Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 28.09.2020, 09:45
_Metal_:n Avatar
_Metal_ _Metal_ ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Hausjärvi, Finland.
Viestit: 1.066
Perusasetus

Kiitos näistä!

Oman koneen remontit laajeni hieman.
Nyt tehtyä: jarrusylkyt, käsijarrunvaijeri, tasauspyörästönlukon vaijeri, led-työvalot,ohjaussylkyn päätysilmä, muutamia letkuja ohjaukseen, majakan fixaus, termari, etuakselin öljyt, vaihteistoöljyt+suodatin, lämppärinkennon letkut, raitisilmasuodatin, tankin ja siirtopumpunvälinen letku.

Osia odottaa: RT-päät (vanha oli niin väljä, että putosi läpi omiaan kun oli rengas ilmassa), jäähdytin. Kaikki muut kun tehty niin vielä moottoriöljyn vaihto ja pesuaineen läpiajo. Nämä tehdään nyt.

Nyt uskoisin että pitkään jatkuneet lämpöongelmat ovat historiaa vuotoja löytyi hytin alta lämppärin letkusta ja syyläristä. Vuodot ovat olleet niin pieniä ettei niitä ole onnistunut paikantamaan ennen kuin nyt kun on joka paikka pestynä. Myös jäähdytysjärjestelmää on tullut huuhdottua niin, että kaikki moska on tullut pihalle.

Myöhemmin tehtäväksi jää orbitroolin tiivisteiden vaihto ja olkalaakerit pitäisi varmaan kattoa jossain välissä. Muuten perus tappi jumppaa.

Lisäilen syylärin ja rt-päiden osanumerot jahka osat on oikeiksi todettu.


Viimeksi muokannut _Metal_ : 28.09.2020 13:21
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 11.10.2020, 17:11
James1987 James1987 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 18.10.18
Sijainti: Savonlinna
Viestit: 47
Perusasetus

Tervehdys! Olisin kiinnostunut mistä Käyttäjä _Metal_ löysi tasauspyörästön vaijerin? Tein omaan jamekseen pääsylinterien vaihdot nyt viikonlopun aikana ja tuli huomattua vaijerin olevan rispautunut ja muutenkin huonossa kunnossa. Itselläni kanssa lämpöongelmia jameksessa ja edellämainitut osien vaihdot tehty syyläriä ja vesipumpumppua lukuun ottamatta... Olen ohimennen etsinyt uutta syyläriä kirjan varaosa numeroilla tuloksetta joten innolla jään odottamaan tietoa mistä löysit sopivan syylärin ja varaosanumeron
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 11.10.2020, 18:18
James1987 James1987 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 18.10.18
Sijainti: Savonlinna
Viestit: 47
Perusasetus

James jarruremontti


Tuli tehtyä jamekseen nestejarrujen täydellinen remontti sisältäen jarrupääsylinterit, työsylinterit, jarrunestesäiliö sekä pääsylinterien ja jarrunestesäiliön välinen hydrauli letku jonka teetin liikkessä vanhaa mallina käyttäen.

Pääsylinterien vaihto onnistui ohjaamosta purkamalla lattian paneeli jonka jälkeen pääsi käsiksi järrupääsylintereihin. Ihan helppoa ei ollut jarrupääsylinterien vaihto, koska tilaa ei juuri ole ja kädessä toivoisi olevan tätä varten muutama nivel lisää. Uusia jarrupääsylintereitä joutui hiukan muokkaamaan ottamalla uusiin jarrupääsylintereihin vanhoista työtagot joissa kierteet olivat erikokoiset uusiin verrattuna. Alunperin tarkoitus oli laittaa korjaussarjat vanhoihin jarrupääsylintereihin, mutta toimitusaika IKH: oolla olisi ollut melkein 2kk joten aikaa ei ollut odotella niitä saapuvaksi.

Työsylinterien vaihdon onnistuin tekemään ilman pohjapanssarin alas laskulla joka täällä oli aijemmin vinkkinä annettu, tosin jouduin oikealtapuolelta irroittamaan takaa renkaan jossa valmet 865 avusti suuresti trukkipiikeillä takanostolaitteissa.

