Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 07.03.2020, 00:02
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Rasiaporaus vinkkejä:


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Catrik Näytä viesti
Nostellaampa tällaista vanhaa mutta aina ajakohtaista aihetta. Onko kukaan koittanut kuppiterästä rälläköidä esim puolet hampaista pois että riittääis pylväsporassa tehot ja hihnoissa pito? 76mm reikiä pitäs 4mm teräkseen porata mutta ei tahdo tulla mitään.

Askelporista, moni väittää ettei niillä voi porata kuin peltiä, täällä kehutaan että jopa 6mm teräkseen. Ihmettelen näitä kommentteja kun omalla paskaporalla ja puuilon terillä menee vielä 25mm teräkseen 20mm reikä sukkana läpi, kunhan poraa ensin vaikka 8mm esireiän.
Porakoneen hihnat kannattaa katsoa että hihna on sopiva, siis vetää koko suoralta v- uran osuudelta; siis eihän hihnat pohjaa/kanna:
Kantaminen tarkoittaa sitä, että hihnan kudoskerros ei ole v-urassa suoralla osuudella.
Ja pohjaaminen tarkoittaa sitä, että hihna kulke niin syvällä kiilaurassa, että tuo suora pinat kääntyy jo kohti uran pohjaa.
Onko niissä kova, kiiltävä pinta? "Peili kiiltävät" Hihnapyörät voi myös hioa esim. 400 vesihiomapaperilla, mutta jos hihnan materiaali on sellainen, että kiillottaa hihnapyörät, niin sen tekee yllättävän nopeasti.
Tuon pinnan saa hihnasta pois helposti monella tapaa... Mutta Riski että saa sormet paskaksi, on suuri. ( ainakin 1 sormi on suomessa mennyt hihnan mukana hihnapyörän kautta, ja pyörähtänyt puolikierrosta nivelestä, siis kynsi kämmentä kohti, toki nahkat sai kipeää, mutta nuo verenkierron ja nivelen parantuminen ei taida olla vieläkään entisellään... ) Siis älä paina hiomapaperia kädellä, jos tarvit/arvostat kättä...

Turvallisin tapa taitaa olla ottaa pieni suorahiomakone, ja siihen esim. halkaisijaltaan 15-30mm, ja leveydeltään 10-20mm oleva "virsikirja" siis semmoinen hiomapereita säteen suuntaan oleva hiomalieriö.
Kaveri komennetaan nykäsemään johto irti, jos sattuu jotain. ja kannattaa ottaa se 3-vaihe töpseli (puolittain/)sen verran irti jo valmiiksi, ettei tarvi kannen takia voimistella....
Ja jos jotain odottamatonta sattuu, niin se Perinteinen: Jos porakone "meinaa syödä vingun/suorahiomakoneen" niin Poistutaan Paikalta Turvallisen etäisyyden päähän
Ja sitten kone pyörimään hitaimmalla ja hiotaan varovasti kiilto pois toiselta pintaa, ja käännetään hihna toisin päin, ja hiotaan, ja lopuksi käännetään hihna vielä kerran, siis oikein päin.

Myös pidon lisäämistä voi kokeilla, siihen on valmiita aineita esim. https://m.motonet.fi/fi/tuote/600082...naspray-500-ml. noita luistavia remmejä on korjattu vaihtelevalla menestyksellä mm. tervalla ja jarrunesteellä. (liotetaan jarrunesteessä esim. 10 minuuttia, sitten pyyhitään puhtaaksi paperilla, ja sitten pestään lämpimän Fairy -(käsitiskipesuainetta) veden alla hieroen. Jotkin kiilahihnat, siis niiden kumi, turpuu/pehmenee jarrunesteessä jo minuutissa, jotkin "muoviset" ei turvu vaikka liottaa viikon DOT-4 jarrunesteessä )

Jos hihnan pito ei riitä jatkuvaan poraamiseen, niin poraa 0,5 sekunttia, ja nosta terä 0,5mm irti ja sama uudelleen. (hampaiden poisto vain huonontaa tilannetta, ainakin magnumin terät on vaihtelevalla jaolla, siis että terä ei pääse ns. soimaan/värähtelemään...)

