Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 09.02.2019, 21:39
dodge3500 dodge3500 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.01.13
Sijainti: Lompolo
Viestit: 1.342
Perusasetus

Erittäin paljon kiitoksia BJ-40/76 hyvistä neuvoista

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 09.02.2019, 23:16
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Hyvä, että selvisi.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja dodge3500 Näytä viesti
Erittäin paljon kiitoksia BJ-40/76 hyvistä neuvoista
Heittikö kaikki suihkuputket "Tykyttämisen" pois?

Jos heitti/pientä havaittavaa, niin sitä 2t öljyä ja tarvittaessa KENKÄÄ.

Ja tosiaankin tuo suihkuputken "tykyttäminen" voi johtua takaiskuventtiilistäkin.

p.s Hodarissahan on 2- vaiheiset suihkut, siis periaatteessa voi jumia myös tuolla toisella-/työtahdilla.

Minun hodari käy "huonosti" tyhjäkäynnillä/pienillä tehoilla; siis kuuluu semmoinen "lek- lek- lek-" ääni, kun kuuntelee tarkkaa...
Kuulostaa japsi dieselin alkavalta kiertokangen laakeri vialta?

Joku epäili, että on vaihdettu isompi diesel valtameren takaa....

Kone on "lekuttanut-" samalla lailla koko ajan, mitä ollut minulla (reilu 5?v) ja kampiakselin laakerit, kiertokangenlaakerit molemmista päistä, venttiilikoneisto yms. on käyty läpi, ja "lekutus-" pysynyt samana...

Vein syöttöpumpun tuohon Oulun eteläpuolelle, no ei täysin hukka reissu, ei enää tihkase kaasuvivun akselilta dieseliä, ja "kylmäkäynnistin" korvattu sokealla tulpalla.
Piti muokata kevyesti ahtopaineen säädön karaa, olikohan 1,5 kiloon asti, kun jousi kuulemma riittää sinne asti.
ja ilman ahtopainetta/muutaman sadan gramman paineilla 10% lisää syöttöä, koska AUTOMAATTI_laatikko vakio.

No, ei mennyt putkeen tämä; kun viikon remppa-aika oli loppumaisillaan, niin tulikin puhelu; runko huono, maksaa moninkertaisesti lisää tuon alkuperäisen... Ja pumppu nyt osina.

No, kun toimi hyvin, ilman tuota lievää dsl tihkumista, ja tuo kylmäkäynnistimen vahapatruunan käyttämä nivel on riski yli 700 tkm ajetulle hodarille, niin sovittiin että kasaa tuolla vanhalla rungolla, +10% syötöillä yms, niin palataan asiaan, kun löydän toisen pumpun, sillä hodari piti saada töihin.

Sovittiin uudelleen, että koska pumpulla kiire, niin tulen hakemaan.

No, en kerinnyt Oulusta hakemaan valmista pumppua, kun soitto vajaan vuorokauden kuluttua tuli, pumppumaakarilla piti lähteäkin kesken päivin lomalle...

Pumppu tuli Matkahuollolla? tuon reilu 100 km; kerkesi vastoin kaikkia odotuksia Lauantaina Ouluun, ja toimitus, siis pakkaus yms. ei ollut paha?, Kun tuo pumppuremontti/-säätö oli sovittu eri firmaan, mitä mille piti maksaa tuo pumpun lunastus, toki molemmat noita dsl pajoja.!

No pistin pumpun paikoilleen, ja koekäytössä ei vuotanut dieseliä.
:siltä osalta pisteet!

MUTTA: pumppu on on nyt säädetty "vakiokierros-"pumpuksi:
Siis pumppu vetää pintakaasullakin syötöt (lähes?)maksimiin, kun automaatti vaihtaa isompaa.
Suurin ongelma tuosta on kärryä vetäessä; Automaatti lukitsee turbiinin noin 70km/h nopeudessa(vakiorenkailla, minun hodari vajaa 80kmh) kun automaatti vaihtaa neloselle.
Siis moottoritien rampista kiihdytetään väännöillä, kaasupoljin puolessa välissä, ja kun automaatti vaihtaa 80 kmh 3.vaihteelta 4.vaihteelle, niin laatikko lukitsee turbiinin; ja koneessa maksimi väännöt!
jos et löysää kaasua, niin kohtuu äkkiä mennään satasta.

