![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
Puhutaan milleistä ja asteista. Haritus/auraus on nolla. Nolla milliä = Nolla astetta. Mutta jos kääntöpisteestä laitetaan 1 metrin mittainen viivain. Aurausta/haritusta, käännetään asteita tai käännetään millejä. Mitataan se astelukema 50 cm päästä tai 1 metrin päästä kääntöpisteestä, asteet on samat vs nolla linja, riippumatta siitä kuinka kaukaa se mitataan. Mutta jos puhutaan milleistä, niin 50 cm päässä ja 1 metrin päässä millimäärä on eri, samalla aste kulmalla vs nolla linja. Eli millä etäisyydellä navan keskeltä tuon millimäärä pitäisi virallisesti mitata jotta olisi annettujen specksien mukainen? Onko autotekniikassa mitään yleistä sääntöä, joka pätee kaikilla automerkeillä?
__________________
http://s1269.photobucket.com/user/Je...?sort=2&page=0 |
#2
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Saa nelipyöräsuuntauslaitteissakin milleiksi vaihdettua näkymän, mutten ole niissä sitä käyttänyt. Rullamittasäädön tarkkuus huomioiden olen käyttänyt tuota 0-5milliä suzukista maastokuorma-autoon. Se vähän tilanteen mukaan onkonlikempänä nollaa vai viittä milliä.
__________________
www.OFFROADOULU.com |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Taitaa tuo yksikkö olla oikeammin mm/m, kun aurauksen "milleistä" puhutaan.
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
Toi oli renkaan pinnasta mitattu.
|
#5
|
||||
|
||||
![]()
Noi alkuperäiset arvot ja mitat sopii tietty alkuperäiselle rengaskoolle ja vanteen offsetille... kun paikalla on joku ET-44 10" leveä, niin ei välttämättä toimi alkuperäiset auraukset.
Ja tosiaan vetotavalla voi olla merkitystä, itellä jatkuvat nelivedot eli etuvetotyyliin eturenkaat kiskoo pyöriä suoraan, varsinkin tommosilla maasturivanteilla. Lievällä harituksella lepotilassa on menty. Eikä oo voblailtu. Mutta pahimmat väljät pitää olla poissa.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#6
|
||||
|
||||
![]()
37x14,5 15 creepyt, 7° casteria pari milliä aurausta. Suoraan ja voblaamatta mentiin eikä vetelee uraisellakaan tiellä. Jossain vaiheessa alkoi voblaamaan eikä syytä löytynyt, ajoin sitten katsastus konttorille että saa sillä koneella oikeen rynkyttää niin löytyi väljää panhardin puslasta
__________________
Jos sulla on vasara, mikä tahansa on naula. Jos sulla on hitsauskone, mikä tahansa on ihan mitä tahansa haluat sen olevan. Toyota crown rs50 OmJ40 kilpuri. (Lähetään vaikka nollasta) Plus muita romuja |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Tämähän on jo näköjään muutaman kuukauden vanha ketju, mutta yleisimmät syyt woblaukseen on liian löysät tai väljäksi kuluneet panhardin puslat, liian pystyssä oleva casterkulma, liikaa aurausta, tai panhard ja välivarsi ei ole samassa kulmassa ja/ tai eivät ole jokseenkin saman mittaiset.
Toki aiheuttajia on monia muitakin, mutta nuo on ne tärkeimmät. Ohjausiskari taasen ei ole resepti onneen, jos ei perusasiat ole ensin kunnossa..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Ite oon kyllä huomannu, että jos isoilla maastorenkailla rupeaa esiintymään woblausta, niin sen saa pysymään poissa, kun laittaa järeää ohjausiskaria kehiin.
