Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 22.01.2019, 11:25
rattimies rattimies ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 21.07.09
Sijainti: Ingå
Viestit: 347
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mikjus Näytä viesti
Koviin pakkasiin liittyen. Tänä aamuna mittari näytti -22,9C. Auto ollut lohko ja sisätilan lämmittimellä toista tuntia. Käytin autoa ennen liikkeelle lähtö vajaan 10 minuuttia. Liikkeelle lähtö oli melko nihkeää, ei meinaa kiertää eikä kulkea eteenpäin kunnolla. Vähän parani jonkin ajan päästä mutta motarille ei ollut asiaa. Nilkutin pikkutietä huoltsikalle ja diesel 100 tankkiin. Korkkia avatessa oli jonkin verran alipainetta. Tankkasin samalla tankin täyteen (30l) ja heti kun käynnistin huomasin että käy paremmin. Tuskin vielä diesel 100 suonissa joten olisiko joku huohotus tukossa? Missä ne sijaitsee, onko muilla ollut vastaava ja mikä on ollut ratkaisu.
Mulla oli vähän vastaavaa aikoinaan hzj:ssä. Saattoi puutua kovalla pakkasella ja alkaa vähän röpöttämään. Paikallaan käyttämällä taas vähän parani. Vaihdoin silloin autoon kaikki pa-letkut, suodattimen, tarkastin ja putsasin tankin sihdin ja mittasin että pa-lämmitin suodattimen jalassa toimii. Tuntui että ilmaa saa jostain tai että polttoaine liian sakeaa tms... lopulta syy löytyi syöttöpumpussa olevasta solenoidista. Tämän kun olin vaihtanut uuteen niin vika poistui. Vika ilmaantui vain pakkasella ja mitä kylmenpää niin sitä todennäköisemmin tuli oireita. Samalla kun solenoidi oli irti, tarkastin ja putsasin sen minikokoisen sihdin siinä pa-pumpulla solenoidin alla.


Viimeksi muokannut rattimies : 22.01.2019 11:28
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 22.01.2019, 20:52
141:n Avatar
141 141 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 18.11.13
Sijainti: P-Savo
Viestit: 350
Perusasetus

Pikkune päivitys tohon etuperäremppaan liittyen.

Napoja avatessa rupes palaneen öljyn/rasvan haju nousemaan sitä mukkaa kun pultteja auko, etenki kuskinpuolella. No, siellähän oli murrosnivel aivan kuiva, ihmekkös että käry hais. Oli jo kuulat ja se "häkki" muuttanu väriä, vähän kovettunutta ja kuivaa rasvaklimppiä välissä. Apparin puolella oli vielä jotain märkääkin jälellä, sekin pääosin peräöljyä. Edellisellä remppaajalla ilmeisesti jääny rasvan käyttö hyvin vähäseks, jos ollenkaan raaskinu laittaa. Tuskin ois ennää kauan ajeltu ilman isompia vahinkoja.

Tiivisteitäkin oli vaiheltu vaihtelevalla menestyksellä, jos ei vielä rikki ollu niin hyvin murjottu ainaki.

Pronssiholkit oli korvattu jo neulalaakereilla. Ja olivat sitten aivan väljät.

Jatketaan taas kun homma etenee, jos aihe ylipäätään lukijoita kiinnostaa.
__________________
HJ61 -90 Käyttis
HJ61 -88 Projekti
HDJ80 -93 Käyttis
BJ75 -86 Projektijonossa
HJ60 -88 Varaosa
HJ60/61 -88 -myyty
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 23.01.2019, 22:35
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Virheistä oppii, onneksi myös muiden virheistä; ei kaikkea tarvi tehdä itse.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 141 Näytä viesti
Pikkune päivitys tohon etuperäremppaan liittyen.