Uusien jarruosien ilmaus asennuksen jälkeen osottautui työlääksi operaatioksi kaikkien jarruosien ollessa kuivat jarrunesteestä. Yksin en onnistunut jarruja ilmaamaan paineilmakäyttöisella imuvaihtajalla jolla aijemmin olen yksin onnistunut autoista ilmaamaan jarrut remonttien yhteydessä. Jouduin pyytämään kaveria avuksi jarrujen ilmaukseen jossa melkein 7 desiä taisia kulua hukkaan nestettä ennenkuin kaikki ilma oli saatu pois usean ilmauskerran jälkeen.

Aijemmin lännen tehtaalta on saanut korjaussarjoja jarrujentyösylintereihin ja näitä korjaussarjoja kyselin myös IKH: oolta mutta niitä ei ole valikoimassa. Työsylintereiden varaosa numero oli täällä aijemmin mainittu...

Tässä jarrunestesäiliö jolla korvasin vanhan joka on valmetin osa: https://www.ikh.fi/fi/jarrunestesail...t-813140-t5001

Tässä jarrupääsylinterit jotka löytyivätkin valmetin varaosista eikä MF (Jotka myös vaativat muokkausta vanhoilla osilla. Liitämässäni kuvassa on jarrupääsylinterit jossa ylempi jo muokattuna ja alempi tehdas uutena sekä tehdas uuden alapuolella vanhasta pääsylinteristä työtanko jotka vaihdoin uusiin jarrupääsylintereihin vanhoista jarrupääsylintereistä): https://www.ikh.fi/fi/jarrun-paasyli...30294610-t5225
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	IMG_20201009_133223.jpg‎
Views:	125
Size:	153,3 Kt
ID:	97276   Click image for larger version

Name:	IMG_20201009_142218.jpg‎
Views:	138
Size:	217,1 Kt
ID:	97277   Click image for larger version

Name:	IMG_20201011_113638.jpg‎
Views:	146
Size:	405,1 Kt
ID:	97278  
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 11.10.2020, 19:14
James1987 James1987 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 18.10.18
Sijainti: Savonlinna
Viestit: 47
Perusasetus

Aijemmin tuli vaihdettua starttimoottori jamesiin joka löytyi IKH: oon valikoimasta :https://www.ikh.fi/fi/startti-mf-1860093m2-mf1322

Laitan tähän viellä laturin liittimen joka itsellä odottaa vaihtoa huonon kunnon vuoksi, joka olisin jameksen korjaushitsauksen yhteydessä suositeltavaa irroittaa laturista niinkuin myös kaapelit akusta samassa yhteydessä. https://www.ikh.fi/fi/liitinsarja-acr-st0025

Aijemmin tuli myös tehtyä jamekseen luiskakauha mekaanisella kallistuksella vanhasta metallilevystä joka löytyi omasta varastosta käyttämättä jääneenä. Valmista suunnitelmaa eikä mitoitusta ollut kauhasta vaan omasta päästä päätin mitat. Leveyttä tuli vain 900mm ja lähtökohta oli tehdä kauhasta sen verran kevyt että pintamaiden tasaus / pieni kaivuu onnistuu ilman tukijalkoja. Levyt leikkasin happi asetyleeni polttimella käsivaralta ja köyhänä harrastajana kokoon hitsaus oli tuttu prosessi 111 eli puikko hitsaus. Lisäainetta kului noin 12kg eikä kauha ollut valmis ihan päivässä eikä kahdessa... Ikävintä oli tehdä jamesin sovite harrastaja metallintyöstö välineilla, mielessä kävi monta kertaa vaihtaa jamesin kiinnike s40 kiinnikkeeseen jonka hyvänä puolena on kauhojen ja työvälineiden kiinnittäminen molemmin päin ehkä se kiinnike joskus vaihtuu viellä joku päivä.

