Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 12.11.2020, 18:10
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.046
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jussi Heinonen Näytä viesti
Hyvät kitkat on oman kokemuksen mukaan ihan yhtä pätevät kuin nastatkin.
Jaah. Viime talvena tässä PK-seudulla taisi olla kolme aamua kun oikeasti nastoja tahi muita oikeita talvirenkaita tarvitsi, niin kyllä pikkasen vitutti että edessä paalulla oleva uudenkarhea nelikko kitkoilla ä-ä-änkyttää tai sirtyy korkeintaan sivusuunnassa muutamien senttien verran siinä missä itse olisi muutaman muunkin kanssa risteyksen ylittänyt vaikka takavedollakin jos nastat alla.

Silloin kun niitä nastoja kaipaa keli on päällä, niin melkeinpä eniten saa pelätä että joku ajaa perseeseen (miksiköhän ihmeessä ryssillä on muuten ihan tarralla tapana, siis varoituskolmiolla jossa E selällään takalasissa varoittaa että ajokissa on nastarenkaat?) tahi että joku "mullaonuudetkitkat" yrittää suditella kahden kaistan yli eteen.

Jarrutusmatkat kitka uskovaisilta usein unohtuu siinä missä kaartesiin tulokin. Monesti käy vain niin että kun jarruun koskeekin niin vauhti tuntuu kiihtyvän. Eikä fyysiikanlaikeihin auta mitkään aakkoset ajokin perseessä jos kitkaa kitkarenkaista huolimati vain ei yksinkertaisesti ole!

Mutakumeista "tilanteen mukaan ajelu" illuusiota voi pitää yllä jos siihen oikeasti uskoo. Monilla jumallaan/jumaliin uskovillakin on saattanut usko pettää kun sattuu ja tapahttuu eikä rukoukset toimikkaan.

Nuo BFG mutiaset legendaarisia paskasta pidosta muualla kun sulalla/pehmeällä. Ekat tunnetusti kulumattomat saippuapalat, KM2 parempi pito (oikesti jo huomattavasti) märälläkin asvaltilla, KM3 samaa tasoa. Mutta kumpainenkin sangen liukas jo sillä vain märällä asvaltillakin vaikka ei oikeasta "liukkauddesta" edes kyse.

Nyt alla N. 3000-3500km ajetut KM kolmoset käyttiksessä alla, ja ei tulisi mieleenkään lisutella niillä menemään kun oikeasti liukkat alkavat, saati enemmän ajetuilla joissa jo nappuloiden olat mukavan hurisemattomiksi kuluneet...

__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 12.11.2020, 18:27
Jussi Heinonen Jussi Heinonen ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 28.01.11
Sijainti: Salo
Viestit: 434
Perusasetus

Mä kirjoitinkin, että hyvät kitkat. Olin itsekin ennen sitä mieltä, ettei niillä mitään tee, mutta sitten kokeilin ja yllätyin.
__________________
Salon Seudun Offroad Ry
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 12.11.2020, 19:12
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.046
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jussi Heinonen Näytä viesti
Mä kirjoitinkin, että hyvät kitkat.
No ei luulisi että vaikka hinnat alkaen +80.000€ Quatroja ostavien henkilöiden budjetti loppuisi siihen että heidän täytyisi tyytyä LingLongPingDingPong® kitkoihin...
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 13.11.2020, 15:12
turakki turakki ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.11.03
Sijainti: Hämeenkyrö, Finland.
Viestit: 939
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja wikke Näytä viesti
No ei luulisi että vaikka hinnat alkaen +80.000€ Quatroja ostavien henkilöiden budjetti loppuisi siihen että heidän täytyisi tyytyä LingLongPingDingPong® kitkoihin...
Ei luulisikaan, mutta kummasti juuri noissa näkyy todella loppuunajettuja renkaita alla.

Meillä maalla mennään piikeillä. Sen verran on mäellä meidän viiden talon kylä. Itse kuvittelisin kitkoilla pärjääväni, mutta emännälle en uskalla sellaisia laittaa. Tämän syksy olen ratkaissut kahden auton yhtälöllä. Pajerossa on vielä mutikat, ja liukkaina päivinä olen ottanut mondeon hakkiksilla.

