Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 12.05.2021, 00:00
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Korjaussarja? ja pelkästään "murikkaan"?


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja veturi Näytä viesti
Kenen tekemiä perien korjaussarjoja olette käyttäneet HDJ80:ssa?
Alla olevat on 70/80 series vm91-97 (4.10:1 jne) mutta entä vm90, sopiiko vm91- siihen?

Man.vaihteisesssa taisi olla (!?) 3,6:1 välitys ja automaatissa jotain 4..
Pakettien hinnat vaihtelevat 1000-1200 dollaria.

Löysin www.hiredgunoffroad.com https://www.hiredgunoffroad.com/prod..._gear_and_axle

Sit tämä www.yotamasters.com https://www.yotamasters.com/shop/dif...r-package-kit/

Sekä tämä www.nitro-gear.com https://www.nitro-gear.com/Toyota-Ge...0-select-2.htm
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 Näytä viesti
Välitykset on tuolleen kuin Mika kirjoitti. Noista Veturin seteistä puuttuu ne arvokkaat tasauspyörästön osat mitkä on yleensä suomiautojen kilsoilla kans kulahtaneet.

Dodge3500 osti jostain koko uuden perämurikan. Mistäs se olikaan ja mitäs sellanen tällä hetkellä maksaa? Sen vaihtotyö on nopee homma verrattuna siihen, että teettää koko hoidon irto-osista.


Hessu888; Mitä tarkoitat noilla puuttuvilla """"ne arvokkaat tasauspyörästön osat mitkä on yleensä suomiautojen kilsoilla kans kulahtaneet"""""???



Minä en ole joutunut remppaamaan tasauspyörästöjä juurikaan, joskus "shimmannut" tasauspörästön hammasvälystä pienemmäksi, ja nuo laakerit maksoi marmorilla jotain suht järkevää, kun ei ole jäänyt mieleen.
(Toki olen avannut/korjannut periä, jotka on "saaneet kipeää" esim. kun on ajettu ilman öljyjä, taikka kun mekaanisen tasauspyörästön lukko ei ole kunnolla kiinni, siis varoitusvalo vilkkuu.)

HDJ-80 perät eroaa laakereiden suhteen riippuen siitä, onko perissä 100% kytkettävä lukko vai ei (alkuperäisissä suomiautoissa lähes aina on, tuontiautoissa vaihtelevasti)
Yleensä nuo perämurikoiden korjaussarjat ovat nimenomaan noille "ilman 100% lukkoa oleville", takaperän kitkalukko ja kytkettävä 100% kitkalukon poskilaakeri on eri.

Ja noissa perämurikan osissa, varsinkin laakereissa ja stefassa, on ihan järkyttäviä eroja; Jotkin kauppiaat myyvät laakereita, joiden nimelliskuormitettavuus on, varsinkin aksiaaliseen suuntaan, todella paljon pienempi, ja ei puhuta prosenteista, vai kymmenistä prosenteista.
(Välityksiä ei yleensä vaihdeta laakeroinnissa... Minulla on yksi pari, siis etu- ja takaperän välitys, tuo manuaalin 3,7xxx väliksiä: oli 10v sitten takoitus vaihtaa tuohon omaan automaattilaatikolla olevaan henkilöautoon, nyt ei tarvetta, kun yli puolet jarrullinen kärry perässä.)

Ja jos "peräremonttia" laajentaa "murikasta" pyörien napoihin, niin varsinkin etuperässä tulee valinnan vaikeus:
esim. vetonivelen kannatuslaakeriksi pyörän napaan löytyy jo alkuperäisia Toyotan varaosanumeroilla paikalleen sopivia "pronssiheloja muutama, (ja rullalaakereitakin)

En muista, mikä alkuperäinen varaosanumero oli halvin, mutta se taisi olla kytkettävällä nelivedolla oleva LJ-70 hela?
Ja alkuperäinen HDJ-80 hela on noin tuplasti pitempi.

Ja tarvike helat juttu sinänsä, taannoin tehtiin etuperäremppa kahden kaverin kanssa; kaikkiin 3 Hodariin vaihdettiin murikan laakerit, stefat, ja napoihin vetonivelet ja "napalukot", tiivistesarjat, tarvittavat laakerit... ja NUO vetonivelen "TARVIKE" pronssiholkit:

Kaikki 3 hodaria "pääsi" Etunaparemonttiin, kun nuo tarvikehelat alkoi "lehteilemään", siis pinta lähti, vaikka nuo tarvikehelat oli hiottu huolellisesti välykselliseksi, ja rasvattu kunnolla.

