![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Viskon öljynvaihto tarvii jo vähän enempi erikoisosaamista, on suljettu systeemi ja tarkka oikeesta määrästä, vissiinkin jotain silikonipohjaista mönjää se öljy yleensä, taitaa olla jonkinlainen paine/alipaine siellä mötikässä...
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Juuri näin.. Youtubessa on videoita ainakin VW:n syncrojen viskojen öljyjen vaihdosta, jos visko ei enää toimi oikein.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Eilen tuota sitten tutkittiin. Tosiaan tuo on yhtä jöötiä se visco hässäkkä ja takaperä. Eli pelkkää viscoa ei voi vaihtaa vaan koko perä pitää vaihtaa.
Ensin kokeiltiin pyöritellä eturengasta. Lähti samantien myös takarengas pyörimään. Takaa kun pyöritti niin eturengas lähti heti pyöriin. Eli siellä on jonkin asteen lukko heti päällä. Yhtään mitään vaikutusta ollut kun painettiin 4wd lock nappia. Tai ainakaan tuossa siinä ei huomannut mitään vaikutusta. Auto käyntiin. Veto päälle. Jostain syystä kun keula pyörii niin se laittaa takana aina pyörimään kuskin puoleisen takarenkaan. Ellet erikseen jarruta sitä niin silloin apparin takarengas lähtee pyörimään. Mutta vapaasti mentäessä apparin takarengas ei koskaan pyörinyt tai edes yrittänyt lähteä pyörimään. Kääntyminen ei vaikuttanut ainakaan tuossa yhtään mihinkään. Mitään ylimääräisiä ääniä ei kuulu. Auto sammuksiin. Kokeillaan kardaania. Melkoinen välys siinä on ennenkuin keula tai perä ottaa kiinni. Kyllä sitä varmaan 1/5 kierrosta sai pyöräyttää ihan tyhjää. Keulasta kun vertaili renkaita keskenään niin mitään eroa ei huomattu. Mutta takana huomasi. Kuskin puoleisen renkaan kanssa ei ole minkäänlaista välystä. Se on ok. Mutta apparin puoleisen renkaan luona havaittiin aivan pieni välys kun rengasta liikutti edestakaisin. Ei oikein selvinnyt onko se välys siellä perässä vai vetarissa. Lisäksi havaittiin, että takaperä heiluu aika huolella välillä. Sieltä olikin yksi pusla aivan entinen. Pitää tilaa siihen kohtaan uusi pusla. Tosin tähän ongelmaan sillä ei varmaan ole mitään vaikutusta. Kardaani myös näytti melko tuoreelle. Tosin 2018 on kuitti missä se on uusittu. Näillä spekseillä veikkaisin nyt sen visco hässäkän olevan ongelma. Eli se pitää 100% lukkoa päällä. Ohjekirjan mukaan öljyt on tosiaan vaihdettu, mutta vaihdetaan ne nyt vielä kerran ja katsotaan mikä on tulos. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Tuli muuten nosturilla katsottua miten hyvin se joustaa.
Tässä normi tilanne. Ja tässä max.jousto edessä ja takana. Tuolla keulassa taitaa vakiona olla enemmän tilaa pyöränkaaressa? Koska näyttää siltä kuin keula joustaisi enemmän kuin perä. Mutta jo tuossa normi asennossa keulassa on enemmän ilmaa pyöränkaaren välissä. Tuo ois kyllä hieno korotella ![]() |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Tuollases vehkees tuskin mitään viskoa ole, taitaa olla joku citymaasturi haldex tyylinen jos siellä joku nappi nelivedolle on... ?? Onko siinä oikeen jakolaatikko vai pelkkä kulmavaihde.
Varmaan kannattaa se perän öljy ekaksi laittaa oikeanlaiseksi jos siellä on joku kytkin joka kytkee nelivedon |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Kävin vähän testailemassa miten tuo neliveto nyt toimii. Tuolla perin mutaisella reitillä sen suhteen ei ainakaan ollut mitään ongelmaa. Keula ja perä veti ihan ok. Lisäksi tyhjäkäynnillä kun menee niin se neliveto on päällä koko ajan. Ei tarvi odotella keulan sutimista. Hieman kaasua kun lisää niin esp aktivoituu ja jarruttaa sutivaa rengasta. Näin ollen ristiriipunta ei ole ongelma. Sillä 4wd lock nappulalla en huomannut olevan yhtään mitään vaikutusta. Muuta kuin merkkivalo syttyy.
Tällä viikolla huolto osien pitäisi saapua öljyjen kera. Testaillaan sitten onko niiden vaihdolla asiaan vaikutusta. Jos se ei auta niin pitää katsella jostain käytettyä takaperää. |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=140074 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Levyt takana? | RIPAX | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 09.02.2011 09:34 |
DIESEL tuo kummallinen voimaöljy... | Mikki | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 07.12.2009 12:24 |
100% lukko takana? | kädetön simola | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 25.09.2009 11:20 |
Isuzu Trooperin kummallinen neliveto-ongelma | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 20.03.2008 09:54 | |
lock right edessä ja takana | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 17.11.2007 21:21 |