Viimeksi muokannut turakki : 13.11.2020 15:17
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 13.11.2020, 16:48
astalo astalo ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 20.02.12
Sijainti: Kajaani
Viestit: 417
Perusasetus

Nastoilla mennään. Yksi talvi tuli ajettua m+s renkailla. Kun ei tarvinnut ajaa kuin hirvimetsälle ja kauppaan. Metsästysreissut ajettiin pehmyessä lumessa ja kauppareissut hyvin hiekoitetuilla teillä. Viime talveksi nakkasin taas piikit alle kun piti ajella kauempana taajamastakin. Ja viime talvi oli kyllä nastarengastalvi täällä Kainuun korkeudella, kun juuri muuta keliä ei ollutkaan kuin sitä jääkaljamaa.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 13.11.2020, 11:52
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja wikke Näytä viesti
Jaah. Viime talvena tässä PK-seudulla taisi olla kolme aamua kun oikeasti nastoja tahi muita oikeita talvirenkaita tarvitsi, niin kyllä pikkasen vitutti että edessä paalulla oleva uudenkarhea nelikko kitkoilla ä-ä-änkyttää tai sirtyy korkeintaan sivusuunnassa muutamien senttien verran siinä missä itse olisi muutaman muunkin kanssa risteyksen ylittänyt vaikka takavedollakin jos nastat alla.
Mistä tuollaisen sään pk-seudulla viime talvena löysit? Suolaa viskotaan niin paljon tielle, että voit ajaa kesärenkaillakin siellä. Sadesäällä taas nastat on paskimmat mahdolliset renkaat mitä voit löytää. Ja käytännössä viime talvi oli kokonaan sadekeliä. Itse en ole kyllä ikinä kaivannut nastoja alle missään tilanteessa. Tuolla viskataan jo nyt suolaa tielle vaikka lämpötila on +10. En tie mitä ihmettä se hyödyttää?

Ja mitä tulee noihin 80ke maksaviin quattro autoilijoihin niin mitä tuolla liikkeissä on katsellut niin siellä auton alla on hyvin usein juurikin jotain linglong fongtong renkaita Kesä ja talvirenkaita.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 13.11.2020, 12:44
AVRO:n Avatar
AVRO AVRO ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.08.03
Sijainti: Mäntsälä
Viestit: 3.564
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O Näytä viesti
Ja mitä tulee noihin 80ke maksaviin quattro autoilijoihin niin mitä tuolla liikkeissä on katsellut niin siellä auton alla on hyvin usein juurikin jotain linglong fongtong renkaita Kesä ja talvirenkaita.
Tätä tuo meidän paikallinen rengasukkokin päivittelee, on joku kallis merkki/malli autona mutta varallisuus loppuu kun on ostettava uus kierros niitä kuminauharenkaita. Halvin mahdollinen löydyttävä, ja sitten kun ei uutena löydy riittävän halpaa niin ostetaan naapurin melkein loppuun ajetut +10v kumit ja tullaan niiden kanssa leuhkana että katoppa ku löyty sittenkin halvemmat.

Kauppiaat toki laittelee halvimmat mahdolliset vaihdokkeihin ettei mene tappio miinukselle, pl. jotkut arvonsa tuntevat kauppiaat.
__________________
Range Rover P38A, bi-fuel. Bensa/CNG.
RRC 3,9SE -90. Valkoinen.
Jaguar S-Type 3.0 Sport -01, RHD, Lontoossa
Rover P6 3500efi -72, "pikkuauto"
Jaguar XJ-S V12, series II -89, "kisu"
Range Rover P38A -95, purkuraato
Volvo C303, muutti pois.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 13.11.2020, 13:39
jli jli ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 23.09.19
Sijainti: Keski-Suomi
Viestit: 468
Perusasetus

Parissa autossa on ollut pelkät hyvälaatuiset testivoittajakitkat, nykyisessä taas nastat. Talvessa oli keskimäärin 5-10 päivää jolloin tuli kirottua kitkat alimpaan helvettiin, mutta kyllä niillä sentään ilman peltivaurioita selvisi, kun ennakoiden ajoi.

