![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Lainaus:
Isommilla suuttimilla siis saanee kolme selkeää hyötyä: - Ruiskutusaika lyhenee, eli maksimiainemäärä saadaan palamaan tehokkaammin - Linjapaine ei nouse niin suureksi. En tiedä mistä tämän huomaa, mutta ainakin riski paineen alaisten osien vaurioitumiseen pienenee. - Pienempi linjapaine auttaa elementtien kääntymisessä kun säätötangon liike ei jäykisty. Tämä lienee se ongelma mistä oli maininta aiemmin. Eli jos elementit kääntää maksimiainemäärällä niin kohonnut linjapaine ja pidempi ruiskutusaika "jarruttaa" elementin kääntöä. Siis isolla ainemäärällä elementti jäykistyy + isolla ainemäärällä kierrosluku kasvaa -> elementti jäykkenee lisää josta seuraa isolle ainemäärälle jumiutunut säätötanko. Lopputuloksena moottori karkaa kunnes ilmansaanti estetään tai jotain hajoaa. Aivan satavarma en ole, mutta pumpun kaasuvipu vaikuttaisi kykenevän vetämään säätötangon ulos, eli vahvat palautusjouset tuohon kaasuvivulle olisi ainakin hyvä varmistus jos(/kun) pelkää tämmöistä skenaariota.
__________________
Ruoste on ystävä. Viimeksi muokannut Vilbo : 29.07.2020 09:55 |
#2
|
|||
|
|||
![]() Suuttimien reikäkoon kasvattaminen voi tuoda mukana myös ongelmia:Lainaus:
Ja epätasaista; ja varsinkin eri sylinterien kesken; toiset sylinterit kitkuaa/savuaa kylmänä, ja toiset polttaa hyvin, kun lämpöä on..... Tyhjäkäynti alkaa "heijata", samoin kuin -60 luvun linja-autoissa ![]() Ja tuo suihkutusajan lyheneminen isompireikäisillä suuttimilla: Tuo suihkutusajan lyheneminen johtuu (kait?) suurimmalta osaltaan suihkuputkien pienemmän paineen aiheuttamalta pienemmältä joustamiselta? En ole oikein perillä termistöstä, mutta eiko "linjapaine" ole noiden yhteispainedieseleiden suihkutuspaine; mistä sitä dieseliä lirautellaan sähköisillä "venttiileillä" keskimäärin n.3-6 kertaa puristustahdille? Noissa vanhemmissa, rivi- ja jakaja pumpuissa puhutaan suihkutuspaineesta? joka alimmillaan on suihkujen avautumispaine? Ja suurimmillaan useita satoja, jopa tuhansia kg/cm2, ja tilanne muuttuu pahimmillaan maksimipaineen suhteen 200 kg/cm2:sta kymmenkertaiseksi alta sekunnin? Mutta Peukku: Tuo 12h-t on aikalaisekseen hyvä kone, pelkästään ahtopainetta reilusti lisää (taisi olla reilu 1,5 kg/cm, pikkasen säädin tuota ahtopainekelloa) ja lisää syöttöä sen verran, että savutti sopivasti täydellä kaasulla.... Suihkutusennakkoa sen verran, että ei pahasti sattunut korvaan..... Hyvin jaksoi vetää jopa isompaa kärryä. Taannoin tuon "katumaasturin, A3 Audi Quatro 1.9 pumppusuutin dsl " ongelmia, heti (alta sekuntti?) kun ahtopaineet karkaa yli 3 kg, niin vikatilaan, ja silloin max 90 km/h... Ongelma löytyi kymmenien? testeri/tietokone tuntien jälkeen.... kun turbo oli ns. pöydällä. ![]() Ei ole vag normaalilla, eikä "huijaus"-ohjelmalla... |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Joo nyt taisi mennä termistö hieman sekaisin. Linjapaine tosiaankin tarkoittanee yhteispaineruiskutusjärjestelmässä käytettävä paine minkä polttoainepumppu suuttimille tarjoaa. Se noissa rivipumpuissa onkin tosiaan merkittävä ero että niissä annetaan suuttimille avautumispaine mutta suihkutuksen maksimipaineesta ei juurikaan puhuta. Sinänsä en huolestuisi siitä ajatuksesta että rivipumpulla tuo paine nousisi common rail paineiden tasolle, käsittääkseni suuttimien kärjet on samankaltaisia ainevahvuuksiltaan ja rei'iltään.
Isommat suutinkärjet (0.32 reiät) mitkä laitoin vakiopumpun jatkeeksi tuntui toimivan kyllä melko savuttomasti ja hyvin oli vetoja reilusti alle tyhjäkäyntikierroksien. Kuitenkin uskon että vakiokärjet olisi alakierroksilla ja tyhjäkäyntikierroksilla selkeästi paremmat. Nuo suutinkärjet on kuitenkin yksi niitä kompromissiasioita joilla voi painottaa savuttomuutta ja hyvää käyntiä alakierroksilla tai sitten maksimaalista suorituskykyä yläkierroksille. Tämä seikka korostunee nimenomaa rivipumpussa jossa suihkutuspaine on riippuvainen moottorin kierrosluvusta. Lainaus:
Noin niinkuin sivuhuomiona pitää mainita että eilen ehdin vaihtaa tuon viritetyn 10mm elementeillä olevan pumpun paikoilleen. Ja vaikka nyt on säädöt aivan mitä sattuu ja ilmeisesti ykkösen suutin pitää tehdä uusiksi, niin jäi sellainen vaikutelma että aivan eri maailma on vastassa kun ainemäärä ei tule rajoittavana tekijänä vastaan.
__________________
Ruoste on ystävä. Viimeksi muokannut Vilbo : 02.08.2020 06:51 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
2l2t 2.4d syöttöpumpun ym säätö | mikok | Tekniikka & Jutustelu | 90 | 21.11.2015 13:38 |
hiluxin syöttöpumpun säätö | ekaneliveto | Tekniikka & Jutustelu | 12 | 06.01.2015 19:06 |
syöttöpumpun ajoitus 12HT | HJ-61 | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 26.05.2010 10:14 |
LJ:n syöttöpumpun säätö | kihi | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 12.12.2009 11:11 |
syöttöpumpun säätö BJ...s | turpolaattori | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 11.05.2007 20:53 |