Nivelien ja puslien vaihdolla woblaukset pysyy poissa yleensä parista viikosta kuukauteen, mutta kuka niitä viitsii kokoajan olla vaihtamassa? Hyvällä ohjausiskarilla voi olla rauhassa jopa vuosia. |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Hydraulinen tehostimen apusylinteri (hydro assist) on vielä tehokkaampi kuin jämyt ohjausiskarit vaimentamaan tuota woblausta.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#10
|
|||
|
|||
![]() Ei resepti, mutta yksi tärkeimmistä on toimiva ohjausiskariLainaus:
Katsastusmiehet tuppaa huolehtimaan noista muista.... (toki nykyään vähemmän) Katsastusmiehet ei kiinnitä huomiota ohjausiskarin toimintaan (ja en keksi miten sen testaisi noilla nykyisillä vahkeillä) Halpa ja helppo tapa testa ohjausiskari: irroitetaan ohjausiskari jommasta kummasta päästä, ja vedellään sitä sisään-ulos. Jos keskellä on kohta jossa liikkuu helpommin niin on kulunut ![]() ja jos voimaa ei tarvita juuri ollenkaan, niin on loppu/kuollut ![]() Alunperin nuo ohjausiskarit (jäykkäetuakseliset toyotat) on herkemmin (pienemmällä voimalla) liikkuvia kuin jousituksen iskarit. En muista, onko tallessa, mutta pahin HJ-60 ohjausiskari valui omalla painollaan nopeammin sisään/ulos, kuin uusi Tokico(?) -merkkinen japanilainen iskari n. 10kg voimalla vetämällä. 33-12,5-15 bfg MT 10"(?) vanteella; woblaus loppui siihen. Jos olkatapin takakallistus on väärään suuntaan, niin auto ei halua mennä suoraa, vai "haukkoo" laidasta laitaan.... nollassa ollessa auto jää "ohjaamaan", siis menee suoraan vaikka ratti jonkin verran kierossa, ja nimenomaan vuoroin molemmalle puolelle; helpoin ajaa ajourissa, siten että on nousemassa uran pohjalta pois, voi mennä kilometrejä ilman että tarvii yhtään kääntää rattia; riittää että pitää vaan vähän vastaan... Liika auraus taas minun kokemuksen mukaan ei vaikuta juurikaan "woblaukseen"; toki äkkiä syö renkaat vituralleen, jos ajelee asfaltilla... Mutta siinä ollaan yhtämieltä, että lähes kaikki vaikuttaa kaikkeen.... p.s kun laitatte noita ohjausiskareita, niin huomioikaa, että iskari mahtuu olemaan/joustamaan; siis jos korkea alusta, ja ohjausiskari simpukalta tulevan tangon ja rungon välissä, niin iskarin kiinnitykset pitää joustaa paljon joustoliikkeen mukana. Ja jos iskari ei ole samassa suunnassa kuin tanko, niin pyrkii vääntämään tankoa mutkalle. Paras paikka iskarille olisi raidetangon ja etuakseliputken välissä, ja vielä semmoisella kiinnityksellä, ettei jousta. siis pallonivelillä (kuten esim. BJ-/HJ-/HDJ toyotissa alunperin, toki on rungon ja tankojen välissä, siis nivelten väljyys kertaantuu... ja nuo alkuperäiset ohjausiskarit on aika pienellä männällä ja männän varrella, mutta niillä olen pärjännyt) |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Jos ei auto pysy ilman ohjausiskaria woblaamatta jollain 33"-35" renkailla niin jotain siinä on mielestäni tehty silloin persiilleen. Toki jos rengaskoko on suurehko suhteessa ohjauksen- ja alustan osien kokoon/ järeyteen, niin silloin saattaa ilman iskaria paikat hajota äkkiä osiin ja iskari pitää ne hengissä pidempään.
Eikä ohjausiskarin käytössä mitään väärää ole, päinvastoin. Ylipääään jos sellainen on alunperin autossa ollut, niin pitäisi olla myös leimalla paikallaan. Kuitenkin jos auto woblaa todella herkästi ilman ohjausiskaria, niin geometria on syytä saada ensin kohdalleen ja poistaa kaikki väljyys missä sitä ikinä onkaan. Sen jälkeen ohjausiskari paikalleen. Se on täysin totta että jos ohjausiskarin liikkeen keskivaiheella on "löysä" kohta, niin se on jo aikalailla hyödytön kapistus.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#12
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Nyt vien laitoksen työpaikalle ja laitan nelipyöräsuuntaus peilit kiinni todetakseni kaikki kulmat. Kysymys kuuluukin paljonko laitetaan casteria. Täällä joku sanoo 2astetta ja joku 7astetta. Heittäkää lukuja niin tiedän mitä toivoa suuntaus tuloksilta. |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Mulla oli tässä kesällä hetken aikaa WJ Jeeppi ajossa.
