Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 20.06.2020, 00:16
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Reilu 20(vai 25-) vuotta sitten ostin Nimerkkini BJ:hin 2H moottorin...


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mikjus Näytä viesti
Ei kai tota akseli kandee vaihtaa kun käyttää vaan Hzj80 levyä jossa tiheä boori, vai oliko tossa joku muukin juttu.
Siis kytkinakselin pituusero on MUISTAAKSENI noin 2 senttiä? (voi olla todellisuudessa 1,5 tai 4 cm tai jotain muuta)

Mutta noista "ysärin" bj:n moottorien/vaihteistojen/"kaaveleiden" (ja GM/nissan) ristiinsiittämisestä.....

Olisko bj-40 (B-moottori) kytkinakseli ollut pitempi, kuin HJ-60/61?????

ja jos/kun ristiinsiittää nuo, niin mieti/"mitoita" tarkkaa kytkimen irroitushaarukan asento ja liikerata, MYÖS uudella ja kuluneella kytkinlevyllä.

------------------------

P.S olitko laittamassa 12 HT BJ:hin? Maasto-ajossa, siis tyhjäkäynnillä varovasti eteneminen ei oikein onnistu 12 h-t:llä....
Jos verrataan 3B moottoria 12 ht moottoriin Kun tyhjäkäynnillä, taikka pikkusen pienemmillä kierroksilla,ja jonkin renkaan eteen tulee iso kanto:

B-sarjan dieselit (erityisesti jotka on rivipumpulla) vääntää hyvin myös tyhjäkäyntikierroksia pienemmillä kierroksilla.....

Ja tuo 12H-t on vakiona kaikkea muuta: <<<<<joko sammuu kerrasta, taikka kuntta lentää....

Siis huomattavan kierrosherkkä; JA/MUTTA

Vakio 12h-t on hyvä kone silloin, kun tarvitaan räjähtävää tehoa n. 1800- 3500 välillä.

Mutta tyhjäkäynnillä, ja sen alapuolella on vääntömomentin vstaavuus kaasuun LIEVÄSTI sanottuna huono....

12H-T on parhaimmillaan, kun vedetään isoa kärryä tms. Taikka silloin, kun haluaa lennättää märkää...

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 23.06.2020, 04:37
Jull Jull ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 28.08.05
Sijainti: Lieksa
Viestit: 654
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Siis kytkinakselin pituusero on MUISTAAKSENI noin 2 senttiä? (voi olla todellisuudessa 1,5 tai 4 cm tai jotain muuta)

Mutta noista "ysärin" bj:n moottorien/vaihteistojen/"kaaveleiden" (ja GM/nissan) ristiinsiittämisestä.....

Olisko bj-40 (B-moottori) kytkinakseli ollut pitempi, kuin HJ-60/61?????

ja jos/kun ristiinsiittää nuo, niin mieti/"mitoita" tarkkaa kytkimen irroitushaarukan asento ja liikerata, MYÖS uudella ja kuluneella kytkinlevyllä.

------------------------

P.S olitko laittamassa 12 HT BJ:hin? Maasto-ajossa, siis tyhjäkäynnillä varovasti eteneminen ei oikein onnistu 12 h-t:llä....
Jos verrataan 3B moottoria 12 ht moottoriin Kun tyhjäkäynnillä, taikka pikkusen pienemmillä kierroksilla,ja jonkin renkaan eteen tulee iso kanto:

B-sarjan dieselit (erityisesti jotka on rivipumpulla) vääntää hyvin myös tyhjäkäyntikierroksia pienemmillä kierroksilla.....

Ja tuo 12H-t on vakiona kaikkea muuta: <<<<<joko sammuu kerrasta, taikka kuntta lentää....

Siis huomattavan kierrosherkkä; JA/MUTTA

Vakio 12h-t on hyvä kone silloin, kun tarvitaan räjähtävää tehoa n. 1800- 3500 välillä.

Mutta tyhjäkäynnillä, ja sen alapuolella on vääntömomentin vstaavuus kaasuun LIEVÄSTI sanottuna huono....

12H-T on parhaimmillaan, kun vedetään isoa kärryä tms. Taikka silloin, kun haluaa lennättää märkää...

Tähän projektiin tulee tuo laatikko/moottori: https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=159385

12HT käy oikein hyvin minun suunnitelmiin 👍
__________________
BJ75
SLCK #274
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 28.06.2020, 21:35
Vilbo Vilbo ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.07.14
Sijainti: Jyväskylä
Viestit: 112
Perusasetus

Itselläkin H55F laatikon kunnostus eli uudelleen laakerointi ohjelmassa. Saman näköinen akselin laakeripinta vaikka kuulemma hyvin äänetön laatikko ollut tähän asti. Tämä yksilö on ehditty jo kertaalleen uudelleenlaakeroida.

