![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Mistä tämä harituksen laittaminen on peräisin? En sano että on väärin, mutta kyllä mä aina 0-5mm oon laittanu auraukselle. Casterin pitää tosiaan olla muutaman asteen plussalla. Millainen panhard sulla siinä on ja onhan siinä puslat kunnossa? Toverilta lievempi väpätys poistui, kun rengaskoneessa pyöritettiin kumia vanteella ja lopuksi tasapainotus. Mulla on 31" kumeissa yli 300g tasapinotuskuulaa.
__________________
www.OFFROADOULU.com |
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Sekä myös olkapoikkeamasta (olka-akselin linja, kohtaako renkaan keskikohdan sisä- vai ulkoreunalla rengasta, nollapiste -ohjaus on sitten oma lukunsa) joka määrää sen kumpaanko suuntaan yrittää kääntää rengasta vieriessään. Siksi vissiin on vähän vaikeaa antaa yleismallista ohjeistusta, kun on nuokin muuttujat, kaikkien muiden lisäksi, mukana..? |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Tässä nyt on usempi ehdottanut haritusta, minäkin heti alkupäästä. Siitä se lääke löytyy eikä maksa kokeilla. Yhden tappelun käynyt läpi noiden creepyjen kanssa ja ovat tielle täysin kelvottomat renkaat, mutta sopivalla harituksella autosta tuli ihan ajettava. Auraukselle säädettynä woblaus oli jotain aivan mahdotonta.
Nyt on jo toinen sarja renkaita alla, mutta kulmat samat. Ei woblaile vaikka renkaissa on pysyvästi maastopaineet ja tiellä käydään harvoin. Edit. Tämä oletuksella että caster oikea eikä mikään ole ihan loto-väljä Viimeksi muokannut Hcet : 10.10.2019 12:25 |
#4
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
T: Harri |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Tuo haristus on ihan mielenkiintoinen teoria. Outoa että useimmissa autoissa on aina aurauksen puolella vaikka olisi jatkuva neliveto. Pitääpä kokeilla hodarissa kun siinä meinaa lievä vatkaus tulla tietyissä nopeuksissa. Koklaa vaikka -1mm haritusta vai mikä on ollut hyvä. Joskus olen kokeillut normi nelivetosessa haritusta mutta ei auttanut, veikkaan että silloin oli muista ongelmista kyse jotka sekoitti lopputulosta.
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
Toitsuissa (BJ/HJ kirjaa luin) aurauksen ohjearvot radiaalirenkaille 1 mm (+/-2 mm), bias eli ristikudosrenkaille 4 mm (+/- 2 mm).
|
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Puhutaan milleistä ja asteista. Haritus/auraus on nolla. Nolla milliä = Nolla astetta. Mutta jos kääntöpisteestä laitetaan 1 metrin mittainen viivain. Aurausta/haritusta, käännetään asteita tai käännetään millejä. Mitataan se astelukema 50 cm päästä tai 1 metrin päästä kääntöpisteestä, asteet on samat vs nolla linja, riippumatta siitä kuinka kaukaa se mitataan. Mutta jos puhutaan milleistä, niin 50 cm päässä ja 1 metrin päässä millimäärä on eri, samalla aste kulmalla vs nolla linja. Eli millä etäisyydellä navan keskeltä tuon millimäärä pitäisi virallisesti mitata jotta olisi annettujen specksien mukainen? Onko autotekniikassa mitään yleistä sääntöä, joka pätee kaikilla automerkeillä?
__________________
http://s1269.photobucket.com/user/Je...?sort=2&page=0 |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Saa nelipyöräsuuntauslaitteissakin milleiksi vaihdettua näkymän, mutten ole niissä sitä käyttänyt. Rullamittasäädön tarkkuus huomioiden olen käyttänyt tuota 0-5milliä suzukista maastokuorma-autoon. Se vähän tilanteen mukaan onkonlikempänä nollaa vai viittä milliä.
__________________
www.OFFROADOULU.com |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Taitaa tuo yksikkö olla oikeammin mm/m, kun aurauksen "milleistä" puhutaan.
|
#10
|
||||
|
||||
![]()
Toi oli renkaan pinnasta mitattu.
|
#11
|
||||
|
||||
![]()
Noi alkuperäiset arvot ja mitat sopii tietty alkuperäiselle rengaskoolle ja vanteen offsetille... kun paikalla on joku ET-44 10" leveä, niin ei välttämättä toimi alkuperäiset auraukset.
Ja tosiaan vetotavalla voi olla merkitystä, itellä jatkuvat nelivedot eli etuvetotyyliin eturenkaat kiskoo pyöriä suoraan, varsinkin tommosilla maasturivanteilla. Lievällä harituksella lepotilassa on menty. Eikä oo voblailtu. Mutta pahimmat väljät pitää olla poissa.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
HJ ja 35" renkaiden katsastus | jmk | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 24.03.2018 23:00 |
Myydään **Toyota Hilux ohjauksen "bumerangi" ** | MakeO | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 7 | 03.01.2013 19:31 |
Renkaiden saatavuus "isot" | pesix | Chit-Chat | 12 | 27.04.2012 21:43 |
ISOJEN renkaiden tasapainotus.... | SukiSuki | Tekniikka & Jutustelu | 22 | 13.11.2010 17:12 |
taas renkaiden mm ja tuumamitoista 15" ja 16" | pee | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 31.10.2009 23:08 |