Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 12.01.2020, 00:14
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Mistä verosta ja mistä päästöistä nyt on kyse? Hehkutulpista vastasit...
Menin vähän liian pitkälle, yhdessä toisessa yhteydessä törmäsin yhteen "pitkä aikaiseen Land Cruiser- harrastajaan", jolla oli hivenen termit hukassa, kertoi että "äidinkieli Ruotsi, niin kuin monilla täällä rannikolla."

Ja sisämaasta oli, umpisuomalainen ja kävi peruskoulua. hukkaan meni kaikki neuvominen....
Tässä "HavumetsäHooJii" liittynyt viikko sitten, ja nuo kysymykset/kommentit ei oikein ole sitä luokkaa, että olisi jo aikoja sitten omistanut BJ-45 :sen mm.
""""takalukot menee sisältä päälle hieman jähmeästi, kepissä ei oikein ole tuntumaa mikä kertoisi onko lukot vai ei."""
Toki jos nimimerkillä "HavumetsäHooJii" on k.o HJ-60 ja muutenkin oikealla asialla, pyydän nöyrästi anteeksi.


Mutta jos joku muukin hakee hakee tietoa HJ-60 hehkuista, ja niiden kestävyydestä/palamisesta:

2 H moottorissa on jokaiselle sylinterille/esikammiolle oma hehkutulppa, ja ne kytketään 24 voltin akkujännitteeseen, kun hehkutus aloitetaan kylmällä.
Ja kun hehkutuksen merkkivalo sammuu (muistaakseni) niin hehkutus muuttuu jälkihehkuksi (vai oliko vasta starttauksen jälkeen)
-Silloin kaikki sähkö menee hehkutulpille imusarjassa olevan "hehkun/-esivastuksen" kautta; siis hehkutulpille menee vain osa tuosta 24v jännitteestä. (en muista, oliko tuo imusarjan esihehku jo v.-80 asti, vai tuliko myöhemmin, siis vasta -83 mallisarjaan)

Ja kun jotain ongelmia on, niin tuo imusarjassa oleva esivastus ohitetaan; jolloin hehkutulpille menee myös käydessä täysi 24 Volttia, ja sitä ne ei kestä.....
Toki tuon imusarjassa olevan esivastuksen voi ohittaa huomaamatta, riittää että kasaa nuo johdot ja muovilärpäkkeet väärässä järjestyksessä. ja taas hehkutulpat palaa...

Toki, jos/kun puhutaan vm. 1982 HJ-60, ja jolla on ajettu se vajaa milli; niin hehkutuksen "aivolaatikossa" voi olla jo elektroniikan vanhuuden vaivoja; Elkot kuivuu yms.

Ja hehkutuksen releet, siis esi- ja jälki- hehkutuksen kärjet voi olla palaneet oikosulkuun.

Ja alkuperäiseen kysymykseen: mitä hehkuja HJ-60 vm. 82?

Alkuperäiset kestää keskimäärin n. 3-6 sataa tuhatta km (jos hehkureleen kärjet on palanut kiinni, niin hehkut palaa ensimmäisellä ajokerralla)
Nippodenso on hyvä, ja ennen kaikkea halvempi.
Beru(?) oli taannoin myös hyvä.

p.s. niissä HJ-60:ssä (rek.80- -89 vai 90?), mitä olen omistanut, on useampaa hehkutulppaa...

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 12.01.2020, 11:20
HJ60_Jussi HJ60_Jussi ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 05.01.06
Sijainti: Haukipudas
Viestit: 845
Perusasetus

83 malliin tuli imusarjaan jälkihehku ja hehkut muutenkin vaihdettiin pikamalliin.
Jonnekkin tänne palstalle olen joskus laittanut sen 83 mallin hehkun tyypin.

Näköjään minun aikaisempi vastaus samoihin asioihin oli viesti #502 tässä ketjussa.

Viimeksi muokannut HJ60_Jussi : 12.01.2020 11:27 Perustelu: Etsin ja lisäsin tietoa
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 08.02.2020, 18:52
markoniem markoniem ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 08.02.20
Sijainti: pyhäjärvi
Viestit: 9
Perusasetus

Elikkäs tuommonen hj60 tuli viikolla haettua projektiksi. vm82, 3+3paku, korotus ja 33" rattaat otteessa.

