Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 12.05.2020, 18:57
Micco:n Avatar
Micco Micco ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 08.03.05
Sijainti: Turku, Finland.
Viestit: 1.768
Perusasetus

Jos väsäilee hinurissa olevan puomin kaltaisen häristimen maasturin perään, niin onko oltava hinuriksi rekisteröity että saa käyttää yleisillä teillä kyseistä värkkiä. Ja onkohan puomille minkälaisia vaatimuksia.

__________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 12.05.2020, 18:59
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.333
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Micco Näytä viesti
Jos väsäilee hinurissa olevan puomin kaltaisen häristimen maasturin perään, niin onko oltava hinuriksi rekisteröity että saa käyttää yleisillä teillä kyseistä värkkiä. Ja onkohan puomille minkälaisia vaatimuksia.
Pitääköhän olla rekisteröity erikoisautoksi...?
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 13.05.2020, 11:58
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.073
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
Pitääköhän olla rekisteröity erikoisautoksi...?
No ei, kun ei ole erikoisautoja tehty tällä vuosituhannella enää uusia eikä vanhoista muutettu. Katoava ajoneuvoluokka.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 13.05.2020, 12:00
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.073
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Micco Näytä viesti
Jos väsäilee hinurissa olevan puomin kaltaisen häristimen maasturin perään, niin onko oltava hinuriksi rekisteröity että saa käyttää yleisillä teillä kyseistä värkkiä. Ja onkohan puomille minkälaisia vaatimuksia.
Ei ole missään asetuksissa/määräyksissä/ohjeissa kannanottoa. Käsittäisin että hinausautoksi oltava ristitty ajoneuvoryhmältään. Puomille ei ole vaatimuksia katsastuspuolelta, CE ym. muut työturvallisuusjutut erikseen...
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 13.05.2020, 21:39
VeeWee:n Avatar
VeeWee VeeWee ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 27.04.10
Sijainti: Salo
Viestit: 258
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Micco Näytä viesti
Jos väsäilee hinurissa olevan puomin kaltaisen häristimen maasturin perään, niin onko oltava hinuriksi rekisteröity että saa käyttää yleisillä teillä kyseistä värkkiä. Ja onkohan puomille minkälaisia vaatimuksia.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Ei ole missään asetuksissa/määräyksissä/ohjeissa kannanottoa. Käsittäisin että hinausautoksi oltava ristitty ajoneuvoryhmältään. Puomille ei ole vaatimuksia katsastuspuolelta, CE ym. muut työturvallisuusjutut erikseen...
Oon käsittänyt että kaikki liukulavalliset ja puomilliset oo hinausautoja, vaikka varustus tietysti otteessa lukeekin.
Maastureissa taitaa akselipainot tulla aika äkkiä vastaan ja pitkä peräylitys + puomi olla aika haastava ajo-ominaisuuksien suhteen.
__________________
Liian monta ikuisuusprojektia...
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 13.05.2020, 22:09
Ippe69 Ippe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.07
Sijainti: Muonio
Viestit: 1.080
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja VeeWee Näytä viesti
Maastureissa taitaa akselipainot tulla aika äkkiä vastaan ja pitkä peräylitys + puomi olla aika haastava ajo-ominaisuuksien suhteen.
Onhan noita ihan tehdastekoisena, lähinnä lavamaastureista tehtyjä. Alan messuilla niitä oli paljonkin esillä. Tuossa yksi malli.
http://www.comear.it/eng/Best-Truck-Equipment/R.F.-O102
Käyttökokemusta ei ole.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 14.05.2020, 13:58
VeeWee:n Avatar
VeeWee VeeWee ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 27.04.10
Sijainti: Salo
Viestit: 258
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ippe69 Näytä viesti
Onhan noita ihan tehdastekoisena, lähinnä lavamaastureista tehtyjä. Alan messuilla niitä oli paljonkin esillä. Tuossa yksi malli.
http://www.comear.it/eng/Best-Truck-Equipment/R.F.-O102
Käyttökokemusta ei ole.
Tossa on mun mielestäni vissi ero maasturin perään viriteltävästä puomista
Ja kuten jo yks kuva tulikin, niin noita j75 on hinureina, mutta ei pitkällä lavalla tai korilla.
__________________
Liian monta ikuisuusprojektia...
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 15.05.2020, 01:00
Smoppi Smoppi ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 02.06.18
Sijainti: Lapinlahti, Suomi
Viestit: 42
Perusasetus

