![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Lainaus:
Pura korkeintaan 20-25 prosenttia täyden akun kapasiteetista ennen täyteen lataamista. Tässä on siis kyse järjestelmän mitoituksesta, eli että on riittävästi akkukapasiteettia kulutukseen nähden. Sopiva latausvirta on noin 10% akun ilmoitetusta kapasiteetista (C/10), eli esim. 300 Ah akustolle 30 A. Liian tömäkkä laturi vanhentaa akkua nopeammin. Jos ei ole automaattilaturia, niin akun napajännitteen nousua pitää valvoa aktiivisti, ettei akkua suotta "kiehuteta" ylijännitteellä. Liian tehokkaalla manuaalilaturilla akkua ei saa keittämättä täyteen varaustilaan. Varaamisen viimeinen vaihe pitäisi tehdä jänniterajoitetulla laturilla (kuten autossakin), jolloin latausvirta pienenee sitä mukaa, mitä täydemmäksi akku tulee.
__________________
Jukka |
#2
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#3
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Akun kypsyttyä laitoin tilalle toissa kesänä 4x75 Ah käynnistysakkuja rinnankytkennässä. Paneeliksi vaihtui myöhemmin 2x280 W. Nyt on virta riittänyt, eikä aggregaattia ole akun vuoksi käynnistetty sen jälkeen. On siellä se aggregaatti vielä varalla, koska ei virta kuitenkaan riitä, jos aurinko on koko mökkeilyviikon pilvessä. 3-4 vuorokautta, niin akkuja on purettu n. 20%, jos yhtään virtaa ei paneeleista saa.
__________________
Jukka |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Miten sähköasentajat yleensä suhtautuu jos asiakas haluaa itse asentaa rasiat ja pintavedot, ja sähköri käy vaan tarkistamassa ja kytkee keskukseen? Yhteen paikkaan laitoin tarjouspyynnön vaan eivät mitään vastanneet.
Onko suositella jotain kirjaa tai nettisivua mistä voisi lukea kuinka nuo asennukset tehdään oikein? Kuvittelis ettei pistorasian ja pintavedon laittamisessa ole mitään ihmeellistä, vaan mulla ei oo luulon perusteella tapana tehdä asioita. |
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Suomeksi sanottuna sinä olet pohjimmillaan vastuussa siitä että tekemäsi vedot ja kytkennät on oikein, mittauspöytäkirjan tehnyt vastaa siitä että mittausten perusteella homma on ok. Minä esim. tein käytännössä kaikki sähköt itse rivarin remontissa, piirsin käsin pohjakuvaan kaikki vedot rasioineen yms., ja mietin itse "lohkojen" ryhmitykset mitä minkäkin johdon perään tulee ja kuinka monen sulakeen/ johdonsuojaktaisijan taakse kytkennät tulee. Sen jälkeen hyväksytin/ piirrätin niiden pohjalta kuvat sähkösuunnittelijalla. Ei tullut oikeastaan mitään sanomista suunnittelijalta, eli taisi ne sitten oikein mennä. Pari isompaa ryhmää päädyttiin hajauttamaan erillisiksi koska tulevassa ryhmäkeskuksessa oli sen verran pelivaraa johdonsuojakataisijoiden määrässä. Suunnittelija piirsi keskuskuvan, sitä en olisi halunnut enkä edes osannut tehdä itse välttämättä asianmukaisesti. Lainaus:
Ja tietysti jos ei tiedä miten kytkennät tehdään rasioissa asianmukaisesti, niin jättää koko homman suosiolla ammattilaiselle. Meillä oli kämpässä tolkuton määrä malliesimerkkejä vuosien saatossa aivan päin seiniä tehdyistä kytkennöistä, joku siis ei todellakaan ollut tiennyt miten kuuluu tehdä. Osa niistä oli hengenvaarallisia kytkentöjä, osa selkeän palovaaran aiheuttavia ja muutama muuten vain täysin hutiloiden ja epäammattimaisesti tehtyjä. Sinällään noissa normaaleissa sähkövedoissa ei ole mitään ihmeellistä, kun vain tietää mitä kytketään, miten kytketään, millä tavalla johdot pätkitään/ kuoritaan rasioissa, miten johtovedot kannakoidaan ja tarvittaessa suojataan, ja niin edelleen. Jos teet itse vedot ja kytkennät rasioissa, niin osta ehdottomasti hyvät kuorinta- ja katkaisutyökalut, muistat laittaa kaikki tarvittavat vedonpoistot, kannakoinnit, kiinnitykset, suojaputket yms. Paskoilla vehkeillä käy etenkin kuoriessa äkkiä niin, että esim. MMJ:n suojakuoren poistossa tulee viiltäneeksi vaihe-, nolla- tai suojamaan eristeestäkin läpi, ja muita mukavuuksia. Oikeilla työkaluilla ja työtavoilla tätä ei tapahdu ja kytkennät on asialliset ja turvalliset.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#7