Muutama kerta tuli tilanne, ettei kitkoilla yksinkertaisesti päässyt, vaikka osaan ajaa enkä jää kadulle kiinni niin kuin amerikkalaiset. Kyseessä oli Jyväskylän kaupunki, jonka alueelle on muutama melko paha ylämäkiristeys, mökkiliittymä ja pysäköintitalo, joissa meno tyssää pahimmilla keleillä. Jos jyrkkiä, pysähdyksen vaativia mäkiä ei seudulla ole, silloin varmaan selviää parilla kolmella pahalla päivällä (polanteinen märkä jää).
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 13.11.2020, 19:12
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.046
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O Näytä viesti
Mistä tuollaisen sään pk-seudulla viime talvena löysit?
Tuossa kysäisin tänään aiheesta kollegalta, ja hänkin muisti minun kirjanneen pöytäkalenteriin ne aamut kuin nastoille oli käyttöä viime talvena, ja näitä oli sen hurjat kolme. Kuten mainitsin. Voisin kertoa sinulle päivämäärätkin minä matkalla Vantaalta Helsingin ytimeen olivat aamulla 0400 pikkutiet aika saatanan luistinrataa, mutta muutin työpaikan toimistoa tuossa kuukasi sitten (tämän voi vahvistaa pari palstalaistammekin jotka samassa työpaikassa) niin sekin pöytäkalenteri lensi kierrätykseen. Kävin kyllä penkomassa/etsimässä ihan vain sinua varten todetakseni että paperinkierrätys on niitä harvoja mitkä toimii...

Yksi noista viime talven liukkaista aamuista jäi sangen mieleen tuon Audi lisuttelian lisäksi että pihalle vedelleitä oli enemmänkin matkan varrella, ja ilta plöröt rääkyivät ulosajoista sekä peräänajoista/ketjukolareista sisääntuloväylillä. Edellisenä iltana satoi vuoroin räntää ja alijäähtynyttä, yöllä jatkui ja pakasti sekä kaiken kruunasi aamun 0° jolloin satoi silkkaa vettä.

Voihan olla että sinä et ennen kaiken suolaamista ja siloittamista ole edes hereillä, tahi saati liikenteessä lain, tai jos niin vain pääväylillä jossa tokikin suolausta riittää...

Mikäli ajat pääteitä maakunnissa, jotka sulana ja yltiö suolattuna, niin eihän palstatovereitamme saata yhtään vituttaa luistella 3 tahi 4 numeroisilla teillä joita ei silloin sianpierun aikaan edes aurattu, mikäli lunta tullut. Pitäisi kyetä ajattelemaan pikkaisen sen oman pikku kuplansa, ja sen rytmin ulkopuolisesti aikaikkuna huomioiden...



Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja wikke Näytä viesti
edessä paalulla oleva uudenkarhea
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja turakki Näytä viesti
kummasti juuri noissa näkyy todella loppuunajettuja renkaita alla.
Upo-uusissa! Noh, niin kait sitten...
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 13.11.2020, 22:18
iroc iroc ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 20.02.05
Sijainti: H:ki, .
Viestit: 492
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja wikke Näytä viesti
Tuossa kysäisin tänään aiheesta kollegalta, ja hänkin muisti minun kirjanneen pöytäkalenteriin ne aamut kuin nastoille oli käyttöä viime talvena, ja näitä oli sen hurjat kolme. Kuten mainitsin. Voisin kertoa sinulle päivämäärätkin minä matkalla Vantaalta Helsingin ytimeen olivat aamulla 0400 pikkutiet aika saatanan luistinrataa, mutta muutin työpaikan toimistoa tuossa kuukasi sitten (tämän voi vahvistaa pari palstalaistammekin jotka samassa työpaikassa) niin sekin pöytäkalenteri lensi kierrätykseen. Kävin kyllä penkomassa/etsimässä ihan vain sinua varten todetakseni että paperinkierrätys on niitä harvoja mitkä toimii...

Yksi noista viime talven liukkaista aamuista jäi sangen mieleen tuon Audi lisuttelian lisäksi että pihalle vedelleitä oli enemmänkin matkan varrella, ja ilta plöröt rääkyivät ulosajoista sekä peräänajoista/ketjukolareista sisääntuloväylillä. Edellisenä iltana satoi vuoroin räntää ja alijäähtynyttä, yöllä jatkui ja pakasti sekä kaiken kruunasi aamun 0° jolloin satoi silkkaa vettä.

Voihan olla että sinä et ennen kaiken suolaamista ja siloittamista ole edes hereillä, tahi saati liikenteessä lain, tai jos niin vain pääväylillä jossa tokikin suolausta riittää...

Mikäli ajat pääteitä maakunnissa, jotka sulana ja yltiö suolattuna, niin eihän palstatovereitamme saata yhtään vituttaa luistella 3 tahi 4 numeroisilla teillä joita ei silloin sianpierun aikaan edes aurattu, mikäli lunta tullut. Pitäisi kyetä ajattelemaan pikkaisen sen oman pikku kuplansa, ja sen rytmin ulkopuolisesti aikaikkuna huomioiden...