Reikien poraaminen paksuun metalliin: Minä olen joskus porannut apureikiä lastunpoistolle:

Siis jos reikä pitää porata 76mm rasiaporalla, niin olen porannut ensin pienemmällä, tässätapauksessa n. 70mm rasiaporalla pienen uran, johon olen porannut vähintään 2, miel 4 reikää tasavälein.
Sitten 76mm rasiaporalla porataan vajaa millin syvä ura, ja noita apureikiä isonnetaan niin isoksi kuin kestää (13mm?);
Siis jos kestää isontaa niin isoksi, että jää jäljet valmiin 76mm reijän ympärille, niin parempi kuin että vain uran puoleen väliin.
Ideana on se, että lastut pääsee tippumaan noista reijistä pois. (NOIN yli 5mm paksuudessa pitää lastut poistaa esim. paineilmalla, jos noita reikiä ei ole; Tuo terän nostaminen, ja sen keskipakovoima ei välttämättä poista kaikkia lastuja leikkuu urasta, ja kun joka toinen hammas poraa uran sisähalkaisijaa, ja joka toinen ulkohalkaisijaa, niin huonolla tuurilla nuo jäljelle jääneet metallihiukkaset tukkii yhden hammasvälin, ja kertyy sinne niin paljon, että lastut "leikkaa kiinni", ja katkaisee niitä työntävän hampaan/-nokan, ja silloin tuossa "kiinnileikkauksessa" on kirjaimellisesti yhtä kovaa ainesta, kuin rasiaporassa!
Nuo ainekset murtaa/tylsyttää tms. kaikki hampaat. (Minä pyöräytin taannoin Whyrtin(?) sarjasta yhden terän kaikki hampaat paskaksi, toki porana oli hammaspyörävetoinen länsimainen pylväsporakone....

Ja jos pitää porata rosteria, hapokkaasta puhumattakaan, pitää käyttää nimenomaan k.o metallille tarkoitettua leikkuunestettä.
Alumiinille Sinolia (sitä "pultsarien juomaa", käytetään myös retkikeittimissä) Huom. palavaa! jos tulipalon vaara ongelmatilanteessa, niin 1/4 sinolia ja 3/4 osaa vettä sekaisin, niin ei pala kuin todella paskalla tuurilla....
Mustalle raudalle vesiohenteista/- pohjaista leikkuuöljyä, höyry paljastaa jos lämpiää liikaan.

Ja viimmeisenä, mutta ei vähäisimpänä: Poraaminen On Lastuavaa Työstöä;
Siis jos hammas ei leikkaa lastua, niin silloin se "mankeloi/hiihtää" ja varsinkin rosterissa ja hst:ssa se tarkoittaa terän tuhoutumista lyhyessä ajassa. (ja uusikaan terä ei pysty tuohon Lämmöllä/Mankeloivalla kovetettuun pintaan)

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 07.03.2020, 00:57
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Ja viimmeisenä, mutta ei vähäisimpänä: Poraaminen On Lastuavaa Työstöä;
Siis jos hammas ei leikkaa lastua, niin silloin se "mankeloi/hiihtää" ja varsinkin rosterissa ja hst:ssa se tarkoittaa terän tuhoutumista lyhyessä ajassa. (ja uusikaan terä ei pysty tuohon Lämmöllä/Mankeloivalla kovetettuun pintaan)
Tämä on 100% tosiasia kaikinpuolin. Sen huomaa pirun hyvin kun isokin rasiaterä lastuaa reikää, liki heti kun leikkuu- ura/ terä menee tukkoon niin homma tyssää siihen jopa ihan mustalla raudalla.

Olen tuhonnut 32mm:n jonkin verran käytetyn rasiaterän kun koitin käsikoneella porata reikää ~1mm:n paksuisesta rosterista läpi. Onnistuin ilmeisesti karkaisemaan pinnan sen verran hyvin että terä oli pehmeämpi kuin levyn pinta
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 07.03.2020, 18:36
_LM_:n Avatar
_LM_ _LM_ ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 01.01.09
Sijainti: VALKEALA
Viestit: 513
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Tämä on 100% tosiasia kaikinpuolin. Sen huomaa pirun hyvin kun isokin rasiaterä lastuaa reikää, liki heti kun leikkuu- ura/ terä menee tukkoon niin homma tyssää siihen jopa ihan mustalla raudalla.
Tuohon auttaa kun poraa uran kohdasta reiän tai vaikka kaksikin läpi josta lastu pääsee putoamaan pois. Pysyy hammastus puhtaana vaikka kuinka paksua levyä poraisi.
__________________
4-vedon ja 2-vedon ero? No käveltävä matka takaisin tielle.
GR patrollien osia kaikki nurkat täynnä... Kysy jos tarvitset jotain!
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 07.03.2020, 18:57
jmk jmk ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 08.11.15
Sijainti: Miehikkälä
Viestit: 1.453
Perusasetus

