Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 21.01.2020, 15:35
riude riude ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 16.04.06
Sijainti: SLN, .
Viestit: 933
Perusasetus

Jep. Miulla oli omen ohjausvaimennin paikallaan kun ostin jimpan 52tkm ajettuna. Woblaili jo tuolloin satunnaisesti. Jos vuosia sitten otin vaimentimen mielenkiinnosta irti, enkä huomannut mitään vaikutusta mihinkään. En sitten laittanut takaisinkaan.
Mutta woblaus loppui kun vaihdoin keväällä olkatapitkin, en pelkkiä laakereita (kolmatta kertaa). Nyt lasissa vajaa 150tkm.

Muuten, kun kerran nyt jimny ketjussa ollaan niin eikö kukaan muu ole tehnyt vieläkään tuota m16a koneen vaihtoa?
Ihan mielenkiinnosta kysyn. Jos ei halua huudella aiheesta niin pistäkää yv vaikka.


Viimeksi muokannut riude : 21.01.2020 15:38
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 23.01.2020, 17:16
Pikkuvalmet:n Avatar
Pikkuvalmet Pikkuvalmet ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 15.09.09
Sijainti: oulunlääni
Viestit: 46
Perusasetus

Suzuki Jimnyn tuonti Eurooppaan loppuu. Supersuositun ja reilun vuoden tilausajoilla olevan Suzuki Jimnyn tuonti Eurooppaan loppuu EU:n kiristyvien emissiosäännösten takia. Tehdas on tutkinut asiaa eikä ole mitään helppoa keinoa saada 1,5 -litraisen moottorin päästöjä pienemmäksi. Nykyisin manuaalin CO2 päästöt ovat 178 g/km ja automaatin 198 g/km. Tuonti loppuu heti. Eli ne autot mitkä on laivattu luovutetaan ostajille. Tilalle Suzuzki miettii mahdollisuutta saada Jimny läpi pakettiautona takapenkit poistamalla. Yleensä Euroopassa takapenkkien poistaminen riittää pakurekisteröintiin. (lähde Autocar)
https://www.autocarindia.com/car-new...-europe-415721

Viimeksi muokannut Pikkuvalmet : 23.01.2020 19:24
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 23.01.2020, 18:24
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.052
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pikkuvalmet Näytä viesti
Suzuki Jimnyn tuonti Eurooppaan loppuu. Supersuositun ja reilun vuoden tilausajoilla olevan Suzuki Jimnyn tuonti Eurooppaan loppuu EU:n kiristyvien emissiosäännösten takia. Tehdas on tutkinut asiaa eikä ole mitään helppoa keinoa saada 1,5 -litraisen moottorin päästöjä pienemmäksi. Nykyisin manuaalin CO2 päästöt ovat 178 g/km ja automaatin 198 g/km. Tuonti loppuu heti. Eli ne autot mitkä on laivattu luovutetaan ostajille. Tilalle Suzuzki miettii mahdollisuutta saada Jimny läpi pakettiautona takapenkit poistamalla. Yleensä Euroopassa takapenkkien poistaminen riittää pakurekisteröintiin. (lähde Autocar)
https://www.motor1.com/news/394331/s...ped-in-europe/
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 23.01.2020, 18:40
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.052
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pikkuvalmet Näytä viesti
Tuonti loppuu heti. Eli ne autot mitkä on laivattu luovutetaan ostajille. (lähde Autocar)
Paatko linkin mistä tämä ilmenee?
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 23.01.2020, 19:07
Pajares:n Avatar
Pajares Pajares ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 02.02.13
Sijainti: Karkkila
Viestit: 2.198
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja wikke Näytä viesti
Paatko linkin mistä tämä ilmenee?
Näkyy olevan 4x4 maailman facebook julkaisussa,Mutta ei suoraa linkkiä lähteeseen.
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry

https://www.youtube.com/channel/UCIW...view=0&sort=dd
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 23.01.2020, 19:30
Palex:n Avatar
Palex Palex ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.07.05
Sijainti: Lahti
Viestit: 3.272
Perusasetus

https://www.motor1.com/news/394331/s...ped-in-europe/
__________________
-Pauli-
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 23.01.2020, 19:32
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.052
Perusasetus

Pistin Suzuki.fi:lle kyssärin että pitääkö paikkansa että uusia tilauksia ei enään otettaisi vastaan. katsotaan mitä vastaavat, vai vastaavatko mitään...











