![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Samat ajatukset täälläkin. Pitkä/korkea sprintteri haussa josta alkais rakentelemaan reissupeliä. Ajatus olisi säilyttää kuorma-autona mutta takatilojen rakennus on vähän siinä ja siinä että tekisikö matkailuauton. Helpottaisi rakentelua. Tarkotus on hommata valmiiksi jatko-ohjaamollinen peli josta alkais jatkojalostamaan reissukampetta. Neliveto olis kova mutta pörssi ei ole ollenkaan sitä mieltä. Minkälaiset säännökset koskee pakettiauton rakentelua? Tarviiko väliseinää? Vai saako sinne taakse rakentaa pakuun mitään? Kuorma-auto tarvii väliseinän, mutta tavaratilan koolle ei juuri kokomääräyksiä ole. ( 50% kantavuudesta pitää varata tavaratilalle + kiinnityskoukut määrävälein) N1 matkailuauto ei tarvi väliseinää? Tarviiko yli 3500kg matkailuauto? Näistä oli kyllä ihan vastikään porinaa täälläkin foorumilla.
Viimeksi muokannut Mika_T : 13.01.2020 22:02 |
|
#2
|
|||
|
|||
|
En itse kyllä näe mitään järkeä B-kortillisessa retkeilyautossa. Ihan vaan siksi kun kevyt kuormurina ne verot on huomattavasti pienemmät. B-kortilla veikkaisin veroksi jotain 700-800e? Mikäli se vero menee painon mukaan. Koska tuon verran omassa matkailuautossa on verot ja sen paino on 3500kg. Saisin kyllä nostettua painon 3800kg, mutta se ei hyödytä tuossa omassa tapauksessa mitään. Koska pitäisi olla joku tavaratila, mikä on yhtä leveä ja korkea mitä se auton sisätila. Ilman tuota verot vaan nousee. En näe myöskään ongelmana tuota 80 rajoitusta. Ei nuo pakut ole juhlaa ajella jotain 120 vauhtia. Kulutus nousee myös reilusti. Toki ohittaminen on tuskaa.
Sitten taas kun lähdet noita rakenteleen niin se on aivan varma, että ihan kaikki on kiellettyä lähtökohtaisesti. Duunaat sinne sängyn, etkä rekisteröi sitä matkailuautoksi niin aijai kun verottaja muistaa sua sitten jollain helvetinmoisella lisäverolla. Ja sitten taas jos se laite ei täytä matkailuauton määritelmiä ja sulla on siellä silti joku sänky niin taas tulee piiskaa ja sinä maksat. Ei suomessa tuo rakentelu helppoa saa olla. |
|
#3
|
|||
|
|||
|
En tiedä mikä kuuluu mihinkin ryhmään mut
Esim. 2003 sprinter 3500kg Matkailuauto reilut 500€ Pakuna melkein 800€ Kuorkkina alle 80€ Tietysti kuormurii tulee rajoitin testi katsastukseen Raskone 140€ Miten kuormurin käyttö jos auto on henk.koht nimissä tarviiko mitään perusteluja ajeluun/ tarvikkeiden kuskaamiseen. Jos niin siinä tapauksessa paku olis parempi... Joskus oli k-a sprinteri firman nimissä ja aina sai pelätä että milloin pysäytetään, silloin ku tuli nää ammattipätevyys vaatimukset ym. Kaveri sai sakot kun ei pystynyt todistamaan ratsiassa että työkalut on omia |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Eriasia jos auto on yrityksen nimissä. Lainaus:
Mites sitten yli 3500kg C-kortilla ajettava matkailuauto? Samassa luokassa edelleen? Kuorma-autona on toki halvin pitää mutta se turhakeväliseinä haittaa rakentelua. Ja jos kuorma-autossa ei saa olla 200x180 sängyksi varattua "hattuhyllyä" niin sekin saattaa aiheuttaa päänvaivaa. (en siis tiedä onko tuollaista edes kielletty) ![]() Itellä vähän tuollanen haaveissa Viimeksi muokannut Mika_T : 15.01.2020 16:04 |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Kuorma-autossa 50cm minimi tavaratila ainakin joskus oli. Tuskin kuorma-auton sänkyyn kukaan puuttuu, koska ainakin 50v on ollut vakiovarusteena ja joissain jopa kaksi.
