Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus

Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
Vanha 10.10.2019, 07:38
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+

Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Perusasetus

Mistä tämä harituksen laittaminen on peräisin? En sano että on väärin, mutta kyllä mä aina 0-5mm oon laittanu auraukselle.
Casterin pitää tosiaan olla muutaman asteen plussalla.

Millainen panhard sulla siinä on ja onhan siinä puslat kunnossa?

Toverilta lievempi väpätys poistui, kun rengaskoneessa pyöritettiin kumia vanteella ja lopuksi tasapainotus.

Mulla on 31" kumeissa yli 300g tasapinotuskuulaa.

Vanha 10.10.2019, 11:42
JasuT:n Avatar
JasuT JasuT ei ole kirjautuneena
Konkari

Rekisteröitynyt: 28.10.17
Sijainti: Korpilahti
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rak Näytä viesti
Mistä tämä harituksen laittaminen on peräisin? En sano että on väärin, mutta kyllä mä aina 0-5mm oon laittanu auraukselle.
Väittäisin että se onko aurausta vai haritusta riippuu onko jatkuva neliveto vai ei, yleisesti on takavetosiin tuupattu aurausta ja etuvetoisiin haritusta, ja tämä sama siis mikäli etuakseli vetää jatkuvasti tai ei...

Sekä myös olkapoikkeamasta (olka-akselin linja, kohtaako renkaan keskikohdan sisä- vai ulkoreunalla rengasta, nollapiste -ohjaus on sitten oma lukunsa) joka määrää sen kumpaanko suuntaan yrittää kääntää rengasta vieriessään. Siksi vissiin on vähän vaikeaa antaa yleismallista ohjeistusta, kun on nuokin muuttujat, kaikkien muiden lisäksi, mukana..?
Vastaa lainaten
Vanha 10.10.2019, 12:22
Hcet:n Avatar
Hcet Hcet ei ole kirjautuneena
Konkari++

Rekisteröitynyt: 08.07.15
Sijainti: Tampere
Perusasetus

Tässä nyt on usempi ehdottanut haritusta, minäkin heti alkupäästä. Siitä se lääke löytyy eikä maksa kokeilla. Yhden tappelun käynyt läpi noiden creepyjen kanssa ja ovat tielle täysin kelvottomat renkaat, mutta sopivalla harituksella autosta tuli ihan ajettava. Auraukselle säädettynä woblaus oli jotain aivan mahdotonta.
Nyt on jo toinen sarja renkaita alla, mutta kulmat samat. Ei woblaile vaikka renkaissa on pysyvästi maastopaineet ja tiellä käydään harvoin.

Edit. Tämä oletuksella että caster oikea eikä mikään ole ihan loto-väljä

Viimeksi muokannut Hcet : 10.10.2019 12:25
Vastaa lainaten
Vanha 10.10.2019, 14:16
Harriko Harriko ei ole kirjautuneena
Konkari++

Rekisteröitynyt: 02.10.12
Sijainti: Sysmä
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rak Näytä viesti
Casterin pitää tosiaan olla muutaman asteen plussalla.

Millainen panhard sulla siinä on ja onhan siinä puslat kunnossa?

Toverilta lievempi väpätys poistui, kun rengaskoneessa pyöritettiin kumia vanteella ja lopuksi tasapainotus.

Mulla on 31" kumeissa yli 300g tasapinotuskuulaa.
Mä oon aina ollu käsityksessä että jos akseli on vetävä niin haritukselle, jos ei vedä niin auraukselle. Voin tietysti olla aivan väärässäkin, niinkuin yleensä Omat vehkeet harittaa eikä woblaa
Vanha 10.10.2019, 15:02
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator

Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Perusasetus

Tuo haristus on ihan mielenkiintoinen teoria. Outoa että useimmissa autoissa on aina aurauksen puolella vaikka olisi jatkuva neliveto. Pitääpä kokeilla hodarissa kun siinä meinaa lievä vatkaus tulla tietyissä nopeuksissa. Koklaa vaikka -1mm haritusta vai mikä on ollut hyvä. Joskus olen kokeillut normi nelivetosessa haritusta mutta ei auttanut, veikkaan että silloin oli muista ongelmista kyse jotka sekoitti lopputulosta.
Vastaa lainaten
Vanha 10.10.2019, 18:24
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru

Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Perusasetus

Toitsuissa (BJ/HJ kirjaa luin) aurauksen ohjearvot radiaalirenkaille 1 mm (+/-2 mm), bias eli ristikudosrenkaille 4 mm (+/- 2 mm).
Vastaa lainaten
Vanha 10.10.2019, 19:23
Jeep-Ukko:n Avatar
Jeep-Ukko Jeep-Ukko ei ole kirjautuneena
Konkari++

Rekisteröitynyt: 26.10.04
Sijainti: Kuopion seutu, Finland.
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Toitsuissa (BJ/HJ kirjaa luin) aurauksen ohjearvot radiaalirenkaille 1 mm (+/-2 mm), bias eli ristikudosrenkaille 4 mm (+/- 2 mm).
Ihan teoreettinen kysymys.