-> minä






















Hei,



Viesti: Onko perää huhussa että uusia Jimnyn henkilö mallin tilauksia ei enään otettaisi vastaan, ja että jo vain aiemmin tilatut toimitettaisiin?



Vastaus: Juurikin näin valitettavasti. Meillä taitaa muutama vapaa auto olla myynnissä jos olet kiinnostunut? ��





Ystävällisin terveisin



Susanna Lehtonen

Automyyjä



Puh +358452304750



Autoverkkokauppa.fi
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa.

Viimeksi muokannut wikke : 27.01.2020 11:26
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 27.01.2020, 21:53
G13b G13b ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 01.11.16
Sijainti: Espoo, Suomi
Viestit: 143
Perusasetus

Vaihtelevasti woblaavaan jimppaani laitettiin tänään Raptorin ohjausiskari. Odotukset eivät olleet kovin korkealla, mutta ainakaan ensimmäiseen 100km ei vispannut kertaakaan, tuli hyvä mieli.

Muuten ohjaus lähes ennallaan, ehkä hieman rauhoitti tuntumaa.

Mekatsu oli sitä mieltä ettei navoissa juurikaan väljää, mutta kuulat kuivat, pitäisi kuulemma olla rasvassa, tuomitsi tiivisteet entisiksi.
__________________
kalusto: Jimny 2004 G13bb cabrio
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 28.01.2020, 14:56
riude riude ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 16.04.06
Sijainti: SLN, .
Viestit: 933
Perusasetus

Mekatsu oli sitä mieltä ettei navoissa juurikaan väljää, mutta kuulat kuivat, pitäisi kuulemma olla rasvassa, tuomitsi tiivisteet entisiksi.

Öö......tohdin kyllä kyseenalaistaa tuon.
Sitten kun tiivisteen läpi tulee "rasvaa", tietää että akselin stefa on pettänyt.
Eli peräöljyllä jatkettu rasva tulee ulos.

Ja en ole varma, mutta siinä käsityksessä olen, ettei olkatappien kevyttä (=kuitenkin vaikuttaa jo esim. woblaukseen) kulumaa kyllä ulkoisesti pysty toteamaan? Siis kuten esim. katsastuksessa tehdään.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 28.01.2020, 18:09
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.052
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja G13b Näytä viesti
Vaihtelevasti woblaavaan jimppaani laitettiin tänään Raptorin ohjausiskari. Odotukset eivät olleet kovin korkealla, mutta ainakaan ensimmäiseen 100km ei vispannut kertaakaan, tuli hyvä mieli.

Muuten ohjaus lähes ennallaan, ehkä hieman rauhoitti tuntumaa.

Mekatsu oli sitä mieltä ettei navoissa juurikaan väljää
Mutta mahdollisesti pientä vertikaalistako, vaikka pyöränlaakeri tuntuu O.K.:lta? Paljonko Jimpallasi on ajettu, ja tiedätkö onko olkien laakereita/tappeja millon vaihdettu? Ei mikään salaisuus liene että siistilläkin ajolla niiden elinikä N. 50-70.000km. laatu palikoitakaan (orkkis) käyttäen. Ei vika, vaan ominaisuus. Omaan juuri vaihdettiin toistamiseen ja mittarissa 114.000km ja oli aika kypsät. Sitten kun lähtevät menemään oikeasti, menevätkin aika todella nopsaan. Nosta keula ylös, ja kokeile renkaat myös linkussa laidasta laitaan tuntuuko mitään pysty klappia. Pienikin pystyinen mutta ei sivuttainen kertoo jo kaiken. Varsinkin jos kaveri painaa jarrua eikä klappi poistu on diaknoosi aika selvä. Ja todellakin niin kuin aina toitotetaan, niin se ohjausiskari on vain woblauksen suhteen sen oikean eli aiheuttavan syyn peittelyä/hillitsemistä. Alkuperäinen tarkoitus estää lyömästä näpeille ja ehkäistä "offarin peukkua".
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 02.02.2020, 00:36
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

""" Väärin korjattu"""" Vai onko?


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja G13b Näytä viesti
Vaihtelevasti woblaavaan jimppaani laitettiin tänään Raptorin ohjausiskari. Odotukset eivät olleet kovin korkealla, mutta ainakaan ensimmäiseen 100km ei vispannut kertaakaan, tuli hyvä mieli.

Muuten ohjaus lähes ennallaan, ehkä hieman rauhoitti tuntumaa.

