koska anturit eivät kestä flektien vaatimia virtoja. Tässä lista releistä kaikkien kauhisteltavaksi:
-kaksi relettä saa ohjauksen virtalukolta ja katkaisevat kaikki sähköt. Toinen konehuoneessa, toinen takakontissa.
-Yksi rele saa ohjauksen vesicoolerin lämpötila-anturista ja se ohjaa vesipumppua.
-Yksi rele saa ohjauksen vesicoolerin jäähdyttäjästä ja ohjaa pikkuflektiä. Tälle tulee myös pakko-ohjaus.
-Yksi rele saa ohjauksen moottorin veden lämpötilasta (35C) ja se kytkee pääflektin hiljaiselle nopeudelle.
-Kaksi vaihtorelettä saa ohjauksen moottorin veden lämpötilasta (65C), joka kytkee pääflektin täydelle teholle.

Eli 7 relettä
Tuo pääflektin PWM:n ohjaus on vähän hankala, koska sekä + että - pitää ohjata PWM:n kautta. Toisaalta, tässä ei ole älyä. Eli jos jokin lakkaa toimimasta, niin vian etsiminen ei ole hankalaa.
Hyvin suunniteltu on edelleen tekemättä


Viimeksi muokannut Sumsar : 23.08.2021 05:53
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 20.08.2021, 06:55
antti_boy antti_boy ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 22.05.07
Sijainti: Finland.
Viestit: 210
Perusasetus

Lainaus:
-Yksi rele saa ohjauksen vesicoolerin lämpötila-anturista ja se ohjaa vesipumppua
Eli pumppu ei pyöri ollenkaan ennen tiettyä lämpötilaa?
Tosin tuo lämpötilan mittaus on tuolla konehuoneessa olevassa intercoolerissa?
Siihen astihan vesi liikkuu vain painovoimaisesti?
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 20.08.2021, 08:50
Sumsar Sumsar ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 18.04.16
Sijainti: Kempele, Suomi
Viestit: 735
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja antti_boy Näytä viesti
Eli pumppu ei pyöri ollenkaan ennen tiettyä lämpötilaa?
Tosin tuo lämpötilan mittaus on tuolla konehuoneessa olevassa intercoolerissa?
Siihen astihan vesi liikkuu vain painovoimaisesti?
Jep. Anturi on konehuoneen coolerissa. Pumppu käynnistyy, kun cooleri saavuttaa 17 asteen lämpötilan. Kesällä pumppu on siis käytännössä aina päällä.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 06.09.2021, 06:22
Sumsar Sumsar ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 18.04.16
Sijainti: Kempele, Suomi
Viestit: 735
Perusasetus

Voi motivaation tappaja.
Harmittaa kuin hampaatonta oravaa kun kävyt jäätyi.
Eli rupesin asentamaan kardaaneita. Ei pitäisi olla mitään yllätyksiä. Mutta. Nostin kardaanit pystyyn seinänviereen viime syksynä. Ovat siinä olleet kaikessa rauhassa. Nähtävästi säilytysasennosta johtuen liuku on painunut sisään ja ruostunut tms pohjaan. Liuku ei tule ulos sitten millään. Voi vidu. Sama juttu molemmissa kardaaneissa. Pitännee rakentaa joku ulosvedin. Yhden kuormaliinan vedin jo poikki.

Tietääkö joku kertoa jonkun kikkakolmosen, jolla pohjaan juuttuneen kardaanin liu-un saa liikkeelle?
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 06.09.2021, 07:04
JasuT:n Avatar
JasuT JasuT ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 28.10.17
Sijainti: Korpilahti
Viestit: 596
Perusasetus

Onhan kardaanissa rasvanippa liukua varten? Siitä prässillä rasvaa, irrottaisiko..?

Jos ei ole, niin taitaa mennä joko kemialliseksi suostutteluksi, tai väkivallaksi... Joskus tosiaan osaa kyllä yllättää miten äkkiä ja miten kovaan osaa metalli toiseen tarttua vain veden avulla...
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 06.09.2021, 11:59
Sumsar Sumsar ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 18.04.16
Sijainti: Kempele, Suomi
Viestit: 735
Perusasetus

Ei se ollut kuin uskon puutetta. Rakensin ison ulosvetimen. Sopiva esijännitys ja sitten kuparivasaralla naputella kylkeen. Toinen irtosi hitaasti, toinen paukahtamalla. Liu-ut kärsi rasvan puutteesta. Ei varsinaisesti ruosteessa, mutta kuivannutta vasua tms mustaa mönjää…
Liu-un päässä on rasvanippa, mutta siinä on 5cm tilaa ennen liukua. Rasva oli väärässä paikassa. Pitää ruveta kerran kesässä käyttään kardaanit irti niin, että saa liukuihin rasvaa.

Ja itselle muistiin. Liu-un saa ulos painamalla vain riittävästä rasvaa prässillä sisään…
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 16.09.2021, 15:38
Sumsar Sumsar ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 18.04.16
Sijainti: Kempele, Suomi
Viestit: 735
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Sumsar Näytä viesti
Ei se ollut kuin uskon puutetta. Rakensin ison ulosvetimen. Sopiva esijännitys ja sitten kuparivasaralla naputella kylkeen. Toinen irtosi hitaasti, toinen paukahtamalla. Liu-ut kärsi rasvan puutteesta. Ei varsinaisesti ruosteessa, mutta kuivannutta vasua tms mustaa mönjää…
Liu-un päässä on rasvanippa, mutta siinä on 5cm tilaa ennen liukua. Rasva oli väärässä paikassa. Pitää ruveta kerran kesässä käyttään kardaanit irti niin, että saa liukuihin rasvaa.

Ja itselle muistiin. Liu-un saa ulos painamalla vain riittävästä rasvaa prässillä sisään…
Kardaanit edenneet hiukan. Kuluneet ristikot purettu ja uudet hankittu. Kasaamista vaille valmis 💩
Jakolaatikon nostamisen takia kardaanit jäi vähän lyhyeksi. Aluksi mietin speisereitä mutta päädyin jatkamaan kardaneja. 70/60mm sylinteriputki oli kooltaan riittävän sopivaa. Sisämitan pitää olla 62mm päästä noin 20mm matkalta, että menee sopivasti kauluksen päälle. Samalla kun on sorvissa niin ulkohalkaisijasta voi ottaa vähän pois.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Toyota Crawler (ToyWagen) kippo86 Maasturiprojektit 497 25.12.2015 21:20
Myydään Toyota HJ61 taka ja HDJ etu murikat+muuta toyota akseli ryönää... Maajussi O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 6 23.04.2013 08:57
Myydään Toyota corona MKII,Toyota FJ,Toyota crown virranjakaja Castrol O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 23.01.2013 21:48
Myydään / Vaihdetaan muutama ylimääräinen auto kaupan. toyota,toyota,renault ja taas toyota Jumppis O/M/V Ajoneuvot 1 29.06.2011 13:17
Myydään / Vaihdetaan Toyota Landcruiser HJ61 -88 (vaihto mahdollista Toyota 4Runneriin) Jooseppi O/M/V Ajoneuvot 0 11.03.2009 21:07


Sivu luotu: 06:24 (GMT +2).