Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 27.01.2021, 13:21
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.082
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Rengaskokoa saa nyt sitten näköjään kasvattaa 15% ja leveyttä 50% tai 105mm, suuremman arvon ollessa määräävä. Koskeeko tuossa kohtaa nyt sitten kaikkia autoja rekisteröintipäivästä riippumatta, vai vain 1.1.1998 ennen rekisteröityjä?
Koskee kaikkia. 1998 ja uudempien rakentelu hankaloituu, esim. akselien vaihto toisenlaisiin vaatii jatkossa aina poikkeusluvan.

Toisaalta oudon helpoksi vanhempien kohdalla, esim. 1998 vanhemman auton jousimuutoksia ei tarvitse edes muutoskatsastaa (kohta 2.5.2 10-kohta), voit pudottaa alustaa vaikka 20 cm kunhan maavara täyttyy tai korottaa 75 mm (G).

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 27.01.2021, 14:05
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.541
Perusasetus

Osaakos Matti tai joku muu tulkata tuota paino/teho laskentaa.

Eli otetaanko ajoneuvon omapaino rek otteesta vai vertaillaanko taas jotain mallisarjan sisältä tai punnitaanko juuri kyseistä muutettavaa ajoneuvoa. Onkohan tähän vielä mitään ohjetta / tulkintaa?

Tehot varmaan kelpaa valmistajan ilmoittamana arvona ja ikivanhoihin sitten kertoimia millä lukemat putoaa?

EDIT: siellähän on ohjetta kunhan ehtii vaan lukemaan...! :-)

"vertailuajoneuvon omamassan ja tehon suhde katsotaan tyyppihyväksynnän tiedoista tai yhtäläisyysselvityksestä. Muutetun ajoneuvon omamassa
tarkastetaan muutoskatsastuksen yhteydessä punnitsemalla ja muutetusta moottorista tulee esittää tehomittaustodistus; moottorin nettotehon katsotaan vastaavan
DIN-normin mukaista tehoa, 0,9-kertaista SAE netto -normin mukaista tehoa tai 0,7-
kertaista SAE brutto -normin mukaista tehoa. "

Tunnen itseni hieman hätäiseksi ja puusilmäksi.


.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate

”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso

Viimeksi muokannut veijon-esso : 27.01.2021 14:10
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 27.01.2021, 15:28
dmn dmn ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.08.12
Sijainti: Kaarina
Viestit: 137
Perusasetus

Jos nyt vielä kaiken kukkuraksi oikein ymmärsin, niin renkaan halkaisijan vaihdos katsotaan 2.5.1 "vähäiseksi muutokseksi, joka ei vaikuta liikenneturvallisuuteen eikä aiheuta muutoskatsastusvelvollisuutta", viitaten kohtaan 3.13.

Kohdassa 3.13 kerrotaan suurin sallittu halkaisijan muutos 15%, mutta muutoskatsastuksesta puhutaan vasta kun vanteen koko muuttuu yli tuuman tai renkaan leveys 40mm (tai 20%).
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 27.01.2021, 15:39
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.082
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja dmn Näytä viesti
Jos nyt vielä kaiken kukkuraksi oikein ymmärsin, niin renkaan halkaisijan vaihdos katsotaan 2.5.1 "vähäiseksi muutokseksi, joka ei vaikuta liikenneturvallisuuteen eikä aiheuta muutoskatsastusvelvollisuutta", viitaten kohtaan 3.13.

Kohdassa 3.13 kerrotaan suurin sallittu halkaisijan muutos 15%, mutta muutoskatsastuksesta puhutaan vasta kun vanteen koko muuttuu yli tuuman tai renkaan leveys 40mm (tai 20%).
Ei ole tällä hetkelläkään vaatimusta muutoskatsastukselle renkaan ulkohalkaisijan muutoksen vuoksi, jos vanteen halkaisija ei muutu tuumaa enempää tai leveys 30 mm:iä. Tuo 30 mm muuttuu tuohon 40 mm/20 %. Eli esim. jos alkuperäinen rengaskoko on 265/65R17 (esim. nykyhiluxin vakiokoko), saa alle laittaa vaikka 315/70R17 tai 35x12.50R17 ilman muutoskatsastusta! Vielä tällä hetkellä ei onnistu ilman poikkeuslupaa.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 27.01.2021, 16:22
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.778
Perusasetus

eipä mittään

Viimeksi muokannut Mika_T : 19.10.2021 22:06
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 27.01.2021, 18:22
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.082
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T Näytä viesti
Miten suhtaudutaan 2008 mallin M1 matkailuauton ajonaikaisten takaistuimien vaihtoon?
Saako kiinnityskiskot vaihtaa toisenlaisiksi?

