![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Tsau! Ois ehkä kiikarissa pakuks rekattu WJ 3.1litran padalla (256tkm). Mitä mieltä porukka kyseisestä moottorista? Vai onko järkevämpää hankkia bensa vehje? Onko esim sekakulutuksessa paljon eroa? Kilometrejähän mulla ei tule vuoteen kun hikisesti 8tuhatta lähinnä työmatkoista, noin 30km päivään joista abaut puolet 80kmh ja puolet 50kmh.
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
Killing time is not murder |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Diiselsyylää en ostais ellei kilsoja tulis joku 100tkm vuodessa. 15km sivuja kun ajelee niin eihän se edes ehi lämmetä?
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Tuommonen 3.1 TD seisoo pihassa. lievä moottori vamma.
Käy, mutta ei siedä kierroksia, joten tiellä ei voi ajaa. No, tämä ei ole ongelma, jota kysyn ![]() Autohan tuli minulle moottori vikaisena (kun halvalla sai), edellisen omistajan puheiden mukaan vaihteisto välillä toiminut hyvin ja välillä temppuilee kaikenlaista. Ongelma. Pihassa autoa siirtelee, niin pakki menee kyllä heti päälle. Mutta D-asennolla ei vaihde nappaa päälle, mutta heti kun vetää pakko vaihteiden puolelle, alkaa vaihteet kytkeytyä, ja vaikka tässä vaiheessa laittaa D, niin vaihde pysyy päällä. Tosiaan maantielle autolla ei pääse, joten en tiedä montako vaihdetta kytkeytyy. En ole vikaa kummemmin tutkinut. Tuleeko mitään "helppoa" viak kohdetta mieleen. Olikos näissä vielä vaihdevivulta vaijeri laatikon kylkeen, jolla vaihteet valitaan vai onko jo täysin sähköllä? Pystyykö vaijeri olla väärin säädetty. Jossain oli, että jos D:llä ei kytkeydy, mutta pakko vaihteet toimii, on laatikko vikatilassa??
__________________
http://s1269.photobucket.com/user/Je...?sort=2&page=0 |
#5
|
||||
|
||||
![]()
VM:n dieselin perässä on muistaakseni 44RE, se on sähköohjattu mutta hydrauliikalla toimiva. Vaihdekomennot menee vaijerilla ja throttle valve säätyy myös vaijerin välityksellä.
D päällä (jolloin manual valve on ns. perustilassa) on perusvaihde kolmonen, ja sähköohjaus governorin anturin ja solenoidin avulla hoitaa vaihteet kehiin linjapainetta moduloimalla. Parkki, pakki, vapaa, pakkoykkönen ja -kakkonen kytkeytyy kahvasta mekaanisesti ja sähkö ei niiden osalta tee oikeastaan yhtään mitään (toki ykköseltä kakkoselle vaihto menee osin sähkön ohjaamana). Jos auto ei lähde D- asennossa liikkeelle mutta pakkovaihteella kyllä niin jotain mekaanista vikaa melkeinpä täytyy olla. Governorin viat ei pitäisi estää autoa liikkumasta, jos governori on jollain tapaa viallinen niin yleensä loota on silloin kolmosella, OD saattaa toimia ja 1./2.- vaihteet saa kahvasta. Ykkösen yleensä vain paikallaan ollessa nopeasti vapaalta suoraan ykköselle vaihtaen. Mulle ei nyt suoralta kädeltä tule mieleen mikä tuon aiheuttaisi, ja nyt en totta puhuen jaksa plärätä FSM:ää läpi vikadiagnoosiin.. koitain muistaa katsoa myöhemmin.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Kiitän Timoa jo nyt viitseliäisyydestä ja päänsisällä olevasta tietopankista.
Tallin nurkassa on jo OM606. Ja mietin, että istutanko tuohon Jeepin automaattiin. Vai laittaako Mersun automaattiin Jeepin jakolaatikon. Toisaalta kick down, jne. Jos mersun kone ja mersun laatikko, nin varmasti toimii keskenään. Mutta kyllähän se yhtälailla saa jenkkilaatikon toimiin minkä tahansa moottorin kanssa.
__________________
http://s1269.photobucket.com/user/Je...?sort=2&page=0 |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Tuota Timon viestiä ajatuksella miettien.