Napoja avatessa rupes palaneen öljyn/rasvan haju nousemaan sitä mukkaa kun pultteja auko, etenki kuskinpuolella. No, siellähän oli murrosnivel aivan kuiva, ihmekkös että käry hais. Oli jo kuulat ja se "häkki" muuttanu väriä, vähän kovettunutta ja kuivaa rasvaklimppiä välissä. Apparin puolella oli vielä jotain märkääkin jälellä, sekin pääosin peräöljyä. Edellisellä remppaajalla ilmeisesti jääny rasvan käyttö hyvin vähäseks, jos ollenkaan raaskinu laittaa. Tuskin ois ennää kauan ajeltu ilman isompia vahinkoja.

Tiivisteitäkin oli vaiheltu vaihtelevalla menestyksellä, jos ei vielä rikki ollu niin hyvin murjottu ainaki.

Pronssiholkit oli korvattu jo neulalaakereilla. Ja olivat sitten aivan väljät.

Jatketaan taas kun homma etenee, jos aihe ylipäätään lukijoita kiinnostaa.
Monesti tulee itsellä mieleen, että tulikohan taas kirjoiteltua kaikille selviä asioita... (viestini 04.01.2019, 13:54)

-> siis se vaseliini pitäisi hieroa sinne vetoniveleen yms. JA Reilusti.

Vitsinä:
Vai pitäskö vetää johtopäätös, että nuo neulalaakerit tuhoaa nivelen, kun tuolla kerran on vähän ajetut neulalaakerit orkkis holkin tilalle vaihdettu?
Ja ne neulalaakerit tuhoaa myös tuon pyörän navan?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 25.01.2019, 16:49
141:n Avatar
141 141 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 18.11.13
Sijainti: P-Savo
Viestit: 350
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Monesti tulee itsellä mieleen, että tulikohan taas kirjoiteltua kaikille selviä asioita... (viestini 04.01.2019, 13:54)

-> siis se vaseliini pitäisi hieroa sinne vetoniveleen yms. JA Reilusti.

Vitsinä:
Vai pitäskö vetää johtopäätös, että nuo neulalaakerit tuhoaa nivelen, kun tuolla kerran on vähän ajetut neulalaakerit orkkis holkin tilalle vaihdettu?
Ja ne neulalaakerit tuhoaa myös tuon pyörän navan?
Olen nuista neulalaakereista juttua lukenu ulkomaisilta foorumeilta että ovat huomattavasti väljemmät murrokseen (tämän huomasin omallakin kohdalla) kuin alkuperäiset pronssiholkit.
Vetolaippa tietysti osaltaan keskittää murroksen, mutta ilmeisesti murros jää kuitenkin "lepäämään" neulalaakerin alimpia neuloja vasten, ja näin ollen voi aiheuttaa jonkinlaista kulumaa sekä booreihin että niveleen. Tiedä sitten.

Tänään sain purettua ja puhdistettua pyöränlaakerit navoista pois, sekä olka-akselit puhdistettua. Laakerit ovat ilmeisesti joskus päässeet pyörimään syystä tai toisesta olka-akselilla -> olka-akseli väljä sisäkoolien kohdalta.
Eli uusiks mennee nyt vielä pyöränlaakerit ja varmaan olka-akselit myös, ellei uudet laakerit istu paikalleen tiiviimmin. Tämä ilmiö tapahtunu molemmin puolin.

Laakerit kirrattu liian tiukkaan vai mikä lie aiheuttanu.
__________________
HJ61 -90 Käyttis
HJ61 -88 Projekti
HDJ80 -93 Käyttis
BJ75 -86 Projektijonossa
HJ60 -88 Varaosa
HJ60/61 -88 -myyty
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 25.01.2019, 19:17
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.946
Perusasetus

Netissä pyörii pdf:nä Toyotan virallinen tiedote jostain 90 luvulta jossa neuvotaan merkkikorjaamoita käyttämään holkkiremonteissa niitä neulalaakerimalleja eikä vanhan liiton holkkeja. En muista ulkoa mitä perusteluja siinä oli.
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 28.01.2019, 22:07
pantsarii pantsarii ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 28.01.19
Sijainti: Enonkoski
Viestit: 1
Perusasetus

Takajarrukilvet hdj80


Morjensta!