Pienellä vaivalla tuosta pinnasta sai vielä menettelevän kun hioi 2000 karkealla hiomapaperilla kuminauhaa apuna käyttäen. Mutta tämä laatikko on tarkoitus sovittaa reilusti vakiota enemmän vääntävän 12HT moottorin perään niin akseli menee holkitettavaksi. Samalla saa sovitettua Tamgearsin täysrullalaakerin tuohon päähän. Holkituksella akselin halkaisija kasvaa millillä, rullien halkaisija n. 2 milliä ja rullien määrä kolmasosalla. Myyjän lupaus paperilla +45% kestoa ei varmastikaan ole siis tuulesta temmattua. Samalla päivittyy vitosvaihteen rattaan sisällä oöevat neulalaakerit kehättömään täysneulaversioon jolla saa vielä pikkuisen lisää kantavuutta sillekin puolen.

Väittäisin että oikealla vaihdelaatikon öljyjen valinnalla on iso merkitys ennenkaikkea tuon vitosen kestävyyteen pienillä kierroksilla ja muutoinkin. Jos jollakulla on erityisen hyvä GL-4 öljy mielessä niin saa kertoa. Ensihätään nyt tarkoitus laittaa seuraavaa sortimenttia: Mobil Delvac XHP Transmission Oil 75W-80
__________________
Ruoste on ystävä.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 30.06.2020, 10:42
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.065
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Vilbo Näytä viesti
Jos jollakulla on erityisen hyvä GL-4 öljy mielessä niin saa kertoa. Ensihätään nyt tarkoitus laittaa seuraavaa sortimenttia: Mobil Delvac XHP Transmission Oil 75W-80
En tiedä onko sen parempi, mut mä oon käyttäny tätä: https://www.redlineoil.com/mt-85-75w85-gl-4-gear-oil Himppasen ohuempaa mitä toi Delvac.
Ja on vedätetty 6. vaihteella vaunua alle 2000 rpm monet pitkät reissut, loota siis RA61 tässä. RVS:t lisäks sisässä aina.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 01.07.2020, 09:26
Jull Jull ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 28.08.05
Sijainti: Lieksa
Viestit: 654
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Vilbo Näytä viesti
Itselläkin H55F laatikon kunnostus eli uudelleen laakerointi ohjelmassa. Saman näköinen akselin laakeripinta vaikka kuulemma hyvin äänetön laatikko ollut tähän asti. Tämä yksilö on ehditty jo kertaalleen uudelleenlaakeroida.

Pienellä vaivalla tuosta pinnasta sai vielä menettelevän kun hioi 2000 karkealla hiomapaperilla kuminauhaa apuna käyttäen. Mutta tämä laatikko on tarkoitus sovittaa reilusti vakiota enemmän vääntävän 12HT moottorin perään niin akseli menee holkitettavaksi. Samalla saa sovitettua Tamgearsin täysrullalaakerin tuohon päähän. Holkituksella akselin halkaisija kasvaa millillä, rullien halkaisija n. 2 milliä ja rullien määrä kolmasosalla. Myyjän lupaus paperilla +45% kestoa ei varmastikaan ole siis tuulesta temmattua. Samalla päivittyy vitosvaihteen rattaan sisällä oöevat neulalaakerit kehättömään täysneulaversioon jolla saa vielä pikkuisen lisää kantavuutta sillekin puolen.

Väittäisin että oikealla vaihdelaatikon öljyjen valinnalla on iso merkitys ennenkaikkea tuon vitosen kestävyyteen pienillä kierroksilla ja muutoinkin. Jos jollakulla on erityisen hyvä GL-4 öljy mielessä niin saa kertoa. Ensihätään nyt tarkoitus laittaa seuraavaa sortimenttia: Mobil Delvac XHP Transmission Oil 75W-80
Joo sama Tamgearsin laakerointi itellä mielessä, jos tuon holkituksen teetän.
__________________
BJ75
SLCK #274
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Toyotan akselin vahvistely samppas Tekniikka & Jutustelu 1 30.08.2015 13:02
Toyotan ulosoton akselin koko tgb Tekniikka & Jutustelu 0 26.03.2015 06:51
Ostettu toyotan ison akselin välitys tapsa4x4 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 04.05.2011 20:32
Toyotan LC laatikon kannake??? Olkku Tekniikka & Jutustelu 2 20.04.2010 14:15
M: toyotan akselin osia myyty burton O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 16.05.2008 15:48


Sivu luotu: 17:19 (GMT +2).