2 tuumaa korotettu, vakio tukivarret. Tukivarsissa ei ole säätö mahdollisuuksia, joten kulmat muuttunut ehkä hivenen ja niitä ei voi säätää, (jos ei itse tee tukivarsien kiinnike korvakon rei'istä soikeita). Korotus on muutoskatsastettu jo, muistaakseni 2008. Eli uskoisin auton edes joskus kulkeneen hyvin. Alla oli renkaat jotka täristi rattiin, epätasapainossa ja oli ulko syrjältä erittäin voimakkaasti kuluneet. Woblausta montuista ilmeni satunnaisesti, mutta ei koskaan tehnyt kunnon "kuoleman woblausta". Vaihdoin alle toiset renkaat, jotka ei ikinä ole olleet tämän auton alla, hivenen sisä syrjältä kulunut, mutta ei pahasti. Rattiin täristäminen loppui, paremmin tasapainossa. Alkoi woblata joka ikisestä pienestäkin montusta, ei voinut turvallisesti ajaa, oli kunnon kuoleman woblausta, pakko tiputtaa vauhti alle 30 km/h, että woblaus loppui. Muutenkin suoralla tiellä ajaessa tuntui, että hairoi ja veteli puolelta toiselle. Tutkin kaikki nivelet, väljää ei löytynyt. Mittailin aurausta/haritusta koti konstein. No mittaus oli karkea, mutta metrin matkalla aurausta n. 10 mm. Säädin liki nollaan. Parani, mutta edellern woblausta esiintyi. Sitten säädin haritusta n. 10 mm. Woblaus katosi. Ja suorallakin ajaessa hairominen poistui.
__________________
http://s1269.photobucket.com/user/Je...?sort=2&page=0 Viimeksi muokannut Jeep-Ukko : 29.07.2020 20:07 |
#14
|
|||
|
|||
![]() Woblaus ja Caster-(olkatapin takakallistus)kulma löyhästi yhteydessä.Lainaus:
Esim. hdj-80 vaatii joko ns. caster-puslat, taikka jonkin sortin pudotus- sarjoja puslien siirtämiseksi pois alkuperäiseltä paikalta. Minulla on eniten kokemusta toyota LC BJ-40 lehtijousitetusta alustasta: Kun caster oli pahimmillaan alle nollan, niin mieluummin ajeli 50- ja 60 km/h rajoituksia, kuin 80 km/h rajoituksia: Alle nollan olevalla kulmalla auto haukkasi aina jompaan kumpaan suuntaan; siis ratilla piti aina pitää vastaan noin neljänneskierros. Ja kun sivutuuli, tien kallistus tms. sai aikaan sen, että auto "haukkasi" toiselle puolen, niin silmän räpäyksessä puoli kierrosta rattia vastakkaiseen suuntaan. Kun caster nollassa, niin levoton ohjaus, ei keskitä. (renkaat vaihtui, mutta vastannee 35-12,5-15 8" leveillä vanteilla, ja niin sisään tulevat kuin mahdollista (siis offset mahd. pieni) Kun caster 2 astetta, niin keskittää jonkin verran, mutta ilman ohjaustehostinta kävi raskaammaksi. (ja jarrutuksessa pyrki "haukkaamaan" ei sentään yhtä pahasti, kuin pienemmillä kulmilla) Kun 5 astetta, niin keskitti "hyvin" kulki suoraan, mutta ilman ohjaustehostinta ohjaus kävi raskaaksi jopa kaupunkiajossa Kun laitoin ohjaus tehostimen, ja laitoin alustan uusiksi, niin laitoin olkatapin takakallistuman noin 7 asteeseen. -> kulke kuin juna, vaikka iskarit on "loppu" toki nuo 35-12,5-15 BFG allterrain, ja on suorilla alumiinivanteilla, ja tasapainoitettu kunnolla/oikein Hdj-80, kierrejouset ja edessä ns. Jakarit: Kun ostin auton, niin sen jouset oli aikalailla kuoleentuneet; ja silloinhan tuo caster on suurempi, kuin