Puhutaan milleistä ja asteista.
Haritus/auraus on nolla.
Nolla milliä = Nolla astetta.

Mutta jos kääntöpisteestä laitetaan 1 metrin mittainen viivain.
Aurausta/haritusta, käännetään asteita tai käännetään millejä.

Mitataan se astelukema 50 cm päästä tai 1 metrin päästä kääntöpisteestä, asteet on samat vs nolla linja, riippumatta siitä kuinka kaukaa se mitataan.

Mutta jos puhutaan milleistä, niin 50 cm päässä ja 1 metrin päässä millimäärä on eri, samalla aste kulmalla vs nolla linja.

Eli millä etäisyydellä navan keskeltä tuon millimäärä pitäisi virallisesti mitata jotta olisi annettujen specksien mukainen?
Onko autotekniikassa mitään yleistä sääntöä, joka pätee kaikilla automerkeillä?
Vastaa lainaten
Vanha 10.10.2019, 20:34
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+

Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jeep-Ukko Näytä viesti
Ihan teoreettinen kysymys.

Puhutaan milleistä ja asteista.
Haritus/auraus on nolla.
Nolla milliä = Nolla astetta.

Mutta jos kääntöpisteestä laitetaan 1 metrin mittainen viivain.
Aurausta/haritusta, käännetään asteita tai käännetään millejä.

Mitataan se astelukema 50 cm päästä tai 1 metrin päästä kääntöpisteestä, asteet on samat vs nolla linja, riippumatta siitä kuinka kaukaa se mitataan.

Mutta jos puhutaan milleistä, niin 50 cm päässä ja 1 metrin päässä millimäärä on eri, samalla aste kulmalla vs nolla linja.

Eli millä etäisyydellä navan keskeltä tuon millimäärä pitäisi virallisesti mitata jotta olisi annettujen specksien mukainen?
Onko autotekniikassa mitään yleistä sääntöä, joka pätee kaikilla automerkeillä?
Ei tietääkseni. Jos mittaan rullamitalla, käytän millejä, jos teen nelipyöräsuuntauksen, asteita.
Saa nelipyöräsuuntauslaitteissakin milleiksi vaihdettua näkymän, mutten ole niissä sitä käyttänyt.

Rullamittasäädön tarkkuus huomioiden olen käyttänyt tuota 0-5milliä suzukista maastokuorma-autoon. Se vähän tilanteen mukaan onkonlikempänä nollaa vai viittä milliä.
Vanha 10.10.2019, 21:53
Juigex Juigex ei ole kirjautuneena
Aloittelija

Rekisteröitynyt: 04.04.15
Sijainti: Tampere
Perusasetus

Taitaa tuo yksikkö olla oikeammin mm/m, kun aurauksen "milleistä" puhutaan.
Vastaa lainaten
Vanha 10.10.2019, 22:03
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru

Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jeep-Ukko Näytä viesti
Toi oli renkaan pinnasta mitattu.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	00363EEF-F5B9-4CCA-8EFD-E8BE754B4AE4.jpg‎
Views:	1097
Size:	134,5 Kt
ID:	92693  
Vastaa lainaten
Vanha 11.10.2019, 06:01
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen

Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Perusasetus

Noi alkuperäiset arvot ja mitat sopii tietty alkuperäiselle rengaskoolle ja vanteen offsetille... kun paikalla on joku ET-44 10" leveä, niin ei välttämättä toimi alkuperäiset auraukset.

Ja tosiaan vetotavalla voi olla merkitystä, itellä jatkuvat nelivedot eli etuvetotyyliin eturenkaat kiskoo pyöriä suoraan, varsinkin tommosilla maasturivanteilla. Lievällä harituksella lepotilassa on menty. Eikä oo voblailtu. Mutta pahimmat väljät pitää olla poissa.

”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso
Vastaa lainaten
Vastaus

Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)

Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
HJ ja 35" renkaiden katsastus jmk Tekniikka & Jutustelu 10 24.03.2018 23:00
Myydään **Toyota Hilux ohjauksen "bumerangi" ** MakeO O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 7 03.01.2013 19:31
Renkaiden saatavuus "isot" pesix Chit-Chat 12 27.04.2012 21:43
ISOJEN renkaiden tasapainotus.... SukiSuki Tekniikka & Jutustelu 22 13.11.2010 17:12
taas renkaiden mm ja tuumamitoista 15" ja 16" pee Tekniikka & Jutustelu 8 31.10.2009 23:08

Sivu luotu: 03:33 (GMT +2).