Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 01.07.2020, 18:49
jmk jmk ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 08.11.15
Sijainti: Miehikkälä
Viestit: 1.453
Perusasetus

Paljonkohan tuosta Hj.n akselista sais painoa pois jos käyttäis vaan navat ja suora putki väliin? Vastaako tarkoitustaan tosin vartti pitäis kääntää joka tapauksessa sais maavaraa vähän lisää. Ja tuo 6x140 jako ei vaan käy Toyota jaon vanteille ainakaan mun tapauksessa kun on aluvanteet 2kpl ylimääräisenä. Ja kärri on tulossa Hj.n perään terveisien ajoon rahti kärrit on erikseen...

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 01.07.2020, 19:39
Catrik:n Avatar
Catrik Catrik ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 22.07.13
Sijainti: Oulu
Viestit: 817
Perusasetus

Miksi biltema myisi napoja jollain erittäin harvinaisella pulttijaolla? Ettei siellä ois tuotekuvauksia kirjoittanut henkilö mennyt omin päin pyöristelemään 139,7mm/5.5" => 140mm.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 01.07.2020, 20:04
jmk jmk ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 08.11.15
Sijainti: Miehikkälä
Viestit: 1.453
Perusasetus

Sen verran kokemusta, ostin yhden ja sovitin. Ainakin siinä oli siten että pultit ottaa vanteen reikiin reunoista kiinni ja ja mutterit ei keskitä. Ja pultin on liian paksut muistaakseni.Toki vois mennä jollain jaska viilerin vanteilla kun hakkais mutterimopolla kiinni mut en käyttö vanteita lähtis pilaamaan. Mut kaikkihan on mahdollista

Viimeksi muokannut jmk : 01.07.2020 20:21
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 02.07.2020, 04:42
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.077
Perusasetus

Ongelma tais olla tosiaan enemmänkin 14 mm pulttikoossa kuin itse jaossa.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 02.07.2020, 06:02
jmk jmk ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 08.11.15
Sijainti: Miehikkälä
Viestit: 1.453
Perusasetus

Saattoi olla, tämä tapahtui joskus 10v sitten voi olla että on malli muuttunut
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 30.01.2021, 20:43
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.385
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Catrik Näytä viesti
Miksi biltema myisi napoja jollain erittäin harvinaisella pulttijaolla? Ettei siellä ois tuotekuvauksia kirjoittanut henkilö mennyt omin päin pyöristelemään 139,7mm/5.5" => 140mm.
Ei ole pyöristelty tuotekuvauksen mittoja tasamilleihin, kyllä se jako oikeasti erilainen on, ja liian paksut pultitkin niissä on. En tiedä miksi noita myyvät, mutta on ne vaan sopimattomat ns. japsimaasturin vanteisiin. Minäkin luulin, että olisi pyöristysvirhe ja menisivät ns. heittämällä, mutta eipä käy.

Minulla on ollut tuollaisia Biltema-napoja, varmaankin ainakin 5-6 vuotta sitten ostettuja odottamassa kärryyn pääsyä. Aloin nyt talven tultua tekemään mönkijän puukärryä noiden varaan. Vanteiksi tuli Mazda B2600 varaosaraadon alla olleet, mitkä lie mazdalaiset tai mitsulaiset vanteet. Renkaina päällä oli 205/80R16 sirkkelinterät.

Bilteman navoissa on 16-milliset pinnapultit. Avarsin ensin vanteista reiät 16 terällä ja ajoin sitten reikään kartiota "edes sinne päin" kalvaimella. Oikeastihan tämä vaihe olisi pitänyt tehdä niin, että reikä olisi muotoiltu oikeaan kokoon oikeaa 140 mm pulttpiiriä noudattaen, mutta käsityökaluilla vanhaan reikään tukeutuen piti pärjätä. Kalvaimen kartiokulmakaan ei ole ihan oikea, mutta saa välttää. Pelkkä 16 mm kokoon poraaminen ei riitä, kun jako poikkeaa. Reikiä piti viilata ulkoreunoistaan hieman soikeiksi, jotta napa meni vanteeseen.

Vanteen keskireikä oli liian pieni navan olakkeeseen. Joku isoreikäinen Mangelssi olisi voinut mennä suoraan, mutta näitä vanteita piti keskireiästä vingulla avartaa. Kyllä ne toisiinsa jollakin tapaa lopulta istuivat (kuvat suurenevat klikkaamalla):



Jos nyt katsoo Bilteman sivuilta näiden napojen tietoja, niin keskireikään tuleva olake on pienempi. Näissä vanhoissa navoissa on noin 100-millinen olake, kun uusissa näkyy Bilteman sivujen mukaan olevan 80 mm:

https://www.biltema.fi/autoilu---mp/...-mm-2000033839

Rasvaa navoissa ei juurikaan ollut, ja sekin vähä oli sellaista kuivaa jankkia. Pitää ottaa navat auki, pestä jankit pois ja rasvata uudestaan ennen käyttöön ottamista. Biltemakin näkyy neuvovan "Täytä pyörälaakerit rasvalla, esim. 36-4552.".