Jos kolmospakka vuotaisi ja näin ollen linja paine ei nouse, niin governor ei osaa yrittää D päällä edes tiputtaa vaihdetta. Ja kolmos pakan vuoto aiheuttaa sen, ettei edes kolmosella liiku. Mutta sitten pakko vaihteille laittaessa pienempi pykälä menee päälle, koska se mekaanisesti pyydetään. Ja kun pieni pykälä on saatu päälle ja siirretään D.lle, vaihde pysyy, kun painetta on. Eli nyt mun pitäis saaada tuota moottoria sen verta tekohengitettyä, että pääsisi ajaan vähän kovempaa, että lun vaihtaa isompaa, niin häviääkö veto vai mitä tapahtuu.
__________________
http://s1269.photobucket.com/user/Je...?sort=2&page=0 |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Kaverilla olis tuollaisen VM3.1 jatkeena olevassa automaatissa vähän ongelmia. Timolta sain tuon FSM:än, siellä puhutaan vain 42RE ja 45RE laatikoista. Kuitenkin ymmärtääkseni tuo 44 ja 45 olisi liki samoja, mutta vain vaihteiden lukumäärässä eroa? Aikasempaa omaa ongelmaa vähän tuon 45 hydrauliikka kaavion perusteella silloin tutkin, mutta en sitten koskaan lopulta selvittänyt mikä oli vikana. Kaverin autossa epäilee turbiini lukon olevan koko aika kytkeytynyt. Jos 45 kaavio täsmää, niin itse olettaisin lukkoa ohjaavan C.C.Governor karan tai S.S.V. karan, olevan jumissa. Mutta onko nuo laatikot nyt samalla logiikalla vai eri logiikalla?? Vai oliko tuon 3.1 jatkeena kuitenkin jokin muu?? Myös Vaihteiston ECM:ää yritti autosta etsiä. Pitäisi olla moottoritilassa oikealla puolen, mutta ei siinnä mitään ohjainyksikköä ole. Minulla 2 kpl WJ 3.1 omassa pihassa, eikä niissäkään ole tuollakohtaa mitään. Missä päin vaihteiston ohjain sijaitsee. Voisi vähän tutkia onko sähkävika, kokeilisi toisella ohjainlaitteella, että jos turbiinin solenoidia ohjataan väärin. 45 laatikon logiikka tutkiessa, en usko solenoidin olevan syynä, koska solenoidi ei suoraan ohjaa C.C.Governor karaa, vaan välissä on S.S.V. kara. Jos kuitenkin S.S.V. kara olisi jumissa, että paine menisi lukolle, niin pakko ykkösellä ajettaessa oikeille pakoille ei mene paine ja auton ei pitäisi liikkua. Ja vastaavasti pakko kakkosella tai D asennossa hitaassa vauhdissa C.C. solenoisi on virraton, jolloin vaatisi kuitenkin sen sähkövian virroittamaan kyseinen solenoidi. Mikä tuon laatikon tyyppi on?? Onko 45RE logiikka sama?? Missä tuossa tuo vaihtesiton ECM fyysisesti sijaitsee??
__________________
http://s1269.photobucket.com/user/Je...?sort=2&page=0 |
#9
|
||||
|
||||
![]()
42-48RE- sarjalla ei ole mitään muuta yhteistä (5)45RFE:n kanssa kuin valmistaja. Chryslerin 45RE laatikkoa ei ole olemassakaan.
42RE ja 44RE on samat laatikot, eroa lähinnä kitkapakoissa ja lootan kalibroinnissa. 46RE, 47RE ja 48RE taas isompaan lootaan pohjautuvia, keskinäisiä eroja kitkapakoissa, sisuskalujen materiaaleissa, yms.. Ylivaihteen kuori on 42-48- sarjassa kaikissa sama, mutta sisuskaluissa eroja. 42:n ohjetta voi käyttää 44RE:n peruskorjauksessa, kun vaan huomioi erot kitkapakoissa ja mahdollisissa muiden osien systeemeissä. (5)45RFE tosiaan sitten ihan kokonaan uusi oma laatikkonsa.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Unimoggeja ja jutustelua aiheesta | pee | Tekniikka & Jutustelu | 694 | 26.07.2025 22:25 |
Myyty jeep grand cherokee wj korotuspalat ja iskarit | jämtilaika | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 7 | 13.11.2013 10:11 |
jeep wj simpukka? | pikkujussi1 | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 24.02.2013 18:52 |
Ostetaan Ostetaan Jeep WJ 2" korotuspalikat ja spacerit! | Jeepp | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 4 | 03.10.2012 20:34 |