Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 02.02.2019, 23:16
lepoantti lepoantti on kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.01.05
Sijainti: Sawo, Leppävirta
Viestit: 2.711
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni Näytä viesti
Lattiana on reunavahvistetettu laatta jolla paksuutta reilut 170 mm joten eiköhän tuo pikkusorvin kestä. Lattiaan en kyllä meinaa kiinnittää tätä, mutta jonkinlaiset säädettävät tassut pitää hankkia kun lattiassa on kaadot

Muljuallas ja pumppu on tuossa kärryn kulmalla, ja jonkinlaisia teriä ja pitimiä on mukana iso läjä. Suurin osa on epäkuranttia, mutta täytyy tehdä inventaariota että millaisia pitimiä löytyy ja millaiset palat niihin käy. Sorvaamisesta en paljon tiedä, mutta monen näköistä olen nähnyt sorvattavan ilman muljua. Sillä perusteella tarkoituksena olisi vetää pääasiassa kuivana, kun tuo mulju tuntuu sotkevan joka paikan. Vähän yli 50 mm akseli menee karasta läpi ja 570 mm halkaisija mahtuu pyörimään johteiden päällä. 1000 mm nimellisellä kärkivälillä, todellisuudessa joku 1200 mm mahtuu kärkien väliin. En tiedä mitä tällä sorvilla meinaan tehdä, mutta kuvittelisin että ei se nyt kovin usein jää liian pieneksi.
Hetken aikaa kun sorvailet ja pääset hiukan makuun niin ihmettelet kuinka on ollut mahdollista harrastaa ilman sorvia.

Harrastelijalla harvoin niin kiire että kovametallipaloilla muljua tarvitsee. Hss poranteriä kyllä mielellään jäähdyttää, siinäkin käytän leikkuunestettä suihkepullossa.

Kiinasta saa teränpitimiä ja paloja varsin järkevästi, kaveri työstökeskuksella ja nc-sorvilla koeajoi kiinalaisia juttuja. Oli varsin iloisesti yllättynyt laadusta, sanoi että jokin erikoisempi terä mokkia kairatessa hankki hintansa viidessä reiässä. Kesti kuitenkn paljon enemmän.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 04.02.2019, 01:05
Satakunta Satakunta ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 26.01.19
Sijainti: Satakunta
Viestit: 31
Perusasetus

Nc keskuksella esim kairatessa reikiä pelkkä hhs poran terä kestää ikuisuuden, kun saa leikkuunopeuden ja syötön kondikseen, ja paikat tukevat sekä muljutus toimii kunnolla.

Juurikin noissa manuaali koneissa tärkeää laadukkaat työkalut,kun esim leikkuu nopeudet ovat mitä ovat.
Kolmella perus pitimellä tulet jo hyvin alkuun toimeen, tarpeen vaatiessa Katselet jatkoksi esim porateriä.

Kova metallilla kun ajelet niin harvassa paikassa tarvitset muljua, mutta esim porauksessa ja pistoissa ehdoton.

Viimeksi muokannut Satakunta : 04.02.2019 01:12
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 23.03.2019, 17:22
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.481
Perusasetus

Ilmanvaihdoin suunnittelua


Taustaa ja mitoitusta
Ilmanvaihto pitäisi suunnitella ja taas on vähän epävarmaa että miten tämä kannattaisi tehdä. Rakennusmääräykset kertovat jonkinlaisia vaatiumuksia, mutta onko niillä mitään relevanssia käytännön tallioloihin? Talli on ollut pystyssä parisen vuotta, ja ilmanvaihtona toimii 125 mm kanava peräseinän korkeimmassa kohdassa ja korvausilma tulee lähinnä nosto-ovien raoista. Lämmityskaudella poistoreikä on puoliksi tulpattu pyyhkeen rievulla. Tallissa ei haise pahasti öljylle tms, eli en tällä hetkellä osaa kaivata (parempaa) ilmanvaihtoa talliin normaalioloissa. Tilanne muuttuu siinä vaiheessa kun pistetään rälläkkä ja hitsikone hommiin, mutta askeesiin tottuneena tuokin korjaantuu helpolla kun avaa ison oven aina välillä kun alkaa sisäilma tummumaan.