Ainut mikä itseä kiinnostaa on tämä että mikä esim .Mersussa on todellinen veron määrä? Eli lukeeko matkailuauto rekisteriotteella vai jokin muu |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Mitä jos "kuljetan" erillistä mökkiä mersun lavalla mikä on parilla kuormaliinalla kiinni,Niin onko se asuntoautoilua vai tavaran kuljetusta jos väsynyt kuljettaja oikoo siellä jalkojaan tai lämmittää munapuuroa?
|
|
#7
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Saa pölliä idean kuka haluaa, mutta tuuminut, että täyden veron isosta henkilöautosta saisi minimatkailuauton. Jos se ois vähän maastokelponen, voi huilata mis vaan. |
|
#8
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Ryöstöhintainen rajottimentestaus jos 140€. Jos piirturin leima samassa niin sitten ymmärrettävämpi.
|
|
#9
|
|||
|
|||
|
Osaako Matti sanoa että onko tuollainen yllä linkittämäni rakennelma mahdollista pitää kuorma-autona?
Tavaratila ei vissiin tarvi olla täyskorkea? "sängyn" voisi vetää vaakatasossa takaoviin asti jos sellainen onnistuu. Menisi toki matkailuautonakin kun ajatelmissa olisi tehdä tuohon takapenkkien taakse molemmille laidoille laatikostot jonka päälle saisi keittomahdollisuuksia jne rakennettua. Ja minkälainen operaatio on poistaa takaa keskeltä yksi penkki, että siitä saisi järjestettyä kulun taakse. Riittääkö pelkkä muutoskatsastus vähemmille istuinpaikoille vai minkälainen sota tuomosesta muutoksesta syttyy? |
|
#10
|
|||
|
|||
|
Eikö noissa vetonupeissakin ole sängyt? En tie onko niissä mitään keittiöö? Mut kuorma-autoja ne silti taitaa olla, eikä matkailuautoja. En tie hyödyttääkö sen pelin rekisteröiminen matkailuautoksi yhtään mitään jos se on jo valmiiksi kevyt kuormuri? Tekee sinne vaan kaiken matkailuauton roippeet mitä tarvii ja silti jättää sen välttämättömän millä se on kevyt kuormuri. Sit vaan kovaa ajoa.
|
|
#11
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
|
#12
|
||||
|
||||
|
Vastailin punaisella.
Lainaus:
|
|
#13
|
|||
|
|||
|
Kiitos!
Tämä auttaa visiontiin paljon. |
|
#14
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Etupäädyn tai ohjaamon suojan mitat Kiinteän kuormakorin etupäädyn on oltava vähintään kuormatilan levyinen ja ohjaamon korkuinen." https://www.finlex.fi/fi/laki/ajanta.../19820940#L2P4 Mites tätä käytännössä tulkitaan, ohjaamon VAI tavaratilan korkuinen?
__________________
ex uazJanne "Ikuisesti elää se, joka kerää kaikkea kaksin käsin.." Jouni Hynynen, runoilija |
|
#15
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
-N1 matkailuautoa ei ole vaan matkailuauto on aina M-luokan ajoneuvo: "Matkailuauto Matkailuauto on erikoiskäyttöön valmistettu M-luokan ajoneuvo, jossa olevissa majoitustiloissa on vähintään seuraavat tukevasti kiinni olevat varusteet: 1) istuimia ja pöytä, joka voi olla helposti poistettavissa; 2) makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista; 3) keittomahdollisuus; 4) säilytystiloja. Autoverolaissa säädetään tarvittaessa sellaisen matkailuauton, joka on verovapaa tai josta suoritetaan alennettua veroa, rakenteesta ja varusteista." |
|
#16
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Jatko kysymyksenä, jos retkeilyvarusteet/-kalusteet asentaa kokonaan tavaratilaan -> väliseinän taakse, missä määritellään mikä on kiinteää ja mikä on vain kuormaa? Joo tiedän että mikä on kuormaliinalla kiinni on kuormaa, mutta mitä sanoo laki? Esim. laatikosto, kuinka iso se saa olla kiinni pultattuna?
__________________
ex uazJanne "Ikuisesti elää se, joka kerää kaikkea kaksin käsin.." Jouni Hynynen, runoilija |
|
#17
|
||||
|
||||
|
Edellissivulla toi mun postin alempi linkki: https://forums.offipalsta.com/showpo...0&postcount=20 Kuormansidontapisteet löytyy tosta sun ite linkkaamasta kuormakoripäätöksestä (940/1982).