Haluaisin vaihtaa omaan matkailuautoon kahden istuttavan takapenkin kahteen erilliseen "sinkkupenkkiin" Mutta kiskot joutuu samalla vaihtamaan.
Penkit/kiskot olisi samanlaisesta ja saman ikäisestä autosta irrotettu kaikkike kiinnikevahvikkeineen?
Helppoa siihen asti kun vyöt eivät ole istuimissa, C-tason selvitys (katsastajaan tyydyttävällä tavalla riittää). Sen jälkeen alkaa tarviimaan papereita.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 27.01.2021, 19:20
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.778
Perusasetus

eipä mittään

Viimeksi muokannut Mika_T : 19.10.2021 22:06
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 27.01.2021, 16:58
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.453
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Koskee kaikkia. 1998 ja uudempien rakentelu hankaloituu, esim. akselien vaihto toisenlaisiin vaatii jatkossa aina poikkeusluvan.
Onneksi omat akseliproggikset on aloitettu ennen tämän määräyksen voimaantuloa

Vanhat autot nousikin nyt sitten taas arvoon arvaamattomaan, ja uudempien (maasto)autojen rakentaminen vaikeutui ihan reilusti. Ei hyvä ihan tällaisenaan.. vanhempien autojen omistajille toki hyvä asia, mutta menee moni muutos kalliiksi, vaikeaksi tai mahdottomaksi uudemmissa autoissa.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 27.01.2021, 18:05
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.059
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Vanhat autot nousikin nyt sitten taas arvoon arvaamattomaan
Nousujohteistahan tuo ollut jo pidemmän aikaa...
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 27.01.2021, 21:34
Catrik:n Avatar
Catrik Catrik ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 22.07.13
Sijainti: Oulu
Viestit: 817
Perusasetus

Lainaus:
3.11.2Jousitus
....
Ajoneuvon kokonaiskorkeuden lisäys yhdessä mahdollisen korin korottamisen ja renkaiden muutoksen kanssa saa olla enintään 100 millimetriä, josta enintään puolet saadaan tehdä muulla tavalla kuin renkaiden kokoa suurentamalla, maastoajoneuvojen alaluokissa kuitenkin enintään 150 millimetriä, josta enintään puolet saadaan tehdä muulla kuin renkaiden kokoa suurentamalla. Korotus tulee tehdä symmetrisesti pituus-jasivuttaissuunnassa.
Onko tässä menty taaksepäin? Nythän saa korottaa 150mm vaikka pelkällä alustalla, ja jos ymmärsin oikein niin nyt maksimimorotus ilman renkaita on 75mm?
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 27.01.2021, 21:49
romunkerays romunkerays ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 18.06.15
Sijainti: Riihimäki
Viestit: 119
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Catrik Näytä viesti
Onko tässä menty taaksepäin? Nythän saa korottaa 150mm vaikka pelkällä alustalla, ja jos ymmärsin oikein niin nyt maksimimorotus ilman renkaita on 75mm?
muistin et ennen sai koria korottaa 75mm ja alustaa 75mm muuttuuko tuo ny sitten
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 27.01.2021, 21:52
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.082
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Catrik Näytä viesti
Onko tässä menty taaksepäin? Nythän saa korottaa 150mm vaikka pelkällä alustalla, ja jos ymmärsin oikein niin nyt maksimimorotus ilman renkaita on 75mm?
Joo, ennen/vielä nykyään saa nostaa 77 mm jousilla ja 77 mm koria/yhteensä kaikki 150 mm. Jatkossa 150 mm, josta puolet muulla kuin renkaista johtuvalla. Eli tässä mielessä ennen sai korottaa enemmän.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 27.01.2021, 22:33
romunkerays romunkerays ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 18.06.15
Sijainti: Riihimäki
Viestit: 119
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Joo, ennen/vielä nykyään saa nostaa 77 mm jousilla ja 77 mm koria/yhteensä kaikki 150 mm. Jatkossa 150 mm, josta puolet muulla kuin renkaista johtuvalla. Eli tässä mielessä ennen sai korottaa enemmän.
joutuneekohan tuos vielä poistaan 3" korotuspalat korin ja rungon välistä jahka tuon joskus saa konttorille ku on aikanaan virost tuotu
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 28.01.2021, 00:34
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.082
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja romunkerays Näytä viesti
joutuneekohan tuos vielä poistaan 3" korotuspalat korin ja rungon välistä jahka tuon joskus saa konttorille ku on aikanaan virost tuotu
Onhan sulla vielä melkein 3 vuotta aikaa tehdä vanhoilla säännöillä.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 27.01.2021, 22:42
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.453
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja romunkerays Näytä viesti
muistin et ennen sai koria korottaa 75mm ja alustaa 75mm muuttuuko tuo ny sitten
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Joo, ennen/vielä nykyään saa nostaa 77 mm jousilla ja 77 mm koria/yhteensä kaikki 150 mm. Jatkossa 150 mm, josta puolet muulla kuin renkaista johtuvalla. Eli tässä mielessä ennen sai korottaa enemmän.
Pitää vaan muistaa että aiemmissakin pykälissä kokonaiskorotus oli maksimissaan 150mm missä oli myös pyörien tuoma korotus mukana.