normaalijousilla. -> kulkee kuin juna, keskittää ja palauttaa hyvin. Ja sitten käytin paikalla korokepalikoita, että sain korkeuden normaaliksi/alkuperäiseksi: Silloin caster on muistaakseni 3 astetta. Sekä keskittäminen että palauttaminen kärsi, siis huonompi ajaa. Nyt on paikalla vanhat korotussarjan jouset ja iskarit: Olisko noin 2-3 senttiä korkeampi kuin vakio? Sekä keskittäminen että palauttaminen kärsii huomattavasti, siis huonompi ajaa... Mutta iso kärry, ja kohtuu iso aisapaino; vakauttaa menoa jonkin verran; ja HDJ:n perässä yleensä aina jarrullinen kärry.... oli tarkoitus laittaa nuo caster- puslat.... mutta en ole näköjään laittanut ![]() (Olin tilaamassa, mutta sitten suunnittelin korvakon siirtosarjan, jolla myös akselivälin voi palauttaa alkuperäiseen, tai jopa yli... Siis mitä eroa yleensä caster- kulmissa on 2 ja 7 asteen välillä? Ainakin nuo toyotat on sitä parempia ajaa matkaa, mitä suurempi tuo kulma on. Jos olisi pelkästään offiauto, jolla joskus pitää siirtymää ajaa pari kilometriä 100 km/h, niin 2 astetta vois riittää hyvin? Ja tuo 7 astetta tarkoittaa sitä, että voit ajaa "kusitaukojen" välin muun liikenteen mukana.... Tämä yli alkuperäisen tuo mukana ongelmia; kardaanin kulmat? jos väärät, niin väristää hieman. Kun ei mitään tietoa autosta, niin laita noin 3,5 astetta, ja korjaa parempaan suuntaan, kun tiedät enemmän ajokokemuksien myötä. Ja voisko tuo woblaus johtua kieroista vanteista, huonosti valmistetuista/säilytetyistä renkaista tms. Ja jos ohjausiskari on huono, niin se ei pysty imemään itseensä lämpönä tuota pientä woblausta, ja kun se pääsee vauhtiin, niin kaikki ohjausvarret yms. alkaa toimimaan kuin jousi.... Siis ennen nelipyöräsuuntausta: tarkista ohjausiskari. (pitänee käyttää irti.... ainakin noissa toyotissa, jos haluaa tietää todellisen kunnon) |
#15
|
||||
|
||||
![]()
Muuten hyvää tarinaa, luultavasti tämänkin lauseen ajatus oikein mutta saa äkkiseltään väärän käsityksen, eihän tällä ole mitään virkaa 4-pyöräsuuntauksessa. Sama onko koko iskaria vai ei.
|
#16
|
||||
|
||||
![]()
[QUOTE=BJ-40/76;1434242]Mikä auto? (nähtävästi kierrejousitus, kun panhardin puslat vaihdettu, mutta tuo casterin säätäminen ei onnistu, ainakaan helposti monessakaan maasturissa joissa jäykkä etuakseli?)
Esim. hdj-80 vaatii joko ns. caster-puslat, taikka jonkin sortin pudotus- sarjoja puslien siirtämiseksi pois alkuperäiseltä paikalta. Tarkemmat tiedot löytyy topicin alusta ![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
HJ ja 35" renkaiden katsastus | jmk | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 24.03.2018 23:00 |
Myydään **Toyota Hilux ohjauksen "bumerangi" ** | MakeO | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 7 | 03.01.2013 19:31 |
Renkaiden saatavuus "isot" | pesix | Chit-Chat | 12 | 27.04.2012 21:43 |
ISOJEN renkaiden tasapainotus.... | SukiSuki | Tekniikka & Jutustelu | 22 | 13.11.2010 17:12 |
taas renkaiden mm ja tuumamitoista 15" ja 16" | pee | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 31.10.2009 23:08 |