Käsittääkseni kauhojen leikkeitäkin saa kohtuulliseen hintaa jos itsellä onnistuu kokoon hitsaus. Näin harrastajan näkökulmasta valmiit kauhatkin ilman sovitteita yllättävän hinnakkaita.

Kuvissa kauha viellä työn alla ja viimeistelemättä sekä maalaamatta. Töitäkin sillä jo ehditty tehdä, mutta jäänyt kuva ottamatta käytössä ja jamesin kaivuulaitteessa kiinni ollessa.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	IMG-20200927-WA0010.jpg‎
Views:	212
Size:	298,1 Kt
ID:	97279   Click image for larger version

Name:	IMG-20200927-WA0004.jpg‎
Views:	172
Size:	431,2 Kt
ID:	97280   Click image for larger version

Name:	IMG-20200927-WA0006.jpg‎
Views:	171
Size:	291,4 Kt
ID:	97281  
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 11.10.2020, 19:23
_Metal_:n Avatar
_Metal_ _Metal_ ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Hausjärvi, Finland.
Viestit: 1.066
Perusasetus

Syyläri oli tämä:https://www.ikh.fi/fi/jaahdytin-mf-885579m93-v8276
sopivuus tällä oli n.85%=kiinnityspultit heitti jonkun millin ja tuulitunnelia piti leikata yläreunasta pikkusen.

Lukon vaijerin teetin mittojen mukaan vaijerifirmassa (Erlatek Oy Hyvinkää, myös Raksihares Oy olisi tehnyt tuon)

RT-päät tuli Farmilaitteen kautta numeroilla 3475538M91 ja 3475543M91.

Ajanut en ole vielä syylärinvaihdon jälkeen kun hommat lisääntyi. Nyt työn alla pääpuomin alapääntappi puslineen. Nämä löytyi LännenTractorsilta kaikki hintaan 300€.
Samalla löytyi todella iso halkeama kaivuulaitteen nostosylinterin alakorvakon alapuolelta. Tästä laitan kuvia kun aloitan korjauksen.


Kuvassa toisenpuolen pusla saatu paikoilleen. Toinen vielä tekemättä.

Viimeksi muokannut _Metal_ : 13.10.2020 17:02
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 11.10.2020, 19:26
_Metal_:n Avatar
_Metal_ _Metal_ ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Hausjärvi, Finland.
Viestit: 1.066
Perusasetus

Itse luultavasti vaihdan tuon kauhankiinnikkeen muutaman vuoden sisään luultavasti S45 malliin. On tuo alkuperäinen sen verran väljä lonksuja.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 13.10.2020, 16:54
_Metal_:n Avatar
_Metal_ _Metal_ ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Hausjärvi, Finland.
Viestit: 1.066
Perusasetus

Tänään ratkeaman korjaus:


Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 13.10.2020, 22:29
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 714
Perusasetus

Hieno omavalmistekauha. Minkä paksuisilla puikoilla ja minkälaisella koneella hitsasit?

Nämä James parat näyttää ratkeilevan ihan mistä vaan. Runko/tankki hitsauksen lisäksi omassa koneessa on kulmakaivuulaitteen nivelten ympäristö harsittuu joka suunnasta kasaan. Kuvia vanhoissa viesteissä #65 ja #66.

Kun käyn seuraavan kerran koneen luona niin pitääkin tarkistaa nämä mahdolliset uudet paikat.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 14.10.2020, 10:43
_Metal_:n Avatar
_Metal_ _Metal_ ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Hausjärvi, Finland.
Viestit: 1.066
Perusasetus

Näissä lienee hieman ylimitoitetut voimat muuhun koneeseen nähden niin vanhemmiten alkaa nöyrtymään. Omassani ollut tietojen mukaan vielä vasara joskus 90-luvulla, joka kyllä väsyttää paikat.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 25.10.2020, 18:24
James1987 James1987 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 18.10.18
Sijainti: Savonlinna
Viestit: 47
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Säätäjä_setä Näytä viesti
Hieno omavalmistekauha. Minkä paksuisilla puikoilla ja minkälaisella koneella hitsasit?

