![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Reilu 20(vai 25-) vuotta sitten ostin Nimerkkini BJ:hin 2H moottorin...
Lainaus:
![]() Mutta noista "ysärin" bj:n moottorien/vaihteistojen/"kaaveleiden" (ja GM/nissan) ristiinsiittämisestä..... Olisko bj-40 (B-moottori) kytkinakseli ollut pitempi, kuin HJ-60/61????? ja jos/kun ristiinsiittää nuo, niin mieti/"mitoita" tarkkaa kytkimen irroitushaarukan asento ja liikerata, MYÖS uudella ja kuluneella kytkinlevyllä. ------------------------ P.S olitko laittamassa 12 HT BJ:hin? Maasto-ajossa, siis tyhjäkäynnillä varovasti eteneminen ei oikein onnistu 12 h-t:llä.... Jos verrataan 3B moottoria 12 ht moottoriin Kun tyhjäkäynnillä, taikka pikkusen pienemmillä kierroksilla,ja jonkin renkaan eteen tulee iso kanto: B-sarjan dieselit (erityisesti jotka on rivipumpulla) vääntää hyvin myös tyhjäkäyntikierroksia pienemmillä kierroksilla..... Ja tuo 12H-t on vakiona kaikkea muuta: <<<<<joko sammuu kerrasta, taikka kuntta lentää.... Siis huomattavan kierrosherkkä; JA/MUTTA Vakio 12h-t on hyvä kone silloin, kun tarvitaan räjähtävää tehoa n. 1800- 3500 välillä. Mutta tyhjäkäynnillä, ja sen alapuolella on vääntömomentin vstaavuus kaasuun LIEVÄSTI sanottuna huono.... 12H-T on parhaimmillaan, kun vedetään isoa kärryä tms. Taikka silloin, kun haluaa lennättää märkää...
|
#2
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Tähän projektiin tulee tuo laatikko/moottori: https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=159385 12HT käy oikein hyvin minun suunnitelmiin 👍
__________________
BJ75 SLCK #274 |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Itselläkin H55F laatikon kunnostus eli uudelleen laakerointi ohjelmassa. Saman näköinen akselin laakeripinta vaikka kuulemma hyvin äänetön laatikko ollut tähän asti. Tämä yksilö on ehditty jo kertaalleen uudelleenlaakeroida.
Pienellä vaivalla tuosta pinnasta sai vielä menettelevän kun hioi 2000 karkealla hiomapaperilla kuminauhaa apuna käyttäen. Mutta tämä laatikko on tarkoitus sovittaa reilusti vakiota enemmän vääntävän 12HT moottorin perään niin akseli menee holkitettavaksi. Samalla saa sovitettua Tamgearsin täysrullalaakerin tuohon päähän. Holkituksella akselin halkaisija kasvaa millillä, rullien halkaisija n. 2 milliä ja rullien määrä kolmasosalla. Myyjän lupaus paperilla +45% kestoa ei varmastikaan ole siis tuulesta temmattua. Samalla päivittyy vitosvaihteen rattaan sisällä oöevat neulalaakerit kehättömään täysneulaversioon jolla saa vielä pikkuisen lisää kantavuutta sillekin puolen. Väittäisin että oikealla vaihdelaatikon öljyjen valinnalla on iso merkitys ennenkaikkea tuon vitosen kestävyyteen pienillä kierroksilla ja muutoinkin. Jos jollakulla on erityisen hyvä GL-4 öljy mielessä niin saa kertoa. Ensihätään nyt tarkoitus laittaa seuraavaa sortimenttia: Mobil Delvac XHP Transmission Oil 75W-80
__________________
Ruoste on ystävä. |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ja on vedätetty 6. vaihteella vaunua alle 2000 rpm monet pitkät reissut, loota siis RA61 tässä. RVS:t lisäks sisässä aina. |
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
__________________
BJ75 SLCK #274 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Toyotan akselin vahvistely | samppas | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 30.08.2015 13:02 |
Toyotan ulosoton akselin koko | tgb | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 26.03.2015 06:51 |
Ostettu toyotan ison akselin välitys | tapsa4x4 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 04.05.2011 20:32 |
Toyotan LC laatikon kannake??? | Olkku | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 20.04.2010 14:15 |
M: toyotan akselin osia myyty | burton | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 16.05.2008 15:48 |