![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Ajattelin hieman laittaa omia ajatuksiani kun ajelen nyt toista talvea mutarenkailla. Nyt on tosin erimerkkiset kuin viimetalvella. Eli viime talvi meni periaatteessa ilman ongelmia mutarenkailla. Tietenkin ajoin varovasti kun on peloteltu onneksi että ne eivät pidä. Tietenkihän ne eivät jäällä pidä yhtähyvin kuin nastat mutta lumella ei kyllä huomannut ongelmia ja ajan aina periaatteen vuoksi talvella maksimissaan 80 kymppiä jos tie ei ole täysin sula. Mutkaiset tiet sitten mutkissa jopa 60 tai hiljempaakin kun on peloteltu että ne eivät pidä. Viime talvena oli muutama paha onnettomuus päivä. Esim oulun moottoritiellä ajoin yksi lauantai klo 9.00 jälkeen ja oli hirveä lumipyry. Ei minulla muuten mitään ongelmia ollut olisin itse asiassa nauttinut ajamisesta suuresti jos kaikki eivät olisi painaneet ainakin 100 kilometriä tunnissa ohi. Minulle iski paniikki että kohta tapahtuu vakava onnettomuus ja tältä tieltä pitää päästä äkkiä pois. Muutaman tunnin päästä kun katsoi uutiset niin sillä paikalla mistä olin juuri ajanut oli tapahtunut massiiviset ketjukolarit. Voin sanoa kun olin ollut itse hetkeä ennen paikalla että varmasti suurin osa sai ansionsa mukaan niin hullua se ajaminen oli ja varmasti kaikilla oli nastarenkaat. Toinen keli viime talvena oli kun tienpinnat jäätyivät erittäin liukkaiksi ja autot vain mäessä saattoivat valuaa ojaan. Silloin tapahtui ainakin kymmeniä onnettomuuksia ja varmasti kaikilla melkein oli silloinkin ollut nasta renkaat. Itse tosin sinä päivänä luulen että olin just ajanut kotiin ennen kuin se todella liukaskeli alkoi ja sekin voi olla osasyy että en joutunut onnettomuuteen koska jäähän se on varmaan suurin ongelma nastattomissa renkaissa. Mutta paremmin on nuo mutiaiset pitäneet mitä pitivät 18 vuotta vanhat nokian hakkapeliitat ajoin niillä 5 vuotta ja ostin nuo mutiaiset kun niille tuli ikää 18 vuotta.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Kaveri oli lahdenväylän kolarisumassa muutama vuosi sitten mukana, ei osunut mihinkään vaan onnistui väistämään pientareelle, mutta samaa se kertoi että aivan järjetöntä oli ollut se ajaminen lähes nolla näkyvyydessä. Ei ne renkaat auta tossa vaiheessa mitään.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#3
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Palaute mitä ratin kautta tulee kuskinpenkille on todella vähäistä. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Mä ajoin kerran kohti tamperetta ja heti Helsingistä lähdetyttyä huomasin että on todella liukasta. Buickissa oli uudet kitkarenkaat ja painavana pitkänä autona se oli oikeasti todella vakaa menijä, niin sekin alkoi ottamaan sivutuulesta uutta suuntaa ja ratti vinossa sai ajaa suoralla tiellä, eturenkaat luistivat siis kokoajan. Yleensä auto hakeutui reunaan asti missä oli lumipintaa tarjolla sen kiilloittuneen ajouran lisäksi. Vauhdin kun tiputteli jonnekkin alle 80 niin just pystyi jatkamaan. Sanomattakin lienee selvää että uudet citymaasturit ja muut sukkulat painoi ohi kuin kesäkelissä.
Sitten tuntui että nyt riittää ja ekalle huoltikselle pitämään kunnon kahvitauko. Tunnin aikana keli vähän parani, suola-auto oli mennyt ja ei ollut mitään ongelmaa jatkaa. Ja aika helvetin monta autoa oli motarin penkoilla suistuneina, just niitä uusia hienoja citymaastureita. Varmaan joku niistä oli painanut meikäläisestäkin ohi kun köröttelin sitä 80kmh vauhtia..