Nämä James parat näyttää ratkeilevan ihan mistä vaan. Runko/tankki hitsauksen lisäksi omassa koneessa on kulmakaivuulaitteen nivelten ympäristö harsittuu joka suunnasta kasaan. Kuvia vanhoissa viesteissä #65 ja #66.

Kun käyn seuraavan kerran koneen luona niin pitääkin tarkistaa nämä mahdolliset uudet paikat.
Hitsasin kauhan 2,5 ja 3,2 esab 48 Ok puikoilla monipalko hitsauksena johtuen hitsauspuikkojen pienestä koosta. Hitsauspuikot löytyivät omasta varastosta avaamattomissa paketeissa ja kyseessä oli kauha joten en tähän projektiin kuivannut käyttämiäni hitsauspuikkoja. Kauhan levymateriaalin paksuudet oli 8,10 ja 12mm. Levyt olivat materiaaliltaan vanhaa Fe52 mikä on tänä päivänä s355 rakenneteräs. kauhan huulilevyksi tuli kulutusteräs jonka esilämmitin ennen hitsausta. Kauhan kallistukseen tuli vedettyä akselia paksuudeltaan 40mm ja ainesputkea jotka omassa sorvissa koneistin sopiviksi sekä ainesputkesta tein sovitteeseen ´´puolikuun´´ eli väljän jameksen lonksuja sovitteen.

Hitsauskone oli kemppi minarc evo 180 jossa oli lisävarusteena kaukosäädin. Hintaa tällä 600e plus 200e kaukosäädin.Puikko hitauskoneeseeni tulossa viellä pidemmät kaapelit jossain vaiheessa. Kaukosäädin on putken hitsausta sekä ohuille materiaaleille ja jos hitsauksen aikana on tarvetta muuttaa hitsausvirtaa puikon palaessa jota ei tarvinnut näin paksuilla levyn vahvuuksilla. Kyseisellä koneella olen hitsannut aggregaatin voimalla 2,5 neliön kaapelia välissä ollessa 40m. Laitan tästä kuvan... Kuvassa työkohteella hitsasin sillan kannen alla 2mm seinämällä päittäisliitoksina haponkestävää putkea sillan salaojituksen putkia yhtenäiseen viemäröintiin kevyenliikenteen väylän yläpuolella. Kyseisessä kohteessa käyttämäni hitsauspuikot olivat 2mm Elga 316 LP.

Omamielipide on hitsauskoneesta jolla myös teen töissä tarvittavat asennus/teräsrunko hitsaukset/erikoisemmat putkihitsaukset on se että alle
tämän kempin hinnan puikkohitsauskoneet kannattaa jättää kaupanhyllylle, koska niistä puuttuu hotstart ominaisuus ja valokaaren automaattinen dynamiikan säätö. kyseiselle koneelle saa myös tig hitsaus polttimen, mutta mielestäni tig hitsauskoneessa täytyy olla muutakin ominaisuuksi kuin lift tig.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	IMG-20191030-WA0000.jpg‎
Views:	351
Size:	147,5 Kt
ID:	97430   Click image for larger version

Name:	IMG-20190802-WA0005.jpg‎
Views:	318
Size:	245,0 Kt
ID:	97431  
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 5 (0 jäsentä and 5 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Kokemuksia kaivataan Suzuki grand vitarasta. GrapL Chit-Chat 2 28.04.2017 08:32
Aga tig neuvoja kaivataan. Pecos Tekniikka & Jutustelu 6 27.03.2007 18:28
Kokemuksia Super Swamper LTB:stä kaivataan okkiM Tekniikka & Jutustelu 16 07.08.2006 19:08
Vinkkejä / kokemuksia kaivataan ttimonen Tekniikka & Jutustelu 71 11.09.2005 10:15
Kokemuksia offimiehiltä kaivataan : PMR puhelimet! Hujane Tekniikka & Jutustelu 15 03.11.2004 20:03


Sivu luotu: 09:22 (GMT +2).