![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Kertokaas viisaat miten erottaa HJ61 laturista, että onko se mitä mallia. Räjäytyskuvien mukaan löytynyt 61:stä sekä 30A että 40A cold spec. Jälkimmäinen ollut varmaan kaikissa uutena Suomeen tuoduissa, mutta itellä tuontipeli, niin ei varmuutta kumpi se on. Noissa on mm. eri laakerit. Oisko jollain ylhäällä suomipelin laakerin tyyppiä? EDIT: Tää ratkes, 30A:ssa n. 50mm laakerin halk, 40A:ssa n. 60mm
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur Viimeksi muokannut Hessu888 : 20.01.2021 23:39 |
|
#2
|
|||
|
|||
|
Joskus vuosia sitten oli jossain keskustelua noista kaasuvivun jousista. Liekö joku väitti, että muun muassa Suomeen tuoduissa HJ-61:ssä olisi ollut kaksi jousta juuri sen takia, kun täällä ajetaan talvet paksut kengät jalassa. Mulla oli tosin vaan yksi jousi paikallaan ja auttoi kovasti jo sekin kun sain viriteltyä halvasta jousilajitelmasta kaksi jousta lisää sinne. Taisin jopa yrittää ostaa tojotan tiskiltä uutta jousta, mutta eioota tuli.
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä |
|
#3
|
|||
|
|||
|
HJ61:n pomppukaasua pystyy kahden jousen lisäksi hillitsemään kohtuullisen tehokkaasti mutta ennenkaikkea halvalla ja helpolla virityksellä kun laittaa yhden jousen päälle naftisti istuvan polttoaineletkun pätkän. Letkun pituutta muuttamalla sitten helppo säätää kitkaa. Ei ehkä hienoin viritys mutta yksinkertaisuudessaan toimiva kikka. Siinä originaalissa jousessakin taitaa joku samankaltainen muovikuori ajamassa samaa funktiota.
__________________
Ruoste on ystävä. |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Morjens. Mulla beejiissä hj60 tekniikka. Eilen sitten ilmeni ongelma ettei lähde tallista käyntiin, ei edes lupaa. No siitä sitten lähdin selvittämään tuleeko polttoainetta. 1 suuttimelta suihkuputki auki ja starttaamaan. Heikosti tulee. Vaihdoin nafta suodattimen. Ei vaikutusta. Siitä sitten lähdin veikkaamaan siirtopumppua. Purkasin pumpun pöydälle. Tulopuolen banjopultin sihdissä oli pieni kumiriekale. Mäntä tosi naarmunen sekä venttiilin lautasessa näkyi kulunut "rengas". Venttiilin jousta hieman kiristin ja kasasin koko pumpun uudelleen. Tämän jälkeen käsipumpulla ilmaisin ja lähti käyntiin. (Ennen purkaamista käsipumpulla ei saaanut kovaksi)
Tämähän nyt oli varmaan vaan elvytystä joten onko ideoita mistä uusi siirtopumppu vai käykö jonkun traktorin tms korvaavaksi?
__________________
Montenegro Offroad Club member #84 |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
|
|
#6
|
||||
|
||||
|
Kyllä se käsipumppu pumpatessa aavistuksen välistä naftaa tyrkkäsi... jostai topicista olin lukevinani että olisi harvinaista silti että vetäisi ilmaa käsipumpun välistä mutta tiiä tuota.Toki voisihan senkin varuiksi vaihtaa.
Nyt alkuun tilasin jonkunnäköisen korjaussarjan jossa takasiniskuventtiili ja jousi mukana. Sekä laitan ennen pumppua linjaan irtonaisen takasiniskuventtiilin ja karkean esisuodattimen.
__________________
Montenegro Offroad Club member #84 |
|
#7
|
|||
|
|||
Minä en laitas ylimääräistä takaiskuventtiiliä, ja karkeasuodatihan siellä jo on.Lainaus:
Toinen juttu, mikä kannattaa tarkistaa: toimiihan tuo edic järjestelmä oikein; siis ettei vaan jätä joskus sammutusta päälle? (yleensä jättää pakkosyötön päälle herkemmin, ja kun tekee satunnaisesti, niin joskus on voimaa reilusti, ja savuaa, kun pakkosyöttö päällä, ja kun ei, niin ei jaksa vetää niin hyvin) Ja tuohon käsipumppuun: Onhan sinulla ruuvattuna se pohjaan? Jos ei ole ruuvattuna pohjaan, niin vetää ilmaa, ja kerää paskaa pumppuun, joka puolestaan naarmii käsipumpun, ja mikä vielä vaarallisempaa, niin varsinainen pumpun mäntä/sylinteri naarmiintuu, jolloin dieseliä alkaa mennä moottoriöljyihin. Oletko tarkistanut, että pumpun imupuolella ei ole ilmavuotoa? Jos tankissa siivilä, siis ensimmäinen karkea suodatin, on likainen, niin oireilee yleensä tehonpuutteena, sama tilanne jos se vanttiruuvissa oleva 2. karkeasuodatin on pahasti likainen. Ja tuo pumppu toimii sitä huonommin, mitä enemmän imuvastusta, mitä tuo ylimääräinen takaiskuventtiili lisää... Ja noita venttiilejähän on jo kaksi estämässä takaisin vuotoa. Toki, jos uudenveroisessa kunnossa nuo pumput, niin käsipumppua ei tahdo saada ilmauksen jälkeen pinettua pohjaan/ruuvattua kiinni muuten kuin avaamalla ilmaproppu, ja laskemalla sieltä dieseliä konehuoneeseen. Kun minä ajelin hj:lla, niin dsl-suodattimen vaihdoin ilmaamatta: ajoin koneen lämpimäksi, ja vaihdoin suodattimen ja tyhjällä suodttimella käyntiin: jos/kun sammuu, niin 5-10 sekunni startteja 10 sekunnin välein, että alkoi käymään ilman starttia. Joskus joku parempi yksilö jäi ensimmäisell startilla käyntiin. Yhdella hj-60 tuo oli pakko tehdä, kun puuttui koko siirtopumppu, oli vaan täyteen juotettu kierre jäljellä (Nuo siirtopumput on ongelmia, kun tahtovat jäädä vuotamaan, ja syynä tosiaan se, että ajettu/uitettu pumppu auki- asennossa, jolloin vesi/paska pääsee ruostuttamaan/tuhoamaan käsipumpun) |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
| Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
| Näkymä | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Discovery topic | Heguli | Chit-Chat | 266 | 21.08.2025 08:39 |
| Huutonet Topic | psychobilly | Linkit | 15 | 03.03.2016 22:38 |
| Syntymäpäiväonnittelu -topic | Skorpioni | Chit-Chat | 116 | 02.03.2014 18:32 |
| Flippikeula topic | Repro | Tekniikka & Jutustelu | 14 | 03.12.2007 21:37 |