Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 04.01.2020, 20:50
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Mitä hyötyä siitä ajoneuvoluokan muutoksesta mahtaisi olla tuollaisen kaupunkirimpulan kohdalla?

__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 05.01.2020, 08:57
Pajares:n Avatar
Pajares Pajares ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 02.02.13
Sijainti: Karkkila
Viestit: 2.198
Perusasetus

kohteliaasti kysytty ja moinen vastaus?
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry

https://www.youtube.com/channel/UCIW...view=0&sort=dd
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 05.01.2020, 10:17
HJ60_Jussi HJ60_Jussi on kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 05.01.06
Sijainti: Haukipudas
Viestit: 845
Perusasetus

G merkintä taitaa antaa 75mm korotuksen.

Jossain oli määritelmä tuolle G merkinnälle joka taisi muuttua 99 vuonna. Siinä oli nelivedon määritelmiä ja nousu/ jättökulmia. Ei taida Honda täyttää maasturin vaatimuksia. Löysin vanhan määritelmän ja laitan sen tähän jatkoksi

Maastoautot

1. M1-luokan auto ja kokonaismassaltaan enintään kahden tonnin N1-luokan auto katsotaan maastoautoksi (M1G- ja N1G-luokka), jos:

a) sen vähintään yksi etu- ja yksi taka-akseli on vetävä, jolloin yksi akselistoista voi olla irtikytkettävissä;

b) siinä on vähintään yksi tasauspyörästön lukitusmekanismi tai se on varustettu vastaavalla järjestelyllä;

c) sen laskennallinen mäennousukyky ilman perävaunua on vähintään 30 prosenttia; ja

d) se täyttää vähintään viisi seuraavista kuudesta ehdosta:

i) lähestymiskulma on vähintään 25°;

ii) jättökulma on vähintään 20°;

iii) ylityskulma on vähintään 20°;

iv) maavara etuakselin kohdalla on vähintään 180 mm;

v) maavara taka-akselin kohdalla on vähintään 180 mm; ja

vi) maavara akselien välillä on vähintään 200 mm.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 05.01.2020, 10:54
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Niin antaahan se g- luokka mahdollisuuden isommalle korotukselle ja suuremmalle rengaskoon kasvatukselle, mutta eihän siitä ole mitään hyötyä tuollaisessa erillisjousitetussa cityrimpulassa.. Toisin sanoen vaihto m1g- ajoneuvoluokkaan ei tuo mitään käytännön hyötyä, joten miksi edes vaihtaa?
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 05.01.2020, 11:32
J_Pe J_Pe ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 19.05.19
Sijainti: N/A
Viestit: 7
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Niin antaahan se g- luokka mahdollisuuden isommalle korotukselle ja suuremmalle rengaskoon kasvatukselle, mutta eihän siitä ole mitään hyötyä tuollaisessa erillisjousitetussa cityrimpulassa.. Toisin sanoen vaihto m1g- ajoneuvoluokkaan ei tuo mitään käytännön hyötyä, joten miksi edes vaihtaa?
Aika jyrkät mielipiteet. Itselläni on käyttiksenä -06 CR-V, ja minun muistikuvan mukaan se oli M1G ennen kuin katsastin sen pakuksi. Silloin tuo G tippui pois ja se on nykyään N1. Kyllähän isommalla rengaskoolla saa vähän lisää maavaraa sen hyötyjä tuskin voit kiistää? Ei tuo toki ole oikea maasturi, mutta itse olen kyllä päässyt sillä kaikkiin paikkoihin, joihin metsästysreissuilla on ollut tarve mennä. Isommalla rengaskoolla uskaltaisi sitten ajella huonommillakin teillä ilman pohjan kopsumista. -99 HR-V oli ainakin M1G, se on varma tieto, jos siitä on jotain apua.