Kuukaudessa tuli romua noiden kuuden "pronssipuslan" lisäksi 2 vetoniveltä ja 2 vetoakselia (alkuperäisiä)..... Viimmeiset ns. tarvikepuslat; jos ei varaa marmoriin/alkuperäisiin, niin en vaihda

Profiilissa kuvia noista heloista...

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 12.05.2021, 18:18
JV73 JV73 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 06.11.05
Sijainti: Ulvila, Finland.
Viestit: 1.242
Perusasetus

Hessu tarkoittaa tasauspyörästön ristitappia ja pikku rattaita joista kuluu vetarin rihlat. Useita HDJ periä korjannut ja kaikkiin joutuu ratas srj:n vaihtamaan ja ristitapin.
__________________
WWW.RASKAS.FI
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 13.05.2021, 10:07
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.951
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JV73 Näytä viesti
Hessu tarkoittaa tasauspyörästön ristitappia ja pikku rattaita joista kuluu vetarin rihlat. Useita HDJ periä korjannut ja kaikkiin joutuu ratas srj:n vaihtamaan ja ristitapin.
Muistatko paljonko noi maksaa yhteensä? Joskus katoin ja oli kalliit vaikka ois ostanyt suoraan Dubain hinnoilla.

Sen takia aattelin että Veturille vois olla järkevämpi koko murikka varsinkin jos rempan joutuu teettämään. Koko murikassa tulee ainakin alkuperäisosassa sähkölukkokin mukaan, joten vanhat murikat ja sähkömoottorit myymällä saa jotain takasin päinkin.

Niitä murikoita löytyy eri osanumeroilla ja ne ei ole suoraan hodarin numeroita millä ulkomaiden sivustolla ovat niitä järkevän hintasia ostaneet.
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur

Viimeksi muokannut Hessu888 : 13.05.2021 10:12
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 13.05.2021, 16:44
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.951
Perusasetus

Osaisko joku sanoa, että mikä idea siinä ohjauksen pallonivelessä on, missä on se jousi sisällä ja mistä saa sieltä päädystä ruuvarilla säädettyä kireyttä kun ottaa eka sokan pois?

Vuoden vanha tarvikenivel lotas reilusti leimalla kun rynkyttivät välyksiä ja kiristelin sitä pari kierrosta tiukemalle ja rengasta heiluttamalla tuntu ettei ois väljää. Uusintanäytöllä tuntu taas että kone kun rynkytti että liikkuu reilusti.

Jos ostaisin toitsulta uuden nivelen, niin tulisko siinäkin liikettä tossa rynkytyksessä?
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 15.05.2021, 00:02
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

"Hessu888" tuota ei ole HDJ-80 .... Ja kummasta perästä pitää ------


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JV73 Näytä viesti
Hessu tarkoittaa tasauspyörästön ristitappia ja pikku rattaita joista kuluu vetarin rihlat. Useita HDJ periä korjannut ja kaikkiin joutuu ratas srj:n vaihtamaan ja ristitapin.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 Näytä viesti
Muistatko paljonko noi maksaa yhteensä? Joskus katoin ja oli kalliit vaikka ois ostanyt suoraan Dubain hinnoilla.

Sen takia aattelin että Veturille vois olla järkevämpi koko murikka varsinkin jos rempan joutuu teettämään. Koko murikassa tulee ainakin alkuperäisosassa sähkölukkokin mukaan, joten vanhat murikat ja sähkömoottorit myymällä saa jotain takasin päinkin.

Niitä murikoita löytyy eri osanumeroilla ja ne ei ole suoraan hodarin numeroita millä ulkomaiden sivustolla ovat niitä järkevän hintasia ostaneet.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 Näytä viesti
Osaisko joku sanoa, että mikä idea siinä ohjauksen pallonivelessä on, missä on se jousi sisällä ja mistä saa sieltä päädystä ruuvarilla säädettyä kireyttä kun ottaa eka sokan pois?

Vuoden vanha tarvikenivel lotas reilusti leimalla kun rynkyttivät välyksiä ja kiristelin sitä pari kierrosta tiukemalle ja rengasta heiluttamalla tuntu ettei ois väljää. Uusintanäytöllä tuntu taas että kone kun rynkytti että liikkuu reilusti.