Hankala kyllä keksiä, että miten se puomi nyt sitten on dollyä parempi tai turvallisempi. Dolly kuitenkin on aina paljon tukevampi ja siitä voi tehdä jarrullisen.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 15.05.2020, 10:16
Catrik:n Avatar
Catrik Catrik ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 22.07.13
Sijainti: Oulu
Viestit: 817
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Smoppi Näytä viesti
Hankala kyllä keksiä, että miten se puomi nyt sitten on dollyä parempi tai turvallisempi. Dolly kuitenkin on aina paljon tukevampi ja siitä voi tehdä jarrullisen.
Mitä tarkoitat "aina paljon tukevammalla"? Onhan noita vaikka minkälaisia itse tehtyjä räpellyksiä, täällä offipalstallakin oli myynnissä rakentajansa mielestä oikein hyvä yksilö vaikkei siinä ollut edes minkäänlaista kääntöpöytää. Puomeja näkee yleensä vain ammattilaisten rakentamana ja ammattilaisen käyttämänä.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 15.05.2020, 09:33
Ippe69 Ippe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.07
Sijainti: Muonio
Viestit: 1.080
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja VeeWee Näytä viesti
Tossa on mun mielestäni vissi ero maasturin perään viriteltävästä puomista
Ja kuten jo yks kuva tulikin, niin noita j75 on hinureina, mutta ei pitkällä lavalla tai korilla.
Rakentamisesta kai oli kyse. Kyllä siinä saa vähän hitsailla ja rälläköidä, että ylipäätään sen puomin saa autoon. Vakiokoriseen ei varmasti onnistu juuri noista mainitsemistasi syistä. Ainakaan mitenkään järkevillä massoilla.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Smoppi Näytä viesti
Hankala kyllä keksiä, että miten se puomi nyt sitten on dollyä parempi tai turvallisempi. Dolly kuitenkin on aina paljon tukevampi ja siitä voi tehdä jarrullisen.
Dolly on käytännössä täysperävaunu, siinä ei kai oikein työntöjarru toimi turvallisesti. Niitähän joskus myytiinkin, mutta oli ilmeisesti aika vaikeasti hallittava liukkaalla.
Puomilla ~ puolet hinattavan massasta on hinurin akselilla ja edelleen akselimassa ei saa ylittyä. Oikeilla massoilla siis samantyyppinen kuin auto kuormattuna ja perässä jarruton kärry.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 13.05.2020, 22:15
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Micco Näytä viesti
Jos väsäilee hinurissa olevan puomin kaltaisen häristimen maasturin perään, niin onko oltava hinuriksi rekisteröity että saa käyttää yleisillä teillä kyseistä värkkiä. Ja onkohan puomille minkälaisia vaatimuksia.
Luin nuo -Matti-:n vastaukset, ja lisäisin vielä epäilyksen, että aika harvassa b-kortilla ajettavassa maasturissa taka-akselin kantavuus (vakiona) riittää tuolle puomille JA sen päässä ilmassa olevan maasturin aiheuttamalle kuormitukselle.

Toki tuo puomin ja sen kuormitus taka-akselille on aika pieni kun raksi on mitoitettu suzuki 410:lle, jos verrataan sitä vinssilliseen HJ-60....
(raksin/puomin pitää olla paljon pitenpi HJ-60:llä, ja akselipainoa suuruusluokkaa yhtä paljon, kuin tuo 410 suzukin kokonaispaino.)

