![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Ei taida kestää ruo salamarauta?Siis olla toistuvasti pitkiä aikoja vetäneenä, varsinkin kuumassa, ja kun akkukohtainen jännite on yli 14 volttia. Ratkaisuna olisi varmaan juurikin tuo 2- nopeuksinen vinssi. Ja siihen paksut ja lyhyet kuparikaapelit. Ja noiden kaapelikenkien laittaminen kannattaa melkein jättää ammattilaisen tehtäväksi. (esim. keskusvalmistajilla ja monilla sähköurakoitsijoilla on kunnolliset työkalut ja laadukkaat liittimet) Ja nuo liitokset suojataan sitten lopuksi liimapintaisella kutistesukalla, ja jos kengässä on reikä, mistä kupariin pääsee kosteutta, niin se kannattaa tukkia esim. polyuretaanimassalla (minä käytän sikaflex 11fc) Ja kaapelikengät akunkengissä/liitinruuveissa kannattaa kanssa suojata jollain rasvalla, esim. akkunaparasvalla tai whyrth HHS 2000 spray vaseliinillä.
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ja liimasukka päälle,plussa piuhoiin oon vetänyt sellaisen suojaverkon vielä päälle toisinaan mikä suojaa hankaukselta... |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Kuulostaa hyvältä tuo välitetty laturi. Se houkutus tässä 24 voltissa olisi, että äkkiseltään katselin vinssien speksejä. Niin näyttäisi olevan pari kilowattii enemmän tehoa monessakin vinssissä 24 voltilla. Salamaraudaksi virran kestosta en ole selvää ottanut. Päällisin puolin julman näköisiä löytyy jenkkiläiseltä sivulta. Voishan tuota mielenkiinnosta kysyä mitä kestävät..
|
#4
|
|||
|
|||
![]()
Noissa salamarautasysteemeissä on sitten se, että vain toinen akku saa laturilta virtaa silloin kun ajetaan ylijännitteellä. Tai pitää rakentaa toiselle akulle täysin muusta autosta eristetty lataus.
Ei sillä, itsekkin pohdiskelin ylijännitteen käyttöä, mutta meni akut huonoksi ja laitoin vaan yhden akun, niin ei enää onnistu.
__________________
www.OFFROADOULU.com |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Ite vasta tuossa kokeilin salamaraudalla kytkentäjuttuja. Ensinnäkin ihmettelin, miksi ihmeessä se maksaa suomessa halvimmillaankin liki 70e, kun viron traktorikaupasta saa belaruksen salamaraudan alle 20e?
Ja mihinkö se tuli kytkettyä? No yksi 5000 voorti oli vähä huono lähtemään käyntiin, eikä meinannu millään lähteä edes uudella IKH:n startilla ja apuvirralla, kun ei vaan moottori jaksanu pyöriä riittävän kovasti. Vetämällä ei ei tarvinnu moottorin pyörähtää kun puoli kierrosta ja se oli käynnissä. Mietittiin että mikä avuksi, niin arveltiin kokeilla 24v sille 12v startille ja voortihan rupesi lähtemään starttaamallakin käyntiin. Vähä aikaa piti kokeilla ja miettiä, miten tuo belaruksen salamarauta oikein kytketään, mutta löyty ne oikeet kytkennätkin lopulta ihan mittailemalla ja kokeilemalla. |
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() Googleen kun kirjoitti parallel switch, niin löytyi selkeitä kytkentä ohjeita. Hyvä jos foordin sai sillä elpymään ![]() |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Piirräppä paperille kytkentä.
Jos lataat 12 voltilla, sulla haarautuu plus molempien akkujen plussaan ja miinus molempien akkuken miinukseen. Kun kytketään 24v:ksi, vedetään piuha toisen akun miinuksesta toisen plussaan = oikosulku. Jos haluat että sulla on 24v jatkuvasti käytössä, ja lataus 12v, sun tarttee laittaa sille akulle josta 24v tulee ulos, sähköisesti täysin muusta autosta eristetty latauspiiri( maapuolikin pitää olla erillään auton maasta). 2 laturia på finska. Ei mitenkään järkevä systeemi ellei sitten tosi speciaali tarve ja silloin varmaan osaisit tehä neuvomattaki. Käytännössä yksinkertaisin ja saatavilla olevista osista helposti tehtävissä oleva kei o kahden jänniteen systeemiin on laittaa 3 akkua ja 2 laturia, 12 ja 24v systeemit erikseen. Sellainenkin vaihtoehto on että 24v lataus ja 2 akkua., väliin speciaalipurkki joka tasaa akkujen latauksen mahdolistaen 12v ryöstön toiselta akulta.