Elikkä sellasta kyselisin viisaammilta ootteko millä metodeilla laittaneet ton hodarin käsijarrun toimimaan itse levyyn?

Itsellä on mennyt ne jarrukilvet täysin kelvottomiksi ja uusia ei tekisi mieli ostaa kun maksavat hunajaa marmorilla ja en ole mistään muualta kyseisiä osia löytänyt..

Luin tuolla aikaisemmin että t4 portterin satulat kävisivät sinne / joku on rakentanut niistä?

Olisiko jollain täällä olevalla tietoa / kokemusta kyseisestä rojektista että mitä kaikkea täytyy ottaa huomioon rojektia aloittaessa? Ja mitä osia tarvitsen kyseiseen rojektiin? Ei tekisi mieli ostella turhaankaan osia talliin seisomaan.

Kiitos ja anteeksi etukäteen!!
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 29.01.2019, 18:19
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.946
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pantsarii Näytä viesti
Morjensta!

Elikkä sellasta kyselisin viisaammilta ootteko millä metodeilla laittaneet ton hodarin käsijarrun toimimaan itse levyyn?

Itsellä on mennyt ne jarrukilvet täysin kelvottomiksi ja uusia ei tekisi mieli ostaa kun maksavat hunajaa marmorilla ja en ole mistään muualta kyseisiä osia löytänyt..

Luin tuolla aikaisemmin että t4 portterin satulat kävisivät sinne / joku on rakentanut niistä?

Olisiko jollain täällä olevalla tietoa / kokemusta kyseisestä rojektista että mitä kaikkea täytyy ottaa huomioon rojektia aloittaessa? Ja mitä osia tarvitsen kyseiseen rojektiin? Ei tekisi mieli ostella turhaankaan osia talliin seisomaan.

Kiitos ja anteeksi etukäteen!!
https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=158582
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 22.01.2019, 23:17
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.946
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja rattimies Näytä viesti
Mulla oli vähän vastaavaa aikoinaan hzj:ssä. Saattoi puutua kovalla pakkasella ja alkaa vähän röpöttämään. Paikallaan käyttämällä taas vähän parani. Vaihdoin silloin autoon kaikki pa-letkut, suodattimen, tarkastin ja putsasin tankin sihdin ja mittasin että pa-lämmitin suodattimen jalassa toimii. Tuntui että ilmaa saa jostain tai että polttoaine liian sakeaa tms... lopulta syy löytyi syöttöpumpussa olevasta solenoidista. Tämän kun olin vaihtanut uuteen niin vika poistui. Vika ilmaantui vain pakkasella ja mitä kylmenpää niin sitä todennäköisemmin tuli oireita. Samalla kun solenoidi oli irti, tarkastin ja putsasin sen minikokoisen sihdin siinä pa-pumpulla solenoidin alla.
Voiko se sammutussolenoidi tosiaan ryppyillä kelin mukaan vai sanooko se ittensä suoraan irti? Ite veikkaisin jälkimmäistä. Oliko sulla muuten siinä pikkusihdissä myös kylmäkäynnistimestä peräisin olevaa metallimuhjua?
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 23.01.2019, 06:17
dodge3500 dodge3500 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.01.13
Sijainti: Lompolo
Viestit: 1.342
Perusasetus

Mulla vittuili kans toi solenoidi.oli keli mikä tahansa.
Dieseli firmatkin sano et se joko pelaa tai on rikki. Ei ole väli muotoa.
Mut välillä lähti käymään heti ja välillä joutu sahaan. Vaihdoin uuden (käytetyn) eikä sen jälkeen oo ollu ongelmia.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 23.01.2019, 08:35
141:n Avatar
141 141 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 18.11.13
Sijainti: P-Savo
Viestit: 350
Perusasetus