|
|||
|
|||
![]() Muutamaan vuoteen en ole tehnyt "käyttöönottotarkastuspöytäkirjaa"..Lainaus:
Viimmeksi kun teetin pöytäkirjan, niin silloin riitti se, että: - todettiin asennukset määräystenmukaisiksi. - mitattiin oikosulkuvirrat (jokaisesta ryhmästä, "nimmari" riitti siihen, että olin valinnut honoimman) -jokaisen vikavirtasuojakytkimen laukaisuaika Ja "hyvä" kysymys? (minä en tiedä) mitä pätevyysvaatimuksia on tänään normaalin okt / autotallin sähkösuunnittelijalle? -> kuten jo "Timo_L" totesi (Meillä oli kämpässä tolkuton määrä malliesimerkkejä---) |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Mökkinaapurilla ei ollut pistorasiat hyvällä mallilla ja ehdotin, että pyytää sähkömiestä laittamaan yhden voimavirtapistorasian ja samalla kaksi valovirtapistorasiaa. Maksoi jotain yli 500 euroa. En näe kauhean suureksi ongelmaksi tehdä kotona monia asioita itse, mutta tilanne voi muuttua jos myy kiinteistön. Yksi varteenotettava kompromissi on poistaa omatoimisesti huonoja asennuksia tai liian vanhoja. |
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#10
|
|||
|
|||
![]()
Liitteenä kuva jossa tollainen vanhahko työmaa sähkökeskus kiinteänä asennuksena. Vikana huomasin itsekkin vuosikausia tuota käyttäneenä autotallissa, että tohon kun kytkee minkä tahansa maadoitetun sähkolaitteen kiinni, niin sähkölaitteen runkoon vuotaa vaihetta joku x määrä. Samaten vaihekynä hehkuu tuon kotelon ympärillä. Mistään ei omasta mielestä näy olevan johdot rikki. Keltavihreät hehkuu kaikki niin kauan, kuin tuo katkaisija on päällä. Katkaisija pois päältä ei hehku kynä muuta kuin noissa vaihejohtimissa ennen katkaisijaa. Jos nyt ymmärrän yhtään oikein niin nolla ja maa ei tossa laatikossa kosketa toisiaan.
Lisää mielenkiintoa asiaan saa siten, että toi laatikko on toisen pienemmän kytkinkaapin perässä. Eli tota ennen on kaappi, jossa on katkaisija ja sulakkeet. Siinä boksissa on talolta tuleva kaapeli, josta lähtee sulakkeen kautta 3 vaihetta ja nolla tonne työmaaboksille. Ja siinä kovasti näyttää siltä, että nolla on yhdistetty kiskoon, joka maadoittaa pikkuboksin. Työmaaboksilta tuleva keltavihreä ei ole kytketty tossa pikkulaatikossa mihinkään. Eikä rungon vaiheistuminen koske tuota boksia, siinä hehkuu omasta mielestäni kynä vain vaihejohtimissa. Varmaan pitää hankkia ammattiapua, mutta jos joku osaa/haluaa vinkata, niin eikai sekään väärin ole ![]()
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä Viimeksi muokannut Luoppis : 09.05.2021 12:50 |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Työmaaboksilta tuleva keltavihreä tulee kytkeä pikkuboksin maadoituskiskoon.
__________________
Musta vyö romujen rassaamisesta... ![]() |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Niin minäkin olen käsittänyt. Mutta ei tuo KeVin nollaamattomuus varmaan itsessään aiheuta tuota työmaaboksin vaiheistumista? Vai onko nyt kyseessä joku elämää ihmeellisempi sähköilmiö käytettäessä maadoitetulla tulpalla varustettua sähkölaitetta maadoittamattomassa pistorasiassa.
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Kysy mitä vaan, vastataan ku jaksetaan 2020 | wikke | Chit-Chat | 575 | 11.01.2021 06:48 |
Kysy mitä vaan, vastataan ku jaksetaan 2019 | JiiPee | Chit-Chat | 566 | 01.01.2020 02:43 |
Kysy mitä vaan, vastataan ku jaksetaan 2015 | JiiPee | Chit-Chat | 1300 | 28.12.2015 18:45 |
Kysy mitä vaan, vastataan ku jaksetaan 2012 ! | SuurSyömäri | Chit-Chat | 1015 | 03.01.2013 18:46 |
Kysy mitä vaan, vastataan ku jaksetaan ! | SuurSyömäri | Chit-Chat | 2358 | 31.08.2012 20:55 |