![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Ajoneston testausSain apuhenkilön kääntelemään virtoja päälle ja pois. Ensin irroitin sen vihreällä suojalla olevan solenoidin piuhan pois ettei sen napsahdus sotke kuuntelua stetoskoopilla. Lopputulema jotenkin hämmentävä. Pari eka kertaa kun käänsi virrat päälle, kuului pieni napsahdus, kolmannella ei kuulunut. Hetken tauon päästä uusi testaus ja sama lopputulema. Mitä tästä voi päätellä? Kyseessähän on ajonestolla varustettu sammutussolenoidi. Onkohan näitä ajonestomötiköitä kuinka hajoillut? Uudet on aika tyyriitä eikä taida vaihtokaan onnistua muuten kuin ottamalla pumppu irti koska se mötikkä on katkopulteilla kiinni ja niitäpä ei oikein pääse porailemaan kun pumppu on paikoillaan. No seuraava vaihe kunhan taas kerkeän on testailla polttoainepuolta, puhaltaa linjat auki ja sen sellaista.
__________________
__________________________________________________ __________________________________________________ ________ |
#2
|
|||
|
|||
![]() Olisko joku perinteinen dsl testi, vai testerillä? hyvä kysymys.Lainaus:
Lainaus:
Jos/ kun dieseliä tulee pumpun paluuputkesta tankkiin ilman erikoisempia kupla/-vaahtoa, niin sitten vois keskittyä hakemaan vikaa tuolta sähköpuolelta (Minä olen käynyt noiden pitkien starttien aikana haistelemassa pakoputkea, ei pitäs haista kovin paljoa diesel, jos syöttöpumppu ns ajonesto-tilassa) Ja kuten aikaisemmin kerroin, minulla ei kokemusta noista 2,8 mitsuista... siis yleisellä tasolla: Tuon Ajoneston Mohkulan Testaaminen: Minä miettisin 2 kertaa, ennen kuin tekisin jotain, sillä tuo noin 1999 vuosimallin ajonesto lienee jo ns. älykäs: Siis uskon, että noista johdoista "räpeltämällä" ilman kunnon testeriä, ja -ohjeita et saa ajonestoa pois, jos se on päällä. - Minä käyttäsin tuon reilu 20v vanhan Mitsun testerissä, ja nimenomaan k.o automalliin perehtyneeseen. |
#3
|
||||
|
||||
![]() Päivitystä pakkasten jälkeen
Testattua:
Poistopuolelta tulee polttoainetta startatessa. Tulopuolella ei ole ilmakuplia kun katsoo kirkkaalla letkulla. Polttoainepumpun voinee todeta toimivan. En huomannut erityistä käryä tulevan pakoputkesta.
__________________
__________________________________________________ __________________________________________________ ________ |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Pystytkö tarkistamaan pumpun ennakon? Oisko se lämpötilaan perustuva "automatiikka" voinut hajota?
|
#5
|
||||
|
||||
![]()
Varmaan kai saan tarkistettua, mutta on vierasta aluetta. Vaatii opiskelua.
Ensin kiinnostaisi, millä vikakoodinlukijalla tuosta saisi mahdolliset koodit pihalle? Varmistaisin sanooko ajonestosta häiriötä. OBD liitin on tuommoinen 16-napainen, onko se silloin OBD II?
__________________
__________________________________________________ __________________________________________________ ________ Viimeksi muokannut HiluxMan : 24.01.2021 13:21 |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Tuolla jotakin ohjetta:
https://www.pajeroforum.com.au/forum...ble-codes-list Haynesin kirjan mukaan pitäisi kytkeä pinnit 1 ja 4 yhteen mutta tuossa linkissä vähän eri tavalla. Sammutin solenoidin vastus on 8-10 ohmia. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
joo kiitos, tuolla jo seikkailin. Saan outoja koodeja jotka ei voi pitää paikkaansa, paitsi jos joku ECU on hajalla.
Ja joitakin ei edes löydy tuosta listasta. Yhdistin 1 ja 4 pinnit, jolloin ABS valo vilkutteli koodit 13, 14, 21, 22, 27, 33 ja 51. Mutta ei esim. 54 joka olisi Immobilizer system. Ja puolen tunnit akut irti ei nollannut niitä. Eikä lähtenyt käyntiin.