Toyota BJ-7? löytyy korpivaaran paperit, että taka-akselille saa reilusti lisää kantavuutta, ja myös etuakselille saa lisää kantavuutta, mutta edellytys oli muistaakseni max 80 km/h, ja kokonaispaino max 3490 kg.
On n. 20v kun metsästin noita papereita; tavoite oli katsastaa vm.-89 9-hengen BJ-75 kuorma-autoksi.
Tuo maksimi kokonaispaino torppasi muutoksen.

-> Oulussa oli tuolloin Hartikaisella "Raksi hinurina" (siis takana nostopuomi, joka nosti renkaista kulutuspinnasta keulan/perän ilmaan) Toyota Land cruiser 70 (BJ-70?), joka oli lehtijousilla, ja rakennettu lyhyt hyttisestä pick-upista.
Tuolla rekisterinumerolla selviteltiin tuota taka-akselimassaa jne.
-Raksi nosti niin paljon, että ohjattavuus kuulemma kärsi, kun eturenkaille ei riittänyt painoa....
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 14.05.2020, 07:40
sirrom sirrom ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 20.05.14
Sijainti: uusimaa
Viestit: 268
Perusasetus

56 §
Ajoneuvon hinaaminen.
Ajoneuvoa, jonka jarrut ovat epäkunnossa, saa hinata vain tankoa tai puomia käyttäen.
Viitaten yllämainittuun niin mitkä ovat muut vaatimukset/sallittu?
Hinattavaan otetaan muovinumerot jolloin on vakuutus kunnossa olkoon mimmomen raato tahansa mikä voi periaatteessa olla sanotaan joku hj tai vastaava mikä painaa suht paljon. otetaan joku auto vetoautoksi ja tanko väliin vaikka malli vetokoukku molemmissa autoissa niin tanko pysyy varmasti lukittuna.
Sitten kysymykseen hinattava jarruton eli vedettävä hoitaa kaken jarrutuksen sekä oman että vedettävän massan eli mitä vaaditaan vedettävästä autosta eli millaine pitää olla hinattavan suhteen massaltaan ja toinen juttu mitä korttia vaaditaan kyseiseen touhuun käykö tavallinen b kortti ilman pikku e.tä vai mtä laki sanoo siihen.
Tanko ja dolly erohan jos yllämainittu sallitaan miten vaan onhan silloin ainoastaan eyttä tanko vaati muovilaput jotka sisältävät vakuutuksen.
Kukaan ei sano että on parempi jos istuu kaver vielä hinattavassa ohjaamassa jarrutonta autoa verrattuna dollyyn eikä varmaankaan tangot ole sen enemmän "tehdastekoisia"kun dollyt ja ja dollyssahan oli sentään kaksi pyörää sidottuna kärryyn mutta miten porukka loppujen lopuksi rakentaa tanko kiinnityksen hinattavaan nokkaan varmaanki jollain liina kiinnityksillä useimmiten.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 14.05.2020, 08:07
hemmobj40 hemmobj40 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.03.07
Sijainti: Rauma, Suomi
Viestit: 116
Perusasetus

Hinausauto


Tuossa kuva naapurin hinausautosta. Tämä on lehtijousilla varustettu. Siitä en osaa sanoa paljonko kuormaa tuo kantaa.

Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
pakosarja kysymystä. oojiikoo Tekniikka & Jutustelu 3 15.01.2009 13:34
pari kysymystä patrollista -hatsuni- Tekniikka & Jutustelu 9 22.02.2008 14:00
Pari kysymystä säännöistä... Uazmies Tekniikka & Jutustelu 5 02.04.2006 12:02
Takavinssi kysymystä AVRO Tekniikka & Jutustelu 16 22.02.2005 09:38
Kysymystä pukkaa... Tekniikka & Jutustelu 15 16.07.2004 10:12


Sivu luotu: 18:41 (GMT +2).