__________________
www.OFFROADOULU.com |
#8
|
||||
|
||||
![]() |
#9
|
|||
|
|||
![]() "Salamarauta" sielunelämää yms. (en löytänyt pik. hakemisella kuvaa koskettimista)Lainaus:
Yleismallin "salamarauta" Startti- koskettimella (Toyota hdj/hzj:n alkuperäinen eroaa pikkuisen) Tuo "salamarauta" on periaatteessa iso moninapainen rele, siis on sekä sulkeutuvia, että avautuvia koskettimia, ja nuo kaikki koskettimet on samassa mekaniikassa, siis vaikka tuo salamarauta kytkee silmänräpäyksessä, niin avautuvat koskettimet on auki, ennen kuin ensimmäinen sulkeutuva on kiinni. Kytkentä: Laturi, ja muut 12v auton sähköt kytketään "alajännitepuolen" akkuun kuten 12v autossa normaalisti; Mutta startille menevä päävirta (paksu johto) tuodaan suoraan salamaraudan kautta yläjännitepuolen akun + navasta. Salama raudalle tuodaan myös "yläjännitepuolen" akun paksu miinus/maa johto. Normaali tilassa, siis kun ei startata, niin salamaraudan jousi painaa kiinni seuraavat koskettimet: -yläjännitepuolen akun paksu miinus/-maajohto kytkeytyy ((avautuvan koskettimen)) kautta auton koriin/runkoon, siis käytännössä alajännitepuolen akun miinusnapaan, ja tässä on voi olla suuruusluokka 80 amppeerin sulake -Yläjännitepuolen akun paksu Plus johto kytkeytyy ((avautuvan koskettimen)) ja yleensä suuruusluokkaa 80A sulakkeen kautta Alajännitepuolen akun plus napaan. (sulake monesti ns. "levysulake" siis sulakemetallista? prässätty n. 12x50mm äärimitoiltaan oleva, kahden M6 ruuvin kiinnittämän Suuruusluokkaa 0,3mm x 3mm x 15mm sulava kohta) -> kun laturi lataa alajännitepuolen akkua, niin sekä + ja - on kytkeytynyt noiden avautuvien koskettimien ja sulakkeiden kautta yläjännitepuolen akkuun. -> kun kaikki normi kulutus otetaan alajännitepuolen akusta, siis kaikki noiden avautuvien koskettimien, ja sulakkeiden kautta kulkeva energia varastoituu Yläjännitepuolen akkuun. Ja kun startataan: virta-avaimelta startille menevä "starttaus-" johto vetää-/kytkee salamaraudan starttausasentoon, siis vetäneeksi, niin yllä mainitut avautuvat koskettimet avautuu, ja SITTEN kytkeytyy alajännitepuolen + napa yläjännitepuolen - napaan, ja SITTEN (kun tuo ISO kosketin on kytkeytynyt) Startille tulee 24V ja tuosta yläjännitepuolen + navasta tulee 24v starttimoottorin solennoidiin kun viimmeinen kosketin on kytkeytynyt kiinni; Startti alkaa pyörittää moottoria. VINSSAUS: -> tuo salamamaraudan solennoidin sähköteho (lue: lämpenee) on niin suuri, ettei varmaan kestä jatkuvia vinssauksia (siis vetäneenä) ja kun yläjännitepuolen akkua puretaan todella rankasti, sitä pitäisi myös ladata "Rankasti", siis ei mahdollisesti kestä sitäkään? Ja tuo latausvirta menee ainakin kahden koskettimen kautta, joissakin myös kahden sulakkeen kautta: -> Kokemusta tuosta tarvike "salamaraudasta" olisko Bosch? (hdj/hzj ei sis. tähän), useammasta kohteesta, mm. tuo minun Belarus 802, mersun 50x? ja -70 luvun rangerover toyota Dynan b- moottorilla, jne Kannattaa harkita erillistä "Hupi- Offroad-" akustoa; siis auton alkuperäinen laturi huolehtii (pääpiirtein) alkuperäiset asennukset, ja sitten tuo 24v "Hupi-" akusto huolehtii vinssistä yms. Toki |
#10
|
|||
|
|||
![]()
http://www.txinel.com/T_114_12_serie...lel_switch.asp tuossa aika selkeä kuva kytkennästä. Se voi olla että latauksen kanssa ongelma tulee jos pitkiä vetoja purkaisi toista akkua. Ja kyllä, tottahan tuo. Ei sarjaan kytkettyjä akkuja voi väli akun plussalta ladata. Eipä heti sytyttänyt..
Viimeksi muokannut Teitto : 11.10.2019 07:48 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty Uusi belarus/ursus/zetor salamarauta 12/24v | tdi | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 10.06.2018 22:50 |
Myyty Salamarauta/ starttirele 12v/24v | villev51 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 03.01.2017 12:33 |
Myyty starttirele eli salamarauta | itikka | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 05.11.2016 08:37 |
Myyty toyotan vinssi | linttala | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 14 | 19.06.2010 10:31 |
m:toyotan vinssi | Turboic | O/M/V Muut | 7 | 30.12.2004 21:09 |