Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 21.11.2020, 08:44
uteiN_H uteiN_H ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 03.09.17
Sijainti: Oahu, Honolulu. USA
Viestit: 834
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
2012 vuosimalli ja 156000 kilsaa voi tuntua jossain tuollaisessa Opelissa.
Kaikista autoista tulee vanhetessaan Ooppeleita.....

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 21.11.2020, 18:12
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.015
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja uteiN_H Näytä viesti
Kaikista autoista tulee vanhetessaan Ooppeleita.....
Nyt on Jumpy sähköversiona:
https://www.citroen.fi/mallisto/citroen-e-jumpy/

Mulhan on Jumper enkä voi olla kovin ilahtunut sen sähkövarusteista, joskin ikääkin on.

1980-luvulla oli sähkövarusteet ihan ok, joskin turvatyyny on hyvä uudistus.

Noista kiinteistölle tulevista sähköistä ja niiden riittävyydestä, minun vaatimattomasta kodista mitattiin oikosulkuvirtaa 1300 ampeeria. Sukulaismiehelle on jonkin matkan päässä 2 kpl 63 ampeerin liittymiä pihapiirissä koska on enempi sähkön tarvetta. Mielestäni tämä ei ole akilleenkantapää ja jos jollain on surkeat sähköt, ei ehkä kannata ensimmäisenä hankkia jotain sähkörekkaa pihaan ;-)

Itsellä ainakin enempi jarruttaa vaikka tuo sähkö Jumpyn hinta jos Jumperin saa 1000 eurolla ja 2000 on jo hienoa valinnanvaraa...

Jos siitä sähkövekottimesta saa säädettyä millä teholla sitä lataa, niin vertailun vuoksi laitoin 1500 wattisen lämmittimen lämppärin letkuun, samalla teholla lataisi auttavasti.

Siinä olen samaa mieltä, ettei sähkövehkeilläkään välttämättä kovin eduliseksi tule kun ei se tule nykyisilläkään. Ehkä jatkossakin on eri hintaisia vaihtoehtoja.

Aikaisemmin on tullut tutkittua miten sähkö mihinkin tulee koska on tarvinut paineilmaa ja hiekkapuhaltamista. Sellaisissa kiinteistöissä, joissa on aneemisia johtoja, on tekniikka yleensä museokamaa, joissa uusimisen tarvetta. En pidä pelkästään huonona asiana jos kotimaassamme kehitetään infraa. Infran kehittämisessä tarvetta kun öljylämmityksistä luovutaan, laitetaan muuta tilalle.

Norjasta saisi käytännön kokemuksia mitä ongelmia on ollut ja mitkä on ratkaisut. En ole paljon mistään kuullut, etteikö uudessa tekniikassa kannattaisi olla melko ripeä käyttöönottaja ellei riskit ole täysin hallitsemattomat.

Viimeksi muokannut tekniikkamies : 21.11.2020 18:47
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 21.11.2020, 22:47
HJ60_Jussi HJ60_Jussi ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 05.01.06
Sijainti: Haukipudas
Viestit: 845
Perusasetus

Mitenkähän tuo 1300A on mitattu?

Hatustako sä vetelet noita virtajuttuja?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 21.11.2020, 23:48
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.015
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HJ60_Jussi Näytä viesti
Mitenkähän tuo 1300A on mitattu?

Hatustako sä vetelet noita virtajuttuja?
Mul on lomake, johon merkitty 1,3 kA, mittalaitteet Fluke TS150 ja Telaris Proinstall-100.

Päättelitkö jostain, että pitäs olla jotkut muut lukemat? Minusta lukema vaikuttaisi sikäli asialliselta jos haluaa isommat pääsulakkeet.