Koko hommassa "paskin-" piirre on se, että tuo k.o syöttöpumpun kaasun vasteen syöttöruuvi sijaitsee suoraan sitä syöttöpumpun jakopään kiinnityspintaa vasten... minne ei pääse ilman erikoistyökaluja.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 10.02.2019, 07:40
dodge3500 dodge3500 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.01.13
Sijainti: Lompolo
Viestit: 1.342
Perusasetus

Omasta mielestä pieni tykytys on.
Tarvii tehdä noille se 2t huolto
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 10.02.2019, 11:03
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.778
Perusasetus

Kyllähän noissa on ihan vakionakin tuollainen "vakiokierros" ominaisuus.
Ja korostuu tottakai kun syöttöä nostetaan.

ex. viritelty hodari teki ihan samaa. Jos lähdit risteyksestä reippaasti esim 1/2 kaasulla, pöläytti savupilven ennenkuin kierrokset nousi niin että turbo lähti ahtamaan. Automaatti kun pykälsi isompaa niin taas pölähti savupilvi vaikka kaasupoljin oli kokoajan täsmälleen samassa asennossa.

Isolla nestepäällä ja jyrkällä nokkalevyllä oleva pumppu reagoi ihan luonnostaan aika rajusti kierrosten vaihteluun kun kaasuvipu pidetään täsmälleen samassa kohtaa.

Toki sitä keskipakosäädintä voi muokata mutta siihen pitää olla jo vähän enemmän perehtynyt henkilö että osaa säätää sen juuri tiettyyn moottorimalliin sopivaksi ilman koeajoja.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 11.02.2019, 01:17
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Pumpun "opmitointi" meni perseelleen.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T Näytä viesti
Kyllähän noissa on ihan vakionakin tuollainen "vakiokierros" ominaisuus.
Ja korostuu tottakai kun syöttöä nostetaan.

ex. viritelty hodari teki ihan samaa. Jos lähdit risteyksestä reippaasti esim 1/2 kaasulla, pöläytti savupilven ennenkuin kierrokset nousi niin että turbo lähti ahtamaan. Automaatti kun pykälsi isompaa niin taas pölähti savupilvi vaikka kaasupoljin oli kokoajan täsmälleen samassa asennossa.

Isolla nestepäällä ja jyrkällä nokkalevyllä oleva pumppu reagoi ihan luonnostaan aika rajusti kierrosten vaihteluun kun kaasuvipu pidetään täsmälleen samassa kohtaa.

Toki sitä keskipakosäädintä voi muokata mutta siihen pitää olla jo vähän enemmän perehtynyt henkilö että osaa säätää sen juuri tiettyyn moottorimalliin sopivaksi ilman koeajoja.
Siis tuolla "optimoidulla" syöttöpumpulla ei kiihdy ainakaan paremmin, mitä tuolla ennen "optimointia", toki ei tihkase dieseliä, siis ei mennyt hukkaan.

En muista enää ulkoa, mikä säätö tuo jakopään koppaa vasten oleva ruuvi on, mutta se on pari milliä eri kohdassa, kuin alunperin/manuaaleissa on.

P.S juurikin tuo mekaaninen jakajapumppu on se, mihin nuo vanhat "gurut-" tekee taikojaan, ja tuo hodarin pumpun mekaniikka, tuolla vakio nestepäällä, antaa aika paljon mahdollisuuksia...
Aina ei voi onnistua...

p.s.s Noilla säädöillä on ajettu tuhansia kilometrejä, koska "tuli kiintiö täyteen tms," siis normiajot nyt audilla, aikaisemmin fordilla, aikaisemmin hodari kaikki kärryn vedot, nyt tuolla audin A3 katumaasturilla. toki hdj on ollut kokoajan liikennekäytössä, ja sehän on toyota, siis aina lähtee kun tarvitaan...
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
4Runnerin omistajat tänne Daddy's Toy Chit-Chat 34 12.10.2022 09:51
Suzukin omistajat tänne Suzukisj410K Chit-Chat 260 17.06.2015 12:01
Pehmolelukoiran omistajat tänne!!! baxxter Chit-Chat 16 24.05.2013 20:27
Jeepin Omistajat Tänne KössiKenguru Chit-Chat 114 03.10.2012 19:02
BULLTERRIERIN omistajat tänne! Urbancityboy Chit-Chat 14 20.09.2009 18:30


Sivu luotu: 05:01 (GMT +2).