Tuli kokeiltua poraamista... 40mm kuppiterää tarjosin merikontin oveen kun ajatus oli laittaa abloy pintalukko pihassa kun on...kolmannen terän jälkeen oli luovutettava. Maalit ja hyvin pien ura oli metallissa. Terien merkistä ei ole mitään havaintoa. Akkukoneella pyöritin ja hyvin hitaasti, leikkuuöljyä suihkuttelin. Reikä piti tehdä suunnitelman B mukaan paljon pieniä reikiä niin ja viila niin tuli riittävä reikä oveen että sai lukon asennettua
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 07.03.2020, 20:25
Catrik:n Avatar
Catrik Catrik ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 22.07.13
Sijainti: Oulu
Viestit: 817
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jmk Näytä viesti
Tuli kokeiltua poraamista... 40mm kuppiterää tarjosin merikontin oveen kun ajatus oli laittaa abloy pintalukko pihassa kun on...kolmannen terän jälkeen oli luovutettava. Maalit ja hyvin pien ura oli metallissa. Terien merkistä ei ole mitään havaintoa. Akkukoneella pyöritin ja hyvin hitaasti, leikkuuöljyä suihkuttelin. Reikä piti tehdä suunnitelman B mukaan paljon pieniä reikiä niin ja viila niin tuli riittävä reikä oveen että sai lukon asennettua
Mielenkiintoista, mikähän tuossa on mättänyt kun ite sain kuitenkin tuolla 76mm kuppiterällä 10mm vahvaan teräkseen akkuporalla tehtyä kaksikin reikää. Käsiporalla antaa vähän helpotusta kun ei tarvi yrittää koko terän matkalta sahata. Aikaa kyllä meni.

Nii ja sitten pylväsporalla kun poraa ja se pidin leipasee istukkaan kiinni. Öljynsuodatinavaimella lähtee irti https://www.karkkainen.com/verkkokau...nsuodatinavain
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 08.03.2020, 09:36
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.069
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jmk Näytä viesti
Tuli kokeiltua poraamista... 40mm kuppiterää tarjosin merikontin oveen kun ajatus oli laittaa abloy pintalukko pihassa kun on...kolmannen terän jälkeen oli luovutettava. Maalit ja hyvin pien ura oli metallissa. Terien merkistä ei ole mitään havaintoa. Akkukoneella pyöritin ja hyvin hitaasti, leikkuuöljyä suihkuttelin.
Pyörikö pora oikein päin? En oikein muuta keksi. Ja saa siinä nyt olla kierroksiakin kohtuudella ainakin paikoitellen sen mitä ykköspuolella akkukone kehittää. Kyllähän vaikka Puuilon muutaman euron Magnum-merkkinenkin sujahtaa hetkessä läpi. Vai oliks sulla joku timanttiterä tms. ihan joku muu kuin rautaan tarkoitettu bi-metal?
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 08.03.2020, 09:50
jmk jmk ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 08.11.15
Sijainti: Miehikkälä
Viestit: 1.453
Perusasetus

Kyllä pyöri oikein päin, magnumin teriä noi saattoi olla niitä ainakin tässä vuosien saatossa ostettu useita sarjoja Makitan akkukoneella pyöritin ja ykkösellä noin puolella teholla. Lenoxit oli työmaalla niin jäi sellainen tuhoamatta...
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 08.03.2020, 23:27
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Cortenin poraus;


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jmk Näytä viesti
Tuli kokeiltua poraamista... 40mm kuppiterää tarjosin merikontin oveen kun ajatus oli laittaa abloy pintalukko pihassa kun on...kolmannen terän jälkeen oli luovutettava. Maalit ja hyvin pien ura oli metallissa. Terien merkistä ei ole mitään havaintoa. Akkukoneella pyöritin ja hyvin hitaasti, leikkuuöljyä suihkuttelin. Reikä piti tehdä suunnitelman B mukaan paljon pieniä reikiä niin ja viila niin tuli riittävä reikä oveen että sai lukon asennettua
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jmk Näytä viesti
Kyllä pyöri oikein päin, magnumin teriä noi saattoi olla niitä ainakin tässä vuosien saatossa ostettu useita sarjoja Makitan akkukoneella pyöritin ja ykkösellä noin puolella teholla. Lenoxit oli työmaalla niin jäi sellainen tuhoamatta...
Merikontit, siis uudemmat (2000 luvulta), on tuota Corten(?) terästä?
Ja ainakin niissä "rasiaporauksissa", mitä minä olen porannut 8 kpl noin 20mm reikää, niin tuo magnum? on porannut nuo 8 reikää hyvin puutteellisella voitelulla, puhumattakaan jäähdytyksestä....
4 reijistä olen porannut katonrajaan, ja painanut ehkä noin 10 kg voimalla?
Lattiarajan reijät varmaan noin tuplalla voimalla?
Ja pyörimisnopeus niin pieni, että "murua-" tulee...
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty DEWALT 30MM X 570MM SDS MAX poravasaran terä _Metal_ O/M/V Muut 11 10.06.2013 19:35
Myyty Jyrsimen terä 315mm Sandvik MouhijärvenMies O/M/V Muut 9 24.01.2009 18:09
Mikä on HYVÄ rälläkän terä...? SuurSyömäri Tekniikka & Jutustelu 47 24.10.2007 20:04
BJ-42 riippujen reikien halkaisijat SL Tekniikka & Jutustelu 1 05.08.2006 16:26
Läppärungon poraus ? Vuosimallit 1984-1996 2 05.01.2004 13:18


Sivu luotu: 05:57 (GMT +2).