Upo-uusissa! Noh, niin kait sitten...
Viime talven ajoin työmatka-ajot moottoripyörallä ja kyykky pyörällä ilman nastarenkaita. Kolmana päivänä autolla, kun piti pyörän huollot tehdä. Olen onneksi niin onnekas, että töihin voi mennä milloin vaan, eli ei ole pakko mennä aamulla seitsämäksi.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 14.11.2020, 18:47
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.046
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja iroc Näytä viesti
Viime talven ajoin työmatka-ajot moottoripyörallä ja kyykky pyörällä

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja iroc Näytä viesti
Kolmana päivänä autolla, kun piti pyörän huollot tehdä.
Jakomielisyys?
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 15.11.2020, 16:56
iroc iroc ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 20.02.05
Sijainti: H:ki, .
Viestit: 492
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja wikke Näytä viesti
Jakomielisyys?
Ja paha sellainen.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 16.11.2020, 08:51
turakki turakki ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.11.03
Sijainti: Hämeenkyrö, Finland.
Viestit: 939
Perusasetus

Upo-uusissa! Noh, niin kait sitten... [/QUOTE]

No joo, epätarkkuutta havainnoissa. Itse ostan omat täysi-ikäisinä. Mulle kaikki ekalla omistajalla olevat on uusia.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 18.11.2020, 22:14
Defemasiina Defemasiina ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.06.13
Sijainti: Kangasala, Suomi
Viestit: 73
Perusasetus

M+S:llä mennään ja kun lumi ja jää on niin nastat alle. Näin menty jo 40 v.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 19.11.2020, 11:14
Jeepp Jeepp ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 31.03.10
Sijainti: Suomi
Viestit: 506
Perusasetus

Nastat.. kumho kc16 ollu 2v.
Mutikoilla ja kitkoilla ajanu myös talvella
Täällä on paljon vesijäällä olevia teitä nii nasta on ehdoton, paljon tullu vedeltyjä autoja kun ovat luisunee pelkästää kaltevuuden ja tuulen takia jonku kanavan reunalle.
Mutikat menee lumisilla teillä hyvin ja pakkasella puree myös hyvin tampaatuneeseen lumeen..Kitka lipsuttaa vaa lumen alta liukkaaksi eikä kumi pure siihen, siis jos ajetaan metsäteitä ja isompia nousuja esimerkiksi.
Etelässä/kaupunki ajossa ymmärrän kitkat mutta oulun korkeudella ehdoton nastat.
Mutikoilla myös piti ajaa lumella/jäällä koko ajan nelivedolla (Hilux) nastoilla voi syöttää huoletta takavedolla.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 20.11.2020, 21:19
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.046
Perusasetus

"Tuleeko nyt rangaistus, jos ajelee vielä kesärenkailla? Näin poliisi vastaa".

”Keli edellyttää niitä nyt myös etelässä. Toki se on edellyttänyt paikallisesti jo aiemmin muualla Suomessa”, Kaikko sanoo.

"Jos talvirenkaat puuttuvat, asiaan puututaan Kaikon mukaan poliisin valvonnassa. Jos poliisi havaitsee, että joku ajelee nyt esimerkiksi Helsingin kaduilla kesärenkaissa, on sillä seuraamuksensa.

”Kyllä se on liikennevirhemaksun paikka”, Kaikko kertoo.".

"”Lähdemme siitä, ettei tämä voi olla enää epäselvää keillekään ajokortin haltijoille.”.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/t...192.1386427126

VMP.
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostetaan 33x10,5-15 nastarenkaat tai kitkat Woody O/M/V Renkaat ja vanteet 8 20.10.2013 07:14
Ostetaan 195 65-60 15 hyvät kesärenkaat-kitkat econoline4x4 O/M/V Renkaat ja vanteet 0 14.06.2011 21:17
Myydään 235 85 16 nastarenkaat 200 km ajettu 245 75 16 talvirenkaat hyvät 255 75 15 kitkat Rekisteröimätön O/M/V Renkaat ja vanteet 3 13.11.2009 20:23
Myydään 235 85 16 nastarenkaat 200 km ajettu 245 75 16 talvirenkaat hyvät 255 75 15 kitkat Rekisteröimätön O/M/V Renkaat ja vanteet 0 12.11.2009 17:01
Kitkat, nastat vai vanhat M+S-renkaat talveksi? Shuttle Tekniikka & Jutustelu 2 11.10.2004 15:26


Sivu luotu: 17:53 (GMT +2).