Porasin napojen tumppeihin 20 mm reiät ja laitoin navan akseliputkeen nyt kahdella M20 pultilla. Putki on 70x70x5. Navan 55x55 mm tappi shimmautuu putken sisään kohtuullisen jämptisti laittamalla 4 mm latasta täytteet väliin ja vetämällä pultit kunnolla kiinni. Laitoin nyt pultilla, että on helpompi avata, jos tavitsee muuttaa toteutusta. Kiinnitys saa kelvata kevyeen metsäkärryyn.

__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 31.01.2021, 09:08
Jeep-Ukko:n Avatar
Jeep-Ukko Jeep-Ukko ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 26.10.04
Sijainti: Kuopion seutu, Finland.
Viestit: 702
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee Näytä viesti
Ei ole pyöristelty tuotekuvauksen mittoja tasamilleihin, kyllä se jako oikeasti erilainen on, ja liian paksut pultitkin niissä on. En tiedä miksi noita myyvät, mutta on ne vaan sopimattomat ns. japsimaasturin vanteisiin. Minäkin luulin, että olisi pyöristysvirhe ja menisivät ns. heittämällä, mutta eipä käy.

Minulla on ollut tuollaisia Biltema-napoja, varmaankin ainakin 5-6 vuotta sitten ostettuja odottamassa kärryyn pääsyä. Aloin nyt talven tultua tekemään mönkijän puukärryä noiden varaan. Vanteiksi tuli Mazda B2600 varaosaraadon alla olleet, mitkä lie mazdalaiset tai mitsulaiset vanteet. Renkaina päällä oli 205/80R16 sirkkelinterät.

Bilteman navoissa on 16-milliset pinnapultit. Avarsin ensin vanteista reiät 16 terällä ja ajoin sitten reikään kartiota "edes sinne päin" kalvaimella. Oikeastihan tämä vaihe olisi pitänyt tehdä niin, että reikä olisi muotoiltu oikeaan kokoon oikeaa 140 mm pulttpiiriä noudattaen, mutta käsityökaluilla vanhaan reikään tukeutuen piti pärjätä. Kalvaimen kartiokulmakaan ei ole ihan oikea, mutta saa välttää. Pelkkä 16 mm kokoon poraaminen ei riitä, kun jako poikkeaa. Reikiä piti viilata ulkoreunoistaan hieman soikeiksi, jotta napa meni vanteeseen.

Vanteen keskireikä oli liian pieni navan olakkeeseen. Joku isoreikäinen Mangelssi olisi voinut mennä suoraan, mutta näitä vanteita piti keskireiästä vingulla avartaa. Kyllä ne toisiinsa jollakin tapaa lopulta istuivat (kuvat suurenevat klikkaamalla):



Jos nyt katsoo Bilteman sivuilta näiden napojen tietoja, niin keskireikään tuleva olake on pienempi. Näissä vanhoissa navoissa on noin 100-millinen olake, kun uusissa näkyy Bilteman sivujen mukaan olevan 80 mm:

https://www.biltema.fi/autoilu---mp/...-mm-2000033839

Rasvaa navoissa ei juurikaan ollut, ja sekin vähä oli sellaista kuivaa jankkia. Pitää ottaa navat auki, pestä jankit pois ja rasvata uudestaan ennen käyttöön ottamista. Biltemakin näkyy neuvovan "Täytä pyörälaakerit rasvalla, esim. 36-4552.".



Porasin napojen tumppeihin 20 mm reiät ja laitoin navan akseliputkeen nyt kahdella M20 pultilla. Putki on 70x70x5. Navan 55x55 mm tappi shimmautuu putken sisään kohtuullisen jämptisti laittamalla 4 mm latasta täytteet väliin ja vetämällä pultit kunnolla kiinni. Laitoin nyt pultilla, että on helpompi avata, jos tavitsee muuttaa toteutusta. Kiinnitys saa kelvata kevyeen metsäkärryyn.

Traktori peräkärryissä käytetään 140.

https://www.ikh.fi/fi/vanne-6-75x14-...ttinen-lp0166a
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 04.07.2020, 01:13
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

HJ-6x "uudempi" , oliko "-82 jotain", tuli täyskevennetty: -80 ja -81 ei.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jmk Näytä viesti
Paljonkohan tuosta Hj.n akselista sais painoa pois jos käyttäis vaan navat ja suora putki väliin? Vastaako tarkoitustaan tosin vartti pitäis kääntää joka tapauksessa sais maavaraa vähän lisää. Ja tuo 6x140 jako ei vaan käy Toyota jaon vanteille ainakaan mun tapauksessa kun on aluvanteet 2kpl ylimääräisenä. Ja kärri on tulossa Hj.n perään terveisien ajoon rahti kärrit on erikseen...
Tuo 140mm jako vastaa "traktorikäytössä" täysin tuota japsien/jenkkien 5,5"/139,7mm jakoa:
Nopeus on niin pieni: Siis jotain äestä tms. vedetään 2-15 km/h? ja renkaita ei edes yritetä tasapainoittaa; niiden (renkaiden ja vanteiden) tehtävä pitää rungon etäisyys maanpinnasta suurin piirtein vakiona?