Rungollisissa autoissa vähän tilanteesta riippuen toki saattaa hävitä jonkin verran, jos esim. rengaskoko kasvoi aikanaan 77mm, niin siinä jäi rungollisessa autossa vielä 150mm-(77/2) = 111,5mm alustan ja korin korotukseen.
100mm kasvatuksellakin olisi jäänyt vielä 100mm korotusvaraa alusta + kori.
Uudessa laissa vastaavalla 77mm rengaskoon kasvatuksella auto nousee ~38mm, silti alustaa ja/ tai koria voi korottaa max. 75mm = max. 113mm.
100mm renkaiden kasvatus = 50mm + 75mm = 125mm kokonaisuudessaan.
Tarttisi olla orkkiksena STRO:n/ ERTRO:n mittojen mukaan metrinen rengas, niin sitten pääsisi samaan kokonaiskorotukseen kuin ennen


Itsekantavalla korilla olevassa autossa muutos ei sinällään ole kovin merkittävä, koska aiemmin max. korotus alustalle oli 77mm, ja renkaiden halkaisija 77mm/ 10% kokonaiskorotuksen ollessa max. 150mm - mikä ei käytännössä täyttynyt varmaan millään itsekantavalla korilla olevassa autossa
Nyt uudessa max. 75mm alustalla ( = 2mm vähemmän kuin ennen), mutta toisaalta renkailla halkaisijaan max.15% -> kokonaiskorotusta saa useimmiten käytännössä enemmän kuin vanhojen pykälien aikana.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 27.01.2021, 23:56
Mr_Peace Mr_Peace ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 05.03.08
Sijainti: Nastola
Viestit: 235
Perusasetus

Ymmärsinkös nyt oikein, eli muilla härpäkkeillä 75mm ja renkailla 75mm.

Eli tuo rengaskorotus onnistuisi 150mm isommat renkaat hommaamalla, koska renkaathan korottaa vain puolet halkaisijan lisäyksestä.
Ja koska rengasta saa suurentaa vain 15% verrokkirenkaasta, josta kai 150mm korotuskin lasketaan,
pitäisi alkuperäisen/verrokki renkaan olla 100cm (39") halkaisijaltaan, jotta tuon koko 75mm rengas korotuksen saisi käytettyä

edit. siellähän olikin tullut Timolta vastaavaa ihmettelyä.

Viimeksi muokannut Mr_Peace : 27.01.2021 23:58
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 28.01.2021, 19:08
kesis kesis ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 22.12.04
Sijainti: salo, Finland.
Viestit: 935
Perusasetus

Miten toteen näytetään että projekti on aloitettu jo ennen uusien sääntöjen voimaan astumista? Voiko samassa projektissa käyttää hyväkseen uusia ja vanhoja sääntöjä?
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 27.01.2021, 18:20
Macke Macke ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.12.18
Sijainti: Porvoo
Viestit: 197
Perusasetus

Mitenhän noi puskurit menee? Vanhoissa kieseissä vissiin niin kuin ennenkin, eli jos otat puskurit veks niin sheivaa kaikki terävä samalla pois.

Mutta tuo -98 tai tuoreampi, eli jos haluisin WJ:n keulille pajoittaa itse puskurin niin mites siihen suhtaudutaan? Mä ymmärsin, että sitä nyt ei sitten saisi vaihtaa mutta sitä saa muokata tarvittavan määrän mikäli siihen asennetaan ei muutoskatsastusta vaativa lisälaite.

Öh, olisko se nyt sitten niin että vinssin saa jotenkin puukottaa orkkis muovipuskuriin mutta koko puskuria ei saa vaihtaa?
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Rengas- ja moottorimuutoksien rajat muuttumassa! -MaTTi- Tekniikka & Jutustelu 839 19.11.2021 10:25
Rajat kiinni ja äkkiä!! Lars Society 3 09.02.2016 19:31
Gen2 pajeron moottorimuutosten leimaus Dectane Tekniikka & Jutustelu 7 03.01.2013 14:29
Kylla ne kohta autoihinkin tarkat rajat... Korpikumpu Chit-Chat 16 19.12.2009 20:38
Onko pykälät lavan pituudesta muuttumassa? _Metal_ Tekniikka & Jutustelu 25 09.07.2007 10:34


Sivu luotu: 08:53 (GMT +2).