Ilmanvaihtokoneeksi olen hankkinut Vallox 90 SE, eli pieneen taloon tarkoitettu ristivastavirtakennolla varustettu LTO-kone tasavirtapuhaltimilla. Maksimipoistovirta on 92 dm3/s. Ulkoilma otetaan seinän läpi eteläpuolelta (sininen kuva, kuvan oikea laita) ja jäteilma puhalletaan ulos itäseinältä (harmaa kanava, kuvan ylälaita). Tulo- ja poistoilman venttiilien sijainti on vielä epäselvä, muuta siitä kohta lisää. Ilmanvaihdon lisäksi olen hankkimassa erillistä pakokaasuimuria autoille ja kuumavesipesurille, joten ilmanvaihdon ei ole tarkoitustkaan olla niin tehokas että pakokaasut poistuvat.

https://www.finlex.fi/data/normit/37...2012_Suomi.pdf kertoo seuraavaa
Lainaus:
Asuntojen ilmanvaihto mitoitetaan yleensä taulukon poistoilmavirtojen perusteella siten, että asuntojen ilmanvaihtokerroin on vähintään 0,5 1/h
https://sulvi.fi/wp-content/uploads/...2017-11-30.pdf puolestaan sanoo
Lainaus:
Työtila, jossa on ihmisten ja rakennusmateriaalien lisäksi runsaasti muitakin epäpuhtauslähteitä

Ilmanvaihto 6 dm3/s, hlö + 2 dm3/s,m2 Kohdepoistot selvästi rajattuihin epäpuhtauslähteisiin
Tallissa on 405 m3 tilavuutta, eli tuon kokoiselle asunnoille suositellun ilmanvaihdon saisi aikaan 405/2/3600*1000=56 dm3/s virtauksella, eli 60% teholla tuosta koneesta. Työtilan mitoitus puolestaa sanoo 6+2*90=186 dm3/s, joka on jo tuplasti sen mitä tuosta koneesta menee läpi maksimissaan. Mikä sitten mahtaa olla tarvittava taso epäsäännöllisessä käytössä olevalle harrastetilalle? Kuvittelisin että kun talli on tyhjillään niin ilmanvaihto voi olla minimiteholla ja työ aikana sitten isommalla. Onneksi säätäminen on helppoa minimin ja maksimin rajoissa, joten tarpeen voi sitten itse testata.

Putkien ja venttiilien sijainti
Tallilla on korkeutta 4,5 metriä keskellä ja 4 metriä sivuilla. Lattialämmitys lämpiää VILPillä ja lämpötilaa olen nyt pitänyt pöytätason korkeudella n. 15 asteen tietämillä. Lämpö nousee ylöspäin, joten parvihyllyn päällä on lämpimämpää, mutta en ole mitannut eroa asteissa. Lämmöstä ei tuolla ylhäällä ole iloa, ja pennin venyttäjä mielellään hyödyntäisi senkin energian paremmin. Kattoon on asennettu pari isohkoa tuuletinta jolla ilman saa kyllä sekoitettua tehokkaasti, mutta onkohan noille enää ilmanvaihdoin asentamisen jälkeen? Ilmanjako tehdään tyypillisesti joko sekoittavalla virtauksella tai syrjäyttävällä virtauksella, jotka on kuvattu esim. https://www.theseus.fi/bitstream/han...=1&isAllowed=y sivulla 19. Ilmanvaihtoputket tulee tallin sisätiloihin, ja tilan käytön vuoksi olen ajatellut paikoiksi a) parvihyllyn alla 240 cm korkeudella (läpi noista 45 asteisteessa olevista tukirakenteista) ja/tai b) katossa saksiristikon suoran osan laidalla 450 cm korkeudella. Kussakin 2-4 putkesa on sitten esim. 4 kpl venttiileitä jotka on piirretty kuviin.



Kuvassa #1 on pelkästään parvihyllyn alla kulkeva kanava josta kuvan yläpuoliselle seinälle laitetaan raitisilmaventtiilit (punainen kanava) ja alapuoliselle seinälle poistoventtiilit (ruskea kanava). Tässä etuna on että tallin likainen puoli, eli työpöytä ja hiovat koneet ovat lähellä poistoventtiileitä.



Kuvassa #2 puolestaan raitisilma tuodaan kummaltakin puolelta tallia (punaiset kanavat) ja poistoventtiilit ovat katossa. Haittapuoli on että lämmin ilma siirtyy ulos, vaikkakin tietyst LTO:n kautta osa lämpöenergiasta saadaan talteen ja palautuu raitisilman seassa takaisin talliin. Poistoputki voisi muuten olla keskellä kattoa, mutta tuulettimet tulevat tielle. Jos ne poistaa niin sitten selviää yhdellä putkella jossa on useampi poistoventtiili.