Peltitöitä on luvassa ihan tehdä asti mutta runko oli jo hitsattu valmiiksi mikä helpottaa paljon. Nyt vaan odotellaan ilmojen lämpeämistä että tarkenee alkaa hitsaushommiin.. Jos tässä jaksaa niin pitää tuonne projektit osioon tehdä vähän juttua tästä hojosta
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	hojo.jpg‎
Views:	329
Size:	89,7 Kt
ID:	94250  
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 08.02.2020, 20:10
Jussi Heinonen Jussi Heinonen ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 28.01.11
Sijainti: Salo
Viestit: 434
Perusasetus

Hyvältä näyttää! Laita ihmeessä projektitopicci, ikuna ei oo liikaa kuuskymppisiä.
__________________
Salon Seudun Offroad Ry
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 09.02.2020, 01:14
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Hyvä Projekti. Peukku.


ja ilman muuta tuonne maasturi projektit osioon oma topiikki.

Muistan hyvin, kun ensimmäistä kertaa pääsin ajamaan HJ-60:llä -80 luvun alkuvuosina. (Lentokentällä, silloin olin juuri saanut kirjastokortin)

Ja monta, auton omistajan "työreissua", tuli istuttua kyydissä....
Siis vietiin/noudettiin noita -70/-80 luvun metsureiden lasikuituisia taukotupia.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 09.02.2020, 07:46
kippo86:n Avatar
kippo86 kippo86 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 05.05.07
Sijainti: Asikkala, Vääksy
Viestit: 2.452
Perusasetus

Mikäs voisi olla, kun ohjaustehostin takkuaa?
Tehostin ei tehosta juurikaan tyhjäkäynnillä, kierroksillakin huonosti.
Voiko vika olla simpukassa?
Pumppuna on hydraulipumppu.
__________________
__________________________
"Ne piirtää jol on liituuu!"
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 09.02.2020, 23:44
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kippo86 Näytä viesti
Mikäs voisi olla, kun ohjaustehostin takkuaa?
Tehostin ei tehosta juurikaan tyhjäkäynnillä, kierroksillakin huonosti.
Voiko vika olla simpukassa?
Pumppuna on hydraulipumppu.
Onko perinteinen hammaspyöräpumppu?

paineen säätimet/ylipaineventtiilit yleensä venttiilipöydässä, ei pumpussa, ja paineet liikkuu yleensä moninkertaisina verrattuna TOYOTA HJ 60/61:::: ja jos paineensäädintä/ylipaineventtiiliä ei ole, niin nuo piikkipaineet sopivilla öljyillä on niin suuret, että jostain lentää pihalle

Esim. -50 luvun traktoreissa (Fordson Major) hydrauliikan ylipaineventtiilii aukeaa vasta noin 2x niin suurella paineella, kuin HJ:n (ja tuosta Majorista omakohtaisia kokemuksia; niin pitkään kun perä (taka-akseli) on kädenlämpöinen, niin tuo ylipaineventtiili rajoittaa painetta alhaisella tyhjäkäynnillä... (paine säädetty siihen, että eturenkaat pysyy "aina" maassa)

Onko tuossa sinun kilpurissa? paineensäädintä, ja mille avautumispaineelle säädetty? (en koskaan ole nähnyt "oikeaa-" hydraulipumppua pienessä, katulaillisessa maasturissa ohjaustehostimenpumppuna)
Mikä kokoonpano k.o tehostuksen puutteesta kärsivässä?
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Discovery topic Heguli Chit-Chat 266 21.08.2025 08:39
Huutonet Topic psychobilly Linkit 15 03.03.2016 22:38
Syntymäpäiväonnittelu -topic Skorpioni Chit-Chat 116 02.03.2014 18:32
Flippikeula topic Repro Tekniikka & Jutustelu 14 03.12.2007 21:37


Sivu luotu: 22:46 (GMT +2).