Jos ostaisin toitsulta uuden nivelen, niin tulisko siinäkin liikettä tossa rynkytyksessä?
Onko tuo nivel Missä autossa? siis ei ainakaan hdj-80 Land cruiserissa.

Oliskohan uusin -80 luvun hilux?

Mutta alkuperäiseen asiaan:

Minä en ole koskaan joutunut/päässyt vaihtamaan hdj-80 tasauspyörästöjen hammaspyöriä/akseleita, toivottavasti joku opastaa minua, mikä pitää vaihtaa!

Kuinka kärsineitä "rikkinäisiä" nuo tasauspyörästön osat on?

Ja Jos nuo Dubain hinnat on "vielä" kallit, niin mistä saisi halvemmalla?

No, tuossa omassa hodarissa reilu 700 tkm, (ja suurin osa ammattikäyttöä, ja kärry perässä) eutu/takaperä on "neitseelline?" , siis tasauspyörästöihin ei ole tehty mitään, toki poskilaarit ja pinjonin laakerit on vaihdettu ja säädetty shimmeillä.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 15.05.2021, 17:44
HJ60:n Avatar
HJ60 HJ60 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 18.06.04
Sijainti: Rovaniemi, Finland.
Viestit: 2.344
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti

Minä en ole koskaan joutunut/päässyt vaihtamaan hdj-80 tasauspyörästöjen hammaspyöriä/akseleita, toivottavasti joku opastaa minua, mikä pitää vaihtaa!

Kuinka kärsineitä "rikkinäisiä" nuo tasauspyörästön osat on?
En osaa hodarin osalta sanoa, mutta aikanaan avasin HJ60:n täysin toimivan ja äänettömän takamurikan asentaakseni sinne Aussie Locker palalukon. Hammaspyöriä en sen ihmeemmin tutkinu, ku ne jäi pois käytöstä, mutta ristitapissa oli kolmen-neljän millin 😳 lovet pikkurattaiden vetopuolella. Uus pelkkä tappi/akseli maksoi marmorilla 26 euroa silloin, tosiaan HJ:n avoimeen murikkaan.

Mutta että akseli oli oikeasti "ihan loppu" mutta perä ei ajossa oireillu mitenkään.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 15.05.2021, 19:38
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.951
Perusasetus

Kiitokset Matti. Pzj75:ssä tää nivel. Muistelin et hodarissa kans sellanen. Purin ja kasasin uutena sen tarvikenivelen tuon ohjeen mukaan kun piti ottaa vanhasta nivelestä paremmin istuva kumi ja sokat. Omituista että oli vuoden päästä jo väljän olonen ja vaati kiristystä. Pitänee avata ja kattoa onko se enää edes ehjä sisältä....
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 15.05.2021, 00:28
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.078
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 Näytä viesti
Osaisko joku sanoa, että mikä idea siinä ohjauksen pallonivelessä on, missä on se jousi sisällä ja mistä saa sieltä päädystä ruuvarilla säädettyä kireyttä kun ottaa eka sokan pois?

Vuoden vanha tarvikenivel lotas reilusti leimalla kun rynkyttivät välyksiä ja kiristelin sitä pari kierrosta tiukemalle ja rengasta heiluttamalla tuntu ettei ois väljää. Uusintanäytöllä tuntu taas että kone kun rynkytti että liikkuu reilusti.

Jos ostaisin toitsulta uuden nivelen, niin tulisko siinäkin liikettä tossa rynkytyksessä?
Se nivel ei mun oppiman mukaan ole toimintavälyksessään uutena, alkuperäinenkään. Pitää kirrata liiat pois. Jousta vastenhan se kuuluu joustaa vähän, mut ei sitä ravistimella pitäisi juuri huomata. Säätöohje on kiinni asti ja kierros auki.

Toi nyt 60:n, mut sama ajatus.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	255C8293-A0B1-420F-81A6-6991BD40EE40.jpg‎
Views:	830
Size:	116,3 Kt
ID:	99219  
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
4Runnerin omistajat tänne Daddy's Toy Chit-Chat 34 12.10.2022 09:51
Suzukin omistajat tänne Suzukisj410K Chit-Chat 260 17.06.2015 12:01
Pehmolelukoiran omistajat tänne!!! baxxter Chit-Chat 16 24.05.2013 20:27
Jeepin Omistajat Tänne KössiKenguru Chit-Chat 114 03.10.2012 19:02
BULLTERRIERIN omistajat tänne! Urbancityboy Chit-Chat 14 20.09.2009 18:30


Sivu luotu: 21:40 (GMT +2).