Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 23.01.2020, 10:39
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.521
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja toyopet Näytä viesti
No joku 150Nm vastaa hiukan vanhemman vapari hlö-autokoneen vääntöjä. Ykköset vaikka 3:1, niin siinä välissä teoriassa 450Nm ja perä sitten mukaan vaikkapa 4:1, niin vetarilla teoriassa 1800Nm. Ja maantievauhdissa suoralla välityksellä 1:1 se 600Nm vetarilla.
Jotain karkeaa vertailupohjaa.

Kyllä se liikkuu noin mutta ei ehkä kovin suuria esteitä ylitellä kuitenkaan, se laitteen painohan paljon ratkaisee, varsinkin nousuissa.
Tietysti se perä vaikuttaa, jos kardaanilla on 400Nm, niin ei kai se hirveästi jollekin suzukille häviä...

Noi vertailuväännöt on kuitenkin kaasupohjassa tilanteita siis, kun koneessa maksimiväännöt kyseessä. Tohon suohiippailutarkoitukseen pitäisi riittää pienempi vääntö kuin ykkösellä kaasu pohjassa..

Parhaiten kait hiippailee autot joissa tarpeeksi tiuhat välitykset ja kone tyhjäkäynnillä ruksutellaan menemään. Jos toi PTO olisi tosi tiuha välitykseltään, vois hydraulinen hiippailu onnistuakkin. Mielestäni välitykset kuulostaa liian raskailta että tota kautta vois autoa järkevästi liikuttaa. Vaikka ei koko auton speksit ole tiedossa. Mutta jakolaatikon malli viittaa isoon liikuteltavaan massaan.

__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate

”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 23.01.2020, 11:10
OnOff:n Avatar
OnOff OnOff ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 18.03.11
Sijainti: Tuusula
Viestit: 349
Perusasetus

Auto joka nyt on työnalla on Ramchargeri Volvon portaaleilla ja Toyota 2H moottorilla, Toyotan manuaalilaatikolla ja tosiaan NP203 jakis. Painoa siis jonkin verran...
Auto on vielä niin vaiheessa että mitään kokeiluja ei vielä pitkään aikaan pääse tekemään.

Tämä hydrsostaatti-idea syntyi siinä tallissa jakolaatikon romuja potkiessa ja varmaan vielä kaukana toteutuksesta, mutta kyllä tätä konseptia pitää vielä suunnitella, vaikka ei ikinä toteuttaisikaan.

Tuon PTO:n ylikuormittamista pohtiessa todettiin että tuon konstruktion heikoin kohta todennäköisesti on tuo kiilaura-akseli.

Sopiva moottori vois olla vaikka joku näistä
https://www.hydrauliikkakauppa.fi/ge...306_34_72.html
Pitänee laskeskella vähän lisää virtauksia ja muita parametreja, että pysyy mielenkiinto yllä.

Paineenrajoituksella voisi säätää maksimiväännön sellaiselle tasolle minkä uskoo osien kestävän.

Edit: Tuo Saparoveto oli minulle ihan uusi käsite, mutta tosiaan samankaltaisuutta on...

Viimeksi muokannut OnOff : 23.01.2020 11:51
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 23.01.2020, 12:34
tapsa4x4:n Avatar
tapsa4x4 tapsa4x4 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.02.03
Sijainti: lahti/hollola, Finland.
Viestit: 9.821
Wink

nyt on mielenkiintoinen projekti ni kyllä muutama kuva olis hyvä laittaa tähän.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 23.01.2020, 20:39
dodge3500 dodge3500 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.01.13
Sijainti: Lompolo
Viestit: 1.342
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja OnOff Näytä viesti
Auto joka nyt on työnalla on Ramchargeri Volvon portaaleilla ja Toyota 2H moottorilla, Toyotan manuaalilaatikolla ja tosiaan NP203 jakis. Painoa siis jonkin verran...
Auto on vielä niin vaiheessa että mitään kokeiluja ei vielä pitkään aikaan pääse tekemään.

Tämä hydrsostaatti-idea syntyi siinä tallissa jakolaatikon romuja potkiessa ja varmaan vielä kaukana toteutuksesta, mutta kyllä tätä konseptia pitää vielä suunnitella, vaikka ei ikinä toteuttaisikaan.

Tuon PTO:n ylikuormittamista pohtiessa todettiin että tuon konstruktion heikoin kohta todennäköisesti on tuo kiilaura-akseli.

Sopiva moottori vois olla vaikka joku näistä
https://www.hydrauliikkakauppa.fi/ge...306_34_72.html
Pitänee laskeskella vähän lisää virtauksia ja muita parametreja, että pysyy mielenkiinto yllä.

Paineenrajoituksella voisi säätää maksimiväännön sellaiselle tasolle minkä uskoo osien kestävän.

Edit: Tuo Saparoveto oli minulle ihan uusi käsite, mutta tosiaan samankaltaisuutta on...
On sit aika laiska 2h tossa vehkeessä tai kai se riippuu välityksistä.
Mä laitoin eka 2h ja toyotan laatikko välit oli 3.73
Aika nopeeta vaihtu 12ht ja painetta ylös, syöttöö sekä välijäähy niin rupes meno maistumaan ihan erilailla
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
LJ:n vaihteiston kesto Tollukka Tekniikka & Jutustelu 17 09.10.2013 08:15
SJ 410 jakis voiman kesto? Jammu Tekniikka & Jutustelu 12 06.02.2012 22:47
Porttalien kesto?? Tekniikka & Jutustelu 8 06.09.2005 09:06
MTR:n kulutuksen kesto? G280E Tekniikka & Jutustelu 18 13.03.2005 12:31
Kovalevyn vaihdon kesto Wille This And That 0 26.09.2002 12:03


Sivu luotu: 04:01 (GMT +2).