Ja ennen kuin sanot. On minulla vähän eri kaliiberia oleva oikeakin maastojyrä mehtäkäyttöön, mutta siitähän tässä ei nyt ollut puhe.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 05.01.2020, 11:51
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Riippunee cr-v:n iästä. 07- lienee sen verran matala ettei täytä ehtoja. Vanhemmassa selkeesti enemmän tilaa alla.
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 05.01.2020, 11:56
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Kyse on lähinnä siitä, että ei taida saada mahtumaan CR-V:n alle halkaisijaltaan 77mm/ 10% isompia renkaita, ja toisaalta tuollaisen alusta ei varmasti kestä korottaa 77mm.
Eli siitä g- luokasta ei saa silloin mitään hyötyä irti, koska n1- tai m1- luokassakin ne korotusvarat ja rengaskoon kasvatukset riittää hyvin siihen mitä auto antaa myöden.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 05.01.2020, 12:01
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Lainaus:


Maastoautot

1. M1-luokan auto ja kokonaismassaltaan enintään kahden tonnin N1-luokan auto katsotaan maastoautoksi (M1G- ja N1G-luokka), jos:

a) sen vähintään yksi etu- ja yksi taka-akseli on vetävä, jolloin yksi akselistoista voi olla irtikytkettävissä;

b) siinä on vähintään yksi tasauspyörästön lukitusmekanismi tai se on varustettu vastaavalla järjestelyllä;

c) sen laskennallinen mäennousukyky ilman perävaunua on vähintään 30 prosenttia; ja

d) se täyttää vähintään viisi seuraavista kuudesta ehdosta:

i) lähestymiskulma on vähintään 25°;

ii) jättökulma on vähintään 20°;

iii) ylityskulma on vähintään 20°;

iv) maavara etuakselin kohdalla on vähintään 180 mm;

v) maavara taka-akselin kohdalla on vähintään 180 mm; ja

vi) maavara akselien välillä on vähintään 200 mm.
Taitaa kaatua jo noihin kahteen ensimmäiseen ehtoon :P

Kaverilla oli joskus jonkin aikaa cr-v, niin eihän siinä takaset suostuneet vetämään, kun myötätuulessa ja alamäkeen. Heti jos ois oikeesti nelivetoa tarvinnu, niin se heittäytyi etuvetoiseksi.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 07.01.2020, 08:35
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HJ60_Jussi Näytä viesti
b) siinä on vähintään yksi tasauspyörästön lukitusmekanismi tai se on varustettu vastaavalla järjestelyllä;
Miten tuo hoidetaan noissa Hondan peleissä? Niissä ei kait ole mitään nappulaa millä neliveto lukitaan. Vai meneekö se hondan automaattihässäkkä tuohon vastaavalla järjestelyllä kategoriaan? Muutoin nuo määritelmät näyttäisi olevan melko helppoja Dusterin täyttää. Tosin en tiedä mitä hyötyisin siitä? Siihen myydään kyllä 3" korotussettejä, mut perät pitää laskea alaspäin siinä setissä. Se on varmaan karmee ajaa tuollaisen jälkeen. Lisäksi siihen ei oikein vakioo isommat renkaat vaan mahdu pyöriä.

Mut mitä itse on cr-v:llä ajanut niin kyllä se on markkinoiden paskin nelivetojärjestelmä. Se on vain avustava. Lumihangessa 20m oli liikaa sille järjestelmälle. Se ylikuumeni ja lopetti toiminnan. Sit se oli etuveto. Toi tais olla joku 2005 vuosimallin peli? Lisäksi mitä on talvisin nähnyt noita surkeita cr-v esityksiä niin ei sellaisella tee yhtään mitään. Keula sutii tyhjää ja perässä tapahdu yhtään mitään. Näitä voi muuten myös ihailla kesäisin veneenlasku paikoilla. Sinne voi mennä naureskeleen kun joku tulee cr-v kanssa esitteleen nelivetoa.. Jos haluaisin ajaa jotain metsäauto teitä niin kyllä cr-v olisi aivan viimeinen vaihtoehto.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 07.01.2020, 21:34
J_Pe J_Pe ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 19.05.19
Sijainti: N/A
Viestit: 7
Perusasetus