Ihan perssilmällä näyttäisi, että sähköauton lataus ei tule olemaan ongelma.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 22.11.2020, 09:06
HJ60_Jussi HJ60_Jussi ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 05.01.06
Sijainti: Haukipudas
Viestit: 845
Perusasetus

Näyttäs olevan jännite / resistanssi mittaus. Virtaahan tuossa ei mitata. Se lasketaan noista parametreista. Ilmeisesti tuo asennustesteri on aikamoinen laite kun osaa ajoittaa mittauksen nollakohtaan jolloin se ei pala siitä testistä. Vaatimus on huomattavan alempi kuin tuo ilmoittamasi 1300A lukema jolloin voisin olettaa sinun asuvan todella lähellä pudotusmuuntajaa.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 22.11.2020, 10:29
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.015
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HJ60_Jussi Näytä viesti
Näyttäs olevan jännite / resistanssi mittaus. Virtaahan tuossa ei mitata. Se lasketaan noista parametreista. Ilmeisesti tuo asennustesteri on aikamoinen laite kun osaa ajoittaa mittauksen nollakohtaan jolloin se ei pala siitä testistä. Vaatimus on huomattavan alempi kuin tuo ilmoittamasi 1300A lukema jolloin voisin olettaa sinun asuvan todella lähellä pudotusmuuntajaa.
Itsellä ei ole testeriä ja vaikka olisikin, niin voisi mielenkiintoa tulla enempi siitä jos tietäisi mikä useammassa kiinteistössä tilanne ja minkälaisia oli ongelmat.

Tosiaan muuttaessa mietin sitä mitä asioita voi kehittää ja kävin katsomassa aika kummallisia kiinteistöjä. Infratilanteeltaan surkeat oli toisaalta hyvin halpoja. Yhdessä vapaa-ajan asunnossa tolppaan tuli kolme vaihetta ja siitä lähti yhdellä vaiheella. Täällä ei ole kauhean pitkä matka muuntajaan ja aivan aneemista johdinta ei ole käytetty.

Toisaalta kerrostalossa, josta muutin meni ikkunasta katsottuna varsin lähellä kolme erilistä johdinta ilmassa.

Hiekkapuhallussyistä tullut tavaksi katsoa mistä sähkö tulee. Surkeaa johdinta on yleensä vain lyhyt matka. Ennen näkyi rakennuksissa niitä neliskulmaisia metallisia kolmivaihepistorasioita ja rinnastaisin niiden sähkön tarpeen sähköauton lataamiseen.

Sähkösopimus on tullut muutettua pörssisähköksi:
https://sahko.tk/

Jonkin verta optimoinut sähkön käyttöä halvimpaan aikaan. Yö tuntuisi järkevältä sähköauton lataukseen. Jos 6 halvan yötunnin aikana täydentäisi latausta 20 kilowattituntia, tulisi tuntia kohden joku 3333 w.

Kiinteistössä, jossa on ollut öljylämmitys, voi lisääntyneen sähkön tarpeen takia joutua päivittämään pääsulakekokoa.

Jostain syystä nyt ollaan enempi huolissaan sähköautojen vaatimasta kuormituksesta vaikka kuormitusta tulee myös öljylämmityksestä luopumalla.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 22.11.2020, 19:14
jli jli ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 23.09.19
Sijainti: Keski-Suomi
Viestit: 468
Perusasetus

Jeesus-kanavalta tuli ohjelma Israelista (yllättäen). Siinä oli tarinaa israelilaisesta firmasta, joka teki vaihtoakkuihin ja Renaultiin perustuvaa sähköautojärjestelmää. Konkurssihan siitä syntyi.

https://en.wikipedia.org/wiki/Better..._%28company%29
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 23.11.2020, 16:55
uteiN_H uteiN_H ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 03.09.17
Sijainti: Oahu, Honolulu. USA
Viestit: 834
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
Kiinteistössä, jossa on ollut öljylämmitys, voi lisääntyneen sähkön tarpeen takia joutua päivittämään pääsulakekokoa.