Mielipiteitä?
Ilmanvaihdostakaan en paljon tiedä, mutta ei se estä suunnitelmaa tekemästä. Onko lukijoissa asiasta jotain tietäviä tai muuten vaan ideoita miten tämä kannattaa tehdä? Tai että onko sillä mitään väliä miten tuon tekee?

Viimeksi muokannut offroadjouni : 23.03.2019 17:27
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 23.03.2019, 18:34
Palex:n Avatar
Palex Palex ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.07.05
Sijainti: Lahti
Viestit: 3.272
Perusasetus

Itse tekisin ehkäpä sun kuvan #2 mukaisesti tuloilman, varustettuna jollain hiukan heittopituutta omaavilla venttiileillä, suunnattuna jonkunlaisessa kulmassa tallin keskiosaa kohti. Poistokanavan toisin ison nosto-oven yläpuolelle, johon sitten vaikka neljä isompaa venttiiliä. Tällöin ilman liike ainakin teoreettisesti suuntautuisi ennemmän tuon ison oven suuntaan, joka on lämpötaloudellisesti kuitenkin se tallin heikoin lenkki. Poistokanavaan vielä ylimääräinen suodatinlaatikko, niin ei vedetä kaikkea saastaa koneelle asti. Ropellit katossa jättäisin myös paikoilleen.
__________________
-Pauli-
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 24.03.2019, 08:29
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.481
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Palex Näytä viesti
Poistokanavan toisin ison nosto-oven yläpuolelle, johon sitten vaikka neljä isompaa venttiiliä. Tällöin ilman liike ainakin teoreettisesti suuntautuisi ennemmän tuon ison oven suuntaan, joka on lämpötaloudellisesti kuitenkin se tallin heikoin lenkki.
Tätä näkökulmaa en tajunnutkaan ottaa huomioon - jos ovi falskaa lämpöä, niin on parempi että poistot on lähellä sitä että kylmän ilman leviäminen talliin minimoidaan. Iso ovi on toki pinta-alaltaan iso, mutta luulenpa että tuo pienempi nosto-ovi vuotaa vielä enemmän. Se tuli minulle käytettynä eli tiivisteet on jo vähän maailmaa nähneet ja käyntiovi huonontaa tilannetta entisestään. Kuva #1 olisi ok tältä kannalta.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 24.03.2019, 09:21
Palex:n Avatar
Palex Palex ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.07.05
Sijainti: Lahti
Viestit: 3.272
Perusasetus

Tai sitten vaan laitat pari poistovenaa molempien ovien päälle ja tulo kakkoskuvan mukaisesti. Toinen poistorunko menemään katossa ison oven luo, ja toinen sitten tulorungon vieressä parven alla pikkuovelle.
__________________
-Pauli-
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 25.03.2019, 07:42
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.384
Perusasetus

Laitoin omaan talliin tulot katon rajaan pitkälle sivulle pääoven puolelle ja poistot alemmas, noin 2.3m korkeudelle mahdollisimman kauas tuloista, ja tietysti yksi WC-tilaan. Ajatus on sekoittaa tuloilma kerrostuneeseen lämpimään ja ottaa poistot alempaa, ettei vedetä ihan lämpimintä ilmaa pihalle. Koneena on käytetty, nimellisvirtaamaltaan 100-litrainen ristivirtakennoinen. Kahta tai kolmea nopeutta olen siihen suunnitellut, (poissa) / paikalla / tehostettu. Tehostettu olisi täysillä ja "paikalla" noin puolet siitä.

