![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Paljonkohan tuosta Hj.n akselista sais painoa pois jos käyttäis vaan navat ja suora putki väliin? Vastaako tarkoitustaan tosin vartti pitäis kääntää joka tapauksessa sais maavaraa vähän lisää. Ja tuo 6x140 jako ei vaan käy Toyota jaon vanteille ainakaan mun tapauksessa kun on aluvanteet 2kpl ylimääräisenä. Ja kärri on tulossa Hj.n perään terveisien ajoon rahti kärrit on erikseen...
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Miksi biltema myisi napoja jollain erittäin harvinaisella pulttijaolla? Ettei siellä ois tuotekuvauksia kirjoittanut henkilö mennyt omin päin pyöristelemään 139,7mm/5.5" => 140mm.
|
#3
|
|||
|
|||
![]()
Sen verran kokemusta, ostin yhden ja sovitin. Ainakin siinä oli siten että pultit ottaa vanteen reikiin reunoista kiinni ja ja mutterit ei keskitä. Ja pultin on liian paksut muistaakseni.Toki vois mennä jollain jaska viilerin vanteilla kun hakkais mutterimopolla kiinni mut en käyttö vanteita lähtis pilaamaan. Mut kaikkihan on mahdollista
Viimeksi muokannut jmk : 01.07.2020 20:21 |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Ongelma tais olla tosiaan enemmänkin 14 mm pulttikoossa kuin itse jaossa.
|
#5
|
|||
|
|||
![]()
Saattoi olla, tämä tapahtui joskus 10v sitten voi olla että on malli muuttunut
|
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Minulla on ollut tuollaisia Biltema-napoja, varmaankin ainakin 5-6 vuotta sitten ostettuja odottamassa kärryyn pääsyä. Aloin nyt talven tultua tekemään mönkijän puukärryä noiden varaan. Vanteiksi tuli Mazda B2600 varaosaraadon alla olleet, mitkä lie mazdalaiset tai mitsulaiset vanteet. Renkaina päällä oli 205/80R16 sirkkelinterät. Bilteman navoissa on 16-milliset pinnapultit. Avarsin ensin vanteista reiät 16 terällä ja ajoin sitten reikään kartiota "edes sinne päin" kalvaimella. Oikeastihan tämä vaihe olisi pitänyt tehdä niin, että reikä olisi muotoiltu oikeaan kokoon oikeaa 140 mm pulttpiiriä noudattaen, mutta käsityökaluilla vanhaan reikään tukeutuen piti pärjätä. Kalvaimen kartiokulmakaan ei ole ihan oikea, mutta saa välttää. Pelkkä 16 mm kokoon poraaminen ei riitä, kun jako poikkeaa. Reikiä piti viilata ulkoreunoistaan hieman soikeiksi, jotta napa meni vanteeseen. Vanteen keskireikä oli liian pieni navan olakkeeseen. Joku isoreikäinen Mangelssi olisi voinut mennä suoraan, mutta näitä vanteita piti keskireiästä vingulla avartaa. Kyllä ne toisiinsa jollakin tapaa lopulta istuivat (kuvat suurenevat klikkaamalla): Jos nyt katsoo Bilteman sivuilta näiden napojen tietoja, niin keskireikään tuleva olake on pienempi. Näissä vanhoissa navoissa on noin 100-millinen olake, kun uusissa näkyy Bilteman sivujen mukaan olevan 80 mm: https://www.biltema.fi/autoilu---mp/...-mm-2000033839 Rasvaa navoissa ei juurikaan ollut, ja sekin vähä oli sellaista kuivaa jankkia. Pitää ottaa navat auki, pestä jankit pois ja rasvata uudestaan ennen käyttöön ottamista. Biltemakin näkyy neuvovan "Täytä pyörälaakerit rasvalla, esim. 36-4552.". Porasin napojen tumppeihin 20 mm reiät ja laitoin navan akseliputkeen nyt kahdella M20 pultilla. Putki on 70x70x5. Navan 55x55 mm tappi shimmautuu putken sisään kohtuullisen jämptisti laittamalla 4 mm latasta täytteet väliin ja vetämällä pultit kunnolla kiinni. Laitoin nyt pultilla, että on helpompi avata, jos tavitsee muuttaa toteutusta. Kiinnitys saa kelvata kevyeen metsäkärryyn.