Lainaus:
|
|
#18
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
|
|
#19
|
||||
|
||||
|
Ei riitä. Laki edellyttää: "majoitustiloissa on vähintään seuraavat tukevasti kiinni olevat varusteet (ajoneuvolaki 22§): istuimia ja pöytä, joka voi olla helposti poistettavissa, makuupaikkoja jotka voidaan muuntaa istuimista, keittomahdollisuus ja säilytystiloja."
|
|
#20
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Säílytystilana on vanha toimistopöydän alakaappi (yhdellä ovella) joka on alalevystä peltiruuvilla pohjassa kiinni. Katsuri kokeili kädellä että on kiinni ja muutos ok kun käytiin tarkistamassa mitä veroja on maahan tuotaessa maksettu. Ja itse asiassa tuon kaapinkin oon jo hukannut. Säilytystilana on nykyään muovilaatikko
Viimeksi muokannut -Junnu- : 17.12.2020 21:28 |
|
#21
|
|||
|
|||
|
Jatketaanpa valmiiseen topikkiin.. Tuli hommattua pitkä ja korkea neliveto-Transit (joten offipalstalla kehtaa yhä viestitellä, tai on mulla Rangerikin yhä mutta se on myynnissä nyt), jota olisi kiva tavarankuljetuksen lisäksi käyttää myös satunnaisesti retkiautona.
Tarkoitus ei olisi siis tehdä mitään piilo-vanlife-konversiota vaan pysyä varman päälle pakettiautona, mutta kiinnostaa miten tarkkaa tuo nykyään oikeasti on, kun säännökset aina muutaman vuoden välein muuttuvat ja kauhutarinoita autojen uudelleenverotuksesta kerrotaan. Mutta kun alkaa selvittää niin ne tapahtuu aina kaverille tai tuntemattomalle henkilölle, joten todenperäisyyttä on vaikea vahvistaa. Sitten on nämä muutamat selvästi pieleen tehdyt veronkiertoyritykset, että on jotain pieniä VW Syncroja yritetty muuttaa matkailuautoksi väärän vuoden säännösten mukaisesti. Että ehkä pari tarkentavaa kysymystä: Jos tavaratilan etuseinää vasten on rakennettu kiinteä kotelo lisäakulle, onko sallittua? Jos pyöräkoteloiden ympärille on rakennettu vanerista kiinteät säilytyskotelot, leveydeltään noin 1/4 kuormatilasta per puoli, onko sallittua? Onko sallittua näiden koteloiden päällä säilyttää patjoja ajossa? Voidaanko nämä jollain ilveellä tulkita istuimiksi? MaTTi tuossa aiemmin puhui että vanhan pakupykälän mittaussäännökset antaa osviittaa mitkä on sallittuja muutoksia, tarkoittiko hän tällä että jos kuormatilasta on kyseisen pykälän mittasääntöjen mukaan reilusti yli 3 kuutiometrin tila käytössä, ollaan vielä sallitun piirissä? Pitkässä ja korkeassahan ei tila pienene mainitsemieni muutosten takia mittasääntöjen puolesta yhtään koska alatasolle ei tule yli 40 % pinta-alasta rakenteita. Tuossa oli juuri nettiautossa myynnissä lyhyestä ja matalasta Ducatosta tehty retkiauto, johon oli asennettu kiinteät sängyt ja kaapistot, ja kysyin siitä myyjältä, että onko verotettu henkilöautoksi, niin hän vastasi että "voihan tässä tulkinnanvaraisuutta olla pysyykö pakettiautona, riippuu katsastusmiehen näkemyksestä jos asia häntä kiinnostaa". Mielestäni tuossa oli selvä tapaus että kyseessä ei ole enää pakettiauto. Toki kyseessä oli alle kymppitonnin verotusarvoinen auto, josta autoverokaan ei olisi siinä kohtuuton. Ransitista maksoin ainakin itseni kipeäksi joten en kaipaa enää monien tonnien veromätkyjä, joten haluaisin jotain tietoa että uskaltaako sitä ensimmäistäkään ruuvia ruuvata autoon vai pitääkö hommata vain joku vuodesohva kyytiin? |