Koska tallioloissa ilma on likaisempaa kuin asunnossa, laitoin kohtuullisen kokoisen G3 pussisuodattimen poistokanavaan juuri ennen iv-konetta. Eilen mittaisin puhtaan suodattimen vastukseksi koneen maksiminopeudella 10 Pascalia. Sutarin plussapuolella eli kanavassa oli silloin n. 120-130 Pa alipaine. Laitoin säädettävän 20-100 Pa paine-erokytkimen suodatinkotelon yli, niin saan siitä hälytystiedon sutarin vaihtotarpeesta.
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 02.04.2019, 21:32
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.481
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee Näytä viesti
Laitoin omaan talliin tulot katon rajaan pitkälle sivulle pääoven puolelle ja poistot alemmas, noin 2.3m korkeudelle mahdollisimman kauas tuloista, ja tietysti yksi WC-tilaan. Ajatus on sekoittaa tuloilma kerrostuneeseen lämpimään ja ottaa poistot alempaa, ettei vedetä ihan lämpimintä ilmaa pihalle.
Minä mietin jossain vaiheessa myös stratum-ilmanvaihtoa jossa tuloilmaventtiilit on ylempänä ja poistoventtiilit alempana. Esimerkiksi niin että kuten olen kuvassa #2 piirtänyt mutta ilma tulee sisään ruskeaa putkea ja poistuu sinistä putkea. Tarkoituksena olisi että tuloilma sekottuisi ylhäällä olevaan lämpimään ilmaan. En osaa tuo toimivuudesta sanoa mutta ei tunnu olevan kovin yleinen tapa ainakaan Suomessa.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Julle vaan Näytä viesti
Kirjoittelit tuossa että hitsi ja rälläkkähommien aikaan ilma on turhan sakeaa. Epäilen että tuon kokonen IV kone ei kyllä tilannetta juurikaan muuta.
Juu, on tiedossa eikä tuon ole tarkoituskaan olla ihmeparannus. Pakokaasuletkukela on jo hankittu ja siihen on tarkoitus hankkia puhallin josta haaroitetaan sekä kuumavesipesurille että hitsauspisteelle. Ei tuo hitsaus ja rälläköinti ole kovin iso ongelma, kun harvemmin tulee niin paljon hitsattu/rälläköityä yhteen menoon että ilma menisi huonoksi. On tuossa jonkin verran kuitenkin ilmatilaa.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rak Näytä viesti
Rälläköinnin pölyä on hankalahko hallita, mutta voisiko hitsauskäryihin toimia mobiiili hitsaukäryimuri/suodatin? Suodattimet maksaa kyllä jotain sellaiseen.

Jos hitsuutusta varten on kiinteä piste olemassa niin siinä voi olla huuva tai nivelöity kärsä ilmanvaihtoon tai suoraan poistoon kytkettynä. Samaten osienpesuun, jos käyttää haihtuvaa tavaraa, vois olla kohdepoiston paikka(ex-puhaltimen tarve?)
Tuollaista suodattimella varustettua laitetta mietin vaihtoehdoksi, mutta pakokaasut täytyy kuitenkin saada ulos, jonka vuoksi ilmaa kierrättävä laite ei kelpaa yksinään. Pesuaineiden yms liuottimien kanssa en ole huomannut isoa ongelmaa, jos ei nyt sitten lasketa ruiskumaalausta siihen kategoriaan. Maalausta tulee varmasti harrastettu satunnaisesti, mutta mikä sitten olisikaan järkevä köyhän miehen ratkaisu siedettävän maalaustilan tekemiseen?

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 Näytä viesti
Mä oon miettiny tollasia, kun on tarve sinksailla tallien (iso ja pieni) välillä niin kiinteä ei ole ratkaisu.
Tavoite olisi minimoida siirtely, joten itse haen ensisijaisesti kiinteää puhallinta ja putkiostoa.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Catrik Näytä viesti
Onko millasia ajatuksia ollut sen suhteen ton lattialämmityksen kanssa että jos haluaa lattiaan kiinnittää jotain niin onko ne putket tiellä? Saako tarkkaa sijaintia tarkistettua mitenkään?
Ilmeisesti onnistuu lämpökameralla kuten Harriko sanoi, mutta itse olen asennoitunut niin että lattiaan ei kiinnitetä mitään muuta kuin parvihyllyjen tolpat ja kaksoissaksinostin.
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
autonostin, autotalli, autotalliprojekti, lattialämmitys, maalämpö, nosturi, pitkästä rakentaminen, rakennusohje, rakentaminen, siltanosturi, talliprojekti, vilp


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
hj-61 käynnissä pysymis ongelma! datsun 3.3d Tekniikka & Jutustelu 20 10.07.2014 21:36
OHI: 11.10. Hakumoottorin uudelleenindeksointi käynnissä Lars Uutiset 0 11.10.2012 04:53
Jeep 2.1 TD ei pysy käynnissä Mikedeus21 Tekniikka & Jutustelu 4 02.10.2009 16:33
salainen operaatio käynnissä poliisilla ja puolustus voimilla suomen ilmatilassa toyota4x4 Chit-Chat 5 14.06.2009 09:47
Range 3.5 efi, lievä notkahdus käynnissä Paavo Tekniikka & Jutustelu 15 24.05.2006 16:22


Sivu luotu: 20:09 (GMT +2).