Tuon sammutinsolenoidin ei varmaan välttämättä tarvitse olla Toyotan tuote, vaan käy myös Boschilainen/tarvike?
__________________
HJ61 -90 Käyttis
HJ61 -88 Projekti
HDJ80 -93 Käyttis
BJ75 -86 Projektijonossa
HJ60 -88 Varaosa
HJ60/61 -88 -myyty
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 23.01.2019, 19:25
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.946
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 141 Näytä viesti
Tuon sammutinsolenoidin ei varmaan välttämättä tarvitse olla Toyotan tuote, vaan käy myös Boschilainen/tarvike?
Mulla Boschin solenoidi kun laitoin 24V sähköihin hodarin koneen. Makso jotain 60€ ja hyvin toiminut. Paitsi että jonkun pikkuosan, jousen tms. siihen päähän otin muistaakseni alkuperäsestä kun niissä oli jotain eroa tai alkuperänen näytti luotettavammalta.
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 07.02.2019, 21:46
141:n Avatar
141 141 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 18.11.13
Sijainti: P-Savo
Viestit: 350
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 141 Näytä viesti
Tuon sammutinsolenoidin ei varmaan välttämättä tarvitse olla Toyotan tuote, vaan käy myös Boschilainen/tarvike?
Bosch solenoidi käy kun vaihtaa karan orkkiksesta. Ja ohuemman o-renkaan tai kuparirikan.

Vaihto-operaatiosta löytyy jokunen kuva, pitää vain ensin saaha aikaseks siirtää puhelimesta koneelle niin laitan tännekkin.
__________________
HJ61 -90 Käyttis
HJ61 -88 Projekti
HDJ80 -93 Käyttis
BJ75 -86 Projektijonossa
HJ60 -88 Varaosa
HJ60/61 -88 -myyty
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 23.01.2019, 08:39
rattimies rattimies ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 21.07.09
Sijainti: Ingå
Viestit: 347
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 Näytä viesti
Voiko se sammutussolenoidi tosiaan ryppyillä kelin mukaan vai sanooko se ittensä suoraan irti? Ite veikkaisin jälkimmäistä. Oliko sulla muuten siinä pikkusihdissä myös kylmäkäynnistimestä peräisin olevaa metallimuhjua?
Näin olen minäkin aina kuvitellut että solenoidi joko toimii tai ei. Kuitenkin solenoidin vaihto vasta korjasi asian. Auto on jo mennyt uudelle omistajalle, mutta mitä viimeksi olen kuullut niin hyvin on pelannut. Alkuperäinen solenoidin runko oli sisältä ruosteinen eli voisiko olla ettei auennut aina kunnolla... Tiedä sitten. Ei ollut suodattimessa juurikaan muhjua/hilettä ja tuolloin en tiennyt vielä tätä kylmäkäynnistin ongelmaa. Hdj:stä mulla toi kylmäkäynnistin on jo poistettu eikä kyllä ole ongelmiakaan ollut edes 3kympin pakkasilla.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 23.01.2019, 09:06
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.776
Perusasetus

Lähes aina nuo pakkashäröt loppuu kun vaihtaa polttoaineletkujen paskat jousiklemmarit oikeisiin kiristettäviin.
Ne jousiklemmarit ei jaksa puristaa kovettuneita letkuja tiiviiksi.

Ex hdj alkoi nykimään 25pakkasessa mutta kun vaihdoin kaikki lemmarit kiristettäviin niin ei temppuilu edes - 39c:ssä
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 23.01.2019, 15:04
kuha:n Avatar
kuha kuha ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 29.10.06
Sijainti: Hartola
Viestit: 333
Perusasetus

Hihnapyörän mutteri


Nyt on liuotettu ja puolentoista metrin rautakanki varten ei muutakin työkalut hajoo. Ei kai se oo vasenkätisellä kierteellä??
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 23.01.2019, 16:17
dodge3500 dodge3500 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.01.13
Sijainti: Lompolo
Viestit: 1.342
Perusasetus

Mulla irtos 3/4" pulttipyssyllä
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 23.01.2019, 22:19
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Minun hodarissa oli kans todella lujassa.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kuha Näytä viesti
Nyt on liuotettu ja puolentoista metrin rautakanki varten ei muutakin työkalut hajoo. Ei kai se oo vasenkätisellä kierteellä??
En muista kumman kätisellä kierteellä, vedin auki kaksin käsin, happipilleillä lämmitettynä.

