![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#11
|
|||
|
|||
![]() Korjaussarja? ja pelkästään "murikkaan"?Lainaus:
Lainaus:
Hessu888; Mitä tarkoitat noilla puuttuvilla """"ne arvokkaat tasauspyörästön osat mitkä on yleensä suomiautojen kilsoilla kans kulahtaneet"""""??? Minä en ole joutunut remppaamaan tasauspyörästöjä juurikaan, joskus "shimmannut" tasauspörästön hammasvälystä pienemmäksi, ja nuo laakerit maksoi marmorilla jotain suht järkevää, kun ei ole jäänyt mieleen. (Toki olen avannut/korjannut periä, jotka on "saaneet kipeää" esim. kun on ajettu ilman öljyjä, taikka kun mekaanisen tasauspyörästön lukko ei ole kunnolla kiinni, siis varoitusvalo vilkkuu.) HDJ-80 perät eroaa laakereiden suhteen riippuen siitä, onko perissä 100% kytkettävä lukko vai ei (alkuperäisissä suomiautoissa lähes aina on, tuontiautoissa vaihtelevasti) Yleensä nuo perämurikoiden korjaussarjat ovat nimenomaan noille "ilman 100% lukkoa oleville", takaperän kitkalukko ja kytkettävä 100% kitkalukon poskilaakeri on eri. Ja noissa perämurikan osissa, varsinkin laakereissa ja stefassa, on ihan järkyttäviä eroja; Jotkin kauppiaat myyvät laakereita, joiden nimelliskuormitettavuus on, varsinkin aksiaaliseen suuntaan, todella paljon pienempi, ja ei puhuta prosenteista, vai kymmenistä prosenteista. (Välityksiä ei yleensä vaihdeta laakeroinnissa... Minulla on yksi pari, siis etu- ja takaperän välitys, tuo manuaalin 3,7xxx väliksiä: oli 10v sitten takoitus vaihtaa tuohon omaan automaattilaatikolla olevaan henkilöautoon, nyt ei tarvetta, kun yli puolet jarrullinen kärry perässä.) Ja jos "peräremonttia" laajentaa "murikasta" pyörien napoihin, niin varsinkin etuperässä tulee valinnan vaikeus: esim. vetonivelen kannatuslaakeriksi pyörän napaan löytyy jo alkuperäisia Toyotan varaosanumeroilla paikalleen sopivia "pronssiheloja muutama, (ja rullalaakereitakin) En muista, mikä alkuperäinen varaosanumero oli halvin, mutta se taisi olla kytkettävällä nelivedolla oleva LJ-70 hela? Ja alkuperäinen HDJ-80 hela on noin tuplasti pitempi. Ja tarvike helat juttu sinänsä, taannoin tehtiin etuperäremppa kahden kaverin kanssa; kaikkiin 3 Hodariin vaihdettiin murikan laakerit, stefat, ja napoihin vetonivelet ja "napalukot", tiivistesarjat, tarvittavat laakerit... ja NUO vetonivelen "TARVIKE" pronssiholkit: Kaikki 3 hodaria "pääsi" Etunaparemonttiin, kun nuo tarvikehelat alkoi "lehteilemään", siis pinta lähti, vaikka nuo tarvikehelat oli hiottu huolellisesti välykselliseksi, ja rasvattu kunnolla. Kuukaudessa tuli romua noiden kuuden "pronssipuslan" lisäksi 2 vetoniveltä ja 2 vetoakselia (alkuperäisiä)..... Viimmeiset ns. tarvikepuslat; jos ei varaa marmoriin/alkuperäisiin, niin en vaihda ![]() Profiilissa kuvia noista heloista... |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 3 (0 jäsentä and 3 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
4Runnerin omistajat tänne | Daddy's Toy | Chit-Chat | 34 | 12.10.2022 09:51 |
Suzukin omistajat tänne | Suzukisj410K | Chit-Chat | 260 | 17.06.2015 12:01 |
Pehmolelukoiran omistajat tänne!!! | baxxter | Chit-Chat | 16 | 24.05.2013 20:27 |
Jeepin Omistajat Tänne | KössiKenguru | Chit-Chat | 114 | 03.10.2012 19:02 |
BULLTERRIERIN omistajat tänne! | Urbancityboy | Chit-Chat | 14 | 20.09.2009 18:30 |