![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Tämähän on jo näköjään muutaman kuukauden vanha ketju, mutta yleisimmät syyt woblaukseen on liian löysät tai väljäksi kuluneet panhardin puslat, liian pystyssä oleva casterkulma, liikaa aurausta, tai panhard ja välivarsi ei ole samassa kulmassa ja/ tai eivät ole jokseenkin saman mittaiset. Toki aiheuttajia on monia muitakin, mutta nuo on ne tärkeimmät. Ohjausiskari taasen ei ole resepti onneen, jos ei perusasiat ole ensin kunnossa..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Ite oon kyllä huomannu, että jos isoilla maastorenkailla rupeaa esiintymään woblausta, niin sen saa pysymään poissa, kun laittaa järeää ohjausiskaria kehiin.
Nivelien ja puslien vaihdolla woblaukset pysyy poissa yleensä parista viikosta kuukauteen, mutta kuka niitä viitsii kokoajan olla vaihtamassa? Hyvällä ohjausiskarilla voi olla rauhassa jopa vuosia. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Hydraulinen tehostimen apusylinteri (hydro assist) on vielä tehokkaampi kuin jämyt ohjausiskarit vaimentamaan tuota woblausta.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#4
|
|||
|
|||
![]() Ei resepti, mutta yksi tärkeimmistä on toimiva ohjausiskariLainaus:
Katsastusmiehet tuppaa huolehtimaan noista muista.... (toki nykyään vähemmän) Katsastusmiehet ei kiinnitä huomiota ohjausiskarin toimintaan (ja en keksi miten sen testaisi noilla nykyisillä vahkeillä) Halpa ja helppo tapa testa ohjausiskari: irroitetaan ohjausiskari jommasta kummasta päästä, ja vedellään sitä sisään-ulos. Jos keskellä on kohta jossa liikkuu helpommin niin on kulunut ![]() ja jos voimaa ei tarvita juuri ollenkaan, niin on loppu/kuollut ![]() Alunperin nuo ohjausiskarit (jäykkäetuakseliset toyotat) on herkemmin (pienemmällä voimalla) liikkuvia kuin jousituksen iskarit. En muista, onko tallessa, mutta pahin HJ-60 ohjausiskari valui omalla painollaan nopeammin sisään/ulos, kuin uusi Tokico(?) -merkkinen japanilainen iskari n. 10kg voimalla vetämällä. 33-12,5-15 bfg MT 10"(?) vanteella; woblaus loppui siihen. Jos olkatapin takakallistus on väärään suuntaan, niin auto ei halua mennä suoraa, vai "haukkoo" laidasta laitaan.... nollassa ollessa auto jää "ohjaamaan", siis menee suoraan vaikka ratti jonkin verran kierossa, ja nimenomaan vuoroin molemmalle puolelle; helpoin ajaa ajourissa, siten että on nousemassa uran pohjalta pois, voi mennä kilometrejä ilman että tarvii yhtään kääntää rattia; riittää että pitää vaan vähän vastaan... Liika auraus taas minun kokemuksen mukaan ei vaikuta juurikaan "woblaukseen"; toki äkkiä syö renkaat vituralleen, jos ajelee asfaltilla... Mutta siinä ollaan yhtämieltä, että lähes kaikki vaikuttaa kaikkeen.... p.s kun laitatte noita ohjausiskareita, niin huomioikaa, että iskari mahtuu olemaan/joustamaan; siis jos korkea alusta, ja ohjausiskari simpukalta tulevan tangon ja rungon välissä, niin iskarin kiinnitykset pitää joustaa paljon joustoliikkeen mukana. Ja jos iskari ei ole samassa suunnassa kuin tanko, niin pyrkii vääntämään tankoa mutkalle. Paras paikka iskarille olisi raidetangon ja etuakseliputken välissä, ja vielä semmoisella kiinnityksellä, ettei jousta. siis pallonivelillä (kuten esim. BJ-/HJ-/HDJ toyotissa alunperin, toki on rungon ja tankojen välissä, siis nivelten väljyys kertaantuu... ja nuo alkuperäiset ohjausiskarit on aika pienellä männällä ja männän varrella, mutta niillä olen pärjännyt) |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Jos ei auto pysy ilman ohjausiskaria woblaamatta jollain 33"-35" renkailla niin jotain siinä on mielestäni tehty silloin persiilleen. Toki jos rengaskoko on suurehko suhteessa ohjauksen- ja alustan osien kokoon/ järeyteen, niin silloin saattaa ilman iskaria paikat hajota äkkiä osiin ja iskari pitää ne hengissä pidempään.
Eikä ohjausiskarin käytössä mitään väärää ole, päinvastoin. Ylipääään jos sellainen on alunperin autossa ollut, niin pitäisi olla myös leimalla paikallaan. Kuitenkin jos auto woblaa todella herkästi ilman ohjausiskaria, niin geometria on syytä saada ensin kohdalleen ja poistaa kaikki väljyys missä sitä ikinä onkaan. Sen jälkeen ohjausiskari paikalleen. Se on täysin totta että jos ohjausiskarin liikkeen keskivaiheella on "löysä" kohta, niin se on jo aikalailla hyödytön kapistus.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#6
|
|||
|
|||
![]() Sorry, ei tarkoitus panetella, mutta monta kertaa tuo ohjausiskari on osasyyLainaus:
Noissa toyotissa jotka on jäykällä etuakselilla, tuo mainitsemasi alustan osien koko on niin hyvin suunniteltu, että nuo koriin hitsattavat ylimääräiset akselien kiinnikkeet loistaa poissaolollaan, ja kuten kerroin pari riviä ylempänä, nuo ongelmat, siis mm. ohjausiskarin totaalinen loppuminen tapahtuu niillä ikävuosilla, ja ennen kaikkea kilometreillä, joita suurin osa autokannasta ei koskaan saavuta. Selitys (ja pers****ä) : Minulla on vain noita ylikäisiä ja liianpaljon ajettuja Toyotia; tuo nimimerkin mukainen BJ-40 vm. -76 (ostin v.-90?)ja siinä ei ole miljoonamittaria. Otteessa kuitenkin mm 38x12,5-15 Ja tuo vm.90(91?) hdj-80 kilometrejä työkäytössä vajaa 800 tkm Lasketaanko itsekantavalla korilla oleva audi A3 vm. 2002 reipas 350 tkm oleva 96kw (otteessa) nelivetoinen, mistä saa napista luistoneston pois... Näitä itsekantavalla korilla olevia katumaastureita minulla on ollut ensimmäiseksi Lada Niva -80 luvulla x2 ja sitten 300 td 4matic mersu Niva oli melkein yhtä ketterä maastossa kuin suzuki sj410.... |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
HJ ja 35" renkaiden katsastus | jmk | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 24.03.2018 23:00 |
Myydään **Toyota Hilux ohjauksen "bumerangi" ** | MakeO | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 7 | 03.01.2013 19:31 |
Renkaiden saatavuus "isot" | pesix | Chit-Chat | 12 | 27.04.2012 21:43 |
ISOJEN renkaiden tasapainotus.... | SukiSuki | Tekniikka & Jutustelu | 22 | 13.11.2010 17:12 |
taas renkaiden mm ja tuumamitoista 15" ja 16" | pee | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 31.10.2009 23:08 |