Ja tuohon asiaan, siis maasturin peräkärryyn tieliikenteeseen:

Tuossa HJ-60/61 täyskevennetyssä (-FF) taka-akselissa on pari juttua, mitkä kannattaa huomioida, kun akselia muokataan peräkärryyn:

Navan läpi kulkee normaalisti vetoakseli; joka on stefalla tiivistetty: siis peräöljyt ja pyörän laakerien vaseliinit eivät pääse sekoittumaan.....

Jos/kun akselia muokataan, niin yleensä perämurikka ja/-peräöljy jää pois?

-> jos laittaisin em. pyörän navat johonkin kevyeen kärryyn, siis jarruttomissahan maksimi akselipaino on 750 kg; ja nyt saa vetää 100 km/h
Toivottavasti tuo 100 km/h nopeusrajoitus ei aiheuta lisää ongelmia.....

Kunhan huolehdit, että laakerit saa vaseliiniä; taikka öljyä, niin ok: (alkuperäisillä HJ-60 pyöränlaakereilla ajaa noin 400-500 tkm? ja painoa molemmissa akseleissa aina noin 1000 kg, taikka enemmän...)

Noille HJ-60/-61 täyskevennetyille akseleille saa helposti reilu 1000 kg (1300?? kg?) ja nopeusrajoitusta ei ole.

Noita samoja rakenteita/osia on käytetty muualla, ja akselin kantavuus noin tuplat, mutta silloin nopeutta on rajoitettu....

Minun tekemä akseli em. navoista:

Tein yhdestä hj-6x taka-akselista peräkärryn akselin;
Laakereiden voitelu tapahtuu napakohtaisesti peräöljyllä, esim. 80W-90 GL 5 .
Molemmissa navoissa on noin 15 cm akseliputkea jarrukilven kiinnikkeiden sisäpuolella.

-> Tuota kärryä tullaan käyttämään tieliikenteessä, ja akselipaino varmaan parhaimmillaa/Pahimmillaan reilu 3, taikka jopa 4 tonnia!
Toki nopeudet -50 luvun traktorin perässä on tuolla muutaman kilometrin siirtymällä Max 20 km/h...
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 04.07.2020, 08:24
jmk jmk ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 08.11.15
Sijainti: Miehikkälä
Viestit: 1.453
Perusasetus

Tää oli varmaan tärkeä pointti, mitään en kyllä ymmärtänyt...täytyykö siis rakentaa laakerille joku rasvari vai, toimiiko muuten?
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 04.07.2020, 09:17
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.077
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jmk Näytä viesti
Tää oli varmaan tärkeä pointti, mitään en kyllä ymmärtänyt...täytyykö siis rakentaa laakerille joku rasvari vai, toimiiko muuten?
Ei. Ei se ne pyöränlaakerit sitä tiedä onko siellä vetoakselit sisässä vai ei (täyskevennetyssä). Ovat omassa osastossaan. Normaalisti vassut sisään ja menox.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 04.07.2020, 13:39
Jeep-Ukko:n Avatar
Jeep-Ukko Jeep-Ukko ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 26.10.04
Sijainti: Kuopion seutu, Finland.
Viestit: 702
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Ei. Ei se ne pyöränlaakerit sitä tiedä onko siellä vetoakselit sisässä vai ei (täyskevennetyssä). Ovat omassa osastossaan. Normaalisti vassut sisään ja menox.
Koska vetoakseli on pois, niin akseli putken sisään kannattaisi laittaa umpi tulppa, hitsata vaikka sopiva pyöree levy putken sisään. Jotta vaseliinit ei pääse laakereilta ajan saatossa vetarin reikää pitkin pois ja vastaavasti putken suunnasta likaa laakereille.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 05.07.2020, 20:20
jmk jmk ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 08.11.15
Sijainti: Miehikkälä
Viestit: 1.453
Perusasetus

Jos jättäis tumpin vetaria paikoilleen? Akselin asento tulis olemaan vartti käännettynä mutta kummin päin laippa olis tulossa murikan reikään. Ei varmaa tarvi akseliputkea vahvistella noilla painoilla oli sitten kummin päin tahansa, saattaa lähteä projekti liikkeelle jo huomenna
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostetaan Metallityötä / bracketin valmistaminen Puukkilainen O/M/V Muut 0 16.06.2015 20:27
Peräkärryn sumuvalo Samppa79 Tekniikka & Jutustelu 1 17.02.2014 17:10
Peräkärryn max rengaskoko Harde Chit-Chat 20 10.12.2011 01:19
Peräkärryn akselintuenta Pertura Tekniikka & Jutustelu 14 25.01.2011 22:05
Jos peräkärryn rakentaisi Masu Chit-Chat 6 23.03.2007 22:02


Sivu luotu: 06:38 (GMT +2).