Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Luoppis
............. 5W-40 on toki myös hyvää öljyä varsinkin jos meinaa starttailla yli -30C pakkasilla, mutta kustannusten puolesta en näe mitään hyötyä käyttää 5W öljyä 10W öljyn sijaan, kun toi 10W:kin on suodatettavissa vielä jossain -25C paikkeilla. Yläviskositeetin osalta toi 40 on tietty huomattavasti parempi jos meinaa kesä kuumalla vetää esim. kärryä tai ajaa paljon kaupungissa/ruuhkassa...........................
.
|
-25 pakkasessa 10w-30 öljy matelee öljyn imusihdistä hyvän imun voimasta, mutta ei kyllä suodatu öljynsuodattimessa; menee suodattimen paine-eroventtiilistä suodatin materiaalin ohi.
jos kylmäkäynnistyksiä pakkasissa, niin 5w alkuiset öljyt hintansa arvoisia, varsinkin turbokoneissa: kun kone sammutetaan, kaikki ylimääräinen öljy valuu tulikuumasta turbosta pois, ja jäljelle jäänyt jähmettyy pakkasessa, ja kun kone lähtee käyntiin, turbon siivet alkaa pyörimään heti, ja kun ei öljynpainetta, niin tuo akseli ei pyöri kunnolla voideltuna(keskitettynä).
Kokelkaa kotona pakastimessa, minkälaista jankkia eri öljyt on siinä normaalisti n. -19c pakkasessa.
pikapakastuksella saa monissa pakastimissa -30c .......