Jostain syystä nyt ollaan enempi huolissaan sähköautojen vaatimasta kuormituksesta vaikka kuormitusta tulee myös öljylämmityksestä luopumalla.
Optimaalisessa asemassa ovat omalla kiinteistöllä asuvat kaukolämpöverkossa roikkuvat. Eli lämpö tulee putkesta lämpimänä vetenä vaihtimeen.
Syöttökaapelit ylimitoitettuja vain "käyttösähköille" valaistus/pistorasiat ja talous/viihde-elektroniikka. Ja vielä parempi jos on vielä puulämmitteinen sauna.

Ainakin Vantaan Energialla sulakekoon kasvattaminen maksaa liittymähinnan erotuksen sulakekoon mukaan, ja loput listahintojen mukaan....
Ja alkaa ton jälkeen riittään sähköö myös harrastetiloihin isommillekin kolmivaihe värkeille. Kunhan tietää mitä asumukseen menee ja käytöt on oikea-aikaistettu.....

Että näin.

Muut erikseen, ja voi olla ongelmia.

Ja huonoimas asemas ne joilla terassl talvikäytettävät, sähköllä lämmitettävät pore/uima-altaat.....Yleensä jo noihin kaikilla herkuilla menee jo 3x25A.
Halpaa ku saippua.....

Ja noist sähkövärkeistä.....Lataus-asemasta kannattaa tarjoilla vähintään hybridille 11kw ja täys sähköisille 22kw, niin lataus on edes hehtaarilla.....Ja tonkin voi ajastaa.
Ja maksaa ihan saman.....nopeesti tai hitaasti. Vilkaisu auton omaan type2 latausjohtoon ketoo heti mitä rekkula voi ottaa sisäänsa. Kaikista löytyy sisäosat kahdesta pienest liittimest = Kytketty latausasemaan tieto puolin ja toisin, autolle ja pistukan lukitukselle. Isoimmist reist. Huonoimmist löytyy vain 1-vaihe+N+PE, keskiverroist 2-vaihetta+N+PE. Ja ehkä paremmista toi 3-vaihetta + muut.
Tarkastakaa tää tai ottakaa selvää mitä ootta hankkimas..... Hankinnan jälkeen on turha rytistellä jos on jo paskat housus.
Eikä kannata unohtaa sitä lämmitystolpan 16A suojattua pistorasiaakaan....Tarvii talvella.....
Silti noilla paskimmilla ei tee mitään jos täytyy vetää perävaunua..... varsinkaan sen kans mäkilähdös sähköllä.....
Hybrideis akkukoot varmaan ton 8,9-20kAh ja täys-sähköt varmaan 40-100kAh tai enemmän. Ja raealistiset toimita matkat sähköllä kaikkee 10km-500km.
Ja mitä kylmempää ulkona ja hytis niin sitä vähemmän.
Kiire ratkaisee kuinka nopeesti haluut saada akun täyteen päivälläkin. Silti kannattaa muistaa oikeet latausnormit rekkulaan akustonsuhteen.
Huonosti ladattuna akusto vanhenee nopeemmin.

BTW.
Oikeessa älyverkossa oikeilla värkeillä voi kotitaloudet myös ladata/hyödyntää sähkökulkineiden varasoitunutta energiaa yö-/päivä- tai tuulettomaan aikaan....
Siemens tekassu joskus vuonna miekka ja kivi ekan tollasen sovelluksen verkossa roikkuviin taloihin yhdellä asuinalueella Gyntherlandias....

Viimeksi muokannut uteiN_H : 23.11.2020 19:16
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Aurinkosähkö tietäjiä? SptV Chit-Chat 45 28.08.2018 14:22
kellojen siirron ihanuus 0ltzi Chit-Chat 46 07.07.2018 12:51
Ulkona huoltamisen ihanuus GeneralJ Tekniikka & Jutustelu 31 07.12.2015 00:11
Forum-keskustelun ihanuus petris This And That 1 11.03.2003 15:27


Sivu luotu: 16:07 (GMT +2).