Hihnapyörään saa tehtyä pidätystökalun, siis niillä neljällä? pultilla kiinni noin 2 metriä pitkä varsi, josta pystyy pitämään vastaan.
Ja sitten 3/4" tuuman hylsy voimavarteen, jossa pari metriä 48mm vesijohtoputkea jatkona.

Hylsy pois mutterista, ja happi/asetyleenipolttimella pultinkanta tumman punaiseksi, hylsä jatkovarsineen paikoilleen, ja sitten vedetään kahdella kädellä, toinen varsi olkapäätä vasten tukien. tehollinen jatkovarsien mitta oli 1,8m ja vetovoimaa varmaan noin 100 kg -> 1800 Nm, ja pultinkanta lämmitettynä isolla hitsauspillillä tumman punaiseksi.
-> lähti auki.

Teräsharjalla pultti puhtaaksi, pari kertaa edestakaisin kampiakselin päässä, ja samalla varsivirityksellä kiinni, toki kylmänä, ja ei aivan yhtä lujaan.
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 23.01.2019, 22:55
kuha:n Avatar
kuha kuha ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 29.10.06
Sijainti: Hartola
Viestit: 333
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
En muista kumman kätisellä kierteellä, vedin auki kaksin käsin, happipilleillä lämmitettynä.

Hihnapyörään saa tehtyä pidätystökalun, siis niillä neljällä? pultilla kiinni noin 2 metriä pitkä varsi, josta pystyy pitämään vastaan.
Ja sitten 3/4" tuuman hylsy voimavarteen, jossa pari metriä 48mm vesijohtoputkea jatkona.

Hylsy pois mutterista, ja happi/asetyleenipolttimella pultinkanta tumman punaiseksi, hylsä jatkovarsineen paikoilleen, ja sitten vedetään kahdella kädellä, toinen varsi olkapäätä vasten tukien. tehollinen jatkovarsien mitta oli 1,8m ja vetovoimaa varmaan noin 100 kg -> 1800 Nm, ja pultinkanta lämmitettynä isolla hitsauspillillä tumman punaiseksi.
-> lähti auki.

Teräsharjalla pultti puhtaaksi, pari kertaa edestakaisin kampiakselin päässä, ja samalla varsivirityksellä kiinni, toki kylmänä, ja ei aivan yhtä lujaan.
Tartte hommata hitsipillit jostain lainaksi tai ostaa semmoset pienet kertakäyttöiset kiitti ohjeista.
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 24.01.2019, 13:31
o_j o_j ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.03.17
Sijainti: Loimaa
Viestit: 71
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kuha Näytä viesti
Nyt on liuotettu ja puolentoista metrin rautakanki varten ei muutakin työkalut hajoo. Ei kai se oo vasenkätisellä kierteellä??

Mikä ei aukea metrin varralle aukeaa yleensä kahden tai kolmen metrin varrella. Mulla oli volkkarin 2,5 tdi:llä oleva auto josta jakopäätä auottiin moneen kertaan hihnapyörän vuoksi. Momentti siinä on vissiin hieman pienempi kuin toyotassa, ja silti tällainen heikkokätinen asentaja joutui availemaan pulttia kahden metrin vesijohtoputkella.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 4 (0 jäsentä and 4 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
4Runnerin omistajat tänne Daddy's Toy Chit-Chat 34 12.10.2022 09:51
Suzukin omistajat tänne Suzukisj410K Chit-Chat 260 17.06.2015 12:01
Pehmolelukoiran omistajat tänne!!! baxxter Chit-Chat 16 24.05.2013 20:27
Jeepin Omistajat Tänne KössiKenguru Chit-Chat 114 03.10.2012 19:02
BULLTERRIERIN omistajat tänne! Urbancityboy Chit-Chat 14 20.09.2009 18:30


Sivu luotu: 04:06 (GMT +2).