__________________
__________________________________________________ __________________________________________________ ________ Viimeksi muokannut HiluxMan : 24.01.2021 16:39 |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Jos esim. ajoitus on perseellään pahasti, niin pakoputkesta yleensä tulee dieselin hajua, kun startatessa moottoria se toimii ilmapumppuna, ja suihkut sumuttavat dieselin tehokkaasti ilmaan. Olitko testannut toisella avaimella? Onko sinulla kytkentäkaaviota, mistä näkee mitkä pinnit tulee virtalukon lukijan kelalle? (Oletan että mitsussa on myös toteutettu näin) Joskus jossain autossa oli alkuperäinen kauko-ohjattava keskuslukitus, ja se kytki/vapautti ajoneston: siis kun avaimen perän patteri loppui, avaimella sai ovet auki ja pystui starttaamaan, mutta ei lähtenyt käyntiin. Onko jälkikäteen asennettua varashälytintä tms? siis että hälyttimen ajoneston releen avautuva kosketin osisi asennettu esim. juurikin tuohon virtalukon anturin kelaan? |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
On kytkentäkaavio jossa näkyy se kela virtalukolla. Avain ei ohjaa keskuslukkoa. On vain erillinen kauko-ohjain jolla annetaan auki-kiinni käskyt purkille joka napsauttaa keskuslukkoa vastaavasti. Ei ole kytketty mihinkään muuhun järjestelmään. Itse solenoidi taitaa toimia, mutta ajonesto ei. Kuulostaa siltä, että se napsahtaa päälle ja saman tien pois. klik-klik. Kun pari kolme kertaa antaa ohjauksen, ei enää kuulu mitään. Sitten jonkun ajan päästä taas kokeillessa tekee saman. Aussit on vääntänyt sen solenoidin päällä olevan mutikan pois ja kytkeneet vain pistokkeesta virrat päällä 12 V antavan piuhan solenodille. Problem solved.
__________________
__________________________________________________ __________________________________________________ ________ |
#10
|
|||
|
|||
![]()
2.8 manuaali1998 kylmänä käynistyy hyvin mutta n. 1km ajonjälkeen käynnissä pysymis vaikeuksia jotka poistuu kun vähän lämpenee. Jos pääsee sammumaan joutuu startaan pitkään. mistä kannattais lähteä etsiin vikaa. Oire pahenee kun pakkanen kovenee
Viimeksi muokannut slipoveri : 06.02.2021 08:22 |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Noniin. Ahtomittari laitettu ja ahdot nousee kiihdyttäessä mutta tipahtaa 0.5 vaikka on kaasu pohjassa. Vissiin vaslkaa tuo egr laippa kun on hieman öljyinen kohta siinä. No takakardaanin ristikossa on millin sivuväljys, vaikee uskoo että se aiheuttaa tuon mahdottoman tärinän.
|
#12
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Viallinen katkaisin esti auton käynnistymisen. |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Tuli ostettua pumppu ja startti vikainen vm 2000 gen2 2,8 Pajero, joka sammunut maantienopeudesta, ja paikalle osunut pärnäsen korjaamo polttanut startin käyntiin sahatessaan.
Mikä noista pumpuista hajoaa ja meneekö tosiaan lennosta mitenkään etukäteen oireilematta? Nyt on uusi startti paikoillaan ja kirkkaat letkut suodattimelle ja paluu puolelle, mutta melko laiskasti nafta liikkuu. Onko takuuvarma pumppuvika? Pitää tankin päältä katsoa vielä missä kunnossa lähdöt on ja vikakoodeja yrittää saada esille. Sammutinsolenoidi/ajonesto mokkulalle tulee jännite. |
![]() |
Luokat |
pajero |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 2 (0 jäsentä and 2 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty mitsu pajero huoltoauto 5D PAJERO TURBO STW-L049GW-M-4X4/2700 | Hype | O/M/V Ajoneuvot | 3 | 16.04.2013 22:45 |
Pajero miehille kysymyksiä | Pauli_Antero | Tekniikka & Jutustelu | 19 | 05.11.2011 17:06 |
PAJERO V6 3.0 Aut.vm.1989 --> Kysymyksiä! | TOPPAHOUSU | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 31.07.2008 10:41 |
"Voiman tuntu'" Pajero gen2 vs. Pajero gen1 | Propulsion | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 22.04.2008 16:30 |
Pajero kysymyksiä | Juniori83 | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 28.09.2005 11:20 |