![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Ja sisämaasta oli, umpisuomalainen ja kävi peruskoulua. hukkaan meni kaikki neuvominen.... Tässä "HavumetsäHooJii" liittynyt viikko sitten, ja nuo kysymykset/kommentit ei oikein ole sitä luokkaa, että olisi jo aikoja sitten omistanut BJ-45 :sen mm. """"takalukot menee sisältä päälle hieman jähmeästi, kepissä ei oikein ole tuntumaa mikä kertoisi onko lukot vai ei.""" Toki jos nimimerkillä "HavumetsäHooJii" on k.o HJ-60 ja muutenkin oikealla asialla, pyydän nöyrästi anteeksi. Mutta jos joku muukin hakee hakee tietoa HJ-60 hehkuista, ja niiden kestävyydestä/palamisesta: 2 H moottorissa on jokaiselle sylinterille/esikammiolle oma hehkutulppa, ja ne kytketään 24 voltin akkujännitteeseen, kun hehkutus aloitetaan kylmällä. Ja kun hehkutuksen merkkivalo sammuu (muistaakseni ) niin hehkutus muuttuu jälkihehkuksi (vai oliko vasta starttauksen jälkeen )-Silloin kaikki sähkö menee hehkutulpille imusarjassa olevan "hehkun/-esivastuksen" kautta; siis hehkutulpille menee vain osa tuosta 24v jännitteestä. (en muista, oliko tuo imusarjan esihehku jo v.-80 asti, vai tuliko myöhemmin, siis vasta -83 mallisarjaan )Ja kun jotain ongelmia on, niin tuo imusarjassa oleva esivastus ohitetaan; jolloin hehkutulpille menee myös käydessä täysi 24 Volttia, ja sitä ne ei kestä..... Toki tuon imusarjassa olevan esivastuksen voi ohittaa huomaamatta, riittää että kasaa nuo johdot ja muovilärpäkkeet väärässä järjestyksessä. ja taas hehkutulpat palaa... Toki, jos/kun puhutaan vm. 1982 HJ-60, ja jolla on ajettu se vajaa milli; niin hehkutuksen "aivolaatikossa" voi olla jo elektroniikan vanhuuden vaivoja; Elkot kuivuu yms. Ja hehkutuksen releet, siis esi- ja jälki- hehkutuksen kärjet voi olla palaneet oikosulkuun. Ja alkuperäiseen kysymykseen: mitä hehkuja HJ-60 vm. 82? Alkuperäiset kestää keskimäärin n. 3-6 sataa tuhatta km (jos hehkureleen kärjet on palanut kiinni, niin hehkut palaa ensimmäisellä ajokerralla) Nippodenso on hyvä, ja ennen kaikkea halvempi. Beru(?) oli taannoin myös hyvä. p.s. niissä HJ-60:ssä (rek.80- -89 vai 90?), mitä olen omistanut, on useampaa hehkutulppaa...
|
|
#2
|
|||
|
|||
|
83 malliin tuli imusarjaan jälkihehku ja hehkut muutenkin vaihdettiin pikamalliin.
Jonnekkin tänne palstalle olen joskus laittanut sen 83 mallin hehkun tyypin. Näköjään minun aikaisempi vastaus samoihin asioihin oli viesti #502 tässä ketjussa. Viimeksi muokannut HJ60_Jussi : 12.01.2020 11:27 Perustelu: Etsin ja lisäsin tietoa |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Elikkäs tuommonen hj60 tuli viikolla haettua projektiksi. vm82, 3+3paku, korotus ja 33" rattaat otteessa.
Peltitöitä on luvassa ihan tehdä asti mutta runko oli jo hitsattu valmiiksi mikä helpottaa paljon. Nyt vaan odotellaan ilmojen lämpeämistä että tarkenee alkaa hitsaushommiin.. Jos tässä jaksaa niin pitää tuonne projektit osioon tehdä vähän juttua tästä hojosta |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Hyvältä näyttää! Laita ihmeessä projektitopicci, ikuna ei oo liikaa kuuskymppisiä.
__________________
Salon Seudun Offroad Ry |
|
#5
|
|||
|
|||
Hyvä Projekti. Peukku.
ja ilman muuta tuonne maasturi projektit osioon oma topiikki.
Muistan hyvin, kun ensimmäistä kertaa pääsin ajamaan HJ-60:llä -80 luvun alkuvuosina. (Lentokentällä, silloin olin juuri saanut kirjastokortin )Ja monta, auton omistajan "työreissua", tuli istuttua kyydissä.... Siis vietiin/noudettiin noita -70/-80 luvun metsureiden lasikuituisia taukotupia. |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Mikäs voisi olla, kun ohjaustehostin takkuaa?
Tehostin ei tehosta juurikaan tyhjäkäynnillä, kierroksillakin huonosti. Voiko vika olla simpukassa? Pumppuna on hydraulipumppu.
__________________
__________________________ "Ne piirtää jol on liituuu!" |
|
#7
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
paineen säätimet/ylipaineventtiilit yleensä venttiilipöydässä, ei pumpussa, ja paineet liikkuu yleensä moninkertaisina verrattuna TOYOTA HJ 60/61:::: ja jos paineensäädintä/ylipaineventtiiliä ei ole, niin nuo piikkipaineet sopivilla öljyillä on niin suuret, että jostain lentää pihalle ![]() Esim. -50 luvun traktoreissa (Fordson Major) hydrauliikan ylipaineventtiilii aukeaa vasta noin 2x niin suurella paineella, kuin HJ:n (ja tuosta Majorista omakohtaisia kokemuksia; niin pitkään kun perä (taka-akseli) on kädenlämpöinen, niin tuo ylipaineventtiili rajoittaa painetta alhaisella tyhjäkäynnillä... (paine säädetty siihen, että eturenkaat pysyy "aina" maassa) Onko tuossa sinun kilpurissa? paineensäädintä, ja mille avautumispaineelle säädetty? (en koskaan ole nähnyt "oikeaa-" hydraulipumppua pienessä, katulaillisessa maasturissa ohjaustehostimenpumppuna) Mikä kokoonpano k.o tehostuksen puutteesta kärsivässä? |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
| Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
| Näkymä | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Discovery topic | Heguli | Chit-Chat | 266 | 21.08.2025 08:39 |
| Huutonet Topic | psychobilly | Linkit | 15 | 03.03.2016 22:38 |
| Syntymäpäiväonnittelu -topic | Skorpioni | Chit-Chat | 116 | 02.03.2014 18:32 |
| Flippikeula topic | Repro | Tekniikka & Jutustelu | 14 | 03.12.2007 21:37 |