![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Käytännössä tarvitset säädettävät tukivarret ja panhardit yli ~2" korotuksella - ja orkkistukivarsien käyttäminen 3.5" korotussarjassa ei ole hyvä idea miltään osin. Kyllä sillä eteenpäin pääsee vajavaisillakin osilla, mutta turha odottaa mitenkään miellyttävää ajokokemusta - se on ihan fakta. Juuri missään valmiissa korotussarjassa ei ole tarvittavia osia mitä sen homman tekemisessä oikeasti tarvitsee. Laatikon drop kittiä ei ole mitään järkeä eikä tarvetta käyttää ZJ:ssä, eikä sitä varsinaisesti tarvitse kyllä XJ:ssäkään, eli turhaakin tulee mukana.. ZJ:ssä jos on CV- tyyppinen etukardaani niin se täytyy vaihtaa ristikolliseen versioon korotetussa autossa, koska CV- mallisen niveleen ympätty liuku ei riitä alkuunkaan ja koko nivel hajoaa. Takakardaanin kanssa ei pitäisi tulla ongelmaa pituuden suhteen, yleensä riittää. Jos haluaa päästä paljon halvemmalla ja helpommalla, niin 2" korotus uusilla OME:n jousilla ja Bilsteinin 5100- sarjan iskareilla, ja rengaskoko sen mukaan mitä haluaa. Pikku korotuksellakin ZJ menee helvetin hyvin, ja välttyy lähes kaikilta 3"-> korotuksen vaatimilta muutoksilta. 2" korotukseen ei tartte oikeastaan kuin etukardaanin vaihdon jos on CV- mallinen, ja jääkiekot etuakselin jousilautasiin että rajoittaa tuuman verran sisäänjoustoa isompia renkaita ja pidempiä iskareita silmälläpitäen. Aina ei edes tartte niitä sisäänjouston rajoituksia, riippuen valitusta rengaskoosta ja minkä kokoisilla ja minkä ET:n vanteilla. Olen postannut nämä kuvat ehkä miljoona kertaa, kuvissa autossa on vielä alkuperäinen alusta & ohjaus paikallaan, erona 1.75" korotuspalat ja pidemmät iskarit, 32 x 11.50 renkaat. ![]() ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 26.01.2021 10:17 |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Kiitos tämä selvensi paljon
|
#3
|
||||
|
||||
![]() No huhhuh.....
Ompa Timon ZJ "venyvää" mallia....!
![]()
__________________
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti. ![]() Jeep Grand Cherokee 4L suora-6. vm-95. Oldsmobile 98 Luxury Sedan V8 425cid super rocket. vm-66 Honda CB 750 F2 Seven Fifty. vm-98 MYYTÄVÄNÄ: https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912 |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Kuten totesin, noissa kuvissa vielä kaikki tukivarret, panhardit ja ohjaus tehtaan alkuperäiset. Vain iskarit vaihdettu ja korotusblokit. Siksipä nämä on aika hyviä menemään, kun alusta joustaa melkolailla vakionakin hyvin. Rakennettuna sitten paremmin.
Ongelma etenkin tukivarsissa on se, että ne ei kestä osumia juuri yhtään. Eli jos meinaa ajaa metsässä niin tarvitsee vahvemmat. Isommilla korotuksilla taasen tarvitsee säädettävät jotta saa kulmat kohdalleen.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#5
|
||||
|
||||
![]() Taas se kyselee tyhmiä....Lainaus:
![]()
__________________
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti. ![]() Jeep Grand Cherokee 4L suora-6. vm-95. Oldsmobile 98 Luxury Sedan V8 425cid super rocket. vm-66 Honda CB 750 F2 Seven Fifty. vm-98 MYYTÄVÄNÄ: https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912 |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Nykyisellään 3" korotusta, kokonaan uusittu alustageometria (nelilinkkilaskurilla suunniteltu)/ tukivarsien kiinnityspisteet muutettu yms. Parempi ja mukavampi se on nyt ajaa kuin vakiona ja alustakin toimii korotettuna kuten pitää..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Juu ja niiden korvakkeet osaavat revetä irti akseleista ja korista jos niitä ei vahvista.
__________________
Jeep ISORY |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Osaako joku sanoa oikean momentin noille pulteille joilla pinionin hammasrataslautanen on kiinne tasauspyörässä etuperässä, ja varmaan suotavaa laittaa liima väliin?
Sama välitys säilyy mutta pitää lyhyt pinioniakseli laittaa niin varmaan kannattaa vaihtaa samalla uusi hammasrataslautanen ikään kun parina sen uuden pinionin kanssa? |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Lautaspyörä ja pinioni on oikeat nimet - ja ne vaihdetaan AINA parina. Lyhyestä pinionista päättelisin että kyseessä D30 akseli. Lautaspyörän pulttien kiristysmomentti on 95-122Nm, oman kokemuksen perusteella suosittelen satkun pintaan. Pulteista ja lautaspyörän kierteistä rasvat pois, ja sinisellä lukitteella - virrallisesti lukitetta ei tarvitse mutta noita on löystynyt ja sen seurauksena katkennut muut pultit osittain tai kokonaan.
Poskilaakereiden pukkien momentti 61Nm.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Onko antaa vinkkiä jollain mitkä olisi ns. riittävän hyvät alle 3" korotuksella?
|
#11
|
|||
|
|||
![]()
Nyt sitä oikeaa hammaskosketusta haetaan ja ensimmäistä kertaa niin siksipä kysyisin hiemankonkareiden neuvoa. Vissiinki taitaa vähän liian kärjellä olla kosketus nytten? Onko tuossa nyt koetettava kammeta pinionia ylemmäs simmeillä vai poskilaakereiden väliin laitettava ja survottava sivusuunnassa lautaspyörää lähemmäs pinionia ?
Viimeksi muokannut könpiä : 08.10.2021 19:02 |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Mistähän mahtaa saada hommattua tuollaisen viisarimallisen momenttiavaimen ton oikean preloadin tarkistulseen? Kun googlettelin ei löytynyt kuin yksilöitö mitkä oli 1-200nm. Veikkaan että tarvis olla joku vähän keveemmälle momenttialueelle tehty värkki, kun ei kai se preload vissii ole kuin 2-2.5nm uusilla laakereilla
Viimeksi muokannut könpiä : 12.10.2021 21:31 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 10 (0 jäsentä and 10 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään / Vaihdetaan Jeep Grand Cherokee 4.0 | Jeeep | O/M/V Ajoneuvot | 6 | 02.02.2012 21:06 |
M: JEEP GRAND CHEROKEE 5,2 -95 | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 08.03.2008 13:40 | |
Ostetaan jeep cherokee/grand cherokee vanteet | O/M/V Muut | 5 | 16.12.2005 21:50 | |
M: Jeep Grand Cherokee | O/M/V Muut | 1 | 01.11.2005 19:27 |