![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Ei liity tähän,mutta yleisesti pumpun imupuolella ei kannata käyttää teräviä mutkia...Yleensä pari peräkkäistä 90-kulmalla olevaa liitintä saa aikaan kaiken maailman ääniä pumpusta/kavitointia/painemittarin neula hakkaa...Pienellä virtauksella/kierrosluvulla voi toimia. Sitten kun se vaahdottaa öljyä tipankin,Niin kestää tosipitkään että rauhoittuu.Vaatii monesti pienen seisokin että ilmakuplat nousee ylös öljystä. -Toki tähän vaikuttaa öljysäiliön koko ja kerkeääkö öljy rauhoittumaan ennen,kuin menee pumpun imuun. -Eli imu ja paluu mahdollisimman kauas toisistaan tankissa. -Pumpun imu mahdollisimman isoilla liittimillä/letkulla/putkella. -Pumpun imupuolella jouheva 90asteen letkukara ennenmmin kuin porattu terävä 90asteen nippa,Siis jos ei pysty käyttämään suoria. -Painepuolella ei ole niin nöpönuukaa Paineenrajoitus venttiilin ulostulon voi vetää simpukan paluulinjaan tai suoraan pyttyyn,miten nyt on helpompi, mutta sen se vaatii niinkuin TIMJUS totesikin.Muuten tapahtuu jotain hassua ![]() -Tämä siis oletuksena että pumpussa itsessään ei ole paineenrajoitusta ja joudutaan käyttämään erillistä painelinjaan tulevaa venttiiliä.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Suoraan pumpusta mitattuna paine tyhjäkäynnillä 50bar, kierroksilla nousee 70bariin.
Paljonko paine pitäisi olla? Taas ajoittain toimi ajaessa ihan ok, paikallaan ei yhtään...
__________________
__________________________ "Ne piirtää jol on liituuu!" |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Ratti lepotilassa vai ääriasentoon väännätyksessä?
__________________
www.OFFROADOULU.com |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Levossa.
Siis mittari oli kiinni pumpussa, ei kiertoa simpulalle tms. Eikö niin nää mitä pumppu työntää?
__________________
__________________________ "Ne piirtää jol on liituuu!" |
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Kun on nuo paineet "ratti levossa", niin simpukka rikki. Oliko tuossa paineenrajoitusta? Jos ei, niin olisko hajottanut simpukasta venttiilit? Taikka jopa vääntänyt joitain mutkalle.... Normaalisti nuo hammaspyöräpumput toimii 130-180 bar työpaineilla, ja ilman painerajaa voi tehdä yli tuplat painetta... joka on simpukalle todella paljon, siis en ihmettelisi, vaikka hajoais mistä vaan. JOS siellä on paineenrajoitus-venttiili, niin voi olla että painepuoli tukossa, esim. letkusta irronnut sisimmäinen kumikerros, joka tukkinut kuristimen tms. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Jollei se toimi yhtään, niin jotain sieltä on mennyt tukkoon, ihan toimiva on ollut kun 38.5 lla ajeltiin monesti, ei höyhenen kevyt mutta tehostin.
Ja se paineen (virtauksen säädin) tarkasteluun, ei tainnut vaikuttaa kun pihassa väänneltiin ? Junkkarin Mika sen on sinne aikanaan toteuttanut, jos kaipaa tekijältä neuvoja, voin laittaa numeron kun löydän. Lepposa ja mukava kaveri ... p.s. Tulihan se extra simpukka mukaan .. ?
__________________
- Levannon We(l)ho - Viimeksi muokannut pee : 12.02.2020 22:24 |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Virtauksen rajoitinta säätämällä huomasi pientä eroa liikkeessä. Sen otin pois välistä. Varasimpukka tuli mukana, täytyy se vaihtaa. Nyt tosin on jo etuakseli irti, niin ei hetkeen pääse kokeilemaan. Voiko pumpussa olla oma säätö, joka ei nosta painetta tuon enempää? Linja varmasti täysi, koska pumpun läpi tulee öljy lattialle kun paineletkun irroittaa. Normaalia? Hihna ei silminnähden luista.
__________________
__________________________ "Ne piirtää jol on liituuu!" |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Siis mittari pumpussa, ei kiertoa simpukalle. Periaatteessa pitäis tulla ihan karmeet paineet.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Kyllähän sen aika horo täytyy olla ettei paine nouse enempää. kevyt oletus että perus hammaspyöräpumpusta kyse.
Jos se olikin ehjä ennen testiä niin ei ole enää ;D Kyllähän siellä aika rapea paine pitäs olla tai käydä, jos öljyllä ei ole muuta tietä ulos pumpusta kuin metallin läpi. Käytännossa taitas remmi sulaa, ja pumppu lakkais pyörimästä. Jos olisi kunnossa siis. Edit: Ruuvasitko mittarin öljyllä täytettyyn järjestelmään, eli että pumppu ja imupuoli oli täynnä öljyä testin alkaessa?
__________________
www.OFFROADOULU.com Viimeksi muokannut Rak : 12.02.2020 23:05 |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Ei toi paine ole levossa jos kerran kiertoa simpukalle ei ole. Pumppu työntää maksimit mittaria päin, tuolla mittaustavalla. 80c on ihan hyvä lämpö öljyillä, pääasiallisessa käyttöympäristössä noilla saattaa olla 40astetta ilman lämpötilana.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#11
|
||||
|
||||
![]()
No joo, huono sanavalinta. Siis maksimipaineita hain ja ilman kiertoa.
__________________
__________________________ "Ne piirtää jol on liituuu!" |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Simpukka vaihdettu, nyt toimii.
Sais toki olla vielä kevyempi... ![]()
__________________
__________________________ "Ne piirtää jol on liituuu!" |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty hydraulipumppu | gr patrol | O/M/V Muut | 0 | 19.11.2014 22:57 |
Ostetaan 24v hydraulipumppu | jaskapa | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 5 | 22.11.2011 10:52 |
Myydään hydraulipumppu 12v | rymmyrammi | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 07.10.2011 09:10 |
Myyty Hydraulipumppu 24V | tare | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 24.11.2009 21:45 |
M: Hydraulipumppu | O/M/V Muut | 0 | 04.09.2003 07:19 |