![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Meillä töissä kurottajan piikeillä oli jäätyneestä maasta jotain yritetty kaivaa, tuloksena toinen sorkka vääränä. Muistaakseni Vallilan takomolle piikki vietiin ja se tuli oikaistuna takaisin.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Kyllä niitä kunnon seppä varmaan oikoo. Mä olin joskus aikanaan töissä trukki maahantuojalla ja me ei koskaan oiottu haarukoita. Ja kun tehtaaltakin tuli joskus väärin taivutetut haarukat, niin ne oli pakko vaihtaa, ei oikoa, koska uusi kone ja uuden takuu. Mutta vanhassa vois tietty kokeilla oikomista, haarukat on kalliita.. Toki siinäkin pitäis muistaa että katkeava haarukka saattaa aiheuttaa melkoisen vaaratilanteen. Isompi ongelma kuin taipuneet oli liian kuluneet haarukat. Hylkyraja oli 90% alkuperäisestä paksuudesta, pystyosasta helppo mitata paljonko se on ollut. Niitä oli vähän liian helppo kuluttaa siitä juuresta, laskemalla maahan asti ajossa. Ketjut säätämällä niin että jää sentin irti lattiasta säästää rahhoo!
![]()
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#3
|
||||
|
||||
![]()
[QUOTE Hylkyraja oli 90% alkuperäisestä paksuudesta,
![]() Varmaa käynyt kirjoitusvirhe noissa prosenteissa yleensä se hylkäysprosentti on -10% alkuperäisestä mitasta.
__________________
Safarimestarit Virolahti Fjdc Viimeksi muokannut Saku T. : 28.02.2020 22:10 |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Varmaa käynyt kirjoitusvirhe noissa prosenteissa yleensä se hylkäysprosentti on -10% alkuperäisestä mitasta.[/QUOTE]
No joo, ihan miten päin sitä haluaa ajatella.. 90% jäljellä. Haarukan hylkäysraja 90% alkuperäisestä mitasta. Sallittu kuluma 10% alkuperäisestä mitasta. Tuskin kukaan olettaa että 60mm haarukoista riittää että on 6mm jäljellä..! Hyvä homma että päästiin kuitenkin internet keskustelun syvimpään olemukseen, eli pilkunnussintaan ja virheiden etsimiseen. ![]()
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#5
|
|||
|
|||
![]() Hyvä kysymys, onkohan miten valmitetut piikit?Lainaus:
Lainaus:
[/QUOTE] Ja tuohon trukkipiikkien "kantapään-" kulumaan: Jos piikeistä on kulunut 10% pois, taikka vain 90% jäljellä, niin niiden teoreettisesta maksimikuormituksesta on aika suuri osa pois, ja ei puhuta 10% prosentista, vaan paljon suuremmasta... Jos (kun) piikit on lämpökäsitelty valmistettaessa muokkaamisen jälkeen, (nehän tehdään "lattaraudasta" mankeloimalla ja taivuttamalla n. 90 asteen kulmaan) ja toinen niistä taipuu, niin prässillä pakottamalla tuohon "kahteen, taikka jopa kolmeen kerraan väännettyyn piikkiin jää sisäisiä jännityksiä" Siis kun lämpökäsitelty trukkipiikki (?) vääntyy, niin se pitäs lämpökäsitellä uudelleen; siis kirkkaan punaisena/oranssina vääntää suoraksi, ja karkaista/päästää.... siis helpointa on käyttää molemmat sorkat lämpökäsittelyssä: tulee taas ns. pari. Käsittääkseni noiden trukkipiikkien oikominen "kylmänä" ei onnistu palauttamaan alkuperäistä lujuutta/joustavuutta; ne on lämpökäsitelty, ja jos/kun piikin yläpinta on veneynyt (niin paljon että muodonmuutos on pysyvä) ja pikkaisen alempana metallia on venytetty niin paljon, että pysyvää muodon muutosta ei ole tullut... Ja jos tuommoista (kylmänä; siis esim. +20 C) väännetään prässissä suoraksi, niin pitää "vääntää yli-", siis niin paljon, että piikin alapinta venyy niin paljon, että piikki sojottaa jo liian pystyssä. Ja sitten väännetään takaisinpäin, siis alaspäin, niin suurella voimalla, että piikin nokan korkeus olisi yhtäsuuri, kuin toisella, vääntymättömällä, piikillä. -> kuvittele piikkiä vanerina, ulommaiset kerroksen venyy myötörajan yli, pikkaisen sisemmät juostaa.... Ja tuolla venymisen vastapuolella, siis puristumis- pinnoissa tapahtuu jotain, mutta niistä tiedän vielä vähemmän, ja kokemukseni mukaan rauta/teräs (lähes) aina jatkuu pituutta, kun sitä muokataan.... |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Ilmeisesti niissä piikeissä on alunperin senverran varmuuskertoimia, että toi 9.9% kulumista sallitaan. Että silti kestää jollain todennäköisydellä sen luokitellun kantavuuden,vaikka onkin ohentunut tuon verran. En muista tuliko tuo 90/10 % ohjeistus piikkien valmistajilta vai lainsäädännöstä tai standardeista. Mutta kuitenkin.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Noissa "fiksatuissa" ja "korjatuissa" haarukoissa vain sitten se nurjapuoli, että jos jotain sattuu ja tämä tulee ilmi vaikka ei olisi haverin varsinainen aiheuttajakaan...
![]() Syypäätä ruvetaan etsimään, ja vakuutusyhtiöt hymyilevät.
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Peltivanteen lommon oikaisu | Gravedigger | Tekniikka & Jutustelu | 25 | 11.05.2015 23:20 |
Dieselin kannen oikaisu | mikkocap | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 28.09.2012 16:50 |
S:lle vääntyneiden lehtijousien oikaisu? | bluevan | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 01.11.2011 21:52 |
l-200 kokemuksia | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 07.04.2007 06:28 | |
KOKEMUKSIA ? | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 22.02.2006 09:10 |