Ei ole nappulaa. Pikkusen olen kyllä eri mieltä kanssasi. Lisätään tähän omakin mielipide, niin ei kaikille jää yksipuolista kuvaa autosta (offtopiccia, tiedän). Itse olen rullailut omalla CR-V:llä 60 tkm ja em. HR-V:llä melkein samanmoisen matkan. Kertaakaan en ole saanut perää ylikuumaksi, vaikka välillä on tullut ajeltua paikoissa, joihin ei välttämättä olisi ollut ehkä järkevää mennä. Ihan on päässyt etenemään siellä missä muutkin vajavaiset nelikot. Omasta mielestä renkaat ratkaisee etenemiskykyä aika pitkälti. Nuissa on tärkeä käyttää Hondan omaa DPSF-öljyä. Jos käytetään jotain muuta, niin silloin perä ääntää, luistaa tai ei toimi. Liekkö näissä sinun huonoissa kokemuksissa kyse tästä. Olen vaihtanut öljyt molempiin talven liukkailla, jotta peräöljyt on saanut suditettua lämpimämmäksi. Sen lisäksi vielä ajot nosturin päällä pyörät ilmassa. Syksyisin ollaan käyty kaverin reilu 1,5 t traileri-veneyhdistelmä nostamassa kuiville. Kyllä siinä takasetkin löi tyhjää betonilla, kun kölirullan tappi kiilautui betonilaattojen väliin ja esti nousemisen.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 07.01.2020, 21:57
A.I:n Avatar
A.I A.I ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 05.06.12
Sijainti: Salo
Viestit: 877
Perusasetus

En halua vähätellä, mutta eikö olisi helpompaa / halvempaa vaihtaa "oikeaan" maasturiin?
CR-V on hyvä ajaa tiellä ja veikkaan että noilla muokkauksilla pilaat ajo-ominaisuudet eikä etenemiskyky juuri parane. Voi olla että jopa huononee kun ulosjousto kärsii = pyörät on enemmän ilmassa ja lukottomassa pelissä meno katkeaakin siihen.

Itse lisäisin ulosjouston määrää pitäen alustakorkeuden samana, korotus tapahtuisi rengasta kasvattamalla.
näin saadaan enemmän ulosjoustoa jolloin pyörät pysyy kiinni maassa hieman pitempään ja ajo-ominaisuudet eivät kärsisi kauhean paljoa..
pohjakosketuksia varten panssarit
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 07.01.2020, 23:23
Hcet:n Avatar
Hcet Hcet ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 08.07.15
Sijainti: Tampere
Viestit: 740
Perusasetus

En anna asiaan mitään, mutta jokaisesta nelivetoautosta pitäisi olla tälläinen testi. 2008 cr-v on etuvetoinen auto sille ei voi mitään.

Linkki testiin

Mitä etenemisen parantamiseen tulee niin pitkälle pääsee jo sillä kun alusta elää pitäen renkaat maassa. Vanhalla etuvetoautolla pääsee monessa paikkaa pidemmälle kuin uusilla "nelivedoilla" koska niissä pehmeä alusta mahdollistaa painon pidon vetävillä.

Rengastus auttaa uskomattomasto myös ja paineiden lasku.

Korotus saattaa jopa pilata etenemistä, tästä hyvä esimerkki on kaikki tappikorotetut mk1 pajerot.

Luokkamuutoksen uskosin olevan hankalaa. Tehtaalta tuo ei ole niitä täyttänyt, koska ei ole saanut G-lisää jo uutena.