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Pari talvea on tullut ajeltua Ziarellin BFC -kopioilla Classic Rangella. Kaikessa muussa kelissä ihan toimivat, paitsi jäällä ja kiillotetulla lumella eli kaupungissa risteyksissä. Piikkejä kaipaisivat, reiätkin olisi valmiina mutta ei tullut nastoitettua niitä...
Kumpanakin talvena yksi punaisten valojen läpiajo, muuten ongelmitta. Lumella tällaisen amatöörin kokemana huikea etenemiskyky, toimivat oikeastaan paljon paremmin mitä odotin. Eikä jääkelit olleet ongelma, kun vierestä voi ottaa nastarenkailla varustetun ajopelin. Jos olisi ollut ainoa liikkuva, niin kyllä siihen sitten olisi nastoja katseltu alle... Nyt tuli alle laiteltua Avon Rangemasterit, saas nähdä pysyvätkö alla vai vaihtuuko kuitenkin Ziarellit vielä takaisin? Hätäisen koeajon perusteella ihan toimivan oloiset, liukkaat ja lumet sitten totuuden paljastaa... Eihän nuo mutarenkaat mitkään kunnon talvirenkaat ole sellaisiin verrattuna, mutta ihan yleispätevät tuntui olevan, mitä tässä niillä on nyt sen vajaan kolme vuotta satunnaisia ajoja suorittanut. Oikeastaan kaikissa kuviteltavissa olevissa keleissä on kokeiltu. Jatkuva neliveto toki tekee sitä kuvitteellista pidontunnetta, kun lähtee aina liikkeelle eikä mutkissa vetele mihinkään, jarrutustilanteet sitten on ne missä pitoa joskus olisi vähän lisää kaivannut. Siitäkin selviää yleensä ennakoimalla, täällä näyttävät osaavan jättää tilaa kun ajopelin ulkoasu on mikä on, ei tungeta ihan väkisin joka väliin. Hieman toinen meininkin kuin jo kuvatulla Lahdenväylällä, onneksi sellainen kulttuurikaan ei ole tänne vielä ehtinyt... Voisin siis suositella, jos on ajoa jos-vaikka-missä, ja on myös se toinen millä voi sitten niihin tiedettävissä oleviin ongelmakeleihin mahdollista lähteä soveliailla renkailla. Jos taas on vain kyseinen keksintö liikenteessä, ja joutuu sinne jäiseen kiillotettuihin risteyksiin ajelemaan, ja muutenkin pääasiassa kaupunkipyöritystä, niin sellaiseen en menisi suosittelemaan. Aina kun on niitä muitakin muuttujia mukana, kuin ne mihin pystyy vaikuttamaan... Monenlaista rengasta on kyllä tullut koettua sitten muissa, suht heikkokuntoisillakin on monia talvia tullut ajeltua Rättärillä, ja ainoat avustimet tähän mennessä mitä on talvikeliin ollut omissa, ovat olleet ABS-jarrut, eikä niitäkään kovin monessa. Nyt, kunhan saa tuon perhekuljettimen kasaan, niin siinä on sitten ABS:in lisäksi ESP, ja uudet nastarenkaat niistä huolimatta. Jotenkin sitä vaan on alkanut panostaa parempiin renkaisiin kun noita kyytiläisiä on siunaantunut mukaan, itekseen liikkuessa jotenkin sen asian mielsi toisin... |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Mulla on Ziarelli Mountain Devileistä aika samat kokemukset kuin JasuT:llä.
https://www.4x4parts.fi/fi/mountain-...000077343.html 2018 tammikuussa ostettu eli nyt lähtee kolmas talvi. Viime talvella leikkasin katkoteräveitsellä lisää lamelleja, mutta en huomannut perstuntumalta mitään eroa. Keulapainoinen Chevy menee takavedolla (lukon kanssa) lähes jokaisesta katutilanteesta ongelmitta, toki kiihtyminen on välillä hidasta. Niin ja näissähän on ihan oikea talvirenkaan 3PMSF merkintäkin https://www.pirelli.com/tyre/ww/en/n...er-excellence/ |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
allterrain talvella | örvelö | Chit-Chat | 164 | 21.11.2023 18:46 |
Snorkkeli talvella | tsss1 | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 23.05.2011 22:08 |
Creepyt talvella ??? | Sten | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 14.12.2009 03:58 |
chevy talvella | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 05.09.2005 12:03 | |
Tarkeneeko talvella? | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 08.08.2004 16:26 |