![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Paksuudesta ei varmasti mitään haittaa ole, mutta ei mulla ole takavinssilläkään kuin 50 neliöistä, pituutta kaapelilla varmaan tuplasti. Etuvinssillä 35 neliöistä. Vinssien mukana tulleet kaapelit on tainnu olla kaikki vielä pienempiä.
|
|
#2
|
||||
|
||||
|
....5kw vinssin moottori 50 neliöisen viiden metrin piuhan päässä hukkaa jännitettä noin 12%
70 neliöisen noin 9% kun taas 35 jopa 18% eli 2 volttia noin kilowatti tehoa, jos toi kompensoidaan virtaa kasvattamalla tarkoittaa se sitä että 10 voltilla ton 5kw tekeminen ottaa 500 ampeeria vs 12v noin 417A eli kannattaa poikkipinta pitää mahdollisimman isona, jos ei muusta syystä niin pattereilla vinssaa kauemmin kun on paksummat kaapelit käytössä ![]() Siitä ihmettelemään: https://www.jkauppi.fi/kuparikaapeli...pinta-laskuri/
__________________
WUOKSI OFFROAD |
|
#3
|
||||
|
||||
|
suraava kysymys:
1. tarvitaanko sulake? ja jos, niin minkä kokoinen? 2. päävirtakytkin on ilmeisesti "pakollinen" onko vaihtoehtoja esim jonkun tyypin "rele"? 3. muuta ajateltavaa vielä? //Janne
__________________
discovery 1 -98 V8 projekti "Fenix" "".......British humour......!" |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
2. Päävirta ei ole pakollinen, mutta suotava. Eli jos jokin menee oikosulkuun, niin jollain tapaa akku on hyvä saada kytkettyä irti nopeasti. Pätee kaikkiin muihinkin sähkölaitteisiin autossa. Jos vinssin virran laittaa kulkemaan päävirtakytkimen kautta, niin kiinnitä huomiota päävirtakytkimen jatkuvaan virrankestoon. Hetkelliset (max 5s.) ovat jossain 1000A tietämissä, mutta jatkuva kesto on harvoin yli 300A. Suhteuta tämä vinssin ottamaan virtaan. Itsellä oli ennen päävirtakytkimiä semmoiset pikairroitettavat akunkengät. Vähän tämän tyyliset: https://www.biltema.fi/autoilu---mp/...gat-2000020811 Nyt on kummallekkin akulle omat 1000A/300A laadukkaat päävirtakytkimet. Haluan ajatella, että vinssin ottama virta jakaantuu tasan molemmille akuille, jolloin 300A jatkuvaa virtaa kestää. Ja on kestänytkin. |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Kaapeloinneissa kaikki liitokset ja päävirtakytkimet tekee oman jännitehäviönsä virtapiiriin, etenkin kun kosteus on ajan kanssa vaikuttanut.
Kaapeleiden paksuuksista puhuttaessa täytyy muistaa että virtapiiri on silmukka, maakaapelointi on yhtä tärkeä kuin plussan puoli. Virtapiirin jännitehäviö on helppo mitata kahdella mittauksella, virta ja maa erikseen. Kytkee mittajohdot plusnavasta releboksille sisään menopisteeseen, ja kuormittaa tässäctapauksessa vinssiä, jännitehäviö näkyy suoraan mittarista. Ilman kuormaa näyttää luonnollisesti nollaa, vaikka maata vasten mitatessa olisikin jännite. Sama maapuolelle. Vinssin maajohdon kytkenstä miinusnapaan.
__________________
www.OFFROADOULU.com |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Mulla ei ole koskaan ollu sulaketta edellä mainitusta syystä, ei taho löytää kestävää.
Ei ole ollu myöskäään päävirta kytkintä, johdot olen vetäny kurttuputken sisään estämään kuoren hankautumista puhki. Rummun pidän aina vapaalla, jos vinssi alkaa syystä tai toisesta ite kelaamaan niin ei syö puskuria palasiks.
__________________
PäHäMa Pamaas SLCK Toyota Landcruiser BJ40 4.0 1980 Ex. Toyota Landcruiser BJ42 4.0 1982 Ex. Suzuki Jimny 2006 Ex. Toyota Landcruiser RJ70 Ex. Mercedes-Benz 300GD 1981 Ex. Hilux LN65 Ex. Volvo C303 Ex. Hilux LN65 Ex. Suzuki 413 Ex. Range 3.5L +hj akselit Ex. L200 |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Ainoo luotettava ja jännitehäviötön päävirtakytkin on Fiskarsin retkikirves (tunnetaan myös nimellä sähkökirves) pikakiinnityksellä sellasessa kohdassa, että saa napautettua kaapelin poikki kuin tilanne pärähtää päälle...
__________________
Mä en jätä mitään hiilijalanjälkeä...mä ajan autolla kaikkialle.... |
|
#8
|
||||
|
||||
|
ajattelin laittaa tuohon "hanskat" ja vaikka samalla systeemillä starttikaapelit?
https://www.google.com/url?sa=i&sour...60321832278396 nuo "hanskat" on siniset 350A trukki tarkoitetut...!
__________________
discovery 1 -98 V8 projekti "Fenix" "".......British humour......!" Viimeksi muokannut lacrits68 : 12.06.2019 08:56 |
|
#9
|
|||
|
|||
|
Ite suunnittelin laittaa jonnekin puskurin/maskin seutuville 320A:n trukkiliittimen. https://www.ikh.fi/fi/trukkiliitin-3...mm2-uros-tl321 Toinen pää kiinni autoon ja toiseen päähän kahva kiinni ja johonkin niin näkyville, että saa tempaista liittimen irti, jos akuutti hätä iskee. Mulla tosin vinssi vaan 8000lbs ja hyvin kevyellä käytöllä.
|
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
| Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
| Näkymä | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Hydrauli Vinssin asennuksesta. | pööpöilijä | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 17.08.2015 16:32 |
| Lisäjousien asennuksesta.. | Limite | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 09.02.2013 11:06 |
| spottivalojen asennuksesta | Heikki L | Chit-Chat | 11 | 07.03.2008 20:40 |
| arb:in asennuksesta | miksu1 | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 27.07.2006 10:42 |
| Vinssin asennuksesta? | Tekniikka & Jutustelu | 16 | 11.03.2005 22:54 | |