Viimeksi muokannut Hcet : 07.01.2020 23:27
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 08.01.2020, 15:07
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja J_Pe Näytä viesti
Ei ole nappulaa. Pikkusen olen kyllä eri mieltä kanssasi. Lisätään tähän omakin mielipide, niin ei kaikille jää yksipuolista kuvaa autosta (offtopiccia, tiedän). Itse olen rullailut omalla CR-V:llä 60 tkm ja em. HR-V:llä melkein samanmoisen matkan. Kertaakaan en ole saanut perää ylikuumaksi, vaikka välillä on tullut ajeltua paikoissa, joihin ei välttämättä olisi ollut ehkä järkevää mennä. Ihan on päässyt etenemään siellä missä muutkin vajavaiset nelikot. Omasta mielestä renkaat ratkaisee etenemiskykyä aika pitkälti. Nuissa on tärkeä käyttää Hondan omaa DPSF-öljyä. Jos käytetään jotain muuta, niin silloin perä ääntää, luistaa tai ei toimi. Liekkö näissä sinun huonoissa kokemuksissa kyse tästä. Olen vaihtanut öljyt molempiin talven liukkailla, jotta peräöljyt on saanut suditettua lämpimämmäksi. Sen lisäksi vielä ajot nosturin päällä pyörät ilmassa. Syksyisin ollaan käyty kaverin reilu 1,5 t traileri-veneyhdistelmä nostamassa kuiville. Kyllä siinä takasetkin löi tyhjää betonilla, kun kölirullan tappi kiilautui betonilaattojen väliin ja esti nousemisen.
Tuo millä minä ajelin oli koeajo auto. Oisko mittarissa ollut joku 2000km? HR-V:llä olen kanssa testaillut ja sillä on päästy täsmälleen samaan lopputulokseen. Se neliveto ylikuumeni lumella ja lopetti toiminnan. Sit se toimii taas kun se jäähtyy. Noiden jälkeen ei ole paljon ollut mielenkiintoa kokeilla Hondan nelivetoja. Sitä en tiedä onko ne myöhemmin parantanut sitä öljyä siellä? Kait ne öljyt sinne pitää vaihtaa jossain välissä? Kaikenlaista nelivetoista peliä on ajeltu ja kyllä surkein neliveto on löytynyt Hondasta. Sit on tosiaan nuo juutuuben videot.. Nekin vähän puoltaan, että Hondan neliveto on vain avustava. Se ei ole oikea neliveto ja silloin kun sitä tarvisi niin se ei toimi.

Tosin jostain muistan lukeneeni Hondan päivittäneen tuota neliveto järjestelmää paremmaksi. Ilmeisesti haldex pohjaiseksi? Mutta se oli tyyliin vm. 2013 -> tai jotain. Tuota paranneltua versioo en ole testannut.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 08.01.2020, 15:44
Kaitsu67:n Avatar
Kaitsu67 Kaitsu67 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 08.07.04
Sijainti: Nurmijärvi, Finland.
Viestit: 5.391
Blog Entries: 5
Perusasetus

Pikaisellla googlauksella löytyy kyllä melkoisen paljon kritiikkiä tosta Hondan citynelivedosta, tai lähinnä että sitä ei ole tai se ei toimi > auto jää jumiin.

Tuskin sillä olisi Silja Serenadea jäissä hinattu vaikka sellainen "Hondamies" mainoskin oli
__________________
----------------------------------------
If it works, tear it apart and find out why!
https://roverfriends.fi/palsta/


3 Amigos-never travel alone
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
cr-v ajoneuvoluokka m1g


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Akselivälin muuttaminen HeikkiH Tekniikka & Jutustelu 10 09.08.2011 23:01
Myyty Honda FourTrax 300 4x4, Asiallinen ja toimintavarma neliveto Honda, VAIHTO / TARJOUS Kimpsu O/M/V Ajoneuvot 7 23.09.2010 17:01
Akselivälin muuttaminen Arska Tekniikka & Jutustelu 1 07.05.2007 23:26
Ozi wpt tiedoston muuttaminen slipoveri Tekniikka & Jutustelu 15 07.02.2006 18:34
rengaskoon muuttaminen kirurgi Tekniikka & Jutustelu 2 16.12.2005 13:49


Sivu luotu: 08:01 (GMT +2).