__________________
Jukka |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
https://www.ikh.fi/fi/vanne-6-75x14-...ttinen-lp0166a
__________________
http://s1269.photobucket.com/user/Je...?sort=2&page=0 |
#8
|
|||
|
|||
![]() HJ-6x "uudempi" , oliko "-82 jotain", tuli täyskevennetty: -80 ja -81 ei.Lainaus:
Nopeus on niin pieni: Siis jotain äestä tms. vedetään 2-15 km/h? ja renkaita ei edes yritetä tasapainoittaa; niiden (renkaiden ja vanteiden) tehtävä pitää rungon etäisyys maanpinnasta suurin piirtein vakiona? Ja tuohon asiaan, siis maasturin peräkärryyn tieliikenteeseen: Tuossa HJ-60/61 täyskevennetyssä (-FF) taka-akselissa on pari juttua, mitkä kannattaa huomioida, kun akselia muokataan peräkärryyn: Navan läpi kulkee normaalisti vetoakseli; joka on stefalla tiivistetty: siis peräöljyt ja pyörän laakerien vaseliinit eivät pääse sekoittumaan..... Jos/kun akselia muokataan, niin yleensä perämurikka ja/-peräöljy jää pois? -> jos laittaisin em. pyörän navat johonkin kevyeen kärryyn, siis jarruttomissahan maksimi akselipaino on 750 kg; ja nyt saa vetää 100 km/h Toivottavasti tuo 100 km/h nopeusrajoitus ei aiheuta lisää ongelmia..... Kunhan huolehdit, että laakerit saa vaseliiniä; taikka öljyä, niin ok: (alkuperäisillä HJ-60 pyöränlaakereilla ajaa noin 400-500 tkm? ja painoa molemmissa akseleissa aina noin 1000 kg, taikka enemmän...) Noille HJ-60/-61 täyskevennetyille akseleille saa helposti reilu 1000 kg (1300?? kg?) ja nopeusrajoitusta ei ole. Noita samoja rakenteita/osia on käytetty muualla, ja akselin kantavuus noin tuplat, mutta silloin nopeutta on rajoitettu.... Minun tekemä akseli em. navoista: Tein yhdestä hj-6x taka-akselista peräkärryn akselin; Laakereiden voitelu tapahtuu napakohtaisesti peräöljyllä, esim. 80W-90 GL 5 . Molemmissa navoissa on noin 15 cm akseliputkea jarrukilven kiinnikkeiden sisäpuolella. -> Tuota kärryä tullaan käyttämään tieliikenteessä, ja akselipaino varmaan parhaimmillaa/Pahimmillaan reilu 3, taikka jopa 4 tonnia! Toki nopeudet -50 luvun traktorin perässä on tuolla muutaman kilometrin siirtymällä Max 20 km/h... |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Tää oli varmaan tärkeä pointti, mitään en kyllä ymmärtänyt...täytyykö siis rakentaa laakerille joku rasvari vai, toimiiko muuten?
|
#10
|
||||
|
||||
![]()
Ei. Ei se ne pyöränlaakerit sitä tiedä onko siellä vetoakselit sisässä vai ei (täyskevennetyssä). Ovat omassa osastossaan. Normaalisti vassut sisään ja menox.
|
#11
|
||||
|
||||
![]()
Koska vetoakseli on pois, niin akseli putken sisään kannattaisi laittaa umpi tulppa, hitsata vaikka sopiva pyöree levy putken sisään. Jotta vaseliinit ei pääse laakereilta ajan saatossa vetarin reikää pitkin pois ja vastaavasti putken suunnasta likaa laakereille.
__________________
http://s1269.photobucket.com/user/Je...?sort=2&page=0 |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Jos jättäis tumpin vetaria paikoilleen? Akselin asento tulis olemaan vartti käännettynä mutta kummin päin laippa olis tulossa murikan reikään. Ei varmaa tarvi akseliputkea vahvistella noilla painoilla oli sitten kummin päin tahansa, saattaa lähteä projekti liikkeelle jo huomenna
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostetaan Metallityötä / bracketin valmistaminen | Puukkilainen | O/M/V Muut | 0 | 16.06.2015 20:27 |
Peräkärryn sumuvalo | Samppa79 | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 17.02.2014 17:10 |
Peräkärryn max rengaskoko | Harde | Chit-Chat | 20 | 10.12.2011 01:19 |
Peräkärryn akselintuenta | Pertura | Tekniikka & Jutustelu | 14 | 25.01.2011 22:05 |
Jos peräkärryn rakentaisi | Masu | Chit-Chat | 6 | 23.03.2007 22:02 |