Mekatsu oli sitä mieltä ettei navoissa juurikaan väljää, mutta kuulat kuivat, pitäisi kuulemma olla rasvassa, tuomitsi tiivisteet entisiksi.
Jimmystä ei käytännössä yhtään kokemusta, mutta vastaavalla alustalla olevista isommista aika paljon.

Onhan Jimmyssä alunperin "Ohjaus Iskari"?

Missä kunnossa se on/oli?

Toyotassa, jäykillä etuakseleilla olevissa nelivedoissa ohjausiskari on uutena niin jäykkä, että ei sekunnissa/parissa käytä päästäpäähän edestakaisin edes keskiverto mies. (Huom. useat iskarit pitää olla oikeassa asennossa; siis siinä asennossa mihin ne asennetaan autossa; jos käytetään väärässä asennossa, jotkin iskarit vetää ilmaa/kaasua männän jommalle kummalle puolen, ja silloin siitä ilmasta/kaasusta tulee "jousikomponentti" )

Toinen, paljon tarkempi tapa todeta kuluminen (ei vielä välttämättä täysi romu) on se, että vetää/työntää käsin iskaria vakiovoimalla esim. suuruusluokkaa 10 N tai 1 kg edestakaisin, ja jos keskellä (asennossa jossa ajetaan suoraan) on selvästi nopeampi liike, niin kannattaa harkita iskarin vaihtoa.

Ja jos iskari on todella loppu, niin se ei pane vastaan juuri yhtään, siis sitä voi pumpata melkein kuin polkupyörän pumppua...

Ja kun luin nuo vastaukset/jäljemmät viestit:

Niin aloin miettiä asiaa syvällisemmin: Tuo mm. Minun käyttämä "Iskari" "Ohjaus Iskari" yms.
Juontaa juurensa tuonne 80- luvun alkuvuosiin (-82?); silloin minulle kerrottiin että ""tässä (HJ-60) on toimiva ohjausiskari"" kun ajoin "mersumiehenä-" Vasen peukalo näytti kello 10 ja oikea kello 2....
Taustaa- olin ajanut Fordson Majoria jo vuosia, ja täytyy sanoa, että kokemus on paras opettaja...

Ja kun rasvattiiin tuota alustaa, niin sieltähän se viides iskari löytyi....

Englannin kielellä tuota "Ohjausiskaria" kutsutaan "Steering Damper" ja "Steering Stabilizer"

Siis ohjaus vaimennin taikka ohjaus vakain? (google translator)

ei iskunvaimennin, joka on ylläolevan mukaan Shock absorber

Siis tuo minun ohjausiskari on väärää termi....
Esim. "Palex" käyttää tuota vakiintunutta suomenkielen termiä.

-> Noiden jäykillä etuakseleilla olevien autojen ohjaus; siis Ratin liikkeet, menee niin monen nivelen (ei merkittävästi väljyyttä) kautta renkaiden väliseen raidetankoon, JA siinä vastavoimana on (esim. hdj-80 land cruiser) panhardin (kumi)-puslat, jotka toimivat jousena... siis siis jos renkaat "haluaa" pikkasen ravistaa....

ja voblauksen perimmäinen syy on todella renkaiden epätasapaino/-pyörimissäde/epätasapaino.

Kun renkaat lähtee voblaamaan esim. 60 gramman (hihasta; arvaus) epätasapainon vuoksi, niin kun ei ole vaimennusta (ohjaus "iskaria")

Niin tuo alunperin huomaamaton epätäsapaino lähtee kertaantumaan, ja kun ei ole vaimenninta (joka muuttaa tuon voblaaamisen lämmöksi) niin siinä sitten vuorotellen kuljettaja pitää vastaan, ja renkaat "vetää---"

Viimeksi muokannut BJ-40/76 : 02.02.2020 00:37 Perustelu: mikä sen alkuperisen ohjaysiskarin kunto oli?
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
jimny, jutustelua, suzuki, yleistä


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty suzuki jimny Pönde O/M/V Ajoneuvot 10 19.05.2013 09:53
Myyty Suzuki Jimny Smäkä O/M/V Ajoneuvot 1 14.06.2012 08:17
Ostetaan Suzuki Jimny ahola O/M/V Ajoneuvot 0 30.01.2012 20:26
Myyty Suzuki Jimny 1.3JLX -02 "Off / On Road Jimny" JER81 O/M/V Ajoneuvot 2 16.09.2009 21:01
M: Suzuki Jimny raw O/M/V Ajoneuvot 0 04.04.2008 11:07


Sivu luotu: 17:02 (GMT +2).